Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..

Vierailija
23.10.2025 |

Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot" 

Kommentit (715)

Vierailija
701/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mikä se tulos oli?

Vierailija
702/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä, mutta jos totta, niin "pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia" on tuossa se juttu. Pelkästään harrastuksista -on ensinnäkin provosoivasti sanottu, kun se on ollut selkeästi suurin menoerä ja selittäisi yksistään "enemmän maksamisen". Siksi toisekseen kenen lasten harrastuksiin menee tuhansia euroja vuodessa, kun valtaosalla summa jää muutamaan sataseen ja moni ei edes harrasta mitään maksullista.  Kyse on puhtaasti valinnoista ja niistä ei pidä valittaa.

Mitä ovat nämä muutaman kympin tai 100€/vuosi harrastukset nykypäivänä? Kivien keräily ja pihalla yksin pallon potkiminen?

Täällä ihan paikallisen seuran vetämä esim. Tanssi lapsille maksaa 80e kausi, eli 160e vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä menisi näin, että jos vaimo päättäisi lasten kanssa menoista, niin hän ne myös maksaisi. Sitten jos hän haluaisi minut mukaan maksamaan, niin hän myös ensin neuvottelisi näistä menoista minun kanssani. Hänellä ei suinkaan olisi vaan oikeutta tuoda laskua eteeni.

Että simmottiin.

Niin, tuon asenteen takia me lapset harrastettiin kotona vain sellaisia harrastuksia mitkä isä hyväksyi. Eli toisin sanoen niitä harrastuksia mitä isä olisi halunnut harrastaa mutta ei syystä tai toisesta voinut. Lasten vaatteet piti myös saada jostain lahjoituksina tai ostaa kirppareilta (eikä todellakaan saanut kirpparitalvitakki maksaa yli 10 markkaa). Äiti onneksi pystyi vähän pitämään meidän puolia, osti kuukautissuojat yms. koska siihenkin olisi kuulemma riittänyt vessapaperi. Mutta meilläkin oli niin, että vaikka äitikin oli työssäkäyvä ihminen, isän mielestä kaikki raha oli hänen rahojaan. Aina tuhlattiin hänen rahojaan kaikkeen turhanpäiväiseen. Lasten saunalimpparit (1 pieni 0,33 l plo/naama) oli liian kalliita mutta isälle kyllä riitti rahaa ostaa 3 pulloa saunaolutta. Samoin isän harrastuksiin riitti rahaa silloinkin kun lasten piti lopettaa kaikki harrastukset tiukan taloustilanteen takia. Mulla ei siis ole hyviä kokemuksia siitä, että isän kanssa pitäisi neuvotella siitä mihin rahaa voi käyttää, koska rahaahan ei voinut käyttää muuhun kuin ihan pakolliseen ja sitten kaikkeen mitä hän sattui haluamaan itsellensä. Tällaisen miehenmallin minä kotoani sain, enkä ole ikinä luottanut yhteenkään mieheen raha-asioissa vaan meillä todellakin taulukoidaan kaikki yhteiset menot. 

Vierailija
704/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs miehen harrastukset, paljonko niiihin meni? Täytyyhän miehenkin hyvinvoinnista huolehtia.

Ensin huolehditaan pakolliset menot, säästöt, ja lasten hyvinvointi. Sen jälkeen jos jotakin on vielä jäljellä, aletaan katsella sitä aikuisten hyvinvointia tasapuolisesti.

Vierailija
705/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tulos oli että sinä käytit enemmän miehen rahoja?

Joo toki, jos lasten kulut on "äidin kuluja" eikä yhteisiä perheen kuluja. 

Mielestäni on äidin kuluja

Jos lasten vaatteet yms. on äidin kuluja, niin miten nuo asiat hoituu perheissä joissa äitiä ei ole?

Lapsilla ei varmaankaan ole vaatteita päällä. :(

Vierailija
706/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot""

Huomaatko, että kitiset menoista, jotka ovat vaatteita lukuun ottamatta itsesi itsellesi aiheuttamia;  varusteet, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Eivät mitenkään pakollisia, kuten muuten ei myöskää vakuutukset lapsille, joissa miehesi voisi säästää.

Näin on. Mitä niitä lapsia lääkärille kuskaamaan vaikka jalka menisikin poikki. Harrastukseksi riittää kirjastoon ja takaisin kotiin kävely, se on ilmaista. Kaverit ja kaikki viihde on turhaa, lasten on parempi tönöttää vaan kotona (tai siellä kirjastossa) yksin. 

Vierailija
707/715 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yhteisistä kuluista on pidetty kirjanpitoa ja kuun loputtua ne on jaettu eurolleen tasan. Minä olen vastannut lasten vaatehankinnoista ja todellakin valitsin heille parhaat mahdolliset. Meillä ei lasten tarvinnut palvella talvella huonoissa haalareissa ja liian pienissä kengissä. En muista yhtään kertaa, että me oltaisiin riidelty rahasta.

Kuullostatte unelmaparilta.

Vierailija
708/715 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa paljonko meitä kiinnostaa?

Sitä minäkin! Puikaa nuo asiat perheenne kesken eikä toitotella niitä tänne...

Aika moni on ollut tästä kiinnostunut. Sinäkin. 

Vierailija
709/715 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä, mutta jos totta, niin "pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia" on tuossa se juttu. Pelkästään harrastuksista -on ensinnäkin provosoivasti sanottu, kun se on ollut selkeästi suurin menoerä ja selittäisi yksistään "enemmän maksamisen". Siksi toisekseen kenen lasten harrastuksiin menee tuhansia euroja vuodessa, kun valtaosalla summa jää muutamaan sataseen ja moni ei edes harrasta mitään maksullista.  Kyse on puhtaasti valinnoista ja niistä ei pidä valittaa.

Mitä ovat nämä muutaman kympin tai 100€/vuosi harrastukset nykypäivänä? Kivien keräily ja pihalla yksin pallon potkiminen?

Täällä ihan paikallisen seuran vetämä esim. Tanssi lapsille maksaa 80e kausi, eli 160e vuodessa.

Budolajit on myös tosi halpoja, ja tosi hyvää monipuolista liikuntaa. Puku maksaa, mutta ei sekään ole kallis, halvempi kuin verkkarit. 

Vierailija
710/715 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yhteisistä kuluista on pidetty kirjanpitoa ja kuun loputtua ne on jaettu eurolleen tasan. Minä olen vastannut lasten vaatehankinnoista ja todellakin valitsin heille parhaat mahdolliset. Meillä ei lasten tarvinnut palvella talvella huonoissa haalareissa ja liian pienissä kengissä. En muista yhtään kertaa, että me oltaisiin riidelty rahasta.

Kiitos, meillä menee hyvin. Olen taloushallintoalan ammattilainen, joten asia kiinnostaa ja kirjanpito sujuu helposti. En voisi elää niin etten tietäisi mihin rahat menevät.

Vierailija
711/715 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa paljonko meitä kiinnostaa?

Sitä minäkin! Puikaa nuo asiat perheenne kesken eikä toitotella niitä tänne...

Rahahan on ihan hirveän kiinnostava aihe. Seuraatko sinä edes talousuutisia tai oman perheen rahankäyttöä?

Vierailija
712/715 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kuullotan sipulia. Ensin leikkaan sen ohuiksi suikaleiksi, sitten paistan voissa valurautapannulla kunnes ovat kullanruskeita.

Vierailija
713/715 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se miehen euro on tililläkin suurempi kuin naisen euro.

Vierailija
714/715 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat suoraviivaisia. Ottavat laskuun mukaan vähänkin läheltä liippaavat asiat.

Näkymätön työ/kulu on naisille päinselvä, mutta jotkut miehet eivät koskaan havannoi, siksi useimmat miehet osaavat tuoda niitä paremmin esille.

Luin monta kertaa enkä ymmärrä, mitä tässä yritetään sanoa.

Miehet pitävät tarkempaa kirjaa omista panostuksista ja tuovat niitä hanakammin esille kuin naiset.

Vierailija
715/715 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies yritti laskea oman veneensä kulut perheen yhteisiksi kuluiksi. Mutta kun istutin pihallemme hedelmäpuita ja pensaita ne olisi pitänyt laskea minun kuluiksi 😑