Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..

Vierailija
23.10.2025 |

Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot" 

Kommentit (540)

Vierailija
141/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli ihan hyvä ja aiheellinen avaus. Varsinkin niille reppanoille, jotka täälläkin länkyttää jostain parin sadan euron elatusmaksusta, miten se "heidän raha" valuu kapakkaan ja asiattomiin tarkoituksiin. Sen sijaan että nämä reppanat itse ostais silläkin rahalla lisää kaljaa ja onlyfans aikaa.

Vierailija
142/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen maksamat kulut on pakollisia.

Sinun maksamasi kulut ovat sinun itsesi tekemiä. Myös lasten harrastukset. Mies olisi voinut haluta jättää osan harrastuksia pois. Eihän tuossa rahanmenossa ole mitään ylärajaa, jos niin päättää että kaikki hommataan mitä mieleen juolahtaa ja tuo sitten pitäisi maksaa puoliksi?

Lasten vaatteet, lääkärit, bussikortit jne. eivät ole pakollisia? Millä tavalla ne lapset sitten elätetään? Annetaan huostaanottoon?

Ja on sekin vähän tylyä jos ei mitään maksullista saa harrastaa.

Ja harvalla muuten se autokaan on mikään pakollinen...

Menoista pitää neuvotella sen puolison kanssa, että mitkä katsotaan perheen pakollisiksi menoiksi. On ihan sopimusjuttu. Myös sen auton taso ja hinta. Jos nainen haluaa olla "itsenäinen" ja tulla ja mennä j

Tietenkin isot hankinnat sovitaan mutta suurin osa lasten kuluista on sellaisia jotka nyt vaan on maksettava vaikka nyt ruoka tai se bussikortti jos muuta kulkumahdollisuutta ei ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kysyi että miksi tällainen tilanne on pääsyt syntymään. No niinpä, siinä ole kyllä tehnyt virheen. Kun lapset olivat n. 5-7-vuotiaita, ne minun tililleni tulevat lapsilisät riittivät melko hyvin vaatteisiin ja harrastuksiin. Mutta esimerkiksi se muutaman kympin muskarilasku on vuosien varrella muuttunut 2000 euron lukuvuosimaksuksi ja vaatemenotkin moninkertaistuneet kun ei enää saada "serkuilta perittyjä".

Jossain kohtaa myös tienasin hieman enemmän, joten en senkään vuoksi niin laskenut että meneekö tasan.

Jotenkin luulin että mies tietää että maksan ns. arkimenoja enemmän, siksi oli melkoinen yllätys että hän olikin kuvitellut olevansa "päärahoittaja". No eipä kuvittele enää, oletan. 

Ap

Ei tuo ole monelle miehelle mikään itses

En tiedä mistä sait tuon idean. Puhuin yhdestä eksästä, nykyisen kanssa kaikki on ihan mallillaan. 

Ei tuo ole monelle miehelle mikään itsestäänselvyys = sinulla on kokemuksellista vertailupohjaa monista miehistä. 

Vierailija
144/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin maksan lasten kuluja ihan tyytyväisenä. Mutta siinä vaiheessa kyllä kilahtaisin, jos mies alkaisi väittää maksavansa "yhteisistä" menoista valtaosan. Toivottavasti ei oikeasti elele tyytyväisenä sellaisessa illuusiossa, vaan törsää itseensä, työkoneisiinsa ja harrastuksiinsa edes ihan tietoisesti. Toki se selviäisi meilläkin nopeasti tilitapahtumia vilkaisemalla sitten.

Vierailija
145/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulilla hirveät defenssit päällä taas 😂

Miehen tyhmyyskin on muka naisen vastuulla.

Mies ilmeisesti tukehtuu jos ei nainen muistuta sitä hengittämisestä 😂😂😂

Naiset, jättäkää nuo surkimusmiehet. 

Mä en niutä edes vilkaise. 

Naisethan kuuluu tunnetusti johonkin ihme siskojen kerhoon ja ovat kaikesta samaa mieltä. Ja jos et ole samaa mieltä kuin tietyt naiset sinua voidaan alkaa haukkumaan erilaisilla haukkumasanoilla. Kypsää. 

Yleisin argumentointivirhe on ns. ad hominem -argumentti. Sen voisi tiivistää näin: ei keskitytä kritisoimaan sitä, mitä sanotaan vaan sitä, kuka sanoo. 

No tätä nämä palstan miehet tekee eli suoltavat jotain myr

Jos aloitus on tyyliä "te naiset sitä ja tätä" niin ei sitä oleta että aloittaja on nainen, paitsi toki jos on trolli mutta tuskin nyt kovin moni sitäkään harrastaa. 

Vierailija
146/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia, mutta jos olisi, suostuisin tasan kahteen eri vaihtoehtoon

1: Meillä olisi yhteinen tili jonne molemmat laittaa tuloistaan lapsettomuuden aikana 50% ja lasten saatua 55%/60%/65% riippuen siitä kuinka paljon niitä lapsia on, koska lapset kasvattaa yhteisiä kuluja. Omia henkilökohtaisia asioita varten jää sitten se mitä omalla tilillään on.

2: Yksinhuoltajuus. Vaikka yksinhuoltajuus yhdistetään herkästi lapsiperhe köyhyyteen, on yksinhuoltajuudessa kuitenkin se etu, että lähivanhemman (oletusarvoisesti äiti) ei tarvitse kärsiä yhdestä ylimääräisestä lapsesta: mies_isä_vauvasta

Prosenteilla ei osteta mitään vaan euroilla. Minulla nettotulot on n. 5800€/kk, joten olisi aika älytöntä pistää 3500€/kk "lapsitilille". 

Tuo on kannattavaa pienituloisemmalle, eli useimmiten naisille. Sieltä yhteiseltä tililtä maksellaan sitä kaikenlaista. Itse saa useimmiten lapsilisätkin päälle. Tuo hyödyttää eniten pienituloista. 

Vierailija
147/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia, mutta jos olisi, suostuisin tasan kahteen eri vaihtoehtoon

1: Meillä olisi yhteinen tili jonne molemmat laittaa tuloistaan lapsettomuuden aikana 50% ja lasten saatua 55%/60%/65% riippuen siitä kuinka paljon niitä lapsia on, koska lapset kasvattaa yhteisiä kuluja. Omia henkilökohtaisia asioita varten jää sitten se mitä omalla tilillään on.

2: Yksinhuoltajuus. Vaikka yksinhuoltajuus yhdistetään herkästi lapsiperhe köyhyyteen, on yksinhuoltajuudessa kuitenkin se etu, että lähivanhemman (oletusarvoisesti äiti) ei tarvitse kärsiä yhdestä ylimääräisestä lapsesta: mies_isä_vauvasta

Prosenteilla ei osteta mitään vaan euroilla. Minulla nettotulot on n. 5800€/kk, joten olisi aika älytöntä pistää 3500€/kk "lapsitilille". 

Mitä älytöntä siinä olisi? Vai ajatteletko että enemmänkin tuosta liikenisi oman jälkikasvun hyvään?

Vierailija
148/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli ihan hyvä ja aiheellinen avaus. Varsinkin niille reppanoille, jotka täälläkin länkyttää jostain parin sadan euron elatusmaksusta, miten se "heidän raha" valuu kapakkaan ja asiattomiin tarkoituksiin. Sen sijaan että nämä reppanat itse ostais silläkin rahalla lisää kaljaa ja onlyfans aikaa.

Totuus on, ettei ydinperheessä mene sellaisia summia lasten elatukseen kuin noissa uusioperheissä yhtäkkiä tuntuu menevän. Yhtäkkiä sama lapsi harrastaakin niin paljon ja vaatteiden oltava merkkikuteita.

Jos olisi eronnut etävanhempi, suostuisin ainoastaan maksamaan SUORAAN lapsen kuluja.

Vierailija
149/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt avaat tähän mitkä ne kulujen suhteet olivat? Muuten on ihan puskista huutelua. 

ELI: Kuinka paljon mies maksoi yhteistä  menoista? Ja kuinka paljon sinä?

Ja olivatko ne tulot nyt about samat, vai erit? Jos vahvasti erilaiset, on ihan järkevää, että isompituloinen kompensoi osaltaan menoja jos haluaa pitää yllä korkeampaa elintasoa. 

Vierailija
150/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kysyi että miksi tällainen tilanne on pääsyt syntymään. No niinpä, siinä ole kyllä tehnyt virheen. Kun lapset olivat n. 5-7-vuotiaita, ne minun tililleni tulevat lapsilisät riittivät melko hyvin vaatteisiin ja harrastuksiin. Mutta esimerkiksi se muutaman kympin muskarilasku on vuosien varrella muuttunut 2000 euron lukuvuosimaksuksi ja vaatemenotkin moninkertaistuneet kun ei enää saada "serkuilta perittyjä".

Jossain kohtaa myös tienasin hieman enemmän, joten en senkään vuoksi niin laskenut että meneekö tasan.

Jotenkin luulin että mies tietää että maksan ns. arkimenoja enemmän, siksi oli melkoinen yllätys että hän olikin kuvitellut olevansa "päärahoittaja". No eipä kuvittele enää, oletan. 

Ap

Ei tuo ole monelle miehelle mikään itsestäänselvyys = sinulla on kokemuksellista vertailupohjaa monista miehistä.

Toivottavasti ymmärrät, että tietoa voi hankkia muutenkin kuin oman kokemuksen kautta. Tiedän esimerkiksi, että Thaimaassa on sadekausi. En ole ikinä käynyt kyseisessä maassa. 

Vierailija
151/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikeskusteluiden perusteella osa tuntuu keskustelevan tosi vähän parisuhteessaan. Kun eksä opiskeli, niin oli itsestään selvyys , että minä työssäkäyvänä hoidin enemmän meidän kuluista. Kun hän valmistui ja pääsi työelämään, niin keskustelimme kulumme läpi. Sovimme miten toimimme. Kun ostimme asunnon, niin sovimme taas kulujaosta. Tässä myös auttoi, että olimme rahankäytön suhteen hyvin samanlaisia. Yhtään isommista hankinnoista juttelimme yhdessä. Jos ja kun rahaa jäi ylimääräiseksi, niin kumpikin siirsi rahaa yhteiselle säästötilille. 

Vierailija
152/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä ei ole yhteistä tiliä johon menee molempien palkat ja kaikki menot maksetaan sieltä? 

Yksinkertaista. Eikä tarvii laskea ja riidellä ollenkaan. Kunhan rahat riittää niihin menoihin...

Niin me tehdään. Ei tarvii säätää. 

Sanojen ja ja tain kanssa kannattaa olla tarkka jos on yhteinen tili. Ja tilin käyttö loppuun samalla hetkellä, kun toinen kuolee. 

Ei tarvitse edes kuolla. Mun vanha äitini oli pitkään aivan helvetinmoisissa vaikeuksissa ja -sanan kanssa, kun isä joutui hoivakotiin ja menetti kykynsä hoitaa omia asioitaan. Byrokratia jauhoi tosi hitaasti, maistraatissa oli 6 kk jono.

Vierailija
153/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen maksamat kulut on pakollisia.

Sinun maksamasi kulut ovat sinun itsesi tekemiä. Myös lasten harrastukset. Mies olisi voinut haluta jättää osan harrastuksia pois. Eihän tuossa rahanmenossa ole mitään ylärajaa, jos niin päättää että kaikki hommataan mitä mieleen juolahtaa ja tuo sitten pitäisi maksaa puoliksi?

Lasten vaatteet, lääkärit, bussikortit jne. eivät ole pakollisia? Millä tavalla ne lapset sitten elätetään? Annetaan huostaanottoon?

Ja on sekin vähän tylyä jos ei mitään maksullista saa harrastaa.

Ja harvalla muuten se autokaan on mikään pakollinen...

Menoista pitää neuvotella sen puolison kanssa, että mitkä katsotaan perheen pakollisiksi menoiksi. On ihan sopimusjuttu. Myös sen auton taso ja hinta. Jos n

Monelle naiselle lapsen kulut on ihan välttämättömiä, mies pystyy sanomaan samantien, että parturille ei tarvitse maksaa 70 e/kerta, edullisemminkin saa hiustenleikkuun. Leirit ei ole pakollisia eikä kaverisynttärilahjaan tarvitse upottaa 30 euroa.

Lasten vaatteet on pakollinen menoerä, mutta niistä selviää kuukaudessa 100 eurolla tai voi laittaa 1500 euroa, ihan miten maksaja päättää. Lääkäri on julkisella puolella lapselle maksuton, yksityiselle usein viedessä kannattaa olla vakuutus, jonka kuukausimaksu on pienempi kuin lääkärin kertamaksu. 

Ap:n mies on maksanut välttämättömiä menoja, ap itse kivoja kulutusjuhlajuttuja, joten summia ei voi vertailla keskenään sillä mielellä, kumpi maksaa enemmän perheen kuluista. Mieshän olisi voinut ostaa auton ja ilmoittaa, että vuosikulunsa ovat yli 120 000 euroa, koska mukana on tuo yksi isompi hankinta.

Vierailija
154/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oltu reilut 30 vuotta naimisissa ja meillä on ollut aina yhteinen tili sekä yhteinen säästötili. Yhteiselle tilille menee kummankin tulot ja sieltä maksetaan kaikki menot, jos jotain jää, ne siirretään säästötilille, josta otetaan suurempiin yhdessä sovittuihin hankintoihin.

Ollaan kasvatettu 3 omaa lasta ja liuta sijaislapsia. Koskaan ei olla riidelty rahasta. Välillä tulot ovat olleet saman suuruiset, välillä jompi kumpi on tienannut enemmän, joskus toinen on ollut pitkähkön ajan vailla mitään tuloa. Kaikki tulot ja menot ovat yhteisiä, me olemme naimisissa ja elämme yhteistä elämää. Raha on viimeinen asia, josta kannattaa riidellä.

Vierailija
155/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä on suhde menojen ja teidän kahden tulojen suhteen? Se on mikä ratkaisee. Eli avaus on täysin tyhjän kanssa ilman tuota tulotietoa.

Tarkoituksella jätetty sanomatta. Kuten  myös valtaosa kuluista.

Ei kerrota kuka maksaa kotivakuutuksen, puhelin/nettiliittymämaksut, viihdepaketit, kuka kuskaa lapsia, onko ollut remonttia? Kuka ostanut pyörät, puhelimet, tietokoneet yms. isommat ostokset 

Mut ei "kaverilahjat, leffaliput ja hygienia" lueteltu

Vierailija
156/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan parin vuoden takaa kun mies nillitti kun hän maksoi yksin parin yön hotelliyöpymisen (n. 250 €). Totesin tyynesti että maksan mieluusti sen hotellin jos hän ottaa hoidettavakseen lasten harrastusten kesäleirimaksut (yht. yli 500 €). Ei sitten halunnutkaan vaihtaa 😅

(Ja ne lasten palloiluharrastukset oli miehen ajatus, ei minun) 

Vierailija
157/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei voinut tietää summia, jos et ole kertonut

Ja väitti silti maksavansa enemmän, vaikkei edes voinut tietää...

Vierailija
158/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan parin vuoden takaa kun mies nillitti kun hän maksoi yksin parin yön hotelliyöpymisen (n. 250 €). Totesin tyynesti että maksan mieluusti sen hotellin jos hän ottaa hoidettavakseen lasten harrastusten kesäleirimaksut (yht. yli 500 €). Ei sitten halunnutkaan vaihtaa 😅

(Ja ne lasten palloiluharrastukset oli miehen ajatus, ei minun) 

Ja niitä ei maksettu yhteiseltä tililtä koska? 

Vierailija
159/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot""

Huomaatko, että kitiset menoista, jotka ovat vaatteita lukuun ottamatta itsesi itsellesi aiheuttamia;  varusteet, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Eivät mitenkään pakollisia, kuten muuten ei myöskää vakuutukset lapsille, joissa miehesi voisi säästää.

Vierailija
160/540 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs lapsilisät? onkos ne niinku sun tuloja vai? Ethän sä voi sanoa että sinä oot maksanut lasten menoja jos lapsilisät tulee sun tilille? Vaikka tulisikin niin ne ovat lasten menoihin tarkoitettu? Jo kahdesta lapsesta saa vuodessa vajaa 2400€

Onneksi oon itse eronnut, ei tarvii laskeskella, elatusmaksuja en halunnut vaikka tyttö mulla kokoajan. Maksan aivan kaiken ihan itse.

m80

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan