"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Ahdistaa joulu jo etukäteen. Hetken ajan joulut oli kivoja, kun siskonlapset oli isoja, nyt niillä on omia lapsia ja taas joulu on yhtä ahdistavaa lässytystä.
Sisko on jo alkanut hokea, miten joulua vietetään, jankkaa niin kauan, että saa meidät sinne. Tänä vuonna varaan matkan ja emme mene, en jaksa sitä tavaramäärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n sisko kutsuu hänet valmiiseen pöytään jouluksi ja ap ei koe saavansa mitään vastinetta sille, että ostaa siskon lapsille lahjoja? Jo on kiittämätöntä sakkia.
Kauheasti alapeukkuja tähänkin viestiin jo. Ilmeisesti kukaan näistä lahjanahneista ei arvosta joulunvieton järjestelyjä, leipomista, siivoamista, ruoanlaittoa, kodin koristelua? Koitapa ap tehdä se kaikki itse, ehkä arvostus nousisi sitten. Voit tietenkin myös jättää kaiken tekemättä ja istua yksin joulut asunnossasi, jos se sopii sinulle paremmin.
Oletetaan että ap:n äiti hoitaa ne järjestelyt, ja hänen luonaan joulua vietetään.
Eiköhän aikuiset ihmiset hoida joulujärjestelyt yhdessä? Turhan paljon et yksi joutuu tekemään kaikki.
M
Muuten hyvä, mutta tuo KALLIIT kalat 🤪 aina ja iänkaikkiaan puhuu raha!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaarasia lahjaksi, se riittää.
Suklaarasia on yksi turhimmista lahjoista. Jos ei mitään muuta keksi, parempi olla ostamamatta sitäkään.
Samaa mieltä. Toisaalta mulla on kiva naapuri joka yleensä on tuonut mulle jonkun vähän paremman glögin jouluna, mä sit olen hänelle kierrättänyt näitä konvehtirasioita kun tiedän että niistä pitää. Itse en konvehdeista välitä.
Kunpa toisivatkin suklaata! Minä heitän huut hittoon kaikki meille tuodut alkoholilla höystetyt pahanmakuiset glögit. Glögi glöginä ja alkoholi erikseen. Pulloja on kertynyt ihan kivasti, kaadan lavuaariin ja vien pantilliset pullot kauppaan.
"Itse olen hyvin eläinrakas ja ainoa mihin lahjoitan rahaa, on eläinsuojelu ja eläimet yleensä. Jos joku antaisi minulle lahjana lahjoituksen eläinsuojelutyölle, arvostaisin sitä todella.
Tällaisen lahjan täytyy olla sellainen, mikä on saajalle tärkeää, ei antajalle. Jos saaja on kovin itsekeskeinen, niin silloinhän tämä lahja on huono valinta."
Niin minäkin olen eläinrakas ja olen avustanut eläinsuojelutyötä, mutta en silti ymmärrä miksi mulle pitää antaa kortti, jos joku toinen on lahjoittanut eläinsuojeluun. En minä siitä mitään korttia ilmoitukseksi tarvitse. Oikein hyvä vaan, että on lahjoittanut jotain, mutta ei mulle ihmiset tarvitse kertoa omista lahjoituksistaan. Antaa sen kortin sille lahjan saajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskon lapsehan voi askarrella jotain "kivaa" ap:lle lahjaksi. Ap on varmasti ikionnellinen, jos saa esim. 3-vuotiaan sormiväreillä töhtimän tonttufiguurin lahjaksi <3
Mikäs sun ongelma on?
Ei mikään. Löysää vähän hattua äläkä ota tätä höpöpalstaa noin helvetin tosissasi :D
Samaa mieltä 👵🏾
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjojen osto aikuisille on mielestäni lähinnä kiusallista. Ehkä parisuhteen alussa joku tälläinen kuuluu kaavaan, mutta paremmin on sopinut sellainen meininki että ei silloinkaan väkisin hommata lahjoja. Joskus kirjoitettiin toisillemme sellaiset hemmottelulahjakortit sisältäen itsesuoritettua hierontaa yms. ja herkkuja tarjoiltuna tms. Se oli hauskaa ja sopivan leikkisää.
on kiva saada paketteja ja panostus niiden ulkonäköön. 10-150e kpll, jotain mitä tietää toisen käyttävän,,hyväksi todettu, tutkii toisen kosmetiikkalaukun,hyllyt, shampoot. brunssilahjakorrti kahvilaan joka alle 20e,,noi lahjakortit voi myös laittaa laatikkoon. superkauniit pakettikortit, joulukortteja ja kauneimmat muistojen pahvilaatikkoon, kiva katsoo 50v kuluttua. ja esteettisesti kauniita -jos kuusikin,sen alla.
