"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (352)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole hyvä vain kun ei saa turhaa krääsää?
Ja kaikki lahjat on automaattisesti turhaa krääsää? Ei sellaista ole pakko hankkia.
Totta, esim. viikonloppumatka Berliiniin tai golfklubin vuosimaksu ovat oikein hyviä joululahjoja aikuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et joudu vaan valitset. Ota vastuu omista valinnoistasi.
Valinnasta voi seurata syrjäyttäminen ja yksin sivuun jääminen kaikesta muustakin suvun tekemisistä. Niin, että ap:n muka pitäisi ostaa paikkansa juhlapöydässä, ettei olisi jatkosssa sylkykuppina?
Usein käy niin, että kun pidät puolesi ja asetut vastakarvaan, siitä seuraa ikävyyksiä. Yksinäistä sorretaan joka paikassa. E8 tällä ole tekemistä vastuun kannon kanssa, vaan haavoittuvan väestönosan hyväksikäytöstä.
Ap:n pitäisi lapsettomana olla nöyrä ja kiitollinen, että saa ylipäätään osallistua tähän lasten karnevaaliin! Ja tulla osalliseksi runsaasta pitopöydästä. Haluaako ap olla Saituri, joka kieltää pienokaisilta lahjojen avaanisen ilon!? Mitä häh!?
Olemme ostaneet lahjoja, sisarusten lapsille, kummilapsille ja ystävien lapsille. Nyt kun olemme jo iäkkäämpiä ja omaa perhettä ei ole, kukaan näistä lapsista ei toivota edes hyvää Joulua, saati muuten muistaisi, että olemme edelleen olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole hyvä vain kun ei saa turhaa krääsää?
Ja kaikki lahjat on automaattisesti turhaa krääsää? Ei sellaista ole pakko hankkia.
Totta, esim. viikonloppumatka Berliiniin tai golfklubin vuosimaksu ovat oikein hyviä joululahjoja aikuiselle.
Niin onkin. Toissa vuonna mies tykkäsi em-futisreissusta Saksaan. Me ostetaan miehen kanssa toisillemme lahjat vain jouluna ja ne saa maksaa reilummin. Jouluna ostan lahjan jokaiselle, jonka kanssa joulua vietän, myös aikuisille.
Parempi olla yksin himassa, jos 40-60e on noin suuri ongelma.
Tuskin sua kukaan sinne edes haluaa.
Ei vaan kehdata olla kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko ostaa edes lapsille niitä lahjoja, se on vanhempien vastuulla. Oman tunnon mukaan. Mutta oikeastiko aikuinen ihminen kiukuttelee siitä ettei itse saa lahjoja 😳 Yleensä aikuisilla on varaa ostaa itse tarvitsemansa
sää tyhmä et tajuu nyt ap pointtia. ei lahjoja monikossa , vaan huomionosoitus,kun hänellä rahaa kuluu siskon pennuille ja hänellä ei oo pentuja jolle sisko joutis mitään antamaan, eli aika ykspuolista. laaditaab listoja ja laatua. olisiko poikkeuskohta. siskon antaa kiitos lahjakortti esim kukkakauppaan-kun taaas muistit mun pentuja, rahaa sinkulta,aikaa jne vaivaa. meidän huusholliin,mutta sä et saa mitään, jokin pelisilmä sillä siskollakin vois olla.
Ei jatkoon, alatyylinen kommentti. Miten minä muutuin tyhmäksi, jos Ap itse ei tajua ettei kukaan häntä pakota ostamaan la
On yhtä vapaaehtoista kuin osallistua työpaikan yhteiseen merkkipäivämuistamiseen, lähtiäislahjaan, kissan ristiäisiin. Voit jättää osallistumatta, mutta tiedä sitten, miksi sinua mulkoillaan ja maalitetaan eri tavoin.
Ostaisin sisaruksen lapsille yhdet maltilliset lahjat per lapsi. Joku 20€ per lapsi tai joku muu itselle sopiva summa. Toivelistan kalliita vaihtoehtoja ei tarvitse ostaa. Lisäksi ostaisin itselleni pari lahjaa kuusen alle avattavaksi. Vaihtoehtoisesti viettäisin joulun itsekseni, se on oikeastaan oikein hyvä vaihtoehto.
Ap on selkeästi uusavuton. Jos lasten lahjalistat tuntuvat kalliilta, kysy siskoltasi, olisiko jotain edullisempaa lahjatoivetta. Ei ole vaikeaa.
Minä en kyllä kehtaisi ruveta aikuisena perhepiirissä(kään) ehdottamaan että entäpä jos ostetaan lahjat toisillemme, jos toisin on sovittu aiemmin. Mitä sieltä odotat saavasi? Suklaarasioita, joulukukkia, villasukkia, kosmetiikkalahjapakkauksia? Osta hyvä ihminen ne itse. Se se vasta nimittäin kalliiksi tuleekin, jos aiotte ostella jotain lahjakortteja tms hintavampaa.
Vai että oikein vuosia olet ostellut😄
3-6 vuotta😆
Aikuinen ihminen ravaa äipän luona🤣 ja sitten ulisee.
Mitä ne kalliit lahjat ovat? Kerro!
