"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (448)
Kehtaat mennä ilman lahjaa. He ovat noin yksin päättäneet, sinäkin voit päättää, että et vie ollenkaan lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.
Perustelisitko vielä, miksi joulu ei ole myös aikuisten juhla?
Olen eri, mutta aikuisille joulun juhlinnassa ehkä on kyse jostain muusta kuin lahjoista. Ne on lasten juttu.
Miksi lahjat olisi vain lasten juttu? Kyllä niistä aikuisetkin ilahtuu.
Mä olen töissä ikäihmisten ympärivuorokautisessa hoivakodissa. Jouluna on jokaiselle asukkaalle paketti. Paketti on joko omaisten hankkima tai jos omaisia ei ole tai heitä ei kiinnosta, niin talon puolesta hankitaan joku lahja, että kukaan ei jää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.
Jankuttaminen omasta mielipiteestä ei asiasta yhtään sen enempää todellista. Sä et päätä tästä asiasta ja jokainen saa toimia kuten itse haluaa. Joulu on kaikkien juhla ja myös aikuisille voi ostaa lahjoja.
Ihan samalla tavalla itse jankutat. Eri.
Ai se on jankuttamista, että kirjoittaa yhden kommentin. Tämä selvä.
Niinpä. Itse olen syntynyt jouluna enkä saa aikuisena enää mitään syntymäpäivämuistamisiakaan keneltäkään. Kun kukaan ei halua enää lähettää joulukortteja eikä tietenkään aikuisille joululahjoja, niin samalla ovat minulta loppuneet kaikki synttärimuistamisetkin, mitä monet muut saavat aikuisinakin muilta. Ainakin haluan ajatella, että olisin lapsena saanut jotenkin enemmän lahjoja siksi, että oli myös syntymäpäiväni, varma en toki voi olla. Silloinkin kyllä ainut syntymäpäiväkortti, jonka sain, tuli äidiltä. Äitikin on jo kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Aineettomat lahjat eivät ole aiheettomia.
Miten olisi yhteinen leffailta kotona lapsen kanssa, pulkkamäkipäivä tai vaikka leipomista yhdessä?
Anna lahjaksi aikaa. Tavaraa voi ostaa kuka tahansa.
Komppaan tätä kommenttia. Lapset arvostavat yhteistä aikaa ja jaettuja kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis jotenkin huvittavaa kuinka lapsettomat sinkut totevat ettei ole rahaa kaikkeen (lahjoihin), mutta perheellisten oletetaan kustantavan kaikki. Ihan kuin se varallisuus olisi lisääntymisestä kiinni. Enkä siis tällä tarkoita että lapsien lahjat kuuluisi silti kenenkään muiden kuin vanhempien vastuulla olla.
Mitä nyt yrität sanoa? Tottakai vanhemmat kustantavat lapsilleen kaiken. Ethän sä tietenkään tee lapsia enemmän kuin sulla on varaa elättää ja ylläpitää. Pitäis olla itsestäänselvyys.
Luetun ymmärtäminen hukassa? Sitä yritän sanoa, että ei se sinkku lapseton nyt taloudellisesti heikommassa asemassa ole kun on vain itsensä elätettävänä, vaikka näin moni antaa ymmärtää.
Sama koskee kummilapsia kyllä se pitäis olla molemminpuolista kun aikuisista on kyse 🎅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis jotenkin huvittavaa kuinka lapsettomat sinkut totevat ettei ole rahaa kaikkeen (lahjoihin), mutta perheellisten oletetaan kustantavan kaikki. Ihan kuin se varallisuus olisi lisääntymisestä kiinni. Enkä siis tällä tarkoita että lapsien lahjat kuuluisi silti kenenkään muiden kuin vanhempien vastuulla olla.
Mitä nyt yrität sanoa? Tottakai vanhemmat kustantavat lapsilleen kaiken. Ethän sä tietenkään tee lapsia enemmän kuin sulla on varaa elättää ja ylläpitää. Pitäis olla itsestäänselvyys.
Luetun ymmärtäminen hukassa? Sitä yritän sanoa, että ei se sinkku lapseton nyt taloudellisesti heikommassa asemassa ole kun on vain itsensä elätettävänä, vaikka näin moni antaa ymmärtää.
Niin, aika moni lapseton on itse tehnyt sen tietoisen valinnan olla lapseton. Silloin jää enemmän rahaa käyttöön koska ei ole muita elätettäviä. Suurin osa lapsellisista ovat tietoisesti lapsia hankkineet ja silloin luonnollisesti on vähemmän rahaa käytössä per pää. Ne on elämänvalintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä sinä voit tietää muiden rahatilanteen? Sinkkuna maksat kaiken yksin ja omillaan saa muutenkin pärjätä. Tosi harva sinkku saa esimerkiksi apua yhtään missään varsinkaan perheellisiltä, mutta muiden penskoja pitäisi aina olla lahjomassa?
Ap järkkää omat joulunalusglögibileet kotonaan, jonne kutsuu vanhempansa ja siskon perheen. Jos yhtään on käytöstapoja, tuovat tuliaisia, ja sinut on huomioitu.
On se nyt minusta aika noloa yhtäkkiä todeta, että enpä muuten osta enää 3- ja 6-vuotiaille lahjoja, kun minua ei huomioida mitenkään. Haluaisin olla kärpäsenä katossa näkemässä tämän tilanteen ja ap:n siskon ilmeen.
Niin, aika moni lapseton on itse tehnyt sen tietoisen valinnan olla lapseton. Silloin jää enemmän rahaa käyttöön koska ei ole muita elätettäviä. Suurin osa lapsellisista ovat tietoisesti lapsia hankkineet ja silloin luonnollisesti on vähemmän rahaa käytössä per pää. Ne on elämänvalintoja.
😂Niinpä sinäpä se sanoit, mutta silti kommenteissa toistuu, kun ei vaan sinkuilla lapsettomilta ole varaa mihinkään lahjoihin, kun ollaan taloudellisesti niin heikoilla 😉
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin itselleni mieluisen lahjan sillä rahalla mikä muuten olisi mennyt muiden aikuisten lahjoihin.
Sama juttu. Äiti teki jo minun ja sisarusteni teinivuosina itsevaltiaasti päätöksen että joululahjoja ei osteta eikä koko jouluakaan oikein vietetä, koska meillä ei olla niin kuin muilla, no ehkä voi jotain koristetta laittaa, vähän. Niinpä lahjon nyt aikuisena itseäni ihanasti, ostamalla itselleni jotain mistä olen haaveillut ja paketoimalla ne nätisti. Äiti olkoot ilman lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Osta jotain pientä ja halpaa. Vaikka lastenkirjat. Ei kai lahjan saaja saa määritellä, mitä pitää saada?
Hullua myös ostaa jotain sellaista, joka ei tule käyttöön, kun samalla rahalla saisi jotain sellaista, joka olisi lasten mieleen.
No mitä krääsää olisit vailla? Mikset osta itse?
Meidän suvussa on jo kauan sitten sovittu, että aikuisille ei osteta mitään pakkolahjoja - vain jos jotain tosi osuvaa ja edullista jollekin keksii, luokkaa just vaikka hauskat sukat tai käsirasva. Itse vaan ei kannata odottaa vastalahjaa.
Lapsille lahjat hommaa pääasiassa lapsen vanhemmat, muilla ei ole minkäänlaista velvollisuutta siihen osallistua. Jos haluaa, voi jotain toki ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä sinä voit
Voi vielä käydä niin että omat vanhemmat kaatavat kaiken huomion ja avun rahaa myöten perheellistyneille sisaruksille ja viis veisaavat siitä lapsettomasta sinkusta jälkeläisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, aika moni lapseton on
Lasten hankkiminenkin on tietoinen valinta. Kun päättää pitää lapsen, valitsee että rahaa tulee menemään lapsen elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ostelin itse samalla tavalla sisarusten lapsille, kun olivat pieniä. Nyt kun itselläni on lapsia, niin ainoastaan pari kummia ja isovanhemmat ostavat heille lahjoja- sisarukset ostavat nyt ihan muille.
Niin, kyllä näissä saisi olla jonkinlaista vastavuoroisuutta. Ei niin, että joku ostaa vuosikausia lahjoja monille, muttei tosiaan saa itse mitään. Ainakin ne saajat tai siis näiden vanhemmat ovat tavattoman itsekkäitä, suorastaan röyhkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta jotain pientä ja halpaa. Vaikka lastenkirjat. Ei kai lahjan saaja saa määritellä, mitä pitää saada?
Hullua myös ostaa jotain sellaista, joka ei tule käyttöön, kun samalla rahalla saisi jotain sellaista, joka olisi lasten mieleen.
Ai teillä ei kirjoille ole käyttöä ja oletuksena ettei muillakaan? Onpa surullista.
Tänä vuonna tein kaikille takallisille perheille lahjaksi kauniita sytykkeitä ( niille joille en ehtinyt kutoa).
Edelläkirjoittanut suurisukuinen