Miksi miehen pitäisi maksaa enemmän?
Parisuhteessa puhutaan usein tasa-arvosta kunnes aletaan puhua rahasta. Yhtäkkiä yhteisten kulujen jakaminen ei olekaan 5050, vaan oikeudenmukaista on, että enemmän tienaava maksaa enemmän. Mutta missä vaiheessa rakkaudesta tuli progressiivinen verotusjärjestelmä?
Jos kaksi aikuista elää yhdessä, miksi toisen parempi palkka oikeuttaa toisen taloudelliseen helpotukseen? Eikö tasa-arvon ydin ole juuri se, että molemmat kantavat vastuunsa itsenäisinä yksilöinä? Usein vaaditaan, että miehet näkevät naiset tasavertaisesti, mutta miten se onnistuu, jos miehen odotetaan samalla maksavan heidän puolestaan?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Jos ollaan kahdestaan, 50/50 käy oikein hyvin.
Mutta jos lapsia saadaan niin sanoisin ukolle että lompsa levälleen, et sinä synnytä, valvo lapsen kanssa ja harvoin työurasi katkeaa lasten saantiin. Plus se kuuluisa metatyö vielä päälle. Eli helpota äidin taakkaa osallistumalla enemmän taloudellisesti.
Aivan, miehen pitäisi antaa naiselle rahaa biologisten faktojen takia. Toisin sanoen siksi, että on nainen. Miehet joutuvat muuten sodassa vaarantamaan henkensä, kun naiset saavat jäädä kotiin nauttimaan rauhasta. Etää sellaista tasa-arvoa.
Haluan, että meidän taloudessa on molemmilla sama elintaso. Tai sitten minun pitäisi laskea elintasoani miehen tuloja vastaavaksi. Haluan asua hyvällä alueella, mukavan matkan päässä työpaikasta.
Tienaan siis tuplasti mieheeni verrattuna. Mieheni on ollut myös työttömänä, eli maksoin melkein kaiken siltä ajanjaksolta.
Tietenkin meillä on myös toisemme poissulkeva avioehto. Omistan myös autot, 70% talosta jne.
Mielestäni on tärkeää, että sillä matalapalkkaisemmalla pitää olla myös varaa tarvittaessa erota. Joillekin se vuokrakämpän takuuvuokran saaminen kasaan voi olla haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies asuu ilmaiseksi minun kodissani, ruokakulut maksaa se joka kaupassa käy. Kaverit humistelee miehelle välillä että aika hyvän diilin on saanut. Vastaavasta asumisesta joutuisi maksamaan muuten tuhansia kuukaudessa.
Minä vippaan miehelle aina rahaa, koska muuten ruokakaupasta tulisi vain näkkäriä ja riisiä tukkupakkausittain. Sitä se söisi pelkiltään näkkärin päällä. Tai kuivia ryynejä ja pähkinöitä kuin hiiri. Tietenkin tarjoisi minulle myös kauralastuja ja pähkinöitä sekä mannasuurimoita kuiviltaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies haluaa kotiin siivoovan, pyykkäävän, kokkaavan, lapsia pukkaavan trad wifen, miehen pitää se myös kustantaa.
mä peggaan sua parduun?
Ap:llä menee sekaisin ihan kaikki. Lisäksi se kuvittelee, että parisuhde ja rakkaus olisi sama asia.
Jos osan hänen höperöistä väitteistään purkaisi, niin avioliittolaki säätää siitä, että kummallakin puolisolla on oltava sama elintaso, eli osallistuttava talouden ja toistensa ylläpitoon varojensa ja tulojensa mukaan. (avoliitton on osin samalla tavoin lain suojaama instituutio nykyään, mutta erojakin on)
Saman avioliittolain perusteella eron (tai kuoleman) tapahtuessa omaisuus ositetaan kahtia ja enemmän omistava luovuttaa tasinkoa vähemmän omistavalle, ellei asiasta ole toisin päätetty varallisuuden saantokirjassa kuten testamentissa tai lahjakirjassa ja ellei avioehtoa ole tehty.
(kuolintapauksessa lesken ei tarvitse luovuttaa tasinkoa perillisille).
"Minä vippaan miehelle aina rahaa, koska muuten ruokakaupasta tulisi vain näkkäriä ja riisiä tukkupakkausittain"
Et sinä tuossa mitään vippaa vaan käytännössä maksat ne haluamasi asiat kaupassa ja mies ne sitten sieltä tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lapsia saadaan niin sanoisin ukolle että lompsa levälleen, et sinä synnytä, valvo lapsen kanssa ja harvoin työurasi katkeaa lasten saantiin. Plus se kuuluisa metatyö vielä päälle. Eli helpota äidin taakkaa osallistumalla enemmän taloudellisesti.
Aivan, miehen pitäisi antaa naiselle rahaa biologisten faktojen takia. Toisin sanoen siksi, että on nainen. Miehet joutuvat muuten sodassa vaarantamaan henkensä, kun naiset saavat jäädä kotiin nauttimaan rauhasta. Etää sellaista tasa-arvoa.
Pitäisikö toivoa sinun säälittävän höpinäsi takia, että tulisi sota? Koska sinähän et ikinä ole sotinut, tuskin olet käynyt edes inttiä. Minä sensijaan olen synnyttänyt ja kasvattanut kaksi lasta aikuiseksi ja sekin on sulta tekemättä.
"niin avioliittolaki säätää siitä, että kummallakin puolisolla on oltava sama elintaso, eli osallistuttava talouden ja toistensa ylläpitoon varojensa ja tulojensa mukaan."
Tuo avioliittolain kohta ei kyllä tarkoita että kummallakin on oltava sama elintaso. Vaan sitä että toisen vähimmäistarpeet on täytettävä jos toisella ei ole niihin itse varaa.
50/50 jako harvoin on naiselle taloudellisesti kannattavaa, joten miksi kukaan nainen tähän suostuisi - en ymmärrä...
Tämä on järkevää ainoastaan jos molemmilla on suurinpiirtein samat tulot.
Meillä on tasa-arvoa, että mies maksaa enemmän. Sitten kun hän alkaa tekemään yhtä paljon kotitöitä kuin minä, niin voin hyväksyä, että maksut menevät tasan.
Montako naisviha-aloitusta ulisija aiot tänään tuottaa ja mikä on keskimääräinen päivittäisfrekvenssi? Veikkaan useaa kymmentä.
Olen sitä mieltä, että ap:n kaltaiset hyötyisivät psykiatrisen laitoshoidon voimakkaasta lisäämisestä ja jumalauta koko valtio hyötyisi, koska yhtä tuollaista tolloa hoitamaan tarvitaan kolme hoitajaa ja siinä työllistyisi varmasti vähintään 100 000 ihmistä ja sairaaloiden rakentajat lisäksi kun nämä häiriköt pantaisiin pakkohoitoon kunnes paranevat.
Mutta poliitikot on päättäneet, että nuo kolmella pytyllä käyvät persunpoikaset saa ravata vapaana (tai siis istua yksinään munkkiyksiössään ja kuolla sinne kunnes taloyhtiön huoltomies tulee vaihtamaan termostaatteja ja löytää ne 10 vuoden päästä).
Nämähän on jokaisen parin omia päätöksiä. Mitä sua risoo muiden tekemiset, etsi itsellesi sopiva puoliso.
Ap, haudo särkevää sydäntäsi (hah) ja muniasi vaikka tällä: Elätin 18 kk tyhjätaskuista miestä. Hän jäi mulle useita tuhansia velkaa asumiskuluja. En ole laittanut laskuja perään.
Eli kyllä naiset jokusta luuseriakin elättää, ei tarvitse uhriutua noin totaalisesti.
Äitini elätti isäämme käytännössä niin kauan kuin ei ja elättää tavallaan vieläkin, koska oli maksanut itselleen lisäeläkettä, josta nyt äidin kuoltua tulee isälle yli 600 euroa lisää eläkettä oman pienen eläkkeensä päälle.
Isä on tietenkin uudestaan aviossa ja kuppaa nykyisen vaimonsa rahaa minkä ehtii. Isä ei koskaan ole oppinut miettimään rahankäyttöään saati että osaisi budjetoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Monet naiset vaativat tasa-arvoa työelämässä, mutta kotona haluavat edelleen perinteisen mallin, jossa mies maksaa suurimman osan. Valikoivaa feminismiä.
En tiedä mistä tämä "suurimman osan" oikein tulee. Aika harvalla pariskunnalla mies ansaitsee niin paljon enemmän että hän voi maksaa kuluista suurimman osan. Yleensä miehellä jää jokunen satanen enemmän kuussa käteen.
Ai. Meillä vaimolle jää 1700€/kk käteen ja mulla 4 000€. Maksan autot, vakuutukset, sähköt, vedet ymym ja lisää päälle koska jos maksettais kaikki 50-50, puoliso tekis joka kuukausi miinusmerkkisen tuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on selvää, että parisuhteessa otetaan huomioon biologiset faktat. Mies maksaa enemmän työnjaon perusteella, eli nainen synnyttää ja on enemmän kotona lasten kanssa. Miehen ura harvemmin häiriintyy lasten takia yhtä paljon kuin naisen ura. Tämän vuoksi mies maksaa enemmän ja tarjoaa näin naiselle ja lapsille turvaa ja suojaa. Mies saa myös paljon iloa siitä, että hänellä on perhe ja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
"niin avioliittolaki säätää siitä, että kummallakin puolisolla on oltava sama elintaso, eli osallistuttava talouden ja toistensa ylläpitoon varojensa ja tulojensa mukaan."
Tuo avioliittolain kohta ei kyllä tarkoita että kummallakin on oltava sama elintaso. Vaan sitä että toisen vähimmäistarpeet on täytettävä jos toisella ei ole niihin itse varaa.
Kyllä kyseinen laki nimenomaan säätää saman elintason. Siitä on olemassa oikeudenpäätöksiä, että taloudellinen väkivalta eli esim. työttömän puolison syrjiminen on laitonta. Oikeus on määrännyt maksamaan pienituloisemmalle puolisolle elatusapua avioliitossa ollessa tai purkautuneen avioliiton ajalta jälkikäteen. Liian harva tietää, että on mahdollisuus vaatia osuuttaan toisen tuloista oikeusteitse, jos joutuu kohtaamaan tällaista taloudellista väkivaltaa avioliitossa tai avoliitossa.
Se on siis eri asia kuin vanhempien lapsilleen maksama elatusmaksu, joka on yhtä lailla lakisääteinen pakko. maailmaan ei voi tehdä lapsia ilman että elättää heidät täysi-ikäisiksi, ja näin on meidän lainsäätäjämme päättäneet.
Olen itse saanut kasvaa aikuiseksi naiseksi upeiden vanhempien turvin. On ollut kaunista ja upeaa nähdä miten kumpikin vanhemmistani suhtautuvat rahankäyttöön parisuhteessa. Isälläni on selkeästi suuremmat tulot vaikka äitikin tienaa hyvin. Isä kantaa ja on aina kantanut taloudellisesti suuremman vastuun. Näin hän on itse halunnut, koska arvostaa äitiäni, vaimoaan. Äidillä jää rahaa joka kuukausi hyvin säästön, sijoitusten lisäksi. Isä on aina halunnut että äiti on itsenäinen ja jos ero tulisi, hän pärjäisi. Äiti opiskeli kun olimme lapsia ja silloin isä huolehti käytännössä kaikesta. Harrastuksista, kodista ja raha-asioista. Äiti on silti aina halunnut tehdä töitä ja tekeekin arvokasta työtä opettajana.
Isä on aina kasvattanut myös minusta itsenäistä. Hän on aina painottanut sitä kuinka tärkeää opiskelu ja työnteko on. Nykyisessä parisuhteessani minä tienaan kumppaniani enemmän, joten maksan monesti enemmän. Ei haittaa ollenkaan. Kun toista rakastaa ja on terveessä hyvässä suhteessa, rahan lisäksi muutkin asiat painavat ja tasapainottavat suhdetta. Raha ei ole ainoa mittari kuinka tasaista suhdedynamiikka on.
Meillä menee kaikki suurin piirtein puoliksi. Se hyvä, mitä saadaan hankituksi kuten raha laitetaan puoliksi ja myös ne ikävämmät asiat kuten kotityöt laitetaan puoliksi. Omat tilit on kumpikin saa omat käyttörahansa törsätä mihin tahtoo. Myös kotityöt jaetaan osaamisen ja/tai kiinnostuksen mukaan. Mutta ei meidän suhteeseen tule hyviä tai huonompia asioita niin, ettei niitä jaettaisi.
Näinhän se on. Kannattaa olla järki ja kriittinen ajattelu mukana siellä suhteen alkupuolella. Ei ole mitään mieltä sitoutua vetämään toista vuosia tai vuosikymmeniä perässään kuin huollettavaa.