Kysymysuskovaisille: Miksi Jumala on luonut pahuuden ja kärsimyksen?
Ihmisenhän olisi voinut luoda myös hyväntahtoiseksi joka ei luontaisesti halua tehdä millekään pahaa.
Sairauksia ja kipuakaan ei olisi tarvinnut luoda. Miksi emme voisi elää ja kuolla aina onnellisena ja kivuttomasti.
Maapallo luonnonkatastrofeineen ja pahuuksineen vaikuttaa sadistiselta leikkikentältä. Kaiken lisäksi pitäisi vielä palvoa ja rukoilla tätä hirmuhallitsijaa joka on halunnut luoda juuri tällaisen sekasorron ja kärsimyksen. Täytyy olla pahimman luokan sadisti joka haluaa jotain tällaista.
Jos sinulla olisi kaikki valta maailmankaikkeudessa, olisitko itse luonut ihmiset ja maailman tällaiseksi mitä se on.
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman noita hyvyys ja onnellisuus menettää merkityksensä. Uskokaa vaan, se on hyvä että ne on olemassa.
Eli Jumala ei osaa luoda onnellisuuden tunnetta ilman valtavaa tuskaa? Ihminen ei voi olla onnellinen ilman pedofiilien, murhaajien ja raiskaajien olemassaoloa?
Kaikki näiden uhrit ovat nyt ilmeisesti onnellisempia rikoksen uhriksi joutumisen jälkeen kuin ennen rikosta. Koska pahuus lisää tuon logiikan mukaan onnellisuutta. Samaten jos talosi paloi ja menetit koko perheesi ja omaisuutesi niin onnellisuutesi vain lisääntyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei Jla ole luonut pahuuta tai kärsimystä,
vain ihmisille vapaan tahdon.
Mutta miksi ylipäätään halusi luoda mahdollisuuden käyttää vapaata tahtoa kärsimykseen kun olisi voinut luoda sellaisenkin maailman, jossa aivan kaikilla on hyvä olla. Onko ihmisen vapaa tahto saada aiheuttaa kärsimystä muille tärkeämpää kun se, että kaikilla olisi hyvä olla ilman kärsimystä? Jos kärsimystä ei olisi luotu ei vapaa tahto voisi sellaista edes tehdä.
Vapaa tahto tarkoittaa sitä, että ei pakosta, vaan rakkaudesta Isään ja noudattaa hänen ohjeitaan, jotka kirjoitettu Raamattuun. Ne ohjeet täytyy lukea, oppia ja omaksua Raamatusta. Jeesus, alkukristityt ja Vanhan testamentin uskolliset noudattivat tarkoin ja pysyivät uskollisena Jumalalle vaikeissakin olosuhteissa!
"Itse kysyisin vaihteeksi niinpäin, että eikö ihminen voi olla onnellinen vaikka nuo ovat olemassa? Väkivallan uhrikin voi usein selvitä ja jatkaa elämäänsä. Pahan ongelma on tietysti askarruttanut aina, se on vaikea asia hyväksyä, mutta monesti tässä keskustelussa tuntuu olen taustalla ajatus, että elämä ei voi olla elämisen arvoista koska kärsimystä on olemassa. Ja rehellisesti sanottuna on hyvin vaikea uskoa, että ainakaan ihmisten suuri enemmistö ei pitäisi elämäänsä arvokkaana. Toki poikkeuksiakin on ja se on surullista.
Elämä on elämää. Ihmiselle on annettu se osa mikä on, mutta kristitty uskoo Jumalan ilmoittaneen että kaikki ei ole tässä. Jos siihen ei usko niin sitten mitään toivoakaan ei ole. Sitten elää kärsimyksen ja kuoleman maailmassa ikuisesti, eikä siinä paljoa lohduta se että onnistui mielestään peittoamaan Jumalan logiikassa."
Osa uhreista selviää, osa ei. Jos olet ollut vaikkapa pedofiilivanhemman uhri koko lapsuutesi ja teini-ikäsi niin kyllä siitä aivan varmasti aikamoiset traumat jää, jotka vaikuttavat myös myöhempään onnellisuutesi. Itse puolestani kysyisin, että uskotko, että olisit onnellisempi nyt jos olisit elänyt tuollaisen lapsuuden vai onko mielestäsi parempi ettet ole joutunut kokemaan tuota?
Ihmiset Eeva ja Aatami asuivat ja elivät aikoinaan paratiisissä. Oli vain yksi kielto minkä Jumala oli säätänyt ja sen Eeva rikkoi. Eeva poimi hedelmän hyvän ja pahantiedon puusta ja se on meille iankaikkinen rangaistus
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset Eeva ja Aatami asuivat ja elivät aikoinaan paratiisissä. Oli vain yksi kielto minkä Jumala oli säätänyt ja sen Eeva rikkoi. Eeva poimi hedelmän hyvän ja pahantiedon puusta ja se on meille iankaikkinen rangaistus
Yhden hedelmän syönnistä kirotaan koko ihmiskunta vuosituhansiksi, aikamoista ylireagointia kyllä tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala luodessaan ihmisen antoi tälle vapaan tahdon.
Ei ole Jumalan vika, jos ihminen jostain näkökulmasta katsottuna tekee elämässään kehnoilta näyttäviä valintoja.
- En ole järin uskovainen protestanttisessa mielessä, mutta Raamattu on mielenkiintoinen kirjakokoelma.
Protestanttisuus no hyvin kaukana jumalasta.
EriEi mikään uskonto ole lähellä tai kaukana Jumalasta. Ihminen voi saada uskonnoista apua itselleen.
Jokainen uskonto, joka tarttuu miekkaan ei ole tosi uskonto. Jeesus sanoi, joka miekkaan tarttuu se! Valehteliko Jeesus?
Vierailija kirjoitti:
Aadam olisi voinut estää sen kieltäytymällä itse
Vierailija kirjoitti:
"Itse kysyisin vaihteeksi niinpäin, että eikö ihminen voi olla onnellinen vaikka nuo ovat olemassa? Väkivallan uhrikin voi usein selvitä ja jatkaa elämäänsä. Pahan ongelma on tietysti askarruttanut aina, se on vaikea asia hyväksyä, mutta monesti tässä keskustelussa tuntuu olen taustalla ajatus, että elämä ei voi olla elämisen arvoista koska kärsimystä on olemassa. Ja rehellisesti sanottuna on hyvin vaikea uskoa, että ainakaan ihmisten suuri enemmistö ei pitäisi elämäänsä arvokkaana. Toki poikkeuksiakin on ja se on surullista.
Elämä on elämää. Ihmiselle on annettu se osa mikä on, mutta kristitty uskoo Jumalan ilmoittaneen että kaikki ei ole tässä. Jos siihen ei usko niin sitten mitään toivoakaan ei ole. Sitten elää kärsimyksen ja kuoleman maailmassa ikuisesti, eikä siinä paljoa lohduta se että onnistui mielestään peittoamaan Jumalan logiikassa."
Osa uhreista selviää, osa ei. Jos olet
En varmasti, ja tietenkin se on parempi. Mutta en minä mene sanomaan tuollaista kokeneen puolesta ettei hänen elämänsä voi olla arvokasta. Se oli minun pointtini, että näissä keskusteluissa hyvin usein lähdetään siitä että elämisen arvoinen elämä on yhtä kuin elämä ilman kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jumalasta riippumatonta elämää ei ole eikä tule. Ne jotka haluavat itse riippumattomiksi Jumalasta, itse oman elämänsä jumalaksi Jumalan paikalle, niiden on kuoltava.. Ihmisellä ei ole mitään toivoa ilman Jumalaa, vaikka Jumala loisi maapallon kaikille kapinallisille ja antaisi heidän olla siellä niinkuin tykkäävät, tulisi loppu tälle hullujen utopialle nopeasti.. Se elämänmuoto tuhoaisi itse itsensä alta aikayksikön"
Et nyt vastaa siihen kysymykseen, että pitääkö Kaikkivoivan Luojan tehdä jotain vai ei. Minun ymmärrykseni mukaan Hän voi tehdä aivan mitä haluaa.
On paljonkin asioita mitä Jumala ei tee. Jumala ei tee syntiä eikä jumala anna minkään vääryyden olla ilman rangaistusta.
Jumala ei tee asioita, mutta kai sinäkin myönnät, että mikään ei estä Häntä tekemäs
Jumala on sitoutunut omiin lakeihinsa. Ei hän tee mitä mieleen juolahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan synti tuli maailmaan kun Eeva söi ja antoi miehelleenkin, joka söi. Jos Aadam olisi kieltäytynyt, niin asia olisi käsitelty toisin. He saivat siis syödä kaikista muista sadoista paratiisin puista mutta yksi puu oli Jumalan, johon ei saanut koskea! Se oli ns vallan raja, jota ei saanut ylittää ja täydelliselle ihmiselle pikkujuttu vaan!
Vastaus on vaikea, mutta helppo.
Jumala loi kaiken. Mutta ei ole olemassa päivää ilman yötä, ei ole olemassa hyvää ilman pahaa.
Ilo ja suru.
Jotta voisi kokea iloa, täytyy kokea surua.
Jotta voisi kokea väsymyksen tai kokea sen kun on pirteä.
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha. Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen rikoksien tekemisen ...se on oma valinta. Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä ja seuraukset kärsittävä.
Miksi piti antaa vapaa tahto kun lopputuloksena oli pahat ihmiset ja kärsimystä täynnä oleva maailma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha. Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen rikoksien tekemisen ...se on oma valinta. Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä ja seuraukset kärsittävä.
Miksi piti antaa vapaa tahto kun lopputuloksena oli pahat ihmiset ja kärsimystä täynnä oleva maailma?
Haluaisit olla tahdoton ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ennemmin tahdoton ja onnellinen maailmassa ilman pahuutta. Kuin vapaa tahto ja kärsimystä täynnä oleva maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tahdoton niin tuskin sitä edes tietäisi mitä on vapaa tahto. Ja olisihan minulla silti vapaa tahto tehdä lukemattomia hyviä asioita ja nauttia elämästä monella eri tavalla, ei tuo minusta kuulosta lainkaan pahalta. Aivan varmasti antaisi pois vapaan tahdon jos saisin sellaisen maailman, jossa minä sekä kaikki muut olisimme onnellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tahdoton niin tuskin sitä edes tietäisi mitä on vapaa tahto. Ja olisihan minulla silti vapaa tahto tehdä lukemattomia hyviä asioita ja nauttia elämästä monella eri tavalla, ei tuo minusta kuulosta lainkaan pahalta. Aivan varmasti antaisi pois vapaan tahdon jos saisin sellaisen maailman, jossa minä sekä kaikki muut
Sellainenhan luotu maailma oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei halua ihmiselle kärsimystä, vaan ihminen on perisynnin turmelema.
Omaksi kuvakseen hän meidät loi. Kielletyn hedelmän syötyään ihminen vasta erotti hyvän ja pahan, ja muuttui siten Jumalan kaltaiseksi. Hyvä ja paha olivat siis olemassa jo ennen syntiinlankeemusta.
Ihmisestä sanotaan että hän oli heti luomisen jälkeen Jumalan kuva. Se kuva rikkoutui kun synti tuli.
Paholaisen valhe oli se että "te tulette niin kuin Jumala..." eli silloin teistä vasta tulee Jumalan kaltaisia. Ja oli paskapuhetta. Ihminen oli niin täydellinen kuin ihmisen oli tarkoitus olla, viaton ja puhdas ilman syntiä, sairautta ja kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden hedelmän syönnistä kirotaan koko ihmiskunta vuosituhansiksi, aikamoista ylireagointia kyllä tuo.
Jos luulet että yhden hedelmän syöminen oli se ongelma niin hyvää yötä sinulle. Puutarha oli yäynnä hedelmiä. Ongelma oli se että ihminen halusi jumalaksi jumalan paikalle, mutta tuo paikka kun ei ole vapaana. Se oli vallankaappaus yritys, luodun kapina omaa luojaansa vastaan. Täysin absurdi hanke sillä ihmisellä ei ole ainoatakaan hengenvetoa ilman luojaansa Jumalaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha. Pahat ihmiset rahan ym. himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheuttaa itselleen rikoksien tekemisen ...se on oma valinta. Hyvyys ja pahuus on meidän jokaisen itse päätettävissä ja seuraukset kärsittävä.
Niin, ennemmin tahdoton ja onnellinen maailmassa ilman pahuutta. Kuin vapaa tahto ja kärsimystä täynnä oleva maailma.
Siis haloo! Meillä on kutsu sinne Jumalan maailmaan, jossa meidän ei enää tarvitse valita ja saamme olla täydellisessä maailmassa. Paavalikin kirjoittaa että "tämä hetken kestävä kärsimys ja ahdistus eivät ole verrattavissa siihen mitä on tuleva." Iankaikkisuusnäkökulmasta tämä kuin hyttysen pieru, pieni hetki, silmänräpäys. Ei tehdä Jumalasta pientä.
Ihminen voi ihan siellä kotona istua, seistä tai mennä lattialle makaamaan tai kontalleen ja puhua Jeesukselle.
Itse kysyisin vaihteeksi niinpäin, että eikö ihminen voi olla onnellinen vaikka nuo ovat olemassa? Väkivallan uhrikin voi usein selvitä ja jatkaa elämäänsä. Pahan ongelma on tietysti askarruttanut aina, se on vaikea asia hyväksyä, mutta monesti tässä keskustelussa tuntuu olen taustalla ajatus, että elämä ei voi olla elämisen arvoista koska kärsimystä on olemassa. Ja rehellisesti sanottuna on hyvin vaikea uskoa, että ainakaan ihmisten suuri enemmistö ei pitäisi elämäänsä arvokkaana. Toki poikkeuksiakin on ja se on surullista.
Elämä on elämää. Ihmiselle on annettu se osa mikä on, mutta kristitty uskoo Jumalan ilmoittaneen että kaikki ei ole tässä. Jos siihen ei usko niin sitten mitään toivoakaan ei ole. Sitten elää kärsimyksen ja kuoleman maailmassa ikuisesti, eikä siinä paljoa lohduta se että onnistui mielestään peittoamaan Jumalan logiikassa.