Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

🍔 Lihavat ja laihduttajat, TIEDÄTTEKÖ kuinka vaikeaa on pysyä hoikkana laihduttamisen jälkeen? 🍔 Asiasta on tehty useampi tuore tutkimus.

Vierailija
18.01.2024 |

Laihduttaminen on elimistölle viesti nälänhädästä, siitä että ruoan saaminen ei enää olekaan ihan varmaa. Tämä herättää geeneissämme olevan selviämisvietin ja elimistö alkaa hamuamaan ylimääräistä rasvakerrosta kaikin mahdollisin keinoin. Hormonitoiminnan takia mm. kyky tuntea kylläisyydentunnetta heikkenee ja tässä tilanteessa ihminen syö liikaa.

Lihominen on jättänyt elimistämme rasvasolujen määrän koholle, laihduttaminenkaan ei enää tilannetta muuta, vaikka rasvasolujen koko pienenee laihduttaessa.

Laihduttamisen jälkeen jäytävä nälkä kestää ihmisestä riippuen 1 - 3 vuotta ja sitä ei loppujen lopuksi kestä kukaan. Nälkä onkin yksi tunnettu kidutuskeino.

Tutkimuksessa laihduttaminen johti lopulta painoindeksi kohoamiseen lähtötilannetta korkeammaksi. Laihduttaminen siis tekee ihmisestä lihojan.

Paras - ja käytännössä ainoa - tapa pysyä hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseään. Tästä syystä itsestään hoikkana pysyvät ovat sellaisia ihmisiä, jotka ovat aina olleet hoikkia. Muut ovat lihavia tai ikuisia jojoilijoita.

Lihavat, älkää enää odottako, että voisitte enää olla hoikkia kuin tilapäisesti vain. Kaikki tuntemani laihduttajat ovat lihoneet takaisin - korkojen kera. Se on todella sääli näiden ihmisten puolesta.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen onnistuu vain muuttamalla pysyvästi elämäntapojaan. Nälkäkuurit lihottavat, ei järkevä laihduttaminen.

Vierailija
2/43 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Itse laihdutin nimenomaan näkemällä nälkää koska halusin kilot nopeasti pois. 16kg lähti alle kolmessa kuukaudessa ja tästä aikaa lähes 30 vuotta. En ole lihonnut takaisin ja syön ihan normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että ei tietenkään kannata pudottaa painoa koska ap ei tunne ketään jonka paino ei olisi noussut takaisin! Nih!

Sori ap, mutta pudotan silti painoa elämäntapamuutoksella ja päästyäni normaalipainoon aion myös pysyä siellä.

Vierailija
4/43 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut 30kg. Hitaasti. Tavallinen ruoka. En ole nykyään monen vuoden jälkeen laihtumisen jälkeen lihonnut. Kukaan ei pysy luontaisesti laihana.

Vierailija
5/43 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pysy luontaisesti laihana.

Paitsi syntymästä asti hoikkia olleet. Itse onneksi kuulun tähän harvalukuiseen vähemmistöön.

Vierailija
6/43 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedämme.

Vierailija
7/43 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laihtunut 30kg. Hitaasti. Tavallinen ruoka. En ole nykyään monen vuoden jälkeen laihtumisen jälkeen lihonnut. Kukaan ei pysy luontaisesti laihana.

Lihaville aina muutama vuosi on pitkä jakso. Eiköhän ole viisaampi katsoa mikä tilanteesi on 20 - 30 vuoden päästä...

Vierailija
8/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylen tuoreessa laihdutuslääkäri kertoo saman tosiasian ja että laihana pysyminen ylipainon jälkeen vaatii laihdutuslääkityksen.

Vierailija
9/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää pliis huomioida tämä lastenkin ruokavaliossa. Olen jojoillut koko aikuisikäni, mutta pohja tälle luotiin jo lapsuudessa. Olin järkyttävä pullukka ala-asteella, ja pöydässä oli aina vaan pullaa ja valmishampurilaisia.

Vierailija
10/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, että ei tietenkään kannata pudottaa painoa koska ap ei tunne ketään jonka paino ei olisi noussut takaisin! Nih!

Sori ap, mutta pudotan silti painoa elämäntapamuutoksella ja päästyäni normaalipainoon aion myös pysyä siellä.

Ethän sinä sitten laihduta ja varsinkaan ole millään kuurilla, jos puhut elänmäntapamuutoksesta. Se muutos tarkoittaa pysyvää muutosta, eikä ole silloin kuuri. Tietenkin elämäntapamuutoksella voi saada pysyviä tuloksia aikaan.

Vierailija
11/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoo asian tällä palstalla useamman kerran viikossa. Minä taas tiedän miten vaikea on päästä eroon ihmisestä, jolla on lukuisia keinoja muiden ihmisten elämäntapojen kauhisteluun.

Vierailija
12/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa tietää, koskeeko tämä vain ns. Itsekurilla laihtuneita vai myös pysyvästi elintapojaan muuttaneita.

Vierailija
13/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin syödä mitä vaan ja olen hoikka, aina ollut ja myös lapsi löytyy.

Vierailija
14/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että -kuten olen useampaan kertaan sanonut - paras tapa on pitää itsensä hoikkana/normaalipainopisena eikä päästää itseään leviämään ja lössähtämään. Ennaltaehkäisy on tässäkin asiassa erittäin avaonasemassa.

Miksi aletaan toimia vasta kun ollaan siinä tilanteessa?n Normaali terve syöminen ja suhde ruokaan ja syömiseen on paras tapa saada paino pysymään aisoissa.

Vierailija
15/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logiikkaa kannattaa käyttää:

Laihdutetut kilot tietenkin palaavat, jos kuurin jälkeen palaa entiseen tapaan syödä. Ainoa keino pysyvään painonpudotukseen on elämänmuutos. Siis sellainen ruokavalio ja liikunnan määrä, jolla laihtuu ensin normaalipainoon ja pysyy sitten siellä.

Pikakuurit ovat vain "kertakäyttöä" varten, esim. kun haluaa laihtua johonkin tiettyyn juhlatilaisuuteen jotta nätti puku  mahtuisi ja sen jälkeen suostuu sitten lihoamaan takaisin entisiin - ja taas hidastui aineenvaihdunta lisää...

Lihasmassan kasvattaminen kannattaisi: Viime vuonna juuri tuli tutkimustulos siitä, että aineenvaihdunta EI itsestään hidastu iän myötä. Se mitä sen sijaan tapahtuu on, että kun ihmiset huomaamattaan vähentävät liikuntaa iän myötä, he vaihtavat lihasmassaa rasvakudokseen. SE on se mikä hidastaa aineenvaihduntaa.

Ja pikakuurit yleensä vähentävät lihasmassaa rasvan ohella.

Vierailija
16/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Logiikkaa kannattaa käyttää:

Laihdutetut kilot tietenkin palaavat, jos kuurin jälkeen palaa entiseen tapaan syödä. Ainoa keino pysyvään painonpudotukseen on elämänmuutos. Siis sellainen ruokavalio ja liikunnan määrä, jolla laihtuu ensin normaalipainoon ja pysyy sitten siellä.

Pikakuurit ovat vain "kertakäyttöä" varten, esim. kun haluaa laihtua johonkin tiettyyn juhlatilaisuuteen jotta nätti puku  mahtuisi ja sen jälkeen suostuu sitten lihoamaan takaisin entisiin - ja taas hidastui aineenvaihdunta lisää...

Lihasmassan kasvattaminen kannattaisi: Viime vuonna juuri tuli tutkimustulos siitä, että aineenvaihdunta EI itsestään hidastu iän myötä. Se mitä sen sijaan tapahtuu on, että kun ihmiset huomaamattaan vähentävät liikuntaa iän myötä, he vaihtavat lihasmassaa rasvakudokseen. SE on se mikä hidastaa aineenvaihduntaa.

Ja pikakuurit yleensä vähentävät lihasmassaa rasvan ohella.

Luepas tuota uusinta tutkimusta niin ymmärrät että laihduttanut kärsii jatkuvasta nälästä ja kyvyttömydestä tuntea kylläisyyttä. Harva kestää pidempään nälässä ilman repsahdusta.

Vierailija
17/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin syödä mitä vaan ja olen hoikka, aina ollut ja myös lapsi löytyy.

Mistä se lapsi löytyy, tirsk!

Vierailija
18/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juuri tuollaisessa jojossa ollut 15 vuotta, eli laihdutan ja lihon takaisin. Mutta kun ei vaihtoehtoa oikein ole. Jos lopetan laihduttamisen, minä vaan lihon ja lihon lisää. Parempi se on sitten jojoillakin kuin lihoa 200-kiloiseksi koska edes välillä ei tule laihtumisia. 

Ja niille jotka saarnaa elämäntapamuutoksista ja pikakuureja vastaan - valitettavasti ei omasta kokemuksesta, eikä tutkimustiedon mukaan, laihdutustuloksen säilyminen ole yhtään parempaa rauhallisella elämäntapamuutoksella kuin pikakuurillakaan. Molemmilla prosentti on surkea, jos tarkastellaan laihdutustuloksen säilymistä 2 tai 5 vuoden ajan tavoitepainon saavuttamisesta. 5-8% onnistuu. Ja sitä vähemmän on onnistujia, mitä enemmän on ollut liikapainoa ja painonpudotusta, koska nälänsäätely, suolistobakteerit ja -hormonit jne. tuppaa menemään pahemmin sekaisin 50 kilon pudotuksesta kuin 15 kilon. Toki on geneettisesti yksilöllistä myös, kuinka pahasti käy. 

Itse valitettavasti kuulun niihin, joilla hidas, järkeväkin painonpudotus kuukausien myötä johtaa aina järjettömiin syömishimoihin ja jossain vaiheessa yhä tiheneviin repsahduksiin, joiden aikana syödään kuin ruoka olisi maailmasta loppumassa ilman mitään kontrollia, suorastaan syömishäiriötyyliin. 

Vierailija
19/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luepas tuota uusinta tutkimusta niin ymmärrät että laihduttanut kärsii jatkuvasta nälästä ja kyvyttömydestä tuntea kylläisyyttä. Harva kestää pidempään nälässä ilman repsahdusta."

Niinpä. Jos vedät jonkun kaalisoppakuurin, toki alat tuntea nälkää jo hyvin nopeasti, muutamassa päivässä. Sen sijaan jos teet elämäntapamuutoksen maltillisella kalorivajeella ja niin että ruoka on ravitsemuksellisesti tasapainoista,  voi mennä jopa kuukausia ilman että tulee vaikeuksia. Mutta jos painonpudotusurakka on pitkä, niin useimmilla huolimatta tästä kyllä tulee se jatkuva nälkä ja kylläisyyden puute. Mulla se usein tulee 3-5 kk kohdalla ns. järkevää elämäntapamuutosta. Ja sitten kun se jatkuva nälkä, heikotus yms. alkaa, niin tuppaa "heikkoina hetkinä" repsahtelemaan, ja koska nälkävelka on kauhea, repsahtelu tihenee ja muuttuu ahmintahäiriösyöömiseksi ja sitten mennään taas.

Vierailija
20/43 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen onnistuu vain muuttamalla pysyvästi elämäntapojaan. Nälkäkuurit lihottavat, ei järkevä laihduttaminen.

Juuri niin. Laihduttaminen perinteisessä mielessä pitäisi kriminalisoida kokonaan. Oikea tapa on elintapojen ja ruokailutottumusten korjaaminen. Sen seurauksena paino laskee siihen, mitä tavoitellaan. Tähän pitää antaa myös järjellinen aika. Sanotaan vaikka 10-15 kg / vuosi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi