Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..
Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot"
Kommentit (540)
Vierailija kirjoitti:
Jos noi aloittajan mainitsemat kulut laskettaisiin meidän perheessä, nuo "miehen kulut" olisi selvästi suuremmat. Lisäksi ne ovat paljon pakollisempia kuin jotkut harrastusmaksut yms. ylimääräinen. Vaikuttaa vähän, että onko nyt kuluista ja maksamisista ylipäänsä puhuttu etukäteen tarpeeksi?
Ja jos vertaillaan kuluja, pitää puhua ns. perustason kuluista. Jos toinen maksaa esim. ruokakulut ja haluaa syödä hanhenmaksapalleroita, mutta muille riittää makaroni ja jauheliha, ei niitä isompia kuluja voi laskea yhteiseen pottiin panostukseksi. Sama vaikkapa jos haluaa ajella Mersulla, mutta perus-Toyota ajaa saman asian.
Tietty kaikki kiinni siitä, mitä on etukäteen sovittu. Jos molemmat haluaa, että lapset harrastaa tonnilla kuussa per nuppi, niin sitten vaan kuvetta kaivamaan ja koko summan voi laskea yhteisiin kuluihin.
Harrastukset on yhdessä sovittu. Itse asiassa mies taitaa olla jopa enemmän ollut aloitteellinen näiden nykyisten harrastusten aloittamisessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs lapsilisät? onkos ne niinku sun tuloja vai? Ethän sä voi sanoa että sinä oot maksanut lasten menoja jos lapsilisät tulee sun tilille? Vaikka tulisikin niin ne ovat lasten menoihin tarkoitettu? Jo kahdesta lapsesta saa vuodessa vajaa 2400€
Onneksi oon itse eronnut, ei tarvii laskeskella, elatusmaksuja en halunnut vaikka tyttö mulla kokoajan. Maksan aivan kaiken ihan itse.
m80
Kommentoin jo lapsilisäasiaa. Ne riittikin aika pitkälle pienellä lapsella mutta siinä se ongelma tulikin kun lapset kasvoivat eikä lapsilisä riittänyt enää juuri mihinkään. Toisekseen 17-vuotias ei sitä enää saa vaikka kulut ovat monella tapaa huipussaan (esim. mahdollinen autokoulu/ajokortti osuu tuohon).
Ap
Kyllä niillä satasilla kuussa saa jo ihan kivasti niitä mitä sinä luettelit. Jos on vaikka n 200/kk niin kyllä sillä bussikortit ja kavereiden lahjat ostelee ja hygieniaankin jää kivasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen maksamat kulut on pakollisia.
Sinun maksamasi kulut ovat sinun itsesi tekemiä. Myös lasten harrastukset. Mies olisi voinut haluta jättää osan harrastuksia pois. Eihän tuossa rahanmenossa ole mitään ylärajaa, jos niin päättää että kaikki hommataan mitä mieleen juolahtaa ja tuo sitten pitäisi maksaa puoliksi?
Lasten vaatteet, lääkärit, bussikortit jne. eivät ole pakollisia? Millä tavalla ne lapset sitten elätetään? Annetaan huostaanottoon?
Ja on sekin vähän tylyä jos ei mitään maksullista saa harrastaa.
Ja harvalla muuten se autokaan on mikään pakollinen...
Menoista pitää neuvotella sen puolison kanssa, että mi
Luettelemiisi asioihin voi käyttää vuodessa 2000 e tai 20 000 e, valinta on kokonaan sen, joka suostuu maksamaan. Päivähoitomaksuja lapsesta ei ole enää siinä vaiheessa, kun puhelin on tarpeen ja lääkärimaksut julkisella on lapsesta nolla euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voinut tietää summia, jos et ole kertonut
Ei miestä varmaan ole kiinnostanut. Mies voisi avata suunsa itsekin joskus: Hei, onkos Jannan jalkapallolasku jo tullut? Heitä mulle, laitan tänään laskuja maksuun. Meettekö tänään katsoon talvitakkeja? Laitan sun tilille 300. Miehet ovat vapaamatkustajia perheessä, ei heitä tosiaan kiinnosta.
Ap olisi voinut kertoa suoraan paljon maksaa.
Miksei voisi lähtökohtaisesti olettaa, että kumpikin vanhempi on oma-aloitteisesti perillä lapsensa asioista?
Miehet tarvii mamman apua koko elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat yksinkertaisia. Eron tullen ne sitten kitisee elareista ja jos ostat omilla rahoillasi itsellesi vaikka keskihintaisen laukun, mies huutaa että joutuu maksamaan sinun luisvittoneitasi elareissa. Ei tajua reppana että ne lapsista johtuvat kulut puoliksi hänelle.
Joo, ihan kun niillä parin sadan euron elareilla makseltisiin lapsen kulut ja jää vielä rahaa käsiväskyihin.
Miksi sen miehen tulisi maksaa lapsen kulut yksin?? Sulle kuuluu elatusvelvollisuus yhtä lailla! Siitä tulee jo toiset 200 lisää + lapsilisät.
Tota. Puhut autovakuutuksista? Eli useampi auto talossa? Ja asumismuotoa ei avattu, mutta sähkölasku ei välttämättä ole kovin pikkujuttu. Ja vesilaskut yms.
Eli esim. kahden auton kulut ja sähkölaskut okt:hen siirtoineen ja veroineen saattavat itsessään olla helposti tonnia kuussa. Ja siihen päälle vielä asumis ja talouskulut yms. Ja vakuutus talolle + itselle kiinteistöverot ja jätehuollot yms.
Joten... Kuinka hiton paljon sulla niitä harrastekuluja ja leffalippuja olikaan ja olisko niitä yhtään syytä karsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs lapsilisät? onkos ne niinku sun tuloja vai? Ethän sä voi sanoa että sinä oot maksanut lasten menoja jos lapsilisät tulee sun tilille? Vaikka tulisikin niin ne ovat lasten menoihin tarkoitettu? Jo kahdesta lapsesta saa vuodessa vajaa 2400€
Onneksi oon itse eronnut, ei tarvii laskeskella, elatusmaksuja en halunnut vaikka tyttö mulla kokoajan. Maksan aivan kaiken ihan itse.
m80
Kommentoin jo lapsilisäasiaa. Ne riittikin aika pitkälle pienellä lapsella mutta siinä se ongelma tulikin kun lapset kasvoivat eikä lapsilisä riittänyt enää juuri mihinkään. Toisekseen 17-vuotias ei sitä enää saa vaikka kulut ovat monella tapaa huipussaan (esim. mahdollinen autokoulu/ajokortti osuu tuohon).
Ap
Luettelehan jo kaikki mitä mies maksanut. Ajokorttia ei lukenut sunkaan
Ei ollut listassa ajokorttia koska puhuin viime vuoden kuluista, tänä vuonna olen maksanut sitä autokouluakin (tosin osa lapsen omilla säästöillä). Mutta kuten sanottua, käytiin ihan tilitapahtumia läpi jolloin kokonaiskuva oli helpompi nähdä konkreettisesti. Ja ihan voin kertoa että esim. ne autovakuutukset oli reilusti alle puolet yhden lapsen harrastuskuluista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lapsia, mutta jos olisi, suostuisin tasan kahteen eri vaihtoehtoon
1: Meillä olisi yhteinen tili jonne molemmat laittaa tuloistaan lapsettomuuden aikana 50% ja lasten saatua 55%/60%/65% riippuen siitä kuinka paljon niitä lapsia on, koska lapset kasvattaa yhteisiä kuluja. Omia henkilökohtaisia asioita varten jää sitten se mitä omalla tilillään on.
2: Yksinhuoltajuus. Vaikka yksinhuoltajuus yhdistetään herkästi lapsiperhe köyhyyteen, on yksinhuoltajuudessa kuitenkin se etu, että lähivanhemman (oletusarvoisesti äiti) ei tarvitse kärsiä yhdestä ylimääräisestä lapsesta: mies_isä_vauvasta
Prosenteilla ei osteta mitään vaan euroilla. Minulla nettotulot on n. 5800€/kk, joten olisi aika älytöntä pistää 3500€/kk "lapsitilille".
Tuo on kannattavaa pienituloisemmalle, eli useimmiten naisille. Sieltä yhteiseltä tililtä maksellaan sitä kaikenlaista. Itse saa useimmiten lapsilisätkin päälle. Tuo hyödyttää eniten pienituloista.
Jostain syystä suurempituloiselle ei riitä se, että tienaa enemmän; heidän täytyy saada elää pienempituloisen kustannuksella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan hyvä ja aiheellinen avaus. Varsinkin niille reppanoille, jotka täälläkin länkyttää jostain parin sadan euron elatusmaksusta, miten se "heidän raha" valuu kapakkaan ja asiattomiin tarkoituksiin. Sen sijaan että nämä reppanat itse ostais silläkin rahalla lisää kaljaa ja onlyfans aikaa.
Totuus on, ettei ydinperheessä mene sellaisia summia lasten elatukseen kuin noissa uusioperheissä yhtäkkiä tuntuu menevän. Yhtäkkiä sama lapsi harrastaakin niin paljon ja vaatteiden oltava merkkikuteita.
Jos olisi eronnut etävanhempi, suostuisin ainoastaan maksamaan SUORAAN lapsen kuluja.
Niin, että sitten jukurttipurkin tasolla sulle raportoitaisiin lapsen kulut ja sinä päättäisit mitkä niistä olivat tarpeellisia menoja, jotka suostut maksamaan?
Juu ei, tällaisen turhan pompotuksen ja eron jälkeisen kiusanteon estämiseksi on määrätty elarit xxx€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miestä varmaan ole kiinnostanut. Mies voisi avata suunsa itsekin joskus: Hei, onkos Jannan jalkapallolasku jo tullut? Heitä mulle, laitan tänään laskuja maksuun. Meettekö tänään katsoon talvitakkeja? Laitan sun tilille 300. Miehet ovat vapaamatkustajia perheessä, ei heitä tosiaan kiinnosta.
Miksei voisi lähtökohtaisesti olettaa, että kumpikin vanhempi on oma-aloitteisesti perillä lapsensa asioista?
Jotta naisvalitus jäisi historiaan ja kotityöt, yms jakautuisivat tasa-arvoisesti, tarvitaan yksilöllisten tekojen lisäksi monenlaisia kehityskulkuja. Koska sukupuoliroolit ja kotitöihin liittyvät asenteet opitaan jo lapsuudessa, kasvatukseenkin kannattaa kiinnittää huomiota. Tutkimukset ovat osoittaneet, että tyttöjä osallistetaan pienestä pitäen esimerkiksi kotitöiden tekoon ja pienemmistä lapsista huolehtimiseen enemmän kuin poikia. Teini-iässä tämä näkyy niin, että tytöt tekevät paljon enemmän kotitöitä kuin pojat. Kun aikuisena sitten muutetaan samaan huusholliin, sukupuolittuneet kaavat ovat olemassa ja peritymisen ketju jatkuu. Toivoisin, että vanhemmat ja ammattikasvattajat olisivat herkempiä kyseenalaistamaan sukupuolirooleja, kuten ajatusta siitä, että pienet tytöt olisivat automaattisesti hoivaavampia kuin pienet pojat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun maksamasi kulut ovat sinun itsesi tekemiä. Myös lasten harrastukset. Mies olisi voinut haluta jättää osan harrastuksia pois. Eihän tuossa rahanmenossa ole mitään ylärajaa, jos niin päättää että kaikki hommataan mitä mieleen juolahtaa ja tuo sitten pitäisi maksaa puoliksi?
Lasten vaatteet, lääkärit, bussikortit jne. eivät ole pakollisia? Millä tavalla ne lapset sitten elätetään? Annetaan huostaanottoon?
Menoi
Lääkärimaksut julkisella ei ole lapsestakaan nolla euroa ja kuka mielestäsi maksaa lääkkeet, yhteiskuntako?
Noni
Ei kykene ap luettelemaan mitä mies maksaa. Olipa ylläri.
Lisäksi lapsilisillä saa katettua jo monenlaista tilpehööriä, mitä tuolla lueteltiin. Sitäkään ei huomioinut missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta naisvalitus jäisi historiaan ja kotit
Perheitä, joissa nainen on ainoa huoltaja on paljon, päiväkodin henkilökunta on naisia ja peruskouluissa tilanne on kutakuinkin sama. Lapset viettävät suuremman osan valveillaolo ajastaan naisten kanssa ja heiltä puuttuu miehen malli ja auktoriteetti, jota kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan hyvä ja aiheellinen avaus. Varsinkin niille reppanoille, jotka täälläkin länkyttää jostain parin sadan euron elatusmaksusta, miten se "heidän raha" valuu kapakkaan ja asiattomiin tarkoituksiin. Sen sijaan että nämä reppanat itse ostais silläkin rahalla lisää kaljaa ja onlyfans aikaa.
Totuus on, ettei ydinperheessä mene sellaisia summia lasten elatukseen kuin noissa uusioperheissä yhtäkkiä tuntuu menevän. Yhtäkkiä sama lapsi harrastaakin niin paljon ja vaatteiden oltava merkkikuteita.
Jos olisi eronnut etävanhempi, suostuisin ainoastaan maksamaan SUORAAN lapsen kuluja.