First world problem, so stop crying you spoiled brat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta mieleeni tuli yksi näkökohta: jos ap menee vanhemmilleen tai siskolleen valmiiseen joulupöytään, niin minusta ei ole kohtuuton toivomus, että ap osallistuu ostamalla lapsille 20-30 euroa maksavan joululahjan kummallekin. Jos kaikki toiveet ovat tätä kalliimpia, voi pyytää edullisempia lahjatoiveita.
Ap kokee olevansa vain antavana osapuolena, mutta minusta myös valmiin joulupöydän antimet pitää laskea saamapuolelle.
Just joo, kun syöt meidän ruokaa niin lahjat pitää olla. 🙄
Vtun lokki!
Tuo on oikeasti aika kinkkinen tilanne, koska varmaan ap kuitenkin lapsille jotain haluaisi antaa, muttei tietysti mitään kallista, jollei saa mitään vastineeksi. Mulla on myös sisarus, joka toivoo itselleen aina aika arvokkaitakin lahjoja, mutta harvoin laittaa mulle mitään takaisin ja jos laittaakin, niin jotain tosi pientä. Meillä kummallakaan ei ole lapsia, mutta voin kuvitella, että tilanne olisi aika lailla sama kuin ap:lla, jos sisaruksella olisi lapsi/a.
Mä olen nyt pikkuhiljaa sanoutunut irti tuosta kalliiden lahjojen ostamisesta ja laittanut vain jonkin pienen herkkukorin tms. sisarukselleni. Ehkä ap:kin voisi viedä koko siskon perheelle jonkin yhteislahjan, vaikka joulukukan ja suklaata?
Ymmärrän kyllä tavallaan tuon, ettei aikuisille lahjoja, yleensä kaikilla on jo kaikkea, mutta kyllä tuossa tilanteessa siskon pitäisi ap:aa jotenkin muistaa, se kuuluu ihan jo hyviin käytöstapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olemme ostaneet lahjoja, sisarusten lapsille, kummilapsille ja ystävien lapsille. Nyt kun olemme jo iäkkäämpiä ja omaa perhettä ei ole, kukaan näistä lapsista ei toivota edes hyvää Joulua, saati muuten muistaisi, että olemme edelleen olemassa.
Joo se on ihan turha, että lahja kerran tai kaksi vuodessa rakentaisi suhteen lapseen. Kyllä sitä pitäisi olla muutenkin kiinnostunut siitä lapsesta ja haluta viettää aikaa kyseisen lapsen kanssa.
Toisaalta, niiden kummilasten vanhempien, ystävien ja sisarusten kanssa sinulla se ihmissuhde on oikeasti ollut, ja lasten muistaminen on ollut tapa hoitaa sitä suhdetta, eikö? Eli oikea kysymys on, pitävätkö he tai pidättekö vielä yhteyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta mieleeni tuli yksi näkökohta: jos ap menee vanhemmilleen tai siskolleen valmiiseen joulupöytään, niin minusta ei ole kohtuuton toivomus, että ap osallistuu ostamalla lapsille 20-30 euroa maksavan joululahjan kummallekin. Jos kaikki toiveet ovat tätä kalliimpia, voi pyytää edullisempia lahjatoiveita.
Ap kokee olevansa vain antavana osapuolena, mutta minusta myös valmiin joulupöydän antimet pitää laskea saamapuolelle.
Näin voi kirjoittaa vain henkilö, joka ei ole koskaan valmistanut juhla-ateriaa isommalle porukalle. Se on oikeasti iso työ - ja myös kustannuksiltaan toista luokkaa kuin kaksi parinkympin lahjaa.
Ostaisin lapsille jotkut pienehköt, esim 20e maksavat lahjat, mikä sinusta nyt on ok suuruusluokka. He niistä kuitenkin eniten välittävät. Mutta tuskin kaipaavat mitään yli 50e leluja. Jos asia olisi minulle tärkeä, ehdottaisin siskolle ja äidille että josko vaihdettaisiin kuitenkin jotkut pienet lahjat. Jos he eivät suostuisi tähän, niin sille ei sitten oikein mitään voi. Ja voit tietysti esim osallistua joulun viettoon kaiken kaikkiaan vähemmän, jos kompromissi ei onnistu.
Tietyllä tavalla lahja perinteet jo katkeavat kun lapset aikuistuaan osta sitten kuin enään lapsilleen ja puolisolleen tai jopa isovanhemmalle vaikka lapsesta asti on lahjaa sitten ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikein vuosia olet ostellut😄
3-6 vuotta😆
Aikuinen ihminen ravaa äipän luona🤣 ja sitten ulisee.
Mitä ne kalliit lahjat ovat? Kerro!
Siinäpä vasta ulisija onkin! Sinun äo ei taida olla kovin korkea?
Sukujoulua viettäessä kaikki muut, aikuisetkin, sai lahjoja paitsi minä. Olin tietenkin ostanu muille lahjat. Omat pienet lapset oli itkusilmässä ja ihmeissään, miksi jäin ilman lahjaa. Kummina olen muistanut kummilapsia merkkipäivinä ja jouluna. Itse en ole saanut mitään, edes joulukorttia tai kuvaa lapsesta. Lopetin lopulta lahjojen oston kokonaan. Ostan säästyneillä rahoilla jotain itselle.
Älä tule lokkeilemaan ollenkaan jouluna, kiitos.
T. Sisko ja äiti