Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (448)

Vierailija
321/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole hyvä vain kun ei saa turhaa krääsää? 

Ja kaikki lahjat on automaattisesti turhaa krääsää? Ei sellaista ole pakko hankkia.

No itse olen ainakin niin surkea ostamaan lahjoja, että ostan suosiolla vain jotain kuluvaa tavaraa kuten saippuaa, kynttilöitä, jotain syötävää tai juotavaa. Tavaraa en osaa ostaa koska kaikilla aikuisilla on jo kaikkea. En edes tiedä miellyttävätkö nämä lahjat saajiaan. Itsekään en toivo tavaralahjoja, mieluummin ostan itse jos jotain tarvitsen.

Vierailija
322/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis jotenkin huvittavaa kuinka lapsettomat sinkut totevat ettei ole rahaa kaikkeen (lahjoihin), mutta perheellisten oletetaan kustantavan kaikki. Ihan kuin se varallisuus olisi lisääntymisestä kiinni. Enkä siis tällä tarkoita että lapsien lahjat kuuluisi silti kenenkään muiden kuin vanhempien vastuulla olla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aloittajaa nyppii eniten se valmis lista kalliista tavaroista joita ohjeistetaan ostamaan. Itse unohtaisin koko listan ja sanoisin siskolle että budjetti ei nyt anna myöten ostaa noita mutta tuot jotain pientä. 

Lahja-automaattina olo alkaa potuttaa useimpia meistä. Varsinkin jos lyödään käteen valmis lista kalliista toiveista ilman mitään vastavuoroisuutta. Voisi saman tien ilmoittaa että "sinulla on velvollisuus maksaa osa minun lasteni kuluista" . Koska sitähän se on.

Vierailija
324/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tapana että sait vanhemmiltasi lahjoja ennen kuin siskosi lapset syntyivät? Kyllä kaikki tietämäni aikuiset saavat vanhemmiltaan  jouluna muistamisen, ymmärrän että harmittaa. Enkä tarkoita että aikuisen tulisi saada joku lahjavuori vaan edes joku pieni muistaminen. 

Mutta siitä riippumatta mitä aikuiset tekevät ostaisin siskon lapsille jonkun pienen lahjan. Siis joku 15-20e per lapsi, tai jonkun pelin vaikka yhteiseksi lahjaksi. Lahjaksi voi antaa myös yhteistä aikaa tms. 

Vierailija
325/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineettomat lahjat eivät ole aiheettomia. 

Miten olisi yhteinen leffailta kotona lapsen kanssa, pulkkamäkipäivä tai vaikka leipomista yhdessä? 

Anna lahjaksi aikaa. Tavaraa voi ostaa kuka tahansa.

Vierailija
326/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin lapsellista, että aikuinen ihminen valittaa joululahjoista.  Tietenkään sinun ei tarvitse ostaa sisaren lapsille.  Ihmettelen, miksi pitäisi.  ostakoot omat vanhemmat ja isovanhemmat heille.  Osta sinä itsellesi lahja.   Saat mieleisen.  Niin minäkin olen tehnyt jo parikymmentä vuotta ja tosi kivoja lahjoja on tullut.

Vierailija
327/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene laivalle jouluksi tai johonkin sinkkubileisiin  Nykyisin ravintolatkin taitavat olla jouluna auki.  Tai mene joulukirkkoon.

Vierailija
328/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis jotenkin huvittavaa kuinka lapsettomat sinkut totevat ettei ole rahaa kaikkeen (lahjoihin), mutta perheellisten oletetaan kustantavan kaikki. Ihan kuin se varallisuus olisi lisääntymisestä kiinni. Enkä siis tällä tarkoita että lapsien lahjat kuuluisi silti kenenkään muiden kuin vanhempien vastuulla olla. 

Mitä nyt yrität sanoa? Tottakai vanhemmat kustantavat lapsilleen kaiken. Ethän sä tietenkään tee lapsia enemmän kuin sulla on varaa elättää ja ylläpitää. Pitäis olla itsestäänselvyys. 

Vierailija
329/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään aikuiset eivät osta toisilleen lahjoja. Mutta appivanhemmat hankkivat lasten perheille joulukukat, ja lapset perheineen puolestaan yhdessä appivanhemmille oikein ison, näyttävän joulukukka-asetelman. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
330/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on hyvällä matkalla katkeroituneeksi mummoksi, jos nyt jo ärsyttää lahjojen osto lapsille!

Ei kaikki ihmiset ole rikkaita, miksi ihmeessä sisarusten lapsia pitäisi lahjoa jouluna? 

Vierailija
331/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.

Miksi tuputat omia typeriä uskomuksiasi jonakin universaalina totuutena?

Vierailija
332/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ostaa itsellesi lahjoja ja ihastuneena avata niitä jouluaattona.

Vierailija
333/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tapana että sait vanhemmiltasi lahjoja ennen kuin siskosi lapset syntyivät? Kyllä kaikki tietämäni aikuiset saavat vanhemmiltaan  jouluna muistamisen, ymmärrän että harmittaa. Enkä tarkoita että aikuisen tulisi saada joku lahjavuori vaan edes joku pieni muistaminen. 

Mutta siitä riippumatta mitä aikuiset tekevät ostaisin siskon lapsille jonkun pienen lahjan. Siis joku 15-20e per lapsi, tai jonkun pelin vaikka yhteiseksi lahjaksi. Lahjaksi voi antaa myös yhteistä aikaa tms. 

Millä ihmeen perusteella lapsettoman pitäisi ostaa sisaruksen lapsille lahja? Varsinkaan jos lapsetonta itseään ei koskaan muisteta mitenkään? 

Vierailija
334/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan pakko viettää joulu noin, jos jo alkuasetelma on vastenmielinen?

Laita elämä risaiseksi ja tee joulusta näköisesi. 

Vierailija
335/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on kaikkien juhla. Jos joulua vietetään paikassa jossa lahjoja jaetaan, niin jokaisen läsnäolijan tulisi tietysti saada edes se yksi paketti.

Vierailija
336/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu on kaikkien juhla ja lahjoja voi antaa myös aikuisille. 

Vierailija
337/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu tuollaiseen. Vastavuoroisuus pitää olla lahjojen ostossakin. 

Meilläkin joulu on lasten juhla, mutta en kyllä todellakaan odota, että sukulaisten pitäisi heille mitään ostaa. Vanhemmat ostavat joululahjat omille lapsilleen. 

Vierailija
338/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole rikas! Ja minulla on suuri suku. Kutomisen aloitan jo tammikuussa, ja pieniä muistamisia hankin pitkin vuotta. Lahjojen antamisella muistaminen jouluna on minun jouluni kohokohta, ja rakkaudenosoitus. Joulun tunnelma, joulumusiikki, perinnekoristeet, jouluinen hyvä mieli.

Vierailija
339/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jankuttaminen omasta mielipiteestä ei asiasta yhtään sen enempää todellista. Sä et päätä tästä asiasta ja jokainen saa toimia kuten itse haluaa. Joulu on kaikkien juhla ja myös aikuisille voi ostaa lahjoja. 

Vierailija
340/448 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jankuttaminen omasta mielipiteestä ei asiasta yhtään sen enempää todellista. Sä et päätä tästä asiasta ja jokainen saa toimia kuten itse haluaa. Joulu on kaikkien juhla ja myös aikuisille voi ostaa lahjoja. 

Ihan samalla tavalla itse jankutat. Eri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä