Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..
Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot"
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voinut tietää summia, jos et ole kertonut
Ei miestä varmaan ole kiinnostanut. Mies voisi avata suunsa itsekin joskus: Hei, onkos Jannan jalkapallolasku jo tullut? Heitä mulle, laitan tänään laskuja maksuun. Meettekö tänään katsoon talvitakkeja? Laitan sun tilille 300. Miehet ovat vapaamatkustajia perheessä, ei heitä tosiaan kiinnosta.
Mies on hykerrellyt tyytyväisenä täysin tietoisena tilanteesta että vaimo maksaa suurimman osan lasten ja perheen kuluista, ja toivonut ettei vaimo huomaa/tajua ja ota asiaa esille.
Ei ehkä kannattaisi väittää maksavansa enemmän, jos toivoo, että toinen ei mieti, kumpikohan maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan hyvä ja aiheellinen avaus. Varsinkin niille reppanoille, jotka täälläkin länkyttää jostain parin sadan euron elatusmaksusta, miten se "heidän raha" valuu kapakkaan ja asiattomiin tarkoituksiin. Sen sijaan että nämä reppanat itse ostais silläkin rahalla lisää kaljaa ja onlyfans aikaa.
Totuus on, ettei ydinperheessä mene sellaisia summia lasten elatukseen kuin noissa uusioperheissä yhtäkkiä tuntuu menevän. Yhtäkkiä sama lapsi harrastaakin niin paljon ja vaatteiden oltava merkkikuteita.
Jos olisi eronnut etävanhempi, suostuisin ainoastaan maksamaan SUORAAN lapsen kuluja.
Se erovanhempi ei tajua ettei se lapsi harrasta sen enempää kuin ennenkään ne maksut vaan kasvaa hurjasti iän myötä. Samoin vaatekulut kasvavat ihan luonnostaan kun muksu tulee murrosikään ja siirtyy aikuisten kokoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen maksamat kulut on pakollisia.
Sinun maksamasi kulut ovat sinun itsesi tekemiä. Myös lasten harrastukset. Mies olisi voinut haluta jättää osan harrastuksia pois. Eihän tuossa rahanmenossa ole mitään ylärajaa, jos niin päättää että kaikki hommataan mitä mieleen juolahtaa ja tuo sitten pitäisi maksaa puoliksi?
Lasten vaatteet, lääkärit, bussikortit jne. eivät ole pakollisia? Millä tavalla ne lapset sitten elätetään? Annetaan huostaanottoon?
Ja on sekin vähän tylyä jos ei mitään maksullista saa harrastaa.
Ja harvalla muuten se autokaan on mikään pakollinen...
Menoista pitää neuvotella sen puolison kanssa, että mitkä katsotaan perheen pakollisiksi menoiksi. On iha
Sulla ei taida olla lapsia. Niitä menoja tulee ihan arjesta, ei kulutusjuhlasta. Päivähoitomaksut, vakuutukset, lääkärit, lääkkeet, bussikortti, puhelin, harrastuskamat ja -maksut, vaatteet ja kengät (menevät uusiksi pahimmillaan vuosittain, ne pirulaiset kasvavat), pyörä, luistimet, sukset, you name it. Ja lapset vievät tilaa ja käyttävät ruokaa, sähköä ja vettä. Mä kasvatin normaalisti pärjäilevän aikuisen pienillä tuloilla, ja ilman partureita, muttei niitä lapsia sentään ihan perunakellarissa voi pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan hyvä ja aiheellinen avaus. Varsinkin niille reppanoille, jotka täälläkin länkyttää jostain parin sadan euron elatusmaksusta, miten se "heidän raha" valuu kapakkaan ja asiattomiin tarkoituksiin. Sen sijaan että nämä reppanat itse ostais silläkin rahalla lisää kaljaa ja onlyfans aikaa.
Totuus on, ettei ydinperheessä mene sellaisia summia lasten elatukseen kuin noissa uusioperheissä yhtäkkiä tuntuu menevän. Yhtäkkiä sama lapsi harrastaakin niin paljon ja vaatteiden oltava merkkikuteita.
Jos olisi eronnut etävanhempi, suostuisin ainoastaan maksamaan SUORAAN lapsen kuluja.
Miten laajalla otannalla olet päätynyt tuohon oletukseesi? Lasten kavereiden vaatteet tuntuvat olevamn niitä samoja merkkejä mitä omilla lapsilla. Erilaisia harrastuksia löytyy, osa kalliimpia kuin toiset. En kykene näkemään mitään eroa lapsien vaatetuksessa tai harrastuksissa sen mukaan onko taustalla eroa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja väitti silti maksavansa enemmän, vaikkei edes voinut tietää...
Varmaan olettanut että leffaliput yms toki maksetaan yhteiseltä tililtä?
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan oltu reilut 30 vuotta naimisissa ja meillä on ollut aina yhteinen tili sekä yhteinen säästötili. Yhteiselle tilille menee kummankin tulot ja sieltä maksetaan kaikki menot, jos jotain jää, ne siirretään säästötilille, josta otetaan suurempiin yhdessä sovittuihin hankintoihin.
Ollaan kasvatettu 3 omaa lasta ja liuta sijaislapsia. Koskaan ei olla riidelty rahasta. Välillä tulot ovat olleet saman suuruiset, välillä jompi kumpi on tienannut enemmän, joskus toinen on ollut pitkähkön ajan vailla mitään tuloa. Kaikki tulot ja menot ovat yhteisiä, me olemme naimisissa ja elämme yhteistä elämää. Raha on viimeinen asia, josta kannattaa riidellä.
Se on helppo sanoa nyt 30 v jälkeen, kun se on jo pitkä elinkaari ja monenlaista vaihetta mahtuu ja vuorollaan kumpikin taipuu ja joustaa ja uhraa ja näkee vaivaa yhteisen hyvän eteen.
Mutta nykyliitot kestää muutaman vuotta, ehkä jopa 10. Vähän eri asia. Nykyihmisen täytyy ajatella itseään ja pitää puolensa. Sellaiseksi tämä on mennyt. Perhe ei ole pysyvä enää, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulilla hirveät defenssit päällä taas 😂
Miehen tyhmyyskin on muka naisen vastuulla.
Mies ilmeisesti tukehtuu jos ei nainen muistuta sitä hengittämisestä 😂😂😂
Naiset, jättäkää nuo surkimusmiehet.
Mä en niutä edes vilkaise.
Naisethan kuuluu tunnetusti johonkin ihme siskojen kerhoon ja ovat kaikesta samaa mieltä. Ja jos et ole samaa mieltä kuin tietyt naiset sinua voidaan alkaa haukkumaan erilaisilla haukkumasanoilla. Kypsää.
Yleisin argumentointivirhe on ns. ad hominem -argumentti. Sen voisi tiivistää näin: ei keskitytä kritisoimaan sitä, mitä sanotaan vaan sitä, kuka sanoo.
No tätä
Jos aloitus on tyyliä "te naiset sitä ja tätä" niin ei sitä oleta että aloittaja on nainen, paitsi toki jos on trolli mutta tuskin nyt kovin moni sitäkään harrastaa.
Olen mieheni Lassen kanssa harrastanut trollausta vuodesta 2016 ja trollausta harrastaa yllättävän moni. Olemme ihan livenekin tavanneet, kuten muutkin harrastusryhmät.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs lapsilisät? onkos ne niinku sun tuloja vai? Ethän sä voi sanoa että sinä oot maksanut lasten menoja jos lapsilisät tulee sun tilille? Vaikka tulisikin niin ne ovat lasten menoihin tarkoitettu? Jo kahdesta lapsesta saa vuodessa vajaa 2400€
Onneksi oon itse eronnut, ei tarvii laskeskella, elatusmaksuja en halunnut vaikka tyttö mulla kokoajan. Maksan aivan kaiken ihan itse.
m80
Kommentoin jo lapsilisäasiaa. Ne riittikin aika pitkälle pienellä lapsella mutta siinä se ongelma tulikin kun lapset kasvoivat eikä lapsilisä riittänyt enää juuri mihinkään. Toisekseen 17-vuotias ei sitä enää saa vaikka kulut ovat monella tapaa huipussaan (esim. mahdollinen autokoulu/ajokortti osuu tuohon).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs lapsilisät? onkos ne niinku sun tuloja vai? Ethän sä voi sanoa että sinä oot maksanut lasten menoja jos lapsilisät tulee sun tilille? Vaikka tulisikin niin ne ovat lasten menoihin tarkoitettu? Jo kahdesta lapsesta saa vuodessa vajaa 2400€
Onneksi oon itse eronnut, ei tarvii laskeskella, elatusmaksuja en halunnut vaikka tyttö mulla kokoajan. Maksan aivan kaiken ihan itse.
m80
Kommentoin jo lapsilisäasiaa. Ne riittikin aika pitkälle pienellä lapsella mutta siinä se ongelma tulikin kun lapset kasvoivat eikä lapsilisä riittänyt enää juuri mihinkään. Toisekseen 17-vuotias ei sitä enää saa vaikka kulut ovat monella tapaa huipussaan (esim. mahdollinen autokoulu/ajokortti osuu tuohon).
Ap
Mutta edelleenkään sä et voi laskea niitä Sinun tuloiksi.. tai ne mitä sinä oot maksanut niin niistä pitäisi vähentää lapsilisät..
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat yksinkertaisia. Eron tullen ne sitten kitisee elareista ja jos ostat omilla rahoillasi itsellesi vaikka keskihintaisen laukun, mies huutaa että joutuu maksamaan sinun luisvittoneitasi elareissa. Ei tajua reppana että ne lapsista johtuvat kulut puoliksi hänelle.
Joo, ihan kun niillä parin sadan euron elareilla makseltisiin lapsen kulut ja jää vielä rahaa käsiväskyihin.
Vierailija kirjoitti:
Mieskö on vain joku imbesilli, joka ei tajua, että eläminen maksaa? Ei tajua, että jonkun rahoilla ne lapset on vaatetettu ja hoidettu harrastusmaksut? Ja ennenkaikkea: Mies ei voi ITSE kysyä summia, vaan hänelle, aikuiselle miehelle, nainen on velvollinen kertomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se erovanhempi ei tajua ettei se lapsi harrasta sen enempää kuin ennenkään ne maksut vaan kasvaa hurjasti iän myötä. Samoin vaatekulut kasvavat i
Sittenhän ei ole mitään ongelmaa, että vanhempi maksaa maksuja suoraan?? Jostain syystä se aina tyrmätään.
Mitä olen eroperheitä seurannut, niin kyllä valitettavan monilla on tavoitteena nyhtää vaan kaikki mitä irti lähtee. Ei lapsi ole siinä keskeistä. Meidän hyvätuloisessa ydinperheessäkään kuluteta lapsiin niin paljon, mitä se elatuksen "tarve" on näissä uusiokuvioissa.
Jos olisin eronnut etävanhempi, ostaisin suoraan lapselle/maksaisin suoraan laskut tietyssä laskennallisessa suhteessa. Jos tärkeintä olisi lapsi, tuon pitäisi olla ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m80
Ap
Siksi olemmekin sijoittaneet sen lapsilisän. Tämä on joidenkin mielestä väärin...jos saa sen noin sataeuro kuussa jäämään säästöön sitä ei saisi maksaa.
Jos noi aloittajan mainitsemat kulut laskettaisiin meidän perheessä, nuo "miehen kulut" olisi selvästi suuremmat. Lisäksi ne ovat paljon pakollisempia kuin jotkut harrastusmaksut yms. ylimääräinen. Vaikuttaa vähän, että onko nyt kuluista ja maksamisista ylipäänsä puhuttu etukäteen tarpeeksi?
Ja jos vertaillaan kuluja, pitää puhua ns. perustason kuluista. Jos toinen maksaa esim. ruokakulut ja haluaa syödä hanhenmaksapalleroita, mutta muille riittää makaroni ja jauheliha, ei niitä isompia kuluja voi laskea yhteiseen pottiin panostukseksi. Sama vaikkapa jos haluaa ajella Mersulla, mutta perus-Toyota ajaa saman asian.
Tietty kaikki kiinni siitä, mitä on etukäteen sovittu. Jos molemmat haluaa, että lapset harrastaa tonnilla kuussa per nuppi, niin sitten vaan kuvetta kaivamaan ja koko summan voi laskea yhteisiin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten laajalla otannalla olet päätynyt tuohon oletukseesi? Lasten kavereiden vaatteet tuntuvat olevamn niitä samoja merkkejä mitä omilla lapsilla. Erilaisia harrastuksia löytyy, osa kalliimpia kuin
Hyvin laajalla. Toisekseen voinee miettiä miksi lähivanhemmat tuon haluavat niin kiivaasti estää? Mikä ongelma, jos rahoittaa suoraan lapsen tarpeet? Silti aina herää valtava vastustus. Koska kontrolli. Ja oma etu. Lapsesta näissä sotkuissa ei ole kyse
Onko lasten leffakulut oikeasti välttämättömiä kuluja, jotka voi rinnastaa sähkölaskuun?
Ei me jälkikäteen päätetty että kaikki on yhteistä, vaan avioliittoon sitouduttiin alusta alkaen. Jos laitetaan lusikat samaan laatikkoon, ja sormukset sormeen, kannattaa se tehdä sitoutuen. Jos alusta alkaen rakennetaan "omaa elämää ja taloutta", sitä saa mitä tilaa ja todennnäköisempää on, että lusikat menee jakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m80
Ap
Mutta edelleenkään sä et voi laskea niitä Sinun tuloiksi.. tai ne mitä sinä oot maks
No olenko sanonut että lasken? En tietenkään laske lapsilisiä omiksi tuloikseni. Ne on nykyisin menneet mm. lasten puhelimiin ja puhelinliittymiin ja vakuutuksiin, joita en aloituksessa listannut. Pienellä lapsella ei ollut puhelinta joten silloin ne meni mm. vaatteisiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m80
Ap
Luettelehan jo kaikki mitä mies maksanut. Ajokorttia ei lukenut sunkaan listassa.
Bingo. Osui ja upposi.