"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin itselleni mieluisen lahjan sillä rahalla mikä muuten olisi mennyt muiden aikuisten lahjoihin.
"että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse."
ET siis ymmärrä lukemaasi!
VA-IN LAP-SIL-LE LAH-JO-JA.
Hienosti tavattu. :D
Me vietetään sukujouluja, eivätkä ne ole mitenkään ankeita, vaikka aikuisia ei lahjota. Voihan olla että joku aikuisista salaa kokee, että pitäisi saada se konvehtirasia tai itsetehtyjä hilloja tai vastaavaa, jotta joulu tuntuisi joululta. Jos tähän mentäisiin, ostaisin joka joulu kaikille samanlaiset sinappipurkit tai joulukoristeen tms jostain myyjäisistä, ja kohteliaasti avaisin omat villasukka- ja kahvikuppipakettini. Joulumieleni ei nousisi yhtään, eikä myöskään laskisi, sen puoleen.
Ymmärrän että jos kokee olevansa elämässään muutenkin jotenkin osaton tai sivuroolissa, niin muistaminen joululahjan muodossa voi tuntua tärkeältä. Mutta auttaako se sinappipurkki sitten? Eikö se yhteinen joulujuhla ole silti merkittävämpi asia?
Ap on aikuislapsi, varmaan jokin parikymppinen vasta. En muuten ymmärrä tällaista. Ap:lla varmasti on omia kavereita, joiden kanssa voi vaihdella joululahjoja ja tulla muistetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne siskon lapset yhtään ihmettele, miksi aikuisille ei ole lahjoja? Mun lapsille on aina ollut tosi tärkeää saada antaa lahjat myös aikuisille. Pieninä ostettiin ja paketoitiin yhdessä, ja olivat haljeta jännityksestä joulua odottaessa. Voi olla, että joskus saattoi jo etukäteen lipsahtaa, mitä paketteihin laitettiin.
Pikkukoululaisina saivat rahan ja kävivät itse lahjaostoksilla. Tähän kuului myös salamyhkäistä paketointia ja lahjojen piilotusta. Ostivat toki lahjat myös toisilleen.
Edelleenkin nyt kun ovat teinejä lahjoja vaihdetaan ja aina se antamisen ilo ja lahjan saajan yllättäminen tuntuu olevan se tärkein juttu. Siitäkin huolimatta, nyt aika usein kysyvät ensin toiveita. Koskaan ei olla pröystäilty lahjojen hinnoilla, vähemmälläkin saa lahjansaajaa ilahduttavaa.
Mutta kaikki tietysti tyylillään.
Siis aivan ihania pikkuisia! Lapsettomana tätinä tykkäisin ihan mielettömästi tällaisesta muiden ajattelusta ja vaivannäöstä. Jos sieltä paketista löytyisi joku itse tehty koriste, niin olisin pelkästään ajatuksesta tosi otettu. Ja ne työllä ja vaivalla väkerretyt paketit ovat tosi suloisia.
Ihanaa kun teillä on opetettu lapsia ajattelemaan myös muita. Olisipa enemmän tuollaisia vanhempia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on lasten juhla! Minulla on yksi lapsi itsellä ja ostan silti lahjoja parille kymmenelle sukulaislapselle. Mutta sehän on minun oma päätökseni! Kukaan ei pakota ostamaan. Kukaan ei myöskään odota mitään kovin ihmeellistä, koska kaikki tietää, että olen vähävarainen. Ostan siis 15-25 € hintaisia lahjoja. Saan itse yleensä yhden, noin 25-30€ hintaisen lahjan.
omallesi jasen lisäksi vielä 20 muulle lapselle ja olet vähävarainen. lahjat 15-25e.
no moni ns vähävarainen laskee pennosiaan, saako laskut maksettua, arkiruokaa, saati omalle lapselle jotain-saati juhlaruokaa. oletko edes pienituloinen- vai vähävarainen...
Alan ostelemaan niitä jo tammikuussa.
Sama juttu. Yleensä syyskuuhun mennessä kaikki lahjat on ostettu. Onnistuu ainakin minulta pienemmilläkin tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ap:n sisko, käärisin vanhaan sanomalehteen kaupan halvimman lakupatukan. Ei tarvitsisi kitistä, ettei saa lahjaa :D
Ja kymmenen lapsen äiti, joka kannattaa sitä ettei aikuisille lahjoja, ilmoittautui...
Seuraava tosikko tuli kertomaan, ettei omaa lainkaan huumorintajua.
t. lainaamasi, jolla ei ole yhtäkään lasta
Huumorintaju tulee yleensä ilmi vasta, jos juttu on oikeasti hauska. Tuo sanomalehtesi ei ollut hauska. Ei kannata syyttää yleisöä, jos huono materiaali ei uppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ap:n sisko, käärisin vanhaan sanomalehteen kaupan halvimman lakupatukan. Ei tarvitsisi kitistä, ettei saa lahjaa :D
Ja kymmenen lapsen äiti, joka kannattaa sitä ettei aikuisille lahjoja, ilmoittautui...
Seuraava tosikko tuli kertomaan, ettei omaa lainkaan huumorintajua.
t. lainaamasi, jolla ei ole yhtäkään lasta
Huumorintaju tulee yleensä ilmi vasta, jos juttu on oikeasti hauska. Tuo sanomalehtesi ei ollut hauska. Ei kannata syyttää yleisöä, jos huono materiaali ei uppoa.
Vierailija kirjoitti:
Skippaa koko joulu. Ei stressiä ja hösellystä. Kiität minua 25.12
Mikä kaksviis piste kakstoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä?
Me ostetaan miehen siskon lapsille lahjat. Ihan vapaaehtoisesti. Lapset ovat kohteliaita ja lähettävät aina innokkaat kiitosviestit takaisin (muutakin kuin "kiitos" siis). Emme osta aikuisten kesken lahjoja, niinpä siskon perhe ei osta meille mitään. Emme edes vietä joulua heidän kanssaan. Miksi miehen siskon perhe olisi meille jotain "velkaa" tästä?
Arvostan suunnattomasti sitä että saamme kutsut heille lasten synttäreille (jonne tietty viemme lahjat) ja lasten tärkeisiin tapahtumiin. Meidät kutsutaan myös ex tempore heille viettämään aikaa. Lapset myös haluavat viettää meidän kanssa aikaansa. Vietämme itse asiassa paljon aikaa miehen kaikkien sisarusten ja heidän perheidensä kesken. Koen saavani siinä enemmän kuin antavani.
Poikkeus aikuisten lahjamenettelyyn on se, jos joku meistä aikuisista täyttää tasavuosia. Tapana on silloin hankkia kimp
Hei ei tällainen kypsän aikuismainen ja epäitsekäs teksti sovi tänne. Täällä kuuluu tulla pahalle tuulella ja jättää koko joulu väliin jos lapset saavat enemmän lahjoja kuin itse.
Mitä kypsää ja aikuismaista on siinä, että kun toinen ilmaisee harmitustaan siitä, että häntä ei kukaan muista jouluna mitenkään tämä tulkitaan "nyt toi valittaa että joku muu saa enemmän kuin itse"? Eikö tuo tulkinta ole nimenomaan perin lapsellista?
On varmaan helpompaa kuitata toisen perusteltu mielipide pelkkänä "kiukutteluna" tai "kateutena" kuin oikeasti pysähtyä kuulemaan, että miltä tuosta toisesta oikeasti tuntuu ja osoittaa empatiaa. Mutta kovin harva sellaiseen nykyaikana pystyy. Eriävä mielipide tai näkemys on aina VÄÄRÄ ja sen esittäjä VÄÄRÄSSÄ. Ei mitään aikuismaista siinä.
"Mitä kypsää ja aikuismaista on siinä, että kun toinen ilmaisee harmitustaan siitä, että häntä ei kukaan muista jouluna mitenkään tämä tulkitaan "nyt toi valittaa että joku muu saa enemmän kuin itse"? Eikö tuo tulkinta ole nimenomaan perin lapsellista?"
Kukaan ei sano, ettei ap:ta muisteta missään mitenkään. Olet tehnyt omat tulkintasi asiasta. Useimmilla aikuisilla ihmisillä on kuitenkin ystäviä, opiskelupaikka tai työyhteisö, joka muistaa jouluna. Turha rakentaa ap:sta jotain yksinäisyydestä kärsivää raukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a, itse ainakin ostaa sisarusten lapsille lahjoja ihan vain siitä syystä, että haluan niitä antaa. En itsekään ole saanut heiltä ensimmäistäkään lahjaa, enkä ole odottanutkaan, koska ovat lapsia.
Samoin. Mielelläni ostan lapsille lahjoja, mutta en todellakaan oleta, että sen takia minulle pitäisi ostaa lahjoja, kun muutkaan aikuiset eivät saa lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin itselleni mieluisen lahjan sillä rahalla mikä muuten olisi mennyt muiden aikuisten lahjoihin.
"että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse."
ET siis ymmärrä lukemaasi!
VA-IN LAP-SIL-LE LAH-JO-JA.
Hienosti tavattu. :D
VAIN-sanan tavutusta miettisin vielä. :/
Mikä pakko sinun on ostaa kalliita lahjoja? Osta jotain kivaa halvemmalla. Vanhempien tehtävä on ostaa ne kalliit lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta kallista, äläkä lahjalistalta. Ostat mitä tykkäät.
Miksi ei lahjalistalta? Ymmärrän jos kaikki toiveet maksaa paljon. Mutta jos nyt jotain ostaa, nuin miksi ei jotain, mitä on toivottu?
Älä mene yhteiseen joulunviettoon.
Lapsemme eivät saa joululahjaa esim kummilta, joka on miehen veli, vaikka heidän lapsensa sai joka joulu. Myöskään mieheni isä ei enää muista ostaa lahjaa lapsillemme, muut lapsenlapset muistaa kyllä. Aika ilkeää lapsiamme kohtaan, eikä se ettemme ole vähävaraisia muuta asiaa. Lapset ovat silti lapsia eikä heitä tule rangaista vanhempien tuloista tai omista pään sisäisistä ongelmista. Lapset kyllä huomaavat myös eriarvoisen kohtelun.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö vanhempasi osta sinulle mitään lahjaa? Mielestäni hieman ajattelematonta heiltä. Itse ostan aina kaikille lahjan, jotka jouluuni osallistuu. Pienet vaikka, ei mistään listoilta. Ja sitten omille lapsille hieman enemmän lahjoja.
Samoin. Muutama vuosi sitten yhden vieraan kissakin oli täällä joulua viettämässä ja sillekin - tietysti - ostin lahjan. Muutamat kissanherkut ja lelun :) En odottanut kissalta lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisetkin tarvitsevat lahjoja! Mistä helvetistä tämä lahjattomuus-muoti on oikein tullut? Jokainen oman elämänsä minimalisti kouhkaa, miten "Meillä on sovittu miehen/suvun/perheen/kavereiden kanssa, että lahjoja ei osteta, nön nön nöö". Prkl, lahjat kuuluu jouluun, on yksi ihan tärkeimmistä ja merkityksellisimmistä jouluperinteistä, onko selvä!
Ei kiitos lahjoja. Kaikki tarvittava on jo ja jos jotain puuttuu, ostan mieluummin itse. Mulle on tärkeämpää vain yhdessäolo ja jouluruoasta nauttiminen. Ihan höpöhommaa juosta tukkaputkella kaupoissa ennen joulua ja ostaa vaan jotain, kun lahjoja nyt pitää ostaa. Lapsille tietysti ostetaan lahjat.
No, mut sä ootkin hieno ja tärkee ihminen. Sä oot tietenkin poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä kypsää ja aikuismaista on siinä, että kun toinen ilmaisee harmitustaan siitä, että häntä ei kukaan muista jouluna mitenkään tämä tulkitaan "nyt toi valittaa että joku muu saa enemmän kuin itse"? Eikö tuo tulkinta ole nimenomaan perin lapsellista?"
Kukaan ei sano, ettei ap:ta muisteta missään mitenkään. Olet tehnyt omat tulkintasi asiasta. Useimmilla aikuisilla ihmisillä on kuitenkin ystäviä, opiskelupaikka tai työyhteisö, joka muistaa jouluna. Turha rakentaa ap:sta jotain yksinäisyydestä kärsivää raukkaa.
AP:n moittijat ja pilkkaajat ovat ne jotka ovat muodostaneet oman tulkinnan ja rakentaneet hänestä kummallisen kuvan.
Ennemminkin täällä näyttäisi olevan kommentoijia, joiden mielessä alkuperäinen ajatus "minua hieman harmitti kun kukaan ei muistanut minua jouluna edes pienellä lahjalla" tarkoittaa "olet ahne, kitiset turhasta, lastenvihaaja, lapsellinen, mielipiteesi on väärä koska MINÄ olen sitä mieltä etteivät aikuiset tarvitse lahjoja". Voi sitä empatian määrää!
Tuo "ahne" tai "ei-ahne" on muuten ihan sinun oma tulkintasi, ei mikään universaali totuus, vaikka varmasti niin haluaisitkin uskoa.