"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?
Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.
AP voi sanoa just noin. Lapsille ostetaan lahjoja ja minulle myös. Jos minä en saa lahjaa, en osta lahjoja lapsillekaan. Oletko aikuinen, AP?
Mikä velvoittaa apta ylipäätään ostamaan niille lapsille lahjoja?! Sisko!!!
Joulumieli, rakkaus siskoa ja siskon lapsia kohtaan? Halu ilahduttaa?
Niinpä niin. Se joulumieli ja rakkaus ei vaan vaikuta olevan vastavuoroista. Lapsia en syytä, ovat pieniä, mutta kyllä vanhempien velvollisuus on opettaa lapsensa sekä kiittämään että mielellään antamaan pieni lahja tai huomio myös sille tädille kuka aina antaa lahjoja yhteisessä joulunvietossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa te lahjoista vinkujat, että se kuka sen joulun kotonaan järjestää, on jo lahjan teille antanut.
Jos olisit lukenut kommentit, huomaisit että tämähän ei päde ap:hen koska myös ap järjestää vuorollaan jouluja, ja siitäkin huolimatta
-muksuille esitetään lahjatoiveet
-vieraat tulevat ap:n luokse ilman mitään tuomisia.
Tämähän siitä tekeekin tuplatörkeää. Ap kestitsee vuorollaan ja sisko esittää vielä päälle vaatimuksia lahjoista.
Ap olisi ihan varmasti kertonut jo aloitusviestissään, että hän myös järjestää joulun vuorollaan. Keksi sitten tämän vuorojutun kesken tarinan.
Ap on sinkku pienessä yksiössä ja perheellisillä kunnon tilat, tottakai he järjestävät joulun. Olen samaa mieltä että vuorottelu on keksitty lennosta.
Ot mutta minä olen yksiössäkin järjestänyt muulle perheelle perhejoulun. Oli itse asiassa tosi hauskakin kokemus koska kekseliäisyyttä vaadittiin paljon rajallisten tilojen takia :D Eli ei se mahdotonta ole ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa te lahjoista vinkujat, että se kuka sen joulun kotonaan järjestää, on jo lahjan teille antanut.
Jos olisit lukenut kommentit, huomaisit että tämähän ei päde ap:hen koska myös ap järjestää vuorollaan jouluja, ja siitäkin huolimatta
-muksuille esitetään lahjatoiveet
-vieraat tulevat ap:n luokse ilman mitään tuomisia.
Tämähän siitä tekeekin tuplatörkeää. Ap kestitsee vuorollaan ja sisko esittää vielä päälle vaatimuksia lahjoista.
Ap alussa vaan selittää: "En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa."
Miksi tuossa vaiheessa ei puhunut mitään, että hän myös järjetää jouluja. Ei todellakaan järjestä vaan alkoi sepittää uusia juttuja myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo nyt on kummaksi mennyt maailman meno, kun lähipiirin lapsille ei voida edes joululahjoja ostaa, kun itse ei saada mitään vastineeksi! Aivan hullua.
Joo. Olen aivan järkyttynyt tästä ketjusta. Olen kaikkialla lähipiirissäni pitänyt itsestäänselvänä, että lapsille on kivaa antaa lahjoja, mutta ei aikuiset niitä tarvitse. En muista milloin olisin viimeksi saanut joululahjan itse. Silti hankin niitä mieluusti omille ja sukulaisten lapsille.
Ilmeisesti se on tätä nykyaikaa, että aikuisetkin heittäytyvät kiukuttelemaan, jos eivät saa mieluisia lahjoja. Ja aina täytyy miettiä että eihän varmasti ole antanut yhtään enempää lahjaa kuin mitä itse saa.
Huomaa myöskin ahneiden viestien saamien yläpeukkujen määrä ja ei-ahneiden viestien saamien alapeukkujen määrä, avaussivulta lähtien. Tääl
Voittehan te tuollaista sopia, mutta älkää tulko kaikkien puolesta väittämään, että joulun on vain lasten juhla ja aikuiset ei tarvitse lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on suomalaiset ankeaa porukkaa kun joululahjatkin nähdään aikuisille turhina ja mitä sitä lahjoja paketoimaankaan kun turhaa se on kaikki. Jos joku omasta lähipiiristäni marisisi tuohon tapaan antaisin lahjaksi paketin vessapaperia muovikassissa.
Jep. Tuo on sitä samaa porukkaa, joka ei koskaan muista puolisoaankaan syntymä- tms. päivinä. Kukkien ostaminen hääpäivänä olisi mitä suurinta tuhlausta. 😂
Me tehdään mieluummin jotain kivaa yhdessä ja laitetaan hyvää ruokaa!
Mun mies toi kukkia. Hääpäivä osui maanantaille. Meille 6 kymppisillekin riittää yhdessäolo.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan yleinen käytäntö siinä vaiheessa, kun lähisukuun alkaa lapsia tulla. Sitten, kun sinulla itselläsi joskus on omia lapsia, niin ymmärrät ehkä, että rahanmeno kasvaa muutenkin, niin jossain on säästettävä. Minulle itselleni on itsestään selvää, että hankimme lahjat sisarusten lapsille omien lasten lisäksi. Aikuisille yleensä joku pieni hauska/merkityksellinen/muuten vaan kiva muistaminen, mutta se ei ole välttämättömyys. Voisit ajatella asian niin päin, että nyt itse asiassa säästät rahaa, kun sinun ei enää tarvitse ostaa lahjoja siskollesi ja vanhemmillesi niiden siskon lasten lisäksi.
Kun ensimmäiset lapset ovat pieniä, päätetään että ostetaan lahjat vain lapsille. Kun on useita lapsiperheitä, päätetään että jokainen ostaa vain omilleen ettei tule niin kalliiksi. Pahimmillaan jos on lapsia isommalla ikäerolla, teinit päätetään jättää ilman lahjoja heti kun aikuiset sisarukset saavat omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.
AP voi sanoa just noin. Lapsille ostetaan lahjoja ja minulle myös. Jos minä en saa lahjaa, en osta lahjoja lapsillekaan. Oletko aikuinen, AP?
Joulumieli, rakkaus siskoa ja siskon lapsia kohtaan? Halu ilahduttaa?
Niinpä niin. Se joulumieli ja rakkaus ei vaan vaikuta olevan vastavuoroista. Lapsia en syytä, ovat pieniä, mutta kyllä vanhempien velvollisuus on opettaa lapsensa sekä kiittämään että mielellään antamaan p
Ei kai 3- ja 6-vuotias vielä ole siinä iässä, että pitäisi ymmärtää antaa vastalahja. Lahjat tulee joulupukilta!
Sellaista se on monessa perheessä, kun tulee aikuiseksi. Lahjojen saaminen ei ole enää itsestään selvää. Tsemppiä ap, koita jaksaa. Jos teillä on paljon aikuisia koolla, kuten isäsi tai siskon tai sinun puoliso, niin ehdota Secret Santaa/salaista joulupukkia.
Kai nää jotka ovat mieltä että joulu on lastenjuhla eikä muut tarvi lahjoja, muistaa sen myös synttäreinä, äitienpäivinä jne...Vai koskeeko se jotenkin vain joulua?.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin lapsille jotkut pienehköt, esim 20e maksavat lahjat, mikä sinusta nyt on ok suuruusluokka. He niistä kuitenkin eniten välittävät. Mutta tuskin kaipaavat mitään yli 50e leluja. Jos asia olisi minulle tärkeä, ehdottaisin siskolle ja äidille että josko vaihdettaisiin kuitenkin jotkut pienet lahjat. Jos he eivät suostuisi tähän, niin sille ei sitten oikein mitään voi. Ja voit tietysti esim osallistua joulun viettoon kaiken kaikkiaan vähemmän, jos kompromissi ei onnistu.
Tässä puhutaan koko ajan joulusta, mutta vuodessa on monta muutakin juhlaa. Syntymäpäivä, äitienpäivä ja ehkä muita vain oman perheen kesken vietettyjä juhlia. Parisuhteessa oleva saa yleensä lahjoja pitkin vuotta ja häntä muistetaan eri tavoilla. Yksin asuva aikuinen ei pääse osalliseksi tästä. Ympärillämme on varmasti monia, joille kukaan ei ole antanut lahjaa vu
Niin, ap on oikeutettu pieneen muistamiseen perheeltään edes jouluna. Mutta ei, vaativa sisko perheineen vie kaiken. Ap, rakenna oma joulu, jos viihdyt itseksesi. Käy joulupäivänä tai tapanina kahvilla ja vie vaikka kukka mennessäsi. Olen perheellinen, mikäli olisin yksin, voisin ehkä jouluni noin viettää. Olen aina tehnyt vuorotyötä, joulunakin. Toki joka toinen joulu vapaata, ainakin aatto.
Hanki mies, niin hän lahjoo sinua, et tarvitse enää siskosi tyhmiä lahjoja.
"Niinpä niin. Se joulumieli ja rakkaus ei vaan vaikuta olevan vastavuoroista. Lapsia en syytä, ovat pieniä, mutta kyllä vanhempien velvollisuus on opettaa lapsensa sekä kiittämään että mielellään antamaan pieni lahja tai huomio myös sille tädille kuka aina antaa lahjoja yhteisessä joulunvietossa."
Lapset saavat lahjat joulupukilta eikä tädiltä. Noin pienet lapset vielä uskovat joulupukkiin, jos kotonakin vielä joulupukki käy. Mitä ihmettä alat selittää noin pienille, että tätiä pitäisi kiittää lahjoista?
Vierailija kirjoitti:
Hanki mies, niin hän lahjoo sinua, et tarvitse enää siskosi tyhmiä lahjoja.
Tai hanki koira ja ilmoita että lahjotaan lapsia JA eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa velvoittaa. Eiköhän ole ap:n kehittelemä ongelma tämä. Vanhempana tiedän, että harva äiti haluaa lisää ja lisää tavaraa lapsilleen. Sukulaiset voi aivan hyvin jättää lahjat väliin, silti lahjoja on riittämiin.
Niin, ap kirjoitti, että siskolla!! ON vaatimuslista lasten lahjoille. Mistäpä päättelit, että tuskinpa sisko velvoittaa? Tai että on apn kehittelemä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
"Niinpä niin. Se joulumieli ja rakkaus ei vaan vaikuta olevan vastavuoroista. Lapsia en syytä, ovat pieniä, mutta kyllä vanhempien velvollisuus on opettaa lapsensa sekä kiittämään että mielellään antamaan pieni lahja tai huomio myös sille tädille kuka aina antaa lahjoja yhteisessä joulunvietossa."
Lapset saavat lahjat joulupukilta eikä tädiltä. Noin pienet lapset vielä uskovat joulupukkiin, jos kotonakin vielä joulupukki käy. Mitä ihmettä alat selittää noin pienille, että tätiä pitäisi kiittää lahjoista?
Hyvä pointti. Lapset voi silti kasvattaa ja opettaa siihen että on kohteliaista tehdä läheisille aikuisille kortit koska se ilahduttaa. Ei ole paljoa vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään aikuisille lahjoja ostella, lapsille kylläkin.
Ostan veljeni tytölle aina jonkun lahjan ja hän aina ostaa minun tytölleni jotakin.
Joululahjat on enemmänkin lasten juttu kuin aikuisten, se joulutunnelma on tärkeämpää aikuisille.
Teillä tuo menee kuitenkin tasapuolisesti, kun muistatte molemmat toistenne lapsia. AP:n tilanne ei ole mitenkään tasapuolinen.
Lisäksi muut on tehneet päätöksen siitä, ettei aikuisille osteta lahjoja eikä ap:n tarpeita ole otettu huomioon.
Isäntäväki päättää. Jos ei kelpaa, ei ole pakko mennä eikä ole pakko ostaa lahjoja lapsillekaan.
Isäntäväki ei päätä, miten kutsuvieras lahjoihin osallistuu. Mikäli kutsuvieraalle ei erikseen ilmoiteta syömiseen liittyen, on hänet kutsuttu pyyteettömästi ilman velvoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ärsyttävää. Päätä itse mitä ostat, ei tarvitse olla kallista. Jos ei kelpaa niin voi voi.
Ei tarvi ostaa mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa velvoittaa. Eiköhän ole ap:n kehittelemä ongelma tämä. Vanhempana tiedän, että harva äiti haluaa lisää ja lisää tavaraa lapsilleen. Sukulaiset voi aivan hyvin jättää lahjat väliin, silti lahjoja on riittämiin.
Niin, ap kirjoitti, että siskolla!! ON vaat
Lahjatoivelista ei tarkoita että toisella on velvollisuus ostaa listalta. Se on vain vinkkejä toiveista. Ei ole myöskään velvollisuutta ostaa mitään. Ap voi sanoa että tänä jouluna ei pysty/halua ostaa.
Me vaihdetaan veljen kanssa aina lahjat. Itse ostan halvan. Veli kalliin. Ostan vain lahjan yleensä yhdelle lapselle, jonka kummi oon. En koko katraalle. Rahaa ei ole ja periaatteesta en jaksa kaikille ostaa. Kuka muka pakottaa. Osta joku 5e juttu jos et muuta keksi.