Nuuskitko toisen kaapit?! Voi taivas! Löisin ovet lukkoon ja säppiin, mikäli minun tavaroita pengottais! Edes siskoni eivät nuuski minun tavaroita.
Sisarukseni ovat minua vanhempia ja silloin kun itse olin alle parikymppinen niin ostin opintotuella ja osa-aikatyöansioilla sisarusten lapsille joululahjoja. Itse sain harvoin yhtään mitään.
Äiti antoi minulle jotain itse tekemäänsä, kuten villasukat. Äiti laittoi muutenkin koko joulun ruokineen, joten häneltä em varsinaisesti odottanut mitään. Ostin joulupöytään jotain yhteusesti jaettavaa sekä vanhemmille jotain tuliaista. Joku kummitäti saattoi joskus harvoin muistaa konvehdeilla. Nuorena itsenäisenä olisin ilahtunut vaikka lahjakortista tai leffalipusta, koska koin ettei niihin ollut varaa.
Sain itse lapsia kolmekymppisenä, joten sisarusten lapsetkin olivat jo aikuisia työssä käyviä tuossa vaiheessa. He tai heidän vanhempansa eivät huomioi meitä tai lapsiamme mitenkään.
Yksi sukulainen joka on meiltä saanut aina lahjoja sekä muutenkin tukea, on lapsemme kummi. Tuntuu välittävän nykyään vain itsestään, vaikka pelkkä lapsen kanssa pulkkamäkeen meno riittäisi hyvin lahjaksi, jos varat on vähissä. En tiedä mistä johtuu mutta tulee mieleen, että luuleeko hän meidän odottavan jotain kalliita ja hienoja lahjoja? Kysyttäessä ollaan kyllä sanottu että läsnäolo riittää.
Vastavuoroisuus ei tuon ihmisen kohdalla toteudu muutenkaan. Surettaa, että joku aiemmin läheisenä pitämäni onkin itsekeskeisempi kuin antaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta kallista, äläkä lahjalistalta. Ostat mitä tykkäät.
Nimenomaan näin. Ja saa olla halvat, esim kirppikseltä. Koska ethän halua olla lahja-automaatti.
No tuo kirppis meni yli!
Ai saakeli joka vuosi olen ehdottanut, että lahjoja vain lapsille, mutta eiiiiiiiiii sisko kun jouluihminen! Sieltä tulee taas kassillinen roinaa, mistä ei tiedä, minne ne tunkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Joulu on Jeesus-lapsen ja kaikkien ihmisten juhla.
Jeesuslapsi on jo kuopattu
Aloittaja sinun ei tarvitse ostaa lahjan lahjaa kenenkään mukuloille.
Voi huokaista helpotuksesta.
Esimerkiksi minun lasteni isä ei ole koskaan ostanut lahjaa yhdellekään lapselle.
On vain terve ratkaisu että aikuiset eivät anna lahjoja toisilleen. Jos suvun lapsille kuitenkin odotetaan lahjoja muiltakin kuin vanhemmilta ja isovanhemmilta, on vähintäänkin kohtuullista että lahjoja saavat lapset muistavat jollain tavalla myös lahjan antajaa. Sen ei tarvitse olla saman arvoista, ei edes ostettua, vaan esimerkiksi lapsen oma askartelu, joulukortti tai mikä tahansa muu millä sanotaan että kiitos lahjasta, arvostan sinua. Tiedän tiedän, osa lapsettomista heittää kömpelöt askartelut ja piirustukset suoraan roskikseen, mutta on myös meitä jotka tykkäävät niistä. Koulukuva tai kotona otettu yhteiskuva sisaruksista on myös kiva saada kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ai saakeli joka vuosi olen ehdottanut, että lahjoja vain lapsille, mutta eiiiiiiiiii sisko kun jouluihminen! Sieltä tulee taas kassillinen roinaa, mistä ei tiedä, minne ne tunkee.
Sano hänelle, että et ota lahjoja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahasi päätyvät kuitenkin lopulta minun lapsilleni, koska sinä et jatka sukua. Anna nyt vaan kiltisti jo ennakkoon lahjoina rahaasi lapsilleni, he ovat sukumme tulevaisuus!
T. Siskosi
Omat rahat voi testamentata vaikka AA-kerholle tai eläinsuojeluun, jos ei halua sukulaisloisia rikastuttaa. Antaminen on vastavuoroista.
Eihän tämä ilmaispöytään tunkeva loiseläjä ole vastavuoroisesti siskolleen lahjoja ostamassa, vaan itselleen vain itkee lahjoja kuin pikkulapsi.
Tuolla periaatteella hyvä neuvo aplle. Osallistuu jouluruokiin. Tasapuolista. Toki kuitenkin sillä ajatuksella, että hänen mukanaan ei muita ruokittavia tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut joulunvietossa, jossa oltiin sovittu, että ei aikuisille mitään. Ihan fine, mutta eräs nuoripari sai vaikka kuinka paljon kaikkia lahjoja "uuteen kotiin" vanhemmilta, mutta vastaavasti vastikään yksin uuteen kotiin muuttanut sisarus ei saanut mitään.
Meillä oli tämä sama. Kun veli muutti yhteen tyttöystävänsä kanssa, niin voi kun ihasteltiin ja uuteen kotiin ja voi kun söpöä kun laittavat kotia. "Tarvitteko jotain." Itse olin muuttanut kotoa pari vuotta aiemmin, ei mitään. Ei sitten yhtään mitään.
Luuliko ne ettei mulla ollut kotia? Että muutin veneen alle.
Epäreilua siksikin, että sillä yksin asuvalla on vain yhden tulot, josta joutuu ostamaan ihan yhtälailla sohvan, keittiöpöydän jne.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun nuori muuttaa yhteen seurustelukumppanin kanssa, niin ihastellaan juurikin kuinka söpöä on kun laittavat omaa kotia. Saman ikäisen sinkun oma koti on kämppä ja oletus on että sieltä lähdetään lomilla ja juhlapyhinä vanhempien luokse kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä vikaa on antaa lahjana lahjoitus eläinsuojeluun tms?
Harva lapsi ymmärtää aineettoman lahjan konseptia ja moni aikuinenkin pitää sitä lähinnä hyvesignalointina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahasi päätyvät kuitenkin lopulta minun lapsilleni, koska sinä et jatka sukua. Anna nyt vaan kiltisti jo ennakkoon lahjoina rahaasi lapsilleni, he ovat sukumme tulevaisuus!
T. Siskosi
Omat rahat voi testamentata vaikka AA-kerholle tai eläinsuojeluun, jos ei halua sukulaisloisia rikastuttaa. Antaminen on vastavuoroista.
Eihän tämä ilmaispöytään tunkeva loiseläjä ole vastavuoroisesti siskolleen lahjoja ostamassa, vaan itselleen vain itkee lahjoja kuin pikkulapsi.
että sulla ei oo älliä eikä käytöstapoja. on kohteliasta huomioida esim kukkakaupan lahjakortilla siskoa joka syytää lahjoja ja aikaa vaivaa tuon möllisiskon kersoille ja kun itsellään ei oo lapsia edes jolle sit se sisko ostais vastavuo
Ja miten käy, mikäli ap saa lapsia? Sisko valittaa, kuinka suuri menoerä lasten lahjat ovat ja laaditaan uusi sopimus. Sopimus pitää sisällään tämän: ostetaan lahjat VAIN omille lapsille!
Vierailija kirjoitti:
Niistä ruokakuluista. Niinä vuosina kun minun perheessäni vietettiin mummolajouluja, vanhempani maksoivat kaiken. Lisäksi oletettiin itsestäänselvästi että minä sinkkuna menen viimeistään aatonaattona auttamaan valmisteluissa ja touhuan myös aattona keittiössä. Ja, koska joulu on lasten juhla, en tietenkään saanut viedä mukanani edes yhtä saunaolutta.
Lapsilla on oikeus alkoholittomaan jouluun. Juo oluesi kotona. Minun vanhemmat eivät ottaneet alkoholia koskaan jouluna, emme myöskään mieheni kanssa edes saunaolutta juo jouluna. Meidän ruokapöytään ei koskaan kuulu alkoholi. Itse sylen mieluummin kuppiin ku juon. En kuitenkaan absolutisti ole.
Eikö voi sopia että aikuiset antaa toisilleen kahvi-ja suklaa tai pähkinäpakkaukset. Siinä on lahja, mutta ei käy kenenkään kukkarolle. Ja aloittaja voi kysyä äidiltään jos hänen kanssaan hommaisi niille pikkulapsille yhteiset lahjat, ja laita vielä äitisi maksamaan, ainakin enemmän. Jos joudut lapsille jotain antamaan, ota mahdollisimman halvat lahjat. Piirustusvälineet, karkkipussi. Sanot että rahat on vähissä ja sitten vilkutat iloisesti kun lähdet joululomalle Floridaan.
Päinvastoin, aivan ihanaa! Ei ole mitään stressiä ja voi vaan hemmotella itseään hyvällä ruoalla ja rentoutumalla.