Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
821/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahasi päätyvät kuitenkin lopulta minun lapsilleni, koska sinä et jatka sukua. Anna nyt vaan kiltisti jo ennakkoon lahjoina rahaasi lapsilleni, he ovat sukumme tulevaisuus! 

T. Siskosi

Olen testamentannut omaisuuteni toisaalle!

t. Siskosi eli ap 

Vierailija
822/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineettomat lahjat ovat idioottimaisia. Se on kuin läpsy vasten kasvoja: lällällää, mulla on rahaa, mutta sulle en anna mitään

Vau...lällällää, jos mulla on rahaa, miksi mun pitäisi sitä sulle antaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on lasten, kauppiaiden ja uskovaisten juhla, lasten vanhemmat ovat vain maksuhenkilöinä näissä kinkereissä !

Vierailija
824/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan mielelläni lähipiirille ja ystäville lahjoja. On mukava muistaa ihmisiä, joista välittää.

Siinä vaiheessa jos joku alkaisi esittää lahjalistoja tai vaatimuksia, loppuisi lahjojen antaminen minun osaltani. 

Vierailija
825/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?

Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.

Kylläpä on lapsellista nillitystä aikuiselta. Aloittaja ei varmaan saanut lapsena lahjoja enolta/tädiltä/sedältä (jos hänellä sellaisia oli/on).

Pappani asui meillä, antoi tyttärelleen, äidilleni rahaa, jotta saa lahjoja ostaa. Mummolasta ei tullut muuta kuin villasukat jalkoja lämmittämään. Olimme tyytyväisiä. Lastenlapsia oli niin paljon, että varat ei olisi riittänyt. Isälläni 13 sisarusta ja heillä lapsia, että ei herunu lahjoja sieltäkään. Vm- 71 

Vierailija
826/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu on lasten juhla! Minulla on yksi lapsi itsellä ja ostan silti lahjoja parille kymmenelle sukulaislapselle. Mutta sehän on minun oma päätökseni! Kukaan ei pakota ostamaan. Kukaan ei myöskään odota mitään kovin ihmeellistä, koska kaikki tietää, että olen vähävarainen. Ostan siis 15-25 € hintaisia lahjoja. Saan itse yleensä yhden, noin 25-30€ hintaisen lahjan. 

Oli kait tuo jo vit-tuilua 😂

Vierailija
827/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kateellinen lasten lahjoista? Ei hitto nykyajan ihmisten itsekkyyttä. Kasvaako kukaan enää aikuiseksi?

Nuo ap:n sukulaislapset todnäk saavat jo isot kasat lahjoja, niin miksi kasan päälle tarvitaan paketit vielä ap:ltakin?

Itse saattaisin antaa kortit, joissa kerrotaan lahjoitetun x-summa esim. paikalliselle löytöeläintalolle.

Miksi ihmeessä antaa tuollaisia kortteja, jossa olet lahjoittanut itse löytöeläintalolle? Mikä järki? 

Itse olen hyvin eläinrakas ja ainoa mihin lahjoitan rahaa, on eläinsuojelu ja eläimet yleensä. Jos joku antaisi minulle lahjana lahjoituksen eläinsuojelutyölle, arvostaisin sitä todella. 

Tällaisen lahjan täytyy olla sellainen, mikä on saajalle tärkeää, ei antajalle. Jos saaja on kovin itsekeskeinen, niin silloinhän tämä lahja on huono valinta.

Vierailija
828/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.

Perustelisitko vielä, miksi joulu ei ole myös aikuisten juhla?

Olen eri, mutta aikuisille joulun juhlinnassa ehkä on kyse jostain muusta kuin lahjoista. Ne on lasten juttu.

Kyllä joulu on muistamisen aikaa. Viethän kynttilän haudoille tai sytytät sen kotona? Samoin kyläillessä, viethän jotain muistamista aikuisille esim. kukka, suklaata tjm?! Lahja se on pienikin muistaminen. 

Vierailija
829/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää eniten se, että etkö sinä haluaisi ostaa siskosi lapsille lahjoja? Ei tekisi mieli ilahduttaa juuri näitä kyseisiä lapsia lahjan muodossa?

Vai onko enemmän ongelmana se, että sinulle sanellaan tarkasti mitä kuuluu ostaa ja se on aina jotain kovin kallista?

Meillä on toiminut puolin ja toisin hyvin lasta kiinnostavien lelujen tai aiheiden kertominen yleisellä tasolla ja niistä sitten lahjaa antava voi valita minkähintaista tai minkätyyppistä lahjaa haluaa antaa (kirja tai palapeli tai lelu jne.)

Etkö lukenu apn sanomaa? 

Vierailija
830/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenkään vaatia mun opiskelija siskolta mitään kalliita lahjoja. Ostaa lapsille jotain pikkulahjoja ja itse saa sitten tietysti jouluruoat ja juomat.

Ei kait teillä jouluna ruokia lasketa 😳 en myöskään ole koskaan vaatinut siskoiltani mitään lapsilleni vaikka kummeja ovat. Toki ovat kysyneet mitä ostaa kummilapselle. Ovat samalla ostaneet lahjan myös lapselle, joka on meillä sijoitettuna. Se tulee sydämestä. 

Vierailija
831/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta vain jokin yhteislahja kaikille, kuten suklaata, muita herkkuja, joku peli tms koko perheelle. Sellainen, josta itsekin hyödyt. Osoitat sen Perhe Perhoselle ts kaikille paikalla olijoille itsesi mukaan lukien. 

Todellakin, tässä on järkevä ja kaikin puolin sovelias ja hyvä ratkaisu!

Paitsi että kenelle se peli sitten jäisi joulun jälkeen eli kuka sen oikeasti saisi?

Sinne, missä luodaan ikimuistoisia hetkiä yhdessäolon muodossa. 

Vierailija
832/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät lapsetkaan lahjoja tarvitse ainakaan siinä mittakaavassa, missä nykylapset hukutetaan tavaraan.  Muutama lahja olisi ok, mutta nämä lahjavuoret ovat kohtuuttomia. Voithan sanoa, että sinä olet päättänyt lahjojen sijasta tänä vuonna lahjoittaa vaikka Afrikkaan, ja laitat sitten parikymppiä hyväntekeväisyyteen. Paljon mukavampia muistoja jätät lapsille, kun vaikka leivot ja koristelet pipareita heidän kanssaan, sitä eivät unohda, mutta muistavatko viikon kuluttua niistä kahdestakymmenestä lahjasta, mikä niistä oli sinulta. 

Vierailija
833/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi siskon lapsille tuossa tilanteessa mitään.

Tiedän tunteen. Ostan joka synttärinä ja jouluna ystäväni kahdelle lapselle lahjat. Eli yht. 4 lahjaa vuodessa, toiveiden mukaan. Ollaan myös joka joulu vaihdettu lahjat ystäväni kanssa keskenään, ja syntymäpäivinä myös.

Viime jouluna sain häneltä lahjaksi lapsensa tekemän käpykynttilän. Siis glitterillä kuorrutetun roskakävyn jolle oli liimattu tonttulakki päähän, tökätty koko setti kaarnapalaan ja ympätty tuikku viereen.

En osta lahjoja enää koko poppoosta kellekään.

Siis mitä just luin 😳  näin sieluni silmin sen kuvaamasi lapsen tekemän kynttilän ja petyit. Olen järkyttyny reaktiostasi. 

Vierailija
834/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.

Kylläpä on lapsellista nillitystä aikuiselta. Aloittaja ei varmaan saanut lapsena lahjoja enolta/tädiltä/sedältä (jos hänellä sellaisia oli/on).

En ole lainaamasi henkilö, mutta kommentoin silti. Minun lapsuudessani saimme lahjoja vanhemmilta, isovanhemmilta ja kummeilta. Enot/tädit/sedät antoivat esim. suklaarasian tai viinapullon koko perheelle yhteiseksi, eivät he meitä lapsia erikseen lahjoneet. Tämä, että jokainen sukulainen ostaa lapsille lahjoja on joku 2020-luvun juttu.

Tiedän mitä tarkoitit, mutta jouluna viinapullo koko perheelle yhteiseksi 😂

Vierailija
835/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.

En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.

Ap

Sitten mietit, mikä on sinulle tärkeää.

Ja muista, että kateus on synti eikä auta elämässäsi.

Omana mielipiteenäni sanoisin vielä, että lahjankipeä aikuinen tuntuu minusta kauhean hassulle idealle. Eikö sinulla ole tarpeeksi krääsää?

Se tärkein ajatus; muistaminen. 

Vierailija
836/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo nyt on kummaksi mennyt maailman meno, kun lähipiirin lapsille ei voida edes joululahjoja ostaa, kun itse ei saada mitään vastineeksi! Aivan hullua.

No hullumpaa on sinkulle lyödä kalliita lahjoja oleva lista! Miksi pitäisi ostaa, kun ei mitään saa vastineeksi. Kyse ei ole apn itsekeskeisyydestä. Kyllä apn siskon lapset on nyt maailman napa. Tai ei niinkään lapset vaan se lasten äiti! 

Vierailija
837/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä. Selviää samalla muillekin, miten krääsänahne ap on.

Mitä sinulle tulee mieleen apn siskosta?! 

Vierailija
838/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin ap:n sisko, käärisin vanhaan sanomalehteen kaupan halvimman lakupatukan. Ei tarvitsisi kitistä, ettei saa lahjaa :D

Tiiäkkö?! Vielä parempaa olisi kierrellä eri pisteitä, jossa saa laittaa suun makiaksi. Laittaa taskuun ja kotona pakettiin. Näin minä tekisin! 

Vierailija
839/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua läpi. Mutta jos vietät joulua siskosi tai vanhempiesi luona, he tarjoavat joulun sinulle, eikä sinun tarvitse kokata itsellesi jouluruokaa. Siitä korvauksena veisin siskon lapsille lahjoja.

Riippuen omasta tilanteestasi. Jos olet kiireinen, eikä sinulla ole aika ravata kauppoja läpi tai valmistaa lapsille itse vaatteita, ostaisin lahjat etukäteen ilmoitetusta lahjalistasta.

Jos olet taas hyvä arvaamaan, mitä kukin haluaa lahjaksi, viettäisin vähän enemmän aikaa niitten joululahjojen hankkimiseen.

Näin aikuisena vihaan sitä, jos joku ostaa minulle turhia esineitä esim.koriste-esineitä. Rakastan lahjoja, joissa on todella miettitty, mistä pidän.  Kun täytin 30 vuotta, ystäväni hankki minulle erään hyvin harvinaisen levyn divarista. Levy oli mieleinen, sillä se oli lempibändini. 

Vierailija
840/2121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kumminkin yö sijan ja ruokaa... Ei nämä asiatkaa ole ihan ilmaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi