Kun katselen vanhuksia, joiden liikkuminen on niin vaivalloista ja hidasta, vaikka ovat taatusti liikkuneet paljon elämänsä aikana niin
Mitenköhän käy nyt tämän nykyporukan vanhuudessa, joka ei liiku miltei yhtään?
Eikö ne sano, että jos olet hankkinut hyvän pohjan elämässäsi lihaksille, liikkumiselle jne, niin olet toimintakykyinen myös vanhana?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt jo on monet 4-kymppiset huonommassa kunnossa kuin vaikkapa 65-vuotiaat ja jopa vanhemmat.
En mä kyllä tuolla ihmisten ilmoilla ole nähnyt yhtäkään nelikymppistä, joka kävelisi hitaasti töpöttäen ja tekisi ruokakaupassa hidastetusti kaikki liikkeet ja niin vaivalloisesti.
Liikkumista ei saa lopettaa vanhanakaan. Pitää kävellä se 3000 askelta vähintään joka päivä ja tehdä kehonpainoharjoituksia. Varsinkin viimeksimainitut tuppaavat unohtumaan minultakin. Miksi ovatkaan niin vastenmielisiä? Kävelen, uin, vesijuoksen, teen porrastreeniä mutta tuo jumppa tai kuntosali on ihan voi v.
Ihmeellistä . Ja kuollessa ei liikuta yhtään . Ei aloittajakaan. Hanki kuule vaan vanhuuttasi varten oma pyörätuoli jo valmiiksi .
"Eikö ne sano, että jos olet hankkinut hyvän pohjan elämässäsi lihaksille, liikkumiselle jne, niin olet toimintakykyinen myös vanhana?"
Kukaan ei ole saanut mitään lupausta. Aina voi joutua onnettomuuteen, jonka jälkeen kulkee huonosti loppuelämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Väärin liikkumallakin saa itsensä huonoon kuntoon. Kuuntelin jotain radio-ohjelmaa missä innokkaasti salibandya harrastanut totesi juuri kuulleensa, että hänen polviensa kunto vastaa 70 v. luuston kuntoa. Tyyppi oli 40 v.
Monella aktiivisesti liikkuneella on jo keski-iässä huonot nivelet. Pallopeleissä tulee niveliin vääntöä ja iskuja, jotka myöhemmin näkyvät nivelkulumina. Eikä jatkuva juokseminen kovalla alustalla sekään tee hyvää jalkojen nivelille.
Olen liikkunut ja ollut fyysisesti aktiivinen koko ikäni. Omasta puolestani ja monen ikätoverin puolesta voin vastata, että huonon liikkumisemme syy on nivelrikko. Leikkausjoot on pitkät. itsekin olen saanut ontua jo reilut 3 vuotta ja olen leikkausjonossa. Eivät pidä kiiretä meidän vanhojen hoitamisen kanssa. Emme ole tuottavia enää, vain pelkkä kuluerä joka joutaisi kuolla pois mahdollisimman nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt jo on monet 4-kymppiset huonommassa kunnossa kuin vaikkapa 65-vuotiaat ja jopa vanhemmat.
En mä kyllä tuolla ihmisten ilmoilla ole nähnyt yhtäkään nelikymppistä, joka kävelisi hitaasti töpöttäen ja tekisi ruokakaupassa hidastetusti kaikki liikkeet ja niin vaivalloisesti.
Minä olen nähnyt esim. itseni. Tuleppa tänne kulmille tarkkailemaan.
Liikkuminen ei ole ainoa muuttuja. Äitini on liikkunut läpi elämänsä kuin hullu, mutta 60 vuotta tupakointia teki sitten tehtävänsä ja tässä 75-vuotiaana on se tilanne, että tekee tiukkaa jo edetä 200 metriä. Muutos tapahtui about vuodessa, parissa. Miehen äiti sen sijaan porskuttaa ketterästi omin jaloin reilusti yli 90-vuotiaana, vaikka on aina ollut vähän liikkuva lukutoukka.
Vierailija kirjoitti:
Väärin liikkumallakin saa itsensä huonoon kuntoon. Kuuntelin jotain radio-ohjelmaa missä innokkaasti salibandya harrastanut totesi juuri kuulleensa, että hänen polviensa kunto vastaa 70 v. luuston kuntoa. Tyyppi oli 40 v.
Tuosta pitäisi varoittaa ihmisiä enemmän, ennenkuin tuhoavat nivelensä ym. liialla liikunnalla.
Ei se tosielämässä mene noin. Äidin sisaruksista osa olleet himoliikkujia, osa sohvaperunoita, ja vanhemmiten ne enemmän liikkuneet on kipeämpiä kun sohvaperunat. Ihan geenit ja kohtalo mitkä sanelee miten käy.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, en aio elää yli 60 vuotiaaksi joten ei kinnosta.
M34
Palataan asiaan myöhemmin....
Vierailija kirjoitti:
Liikkumista ei saa lopettaa vanhanakaan. Pitää kävellä se 3000 askelta vähintään joka päivä ja tehdä kehonpainoharjoituksia. Varsinkin viimeksimainitut tuppaavat unohtumaan minultakin. Miksi ovatkaan niin vastenmielisiä? Kävelen, uin, vesijuoksen, teen porrastreeniä mutta tuo jumppa tai kuntosali on ihan voi v.
Vesijuoksu ja ihan rauhallinen uinti kehittää kaikkia kehon lihaksia hyvin, kun on se veden vastus siinä.
Kroppa antaa vähitellen periksi..
Geenit ovat jopa elintapoja tärkeämmät
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen ei ole ainoa muuttuja. Äitini on liikkunut läpi elämänsä kuin hullu, mutta 60 vuotta tupakointia teki sitten tehtävänsä ja tässä 75-vuotiaana on se tilanne, että tekee tiukkaa jo edetä 200 metriä. Muutos tapahtui about vuodessa, parissa. Miehen äiti sen sijaan porskuttaa ketterästi omin jaloin reilusti yli 90-vuotiaana, vaikka on aina ollut vähän liikkuva lukutoukka.
Mistä tiedätte, että tupakointi aiheutti tuon, että jo 200 metriä kävelyä on vaivalloista?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei liiku enää siinä vaiheessa kun nivelet jumittaa. Kokeilkaa. Teipatkaa suoraksi pötköksi polvet ja kyynärpäät, lähtekää lenkille! Olisiko helpompaa kävellä polvet ojossa, jos olisit käynyt useammin lenkillä?
Hyvä kunto on tärkeää terveyden kannalta kokonaisvaltaisesti, mutta on turha luulla, että sillä estetään vanhuuden vaivat. On yksilöllistä, mitä kukin saa.
Älä sano, että KUKAAN ei liiku. Kun on koira, sen kanssa on ollut pakko liikkua. Silloinkin, kun polvinivelet on menneet lukkoon ja on joutunut nyrkillä hakkaamaan polven sisäsyrjää, jotta pääsee taas kävelemään. Tämä siis oli mulla tilanne ennenkuuin vihdoin pääsin tekonivelleikkauksiin. Mutta sen myönnän, että ilman tuota nyt jo 13-vuotiasta rescue-rekkuani en minäkään olisi liikkunut enää viimeisinä vuosina ennen tekonivelleikkauksia.
Ne on laitoshoidossa 60+ ylöspäin tai kuolevat tuolla vuosikymmenellä erilaisiin sairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, nivelille pitäs olla sellaista smoothia liikuntaa kuten pyöräily eikä mitään paikkojen paukuttamista mitä se selibandykin on
Miten geenit määrittelevät sen, käveletkö ripeästi ja liikkeesi ovat nopeita vielä 70-80-vuotiaana, vai köpötteletkö ja kaikki on hidasta ja vaivalloista?
Eikö muka tuohon voi itse vaikuttaa???
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, en aio elää yli 60 vuotiaaksi joten ei kinnosta.
M34
Mielesi muuttuu vielä, joten luo sitä pohjaa nyt.
Et voi tehdä noin, koska sinun pitää olla työelämässä noin 80-vuotiaaksi asti, että päättäjämme saavat verovaroja käyttöönsä. Sitten saat kuolla kun pääset eläkkeelle, niin nekin rahat menevät päättäjillemme.