Se erovanhempi ei tajua ettei se lapsi harrasta sen enempää kuin ennenkään ne maksut vaan kasvaa hurjasti iän
Miten montaa eroperhettä oikein seuraat, kun olet voinut todeta tavoitteena olevan tuollaisen nyhtämisen? Miten sinusta meillä tuo nyhtäminen onnistuu, kun emme maksa elareita? Maksan kuitenkin 200-400 euroa kuukaudessa lasten erilaisia menoja. On vaatteita, harrastuksen kausimaksua, treenileirejä, vuodeksi bussikorttia, puhelimen kuukausimaksua jne. tarpeita. Vaikea nähdä, että esimerkiksi bussikortin suhteen olisi vaikutusta vanhempien mahdollisella erolla. Ei tuo lukio ole yhtään lähempänä tältä asuinalueelta vaikka olisimme lasten toisen vanhemman kanssa edelleen yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Noni
Ei kykene ap luettelemaan mitä mies maksaa. Olipa ylläri.
Lisäksi lapsilisillä saa katettua jo monenlaista tilpehööriä, mitä tuolla lueteltiin. Sitäkään ei huomioinut missään.
Jep eli Porvoosta tuulee taas. Vaikka voitaisiin rakentavastikkin asiaa tutkia. Jos halua olisi.
Vierailija kirjoitti:
Jokseenkin tyypillistä, että mies ei vaan hahmota kokonaisuutta, vaan vain oman napansa. "Minä käytän omat rahani mihin itse haluan." Jep, ja vaimo sitten käyttää omat rahansa lapsiin.
No pitääkö tehdä niitä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menoi
Luettelemiisi asioihin voi käyttää vuodessa 2000 e tai 20 000 e, valinta on kokonaan sen, joka suostuu maksamaan. Päivähoitomaksuja lapsesta ei ole enää siinä vaiheessa, kun puhelin on tarpeen ja lääkärimaksut julkisella on lapsesta nolla euroa.
Toki näin. Mä olen se nuuka, joka veti miltei minimillä. Pointti onkin siinä, että kuluja on koko lapsuuden ajan ja suurimmillaan ne ovat silloin kun lapsilisät loppuvat. Ja koska mulla oli lapsi, voin kertoa myös sen, että sitä terveyskeskuksen 5 viikon jonoa lääkärille ei jää odottelemaan, vaikka kuinka teoriassa aolisi ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Moni kysyi että miksi tällainen tilanne on pääsyt syntymään. No niinpä, siinä ole kyllä tehnyt virheen. Kun lapset olivat n. 5-7-vuotiaita, ne minun tililleni tulevat lapsilisät riittivät melko hyvin vaatteisiin ja harrastuksiin. Mutta esimerkiksi se muutaman kympin muskarilasku on vuosien varrella muuttunut 2000 euron lukuvuosimaksuksi ja vaatemenotkin moninkertaistuneet kun ei enää saada "serkuilta perittyjä".
Jossain kohtaa myös tienasin hieman enemmän, joten en senkään vuoksi niin laskenut että meneekö tasan.
Jotenkin luulin että mies tietää että maksan ns. arkimenoja enemmän, siksi oli melkoinen yllätys että hän olikin kuvitellut olevansa "päärahoittaja". No eipä kuvittele enää, oletan.
Ap
Meillä myös ex-avioliitossa laskettiin kulut hyvin tarkkaan sen johdosta, kun olin kehdannut ostaa itselleni talvitakin vuosia vanhan rikkinäisen tilalle. Etten vaan vedä välistä, kun tuollaiseen on varaa törsätä (perustakki, hintaa taisi olla n. 100e, yhä käytössä näin vuosikausien jälkeen).
Laskelmien tuloksena minähän tosiaan kuluja maksoin enemmän, siinä kohtaa kulujen epätasainen jakautuminen ei ollutkaan enää ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että sitten jukurttipurkin tasolla sulle raportoitaisiin lapsen kulut ja sinä päättäisit mitkä niistä olivat tarpeellisia menoja, jotka suostut maksamaan?
Juu ei, tällaisen turhan
Oletko vähän yksinkertainen? Ei sitä noin tarvitsisi toteuttaa. Esim tietyt kiinteät toistuvat maksut, samalla euromääräisellä osuudella mikä menisi elatusmaksuina. Mut eipä yllätä ettei onnistu 🙃
Ja kuluthan tulee suhteuttaa tuloihin. Jos tienaa enemmän pitäisi myös maksaa enemmän. Vai mitä naiset? Eihän se ole reilua, että maksetaan puolet jos toinen tienaa vähemmän? :D