Miltä suomen kieli kuulostaa ulkomaalaiselle?
Onko kukaan koskaan kuullut kommentteja äidinkielestään?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Jotain rumaa tätäkäkäkököpökö tyyliin, ei ollenkaan kuin joku kaunis ranska.
Vain sinun puheesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskalta, suomelaisten ei paljon tarvitse suutaan avata puhuessaan.
Asia on nimenomaan päinvastoin. Suomessa on paljon etuvokaaleja eikä kurkussa äännettyjä epäselviä ääniä.
Tanska ja ruotsin murteet on epäselvä kieliä missä ääni tulee kurkusta suuta liikuttamatta.
Ruotsi ei, tanska kyllä. Göteborgin ruotsi on toinen äidinkieleni, ja norjaakin ymmärrän paremmin kuin tanskaa puhuttuna. Kaikkia pystyn lukemaan. Lisäksi on ihan tutkittu, että tanskalaiset lapset oppivat puhumaan kuukauden pari muita pohjoismaalaisia myöhemmin, ja koska tanskalaiset eivät tiettävästi ole muita pohjoismaalaisia tyhmempiä, ero johtuu tutkimuksen mukaan kielen absoluuttisesta epäselvyydestä.
Vanha ruotsalaisten vitsi tanskasta on, että sehän on vain ruotsia puhuttuna kuuma peruna suussa.
Italialaiseksi minua luullaan monesti. Toki vaalean hoikan kapeakasvoisen italialaisen olemus on usein sellainen, että minä tulen sellaiseksi nähdyksi muutenkin aika klassisen tyylin pukeutumisen vuoksi josta pidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vokaalihelvetti. Seuratkaa youtubesta käyttäjää Iclal, joka yrittää opiskella Suomen kieltä.
Vokaalit tekevät kielestä selkeän ja helpon kirjoittaa, koska ääntämys ja kirjoitusasu vastaavat toisiaan.
Tämä toteutuu suomessa ja italiassa.
Mutta ei esim. venäjässä tai puolassa.
Eikä edes ruotsissa.
Mä osaan kuunnella suomea niin kuin olisin ulkomaalainen, joka ei sitä ymmärrä: äänen pitää olla vain tarpeeksi hiljainen etten saa sanoista selvää. Kyllähän se melko vaikeaselkoiselta kuulostaa heh. Joku saksalainen sanoi mulle joskus, että te puhutte kauhean nopeasti - no totta se varmaan on ainakin saksankieleen verrattuna, jossa on täysin erilainen puhetyyli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on sanoneet että kuulostaa unkarilta. Siis sellaiset jotka ei osaa unkaria eikä suomea, sanapaino ja ääntäminen kuulemma samankaltainen.
Tanskalaiset sanoivat kerran että kuulostaa halla jalla halla jalla halla jalla sekä mala pala mala pala mala pala.
Ja se kaunein lause oli vanhassa oppikirjassa aja hiljaa sillalla. Aika a-voittoista ja monotonista?
Mä olen kuullut että suomen kielen kaunein lause on:
Alavalla maalla hallan vaara
Ai kamala. Suomalaiset ällät. Ihan hirveän kuuloisia.
Kansainvälisesti laulua kuvataan usein näin , La-la-laa, aivan kuten suomen kielellä La-u-laa.
Sä olet ääliö!
Luultavasti yhtä hirveälle kuin tanskan, islannin, italian, venäjän, kiinan jne. kieli minun korvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vokaalihelvetti. Seuratkaa youtubesta käyttäjää Iclal, joka yrittää opiskella Suomen kieltä.
Konsonanttihelvetti kuten ruotsi ja saksa ovat kuin modeemin ujellusta, josta on poistettu vokaalit, mutta se tekee kielestä vaikean ääntää.
Vierailija kirjoitti:
Eikä käsillä paljon tarvitse tehostaa 😁
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus Englannissa kielikoulussa, jossa illanviettona esiteltiin kunkin kotimaan eläinten ääniä. Kun minun vuoroni oli esitellä, mitä suomalainen kukko sanoo eli kukkokiekuu, kaikki räjähtivät nauramaan ja suomalainen kukko piti esittää vielä monta encorea. Joka kerta kaikki tikahtumaisillaan. Minä en nähnyt sitä niin hulvattomana.
Tämä johtuu siitä että suomen kieli on tarkka ja pystyy kuvaamaan kukon laulua aidosti. Sen lisäksi sen pystyy kirjoittamaan kuten se äännetään. Monta hyvää ominaisuutta suomen kielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä käsillä paljon tarvitse tehostaa 😁
Totta. Ranskalaisten toteamus, että en jaksa puhua enää kun käsiäni väsyttää, harvemmin vaivaa suomen puhujia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks portugalilainen likka sanoi että suomi kuulostaa koirien haukkumiselta.
Ajatella. Ja J.R.R. Tolkien taas piti suomen kieltä niin kauniina että se inspiroi hänet keksimään haltioiden kielen trilogiaansa Taru sormusten herrasta.
Suomijuntti uskoo ja pitää kohteliaisuuksia aina täytenä totena.
Mitä syytä Tolkienilla olisi ollut miellyttää suomalaisia tai kohteliaisuudesta sanoa juuri suomalaisille noin? Ei sitä juuri meille ollut osoitettu vaan ihan kaikille joita hänen kirjallisuutensa ja aajtuksensa ja intohimonsa (kielet) kiinnosti. Suomijuntti taitaa nyt olla joku muu kuin ylempi kommentoija.
Hän löysi kielen, jota kukaan ei ymmärrä. Ja se sopi käyttötar
Ei englantilaiset osaa mitään kieltä. He eivät ymmärrä mitään vierasta kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vokaalit tekevät kielestä selkeän ja helpon kirjoittaa, koska ääntämys ja kirjoitusasu vastaavat toisiaan.
Tämä toteutuu suomessa ja italiassa.
Mutta ei esim. venäjässä tai puolassa.
Ruotsin kielessä on myös konsonantteja monta peräkkäin, mikä tekee sanoista mahdottomia ääntää, silloin sana äännetään eri tavalla kuin kirjoitetaan.
Ruotsia: ljus, hjul, älv, sjö, avundsjuk
ljud, nordiskt
Suomi kuihtuu pois, onneksi. Isommat kielet hallitsevat jo aika paljon pääkaupunkiseudulla. Nuoriso vetää jo aika hyvin fingliskaa. Vain hölmö tuhlaa iavokapasiteettia johonkin suomeen, joka ei auta minkään muun kielen oppimista.
Monet ovat sanoneet, että suomenkieli kuulostaa pehmeältä ja sointuvalta juuri lukuisten vokaalien ansiosta, kenenkään en ole kuullut sanovan sitä rumaksi. Siksi harmittaakin suomen kielen tunnettujen englantilaisten sanojen määrä. Toivoisin että meillä osattaisiin olla ylpeitä ja vaadittaisiin kaunista kieltämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon peräkkäisiä konsonantteja on mahdoton ääntää. Vokaalit tekevät kielestä ääntämiskelpoisen.
Miltä kuulostaa ruotsi?
Älvsjö, Wright, Nordenskiöld, skit,
Italiassa britit luulivat puheemme perusteella, että olemme paikallisia ihmisiä🤔
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat sanoneet, että suomenkieli kuulostaa pehmeältä ja sointuvalta juuri lukuisten vokaalien ansiosta, kenenkään en ole kuullut sanovan sitä rumaksi. Siksi harmittaakin suomen kielen tunnettujen englantilaisten sanojen määrä. Toivoisin että meillä osattaisiin olla ylpeitä ja vaadittaisiin kaunista kieltämme.
Pehmeä ja sointuva? Outoa, pikemminkin just päinvastoin se on tökstökstökstykitystä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi kuihtuu pois, onneksi. Isommat kielet hallitsevat jo aika paljon pääkaupunkiseudulla. Nuoriso vetää jo aika hyvin fingliskaa. Vain hölmö tuhlaa iavokapasiteettia johonkin suomeen, joka ei auta minkään muun kielen oppimista.
Suomen kieli tekee älykkääksi, koska se on looginen ja monipuolinen kieli. Ruotsin kieli tyhmentää.
Väärin meni.