Ihmettelen niitä koirien valopantoja
mutta toisaalta sen kun näkee, niin siinä vajaa 2m päässä kävelee jossakin koiranomistaja mustissa ulkoiluvaatteissaan ilman heijastinta.
Autoilijana havaitsen sen koiran niissä turvatamineissaan, mutta mikä teitä koiranlenkittäjiä vaivaa?
Kommentit (13)
Eikös se ole aika perus että rakkaimpien hyvinvoinnista ja turvallisuudesta kyllä huolehditaan, mutta oma jää vähän retuperälle.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin aina, että eikö ne häiritse koiraa? Tuleeko koiran näkökenttään ikävä punainen/sininen/vihreä valo?
Varsinkin sellaset vilkkuvat. Eikö koiralle tule migreeni?
Ne valopannat häiritsevät koiraa. Häikäisevät ja estävät koiraa näkemästä kunnolla. Mieluummin joku heijastinliivi tai pieni valo liiviin kiinni. Miettikää itse millaista olisi kävellä joku valaistu tuubihuivi päällä pimeässä. Olisi aika hankala nähdä kunnolla.
Me pidetään koiran pannassa tavallinen valo, ei vilku ei värejä. Tuo on alkanut vanhemmiten pelkäämään pimeää metsää ja on ollut aivan loistava kapistus. Koira uskaltaa nyt liikkua reippaammin iltalenkilläkin.
Mulla on heijastimia, mutta tosiaan miehellä ja pojalla ei ole.. ei tuolla metsässä kyllä autojakaan näy tai muuta liikennettä. Joskus peuroja lähinnä näkee.
Onko eläinlääkäreitä paikalla kommentoimaan?
Vierailija kirjoitti:
Ne valopannat häiritsevät koiraa. Häikäisevät ja estävät koiraa näkemästä kunnolla. Mieluummin joku heijastinliivi tai pieni valo liiviin kiinni. Miettikää itse millaista olisi kävellä joku valaistu tuubihuivi päällä pimeässä. Olisi aika hankala nähdä kunnolla.
Kyllähän jengi otsalamppuja käyttää ja hyvin näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän jengi otsalamppuja käyttää ja hyvin näkee.
Toi on ihan eri juttu. Jos valo tulee kaulasta, se häikäisee näkökentän. Otsalamppu valaisee eteenpäin kasvoista.
Koiralla on valjaissa hyvät heijastimet, kunnon heijastinliivi sekä selän päällä valo, koska ulkoilee yleensä vapaana. Täällä maalla liikkuu harvoin ketään talviaikaan metsäautoteillä, ja koira on sillä tavalla kuulolla, että tulee luokseni käskystä. Itselläni on hyvä otsalamppu, jotta näen kulkea valottomilla teillä ja näen koirankin, jos sillä sattuu valjaissa oleva valo sammumaan. Käytän myös heijastinvaljaita pimeässä ihan siltä varalta, että auto ohittaa minut (harvinaista) tai jos saan vaikka sairaskohtauksen ja tuuperrun hankeen (epätodennäköistä, mutta mahdollista).
Koiralla on joskus ollut valopantakin, mutta se uppoaa pitkäkarvaisen koiran turkkiin. En oikeasti usko sen häiritsevän koiraa, koska sehän on koiran pään takana, ja sen näkökenttä on suurimmaksi osaksi eteenpäin. Tilanne olisi toinen, jos koiralla olisi silmät pään sivuilla, kuten vaikkapa hevosella tai kanillla. Niiden näkökenttä on erilainen, ne eivät näe suoraan eteen tai suoraan taakse, mutta erittäin laajasti sivuille.
Ei saa pitää sellaisia. Jos kulkee vilkkaasti liikennöidyn pätkän ohi, voi tietysti pitää. Koira toimii heijastimena siinä mutta hyvä muistutus siitä, ettei se riitä. Sitä ei tule ajatelleeksi, jos on vilkkuva valopallo mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa pitää sellaisia. Jos kulkee vilkkaasti liikennöidyn pätkän ohi, voi tietysti pitää. Koira toimii heijastimena siinä mutta hyvä muistutus siitä, ettei se riitä. Sitä ei tule ajatelleeksi, jos on vilkkuva valopallo mukana.
Siis miksei saa pitää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin aina, että eikö ne häiritse koiraa? Tuleeko koiran näkökenttään ikävä punainen/sininen/vihreä valo?
Varsinkin sellaset vilkkuvat. Eikö koiralle tule migreeni?
En ikinä laittaisi mitään lamppua loimottamaan koiran kasvojen lähelle. Tosi epämiellyttävää, suorastaan kiusaamista tuollainen :(