"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (352)
On se kyllä, kun aloituksen aihe on X ja suurin osa kommentoijista keskustelee aiheesta Y...
Aloitushan koskee sitä, että ap kokee epäoikeudenmukaiseksi, että häntä ei muisteta jouluna mitenkään, vaikka hänen odotetaan hankkivan siskonsa lapsille kalliita lahjoja. Ap ei missään kohtaa mainitse, missä tämä perheen yhteinen joulu vietetään ja mitä kukakin tekee sen eteen. Silti täällä puolet keskustelijoista syyttää ap:aa ahneeksi lokiksi, joka menee siskon luo ilmaiseen joulupöytään, eikä viitsisi edes lahjoja viedä lapsille.
Voisitteko joskus oikein haastaa itsenne, onnistuisiko aloitukseen kommentoiminen ilman, että suollatte sivukaupalla täysin hatusta vedettyjä oletuksia, jotka eivät liity aloituksen aiheeseen?
Ei ap, mutta ilmeisesti kohta viimeinen yksisarvinen tämän sisälukutaitoni kanssa.
Siis mitä kalliita lahjoja oikein toivotaan, jos lapset ovat 3- ja 6-vuotiaat?!
Jaa. No ei veljeni koskaan osta kenellekään lahjoja, lapsille tai aikuisille. Aina hän on tervetullut jouluksi kuitenkin. Ehkä ap naisena otat paineita viedä lahjoja ihmisille joille et halua viedä lahjoja.
Vai haluaisitko sitten viedä lahjat myös äidille ja siskollesi? Etkä saa kakaistua asiaa?
Ps en vaivaa yhtään päätäni veljeni lahjalla mutta aina jotain pientä annan, kuten suklaalevyn/käsisaippuan/arvan. Ei lainkaan katkeruutta.
Osta jotain pientä ja halpaa. Vaikka lastenkirjat. Ei kai lahjan saaja saa määritellä, mitä pitää saada?
Älä osta mitään, sanot että luulit että lahjoja ei tartte antaa;)
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä, kun aloituksen aihe on X ja suurin osa kommentoijista keskustelee aiheesta Y...
Aloitushan koskee sitä, että ap kokee epäoikeudenmukaiseksi, että häntä ei muisteta jouluna mitenkään, vaikka hänen odotetaan hankkivan siskonsa lapsille kalliita lahjoja. Ap ei missään kohtaa mainitse, missä tämä perheen yhteinen joulu vietetään ja mitä kukakin tekee sen eteen. Silti täällä puolet keskustelijoista syyttää ap:aa ahneeksi lokiksi, joka menee siskon luo ilmaiseen joulupöytään, eikä viitsisi edes lahjoja viedä lapsille.
Voisitteko joskus oikein haastaa itsenne, onnistuisiko aloitukseen kommentoiminen ilman, että suollatte sivukaupalla täysin hatusta vedettyjä oletuksia, jotka eivät liity aloituksen aiheeseen?
Ei ap, mutta ilmeisesti kohta viimeinen yksisarvinen tämän sisälukutaitoni kanssa.
No sepä tässä just on että ap:ta ei muka muisteta jouluna mitenkään, mutta tulee silti kutsutuksi joulunviettoon perheensä luokse. Todennäköisesti ap ei vie itse mitään syötävää mukanaan, nuoret ja naiivit sinkut harvoin vievät.
Miksi ap:ta pitäisi huomioida jouluna jotenkin enemmän kuin perheen muita aikuisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä näkymin meillä on 12 jouluna. Olen hommannut kaikille paketit ja tiedän, että saan max 3.
Miesystävän lapset ilmoittivat lahjatoiveet, vastasin kertokaa nämä isällenne. Vastasi isälle on annettu omat toiveet. Vastasin olen jo hankkinut lahjat, johon tuli vastaus toivottavasti on kuitti mukana.Kaikki tulee valmiiseen pöytään, kukaan ei kysy voinko auttaa. Joulu on ulkoistettu, itse tehdään vähän.
Joulu on kerran vuodessa ja me vietetään joulua joka 2 vuosi Suomessa. Yhden illan jaksaa hymyillä, vaikka suu mutrussa.
Minä en tuollaisille lapsille antaisi yhtään mitään. Vie vaikka Joulupuu-keräykseen ostamasi lahjat ja anna miesystävän tapakasvattamattomille kakaroille kauniisti paketoituina kuitit jouluruokaostoksista (sinähän ne maksat kuitenkin). Jos tulee nurinaa, toteat vain, että k
Sitä suuremmalla syyllä, jos ovat jo aikuisia ja kaiken lisäksi täysiä mulkvisteja, älä hyvä ihminen heille anna yhtään mitään!
Miksi olisi perheen velvollisuus yhtäkkiä ruveta ostamaan lahjoja toisilleen, jos jo toisin on päätetty?
Lopeta lahja-automaattina toimiminen, riittää että lasten vanhemmat ja mahdollisesti isovanhemmat lahjoo. Nykylapsilla on kaikkea enemmän kuin riittävästi.
Itse muistan siskoni lapsia pienellä rahalahjalla syntymäpäivänä jos kutsutaan kahville, jouluna en lahjo, ei minulla ole rajaa kaikkeen.
Ap:n olisi todellakin pitänyt saada suunsa auki siinä vaiheessa, kun lahjojen ostamattomuudesta aikuisille päätettiin.
Nyt jos asian ottaa esiin niin antaa kyllä itseatään aika kummallisen kuvan.
Joululahjat on niin turhia.
Meidän suvussa niitä ei ole ostettu lapsille eikä aikuisille koskaan.
Ollaan yhdessä, syödään hyvin, pelataan ja katsellaan elokuvia.
Materian takia ei kannata stressata.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Monessa ketjussa huomaa saman ilmiön, luetunymmärtäminen on surkealla tasolla ja porukka vetää hatusta ihan ihme oletuksia.
En lukenut koko ketjua, mutta ajattele, että siinä missä aiemmin ostit siskosi lasten lisäksi myös äidillesi ja siskollesi joululahjat eli 4 joululahjaa, nyt sun ei tarvitse ostaa enää kuin näille lapsille. Rahalla, joka sulla olisi mennyt siskosi ja äitisi lahjoihin, voit ostaa itsellesi joululahjan.
Ap on hyvällä matkalla katkeroituneeksi mummoksi, jos nyt jo ärsyttää lahjojen osto lapsille!
Vierailija kirjoitti:
No miten ihmeessä tähän pitäis sitten reagoida? Näen tämän yksinkertaisesti siten, että ap:lla viiraa päässä, kun aikuinen ihminen haluaisi jotain kompensaatiota siitä, että antaa siskonsa lapsille lahjoja. Lahjat ovat lahjoja, niitä pitäisi antaa ilosta eikä odottaa mitään vastalahjoja. Jos ei halua osallistua lahjabisnekseen ollenkaan, niin olisi kannattanut jutella sen siskonsa kanssa asiasta.
"No sepä tässä just on että ap:ta ei muka muisteta jouluna mitenkään, mutta tulee silti kutsutuksi joulunviettoon perheensä luokse. Todennäköisesti ap ei vie itse mitään syötävää mukanaan, nuoret ja naiivit sinkut harvoin vievät.
Miksi ap:ta pitäisi huomioida jouluna jotenkin enemmän kuin perheen muita aikuisia?"
Ota nyt silmä käteen ja LUE aloitus. Siinä ei sanota missään kohtaa, että ap on kutsuttu joulunvietton. Siinä sanotaan, "Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa." Ei sanaakaan siitä, missä joulunvietto tapahtuu, kuka sen kustantaa ja kuka tekee työt.
Minä voisin omasta joulustani mainita aivan samalla tavalla: vietän joulua vanhempani ja sisarusteni kanssa. Täällä kaikki saamarin puolivaloilla käyvät lukutaidottomat wt:t sitten kilpaa kiljuisivat, miten minä menen vanhempani tai sisarusteni kotiin jouluksi lokkeilemaan, vaikka todellisuudessa joulua vietetään vuoroin minun, vuoroin heidän luonaan ja ruoat ym. maksetaan ja valmistetaan puoliksi.
Ap ei myöskään esitä, että häntä pitäisi huomioida enemmän kuin muita aikuisia, vaan että aikuisetkin voisivat vaihtaa lahjoja keskenään, tai vähintään sisko voisi hänelle laittaa jotain pientä, vaikka lastensa nimissä, mikä kuuluisi hyviin tapoihin ja opettaisi myös lapsille vastavuoroisuutta.
Kyllä minuakin vtuttaisi ostaa kalliita lahjoja, tai halpojakaan, jonkun perheen lapsille, jollen ikinä saisi edes joulukukkaa vastalahjaksi. Ei tarvitse olla kallista, ei tarvitse vastata niiden minun ostamieni lahjojen arvoa, vaan tärkeää on se, että huomioidaan, ollaan vastavuoroisia.
Ap:n kannattaisi katsoa Saiturin joulu -leffa. Päähenkilö kuvastaa sinua.
Ei uskoisi, että joku aikuinen tekee tällaisen aloituksen.
Kyllä osaa elämä olla joillakin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
"No sepä tässä just on että ap:ta ei muka muisteta jouluna mitenkään, mutta tulee silti kutsutuksi joulunviettoon perheensä luokse. Todennäköisesti ap ei vie itse mitään syötävää mukanaan, nuoret ja naiivit sinkut harvoin vievät.
Miksi ap:ta pitäisi huomioida jouluna jotenkin enemmän kuin perheen muita aikuisia?"
Ota nyt silmä käteen ja LUE aloitus. Siinä ei sanota missään kohtaa, että ap on kutsuttu joulunvietton. Siinä sanotaan, "Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa." Ei sanaakaan siitä, missä joulunvietto tapahtuu, kuka sen kustantaa ja kuka tekee työt.
Minä voisin omasta joulustani mainita aivan samalla tavalla: vietän joulua vanhempani ja sisarusteni kanssa. Täällä kaikki saamarin puolivaloilla käyvät lukutaidottomat wt:t sitten kilpaa kiljuisivat, miten minä menen vanhempani tai sisarusteni kotiin jouluksi lokkeilemaa
Edelleen, mikä järki on mennä inisemään perheelleen että mutta kun MINÄKIN haluaisin lahjoja, jos yhdessä on jo sovittu että ei osteta lahjoja aikuisille?
Siis sulla on tieto, että äiti ja sisko perheineen järjestää ja maksaa koko joulun ja myös hoitaa siivoukset ja valmistelut? Apn ei tarvitse osallistua?