Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (516)

Vierailija
361/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta itsellesi joululahja. Matka jonnekin kivaan paikkaan, kuinka ollakaan, juuri jouluksi. Kätevää.

Vierailija
362/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan kasvaa aikuiseksi, olet näköjään samalla kehitysasteella kuin siskosi lapset. Käsiä heilutellen ilmaiseen pöytään sulla ei kuitenkaan mitään ongelmaa ole mennä.

Miten niin kädet heilutellen? Ap kertoi ostavansa sisarensa lapsille, mutta hän ei itse saa ollenkaan lahjaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot suoraan että olet kyllästynyt olemaan lahja-automaatti jolle syydetään lista josta pitää ostaa joku kallis lahja, ja että jos jonkun lahjan viet päätät itse mitä ostat. Ja sitten ostat jonkun halvan jutun, jotain josta on iloa kaikille (joku suklaa tms jota kaikki voi syödä) tai et osta mitään.

Neuvoisin sanomaan sen nätisti, niin että välit eivät mene poikki sen takia. Jos minä olisin kyseessä, niin varmaan sanoisin suoraan kohteliaaseen sävyyn, että on ollut ikävä antaa lahjoja muille monen vuoden ajan, kun kukaan ei muista minua. 

Vierailija
364/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tapana että sait vanhemmiltasi lahjoja ennen kuin siskosi lapset syntyivät? Kyllä kaikki tietämäni aikuiset saavat vanhemmiltaan  jouluna muistamisen, ymmärrän että harmittaa. Enkä tarkoita että aikuisen tulisi saada joku lahjavuori vaan edes joku pieni muistaminen. 

Mutta siitä riippumatta mitä aikuiset tekevät ostaisin siskon lapsille jonkun pienen lahjan. Siis joku 15-20e per lapsi, tai jonkun pelin vaikka yhteiseksi lahjaksi. Lahjaksi voi antaa myös yhteistä aikaa tms. 

Millä ihmeen perusteella lapsettoman pitäisi ostaa sisaruksen lapsille lahja? Varsinkaan jos lapsetonta itseään ei koskaan muisteta mitenkään? 

Koska hän on aikuinen ja haluaa ilahduttaa lapsia sekä antamisen ilosta.

Vierailija
365/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan kasvaa aikuiseksi, olet näköjään samalla kehitysasteella kuin siskosi lapset. Käsiä heilutellen ilmaiseen pöytään sulla ei kuitenkaan mitään ongelmaa ole mennä.

Miten niin kädet heilutellen? Ap kertoi ostavansa sisarensa lapsille, mutta hän ei itse saa ollenkaan lahjaa. 

No sehän on hänen itsensä päätettävissä, ostaako vai ei. 

Mikdi siskon pitäisi hänelle lahja ostaa???

Vierailija
366/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kannattaa myös laittaa ylös, paljonko lapsettomilla menee rahaa muiden ihmisten lahjoihin vuositasolla. Se on hirvittävä summa eikä todennäköisesti saa itse juuri mitään takaisin. Ikinä.

Rahojesiko kanssa ajattelit hautaan mennä?

Ai että kuinka voikin olla typerä argumentti.

Siitähän tuossa AP:n ärtymyksessä juuri onkin kysymys!

How brilliant You are!

Joutaahan siinä ihmisen tulla koko elämänsä yksipuolisesti riistetyksi, hyväksikäytetyksi, alennetuksi (kalliiden lahjojen ostoautomaatiksi), loukatuksi ym, "kun rahoja ei saa hautaan", ja siellä haudassahan nämä AP:n kaltaiset ahneuden uhrit sitä rahaa vasta tarvitsevatkin, eivätkä esim. tässä ajallisessa elämässään omiin kuluihinsa, tai vaikkapa itselleen jotain mukavaa ostamiseksi.

Miten tyhmiä (varsinkin juuri tätä lausetta hokevat) ihmiset voivat olla, kuten nyt tuokin edellä kirjoittanut? Tuota sanontaa käyttävät aina sellaiset ihmiset, jotka itse ovat saama- ja vaatijapuolena, aina hyötymässä muista, ja jotka pitävät itsestäänselvänä, että muiden täytyy käytää koko elämänsä ajan varallisuuttaan ja rahojaan näihin "hautaanko rahojen kanssa" -kyselijäsyöpäläisiin.

Vastaa nyt Sinä yllä lainaamani hyväkäs: hautaanko noiden AP.n siskon penikoitten sitten niiden lahjojensa kanssa on määrä mennä?

Oletkos yrittänyt vedota tuolla samalla lauseella esim. verottajaan tai sähköyhtiöön kun Sinun pitäisi maksaa verosi tai sähkölaskusi? Jos olet (yrittänyt käyttää tuota samaa ylen älykästä sukkeluutta näihinkin), niin paljonko sait ymmärrystä asiallesi? Eikö siitä seuraa kaikkein viimeiseksi jopa velkojen ja sakkojen muuntorangaistus linnassa?

Miten noin pöljä ihminen voikin kulkea yhteiskunnassa vapaana?

Sebedeuksen Poika

Vierailija
367/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahasi päätyvät kuitenkin lopulta minun lapsilleni, koska sinä et jatka sukua. Anna nyt vaan kiltisti jo ennakkoon lahjoina rahaasi lapsilleni, he ovat sukumme tulevaisuus! 

T. Siskosi

Ap, nyt tartu toimeen ja tee testamentti valmiiksi. Perustele miksi et halua antaa sukulaisillesi,  niin, ettei omaisuutesi mene myöhemmin niille, jotka eivät oikeasti välitä sinusta.

Vierailija
368/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 euroa per tenava. jos sitäkään. on väärin että vain sulta menee rahaa

Vierailija
369/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap yleensä vietät joulua? Miksi roikut sukulaisissasi?

Hanki elämä. 

Vierailija
370/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nyt minusta aika noloa yhtäkkiä todeta, että enpä muuten osta enää 3- ja 6-vuotiaille lahjoja, kun minua ei huomioida mitenkään. Haluaisin olla kärpäsenä katossa näkemässä tämän tilanteen ja ap:n siskon ilmeen.

Eihän se siskokaan osta ap:lle mitään? Mikä ihmeen velvollisuus lapsettomalla on lahjoa muiden penskoja varsinkaan jos lapsetonta itseään ei muisteta mitenkään? 

Vierailija
371/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka pitävät joulua ainoastaan lasten juhlana ja kieltäytyvät muistamasta läheisiään jouluna ovat varsin masentavaa porukkaa. Kivat ihmiset haluavat muistaa kaikkia tärkeitä ihmisiä elämässään.

Hyvin sanottu.

Vierailija
372/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro siskollesi nyt hyvissä ajoin, ettet enää osta lapsille lahjoja, ainakaan mitään kallista. 

Ja kun menet joulunviettoon, osallistu järjestelyihin! Sopikaa etukäteen, mitä kukakin tuo joulupöytään. 

Vierailija
373/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta jotain pientä ja halpaa. Vaikka lastenkirjat. Ei kai lahjan saaja saa määritellä, mitä pitää saada? 

Hullua myös ostaa jotain sellaista, joka ei tule käyttöön, kun samalla rahalla saisi jotain sellaista, joka olisi lasten mieleen.

Ai teillä ei kirjoille ole käyttöä ja oletuksena ettei muillakaan? Onpa surullista. 

Nykyään piltit tuijottaa älylaitteita, ilmankos lukutaito rapistuu. 

Vierailija
374/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tapana että sait vanhemmiltasi lahjoja ennen kuin siskosi lapset syntyivät? Kyllä kaikki tietämäni aikuiset saavat vanhemmiltaan  jouluna muistamisen, ymmärrän että harmittaa. Enkä tarkoita että aikuisen tulisi saada joku lahjavuori vaan edes joku pieni muistaminen. 

Mutta siitä riippumatta mitä aikuiset tekevät ostaisin siskon lapsille jonkun pienen lahjan. Siis joku 15-20e per lapsi, tai jonkun pelin vaikka yhteiseksi lahjaksi. Lahjaksi voi antaa myös yhteistä aikaa tms. 

Millä ihmeen perusteella lapsettoman pitäisi ostaa sisaruksen lapsille lahja? Varsinkaan jos lapsetonta itseään ei koskaan muisteta mitenkään? 

Koska hän on aikuinen ja haluaa ilahduttaa lapsia sekä antamisen ilosta.

Sinä voit rauhassa ostella vaikka koko suvun kakaroille. Nykyajan lapsilla on kaikkea ihan valtavasti, joku raja tuohon lahjomistouhuunkin pitää laittaa. 

Vierailija
375/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ratkaisisin ongelman antamalla siskon lapsille lahjaksi elämyksiä, jotka ilahduttavat itseänikin. Siskolle voi tyynesti todeta että tänä vuonna lahjani tulee toivelistan ulkopuolelta.

3v ilahtuu hyvinkin pienistä asioista. Voi luvata vaikka tekemään hiekkaleikkejä kesällä rannalla tai askarrella tädin luona koriste-esineitä jostain massasta ja paistaa vaikka lettuja. Kuusiveen voi luvata viedä leffaan ja tarjota leffakarkit. Tai mitä nyt sitten keksiikään.

Tekemisestä ei itseä niin harmita se rahanmeno ja toisaalta lapset varmasti ilahtuvat. 

Vierailija
376/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tässä ketjussa yhtään perheellistä, joka on lasten lahjoista kateellinen?

Miksi AP:n siskoa syytellään, kun ei hänkään mitään lahjoja ole itselleen vaatimassa. Onhan se outoa, että vaan yksi "aikuinen" kokee epäoikeudenmukaisuutta lasten lahjoista. 

Vierailija
377/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan jaettu lahjoja aikuisten kesken, kun olin lapsi. Lapset saivat lahjoja. Pukki kävi ja toi lahjoja joskus runsaastikin minulle, siskolle ja meidän kolmelle serkulle, jotka viettivät yhdessä joulua. En ole oikeastaan aikuisenakaan tottunut, että olisi jotain lahjoja aikuisille. Usein ollaan ulkomailla auringon alla joulut, eikä sinne kuljeteta lahjoja. Viime vuonna oltiin kyllä Suomessa huvilalla ja panostettiin ruokaan ja herkkuihin. Mukana oli anoppini miehensä kanssa ja minun mieheni veljen perhe. Lapset saivat lahjoja, aikuiset nauttivat hyvästä ruuasta. 

Vierailija
378/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se nyt minusta aika noloa yhtäkkiä todeta, että enpä muuten osta enää 3- ja 6-vuotiaille lahjoja, kun minua ei huomioida mitenkään. Haluaisin olla kärpäsenä katossa näkemässä tämän tilanteen ja ap:n siskon ilmeen.

Eihän se siskokaan osta ap:lle mitään? Mikä ihmeen velvollisuus lapsettomalla on lahjoa muiden penskoja varsinkaan jos lapsetonta itseään ei muisteta mitenkään? 

No jos sisko ostaisi ap:lle, ap:n pitäisi ostaa lahja myös siskolle!  Ei mitään järkeä taas. 

Tässä turhaa tavaraa ylipursuavassa maailmassa on pelkästään fiksua luopua aikuisten välisistä velvollisuuslahjoista. Ap voi aivan hyvin myös kieltäytyä ostamasta siskon lapsille kalliita lahjoja. Pieni lahja lapsille riittää ihan hyvin. 

Ehdotus: aikuiset voisivat ostaa yhteistuumin vaikka jonkun kivan lautapelin tai vaikka Uno-kortit. On kiva jouluperinne viettää sitten jouluiltaa pelaillen ja herkkuja napostellen. 

Mukava yhdessäolo on paljon tärkeämpää kuin lahjat. Arvatenkin ap vain valittaisi täällä jpulun jälkeen kuitenkin, kuinka hölmöjä lahjoja hän sai...

Vierailija
379/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks tässä ketjussa yhtään perheellistä, joka on lasten lahjoista kateellinen?

Miksi AP:n siskoa syytellään, kun ei hänkään mitään lahjoja ole itselleen vaatimassa. Onhan se outoa, että vaan yksi "aikuinen" kokee epäoikeudenmukaisuutta lasten lahjoista. 

Ap:n siskoa syytellään koska on röyhkeä. Vain röyhkeä ihminen kehtaa laittaa kalliita lahjatoiveita kolme- ja kuusivuotiaan lahjalistaan.

Vierailija
380/516 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millaiset suhteet sinulla on sisaresi lapsiin, joten tämä ehdotus voi olla huono, jos et lasten seurasta välitä. Keron sen kuitenkin. Voisit antaa lahjaksi yhteisen elämyksen: teatteriliput vaikka ikätasoon sopivaan teatteri- tai tanssiesitykseen, taidetapahtuma tai konsertti. Ostat lipun myös itsellesi ja menet mukaan. Itse nautin lasten kanssa olemisesta, ja ennen omia kuljetin muiden lapsia satunäytelmissä ja elokuvissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä