Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?
Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.
Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.
Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Eihän autoteillekään saa mennä, jos ei pysy _liikenteen tahdissa_. Jos menette kävelytielle, kävelkää normaalisti! Hankkikaa sellainen hihna, joka pitää, vaikka rakki tempoo! Ostakaa se kuonokoppa ym. varusteet ja herranjestas, KÄVELKÄÄ!
Mutta kävelytielle saa mennä ihan vapaasti seisomaan. Ei estä liikennettä mitenkään. Saa seistä vaikka viikon putkeen, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Eikä todellakaan lähtenyt vasn siitä, että joku kirjoitti, mitä tapahtuu jos kumpikaan ei väistä. Siihen kommentoin, että.mulle on käynyt ja oli hilpeää. Toi sun lainaus tuli ketjuun myöhemmin. Lopeta jo.
Kyllä lähti. Sinä sotkeuduit nyt omaan talutushihnaasi. Ja sinetöit sen tuolla, että paniikissa käsket lopettamaan, kun et enää itsekään pysy tarinassasi mukanan :D
Aivan, totta muuten. Siinähän me sitten tosiaan oltiin kuin pskat tikunnokassa kun tuijotettiin toisiamme. En kyllä saanut siitä alkuperäisestäkään mitään voittaja-viboja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole opettanut koiraasi kävelemään ohi? Etkö osaa vai etkö vain ole viitsinyt?
Koska olen kokemuksesta oppinut, että koirani toimii tuollaisissa tilanteissa paremmin, kun sen pysäyttää. Kerropas sinä puolestasi, miksi et ole opettanut koiraasi kävelemään ohi ilman, että toisen koirankin pitää liikkua? Miksi toisen koiran pitäisi olla tukena, kun koirasi kävelee?
Eli koirasi ei osaa kävellä ohi. Se on todella perusjuttu ja harjoitellaan syystä jo pentukoulussa. Sinun vastuusi on se sille opettaa.
Miksi et itse opeta sitä sille omallesi? Sehän on sinun vastuusi. Siinä pata kattilaa soimaa... Turha kuvitella olevasi yhtään sen parempi omistaja tai kouluttaja.
Eri
Ap, I feel you.
Täälläkin vasta kotiutunut rescue, taas on jännää luvassa!
Tsemppiä meille 😄
Vierailija kirjoitti:
Eihän autoteillekään saa mennä, jos ei pysy _liikenteen tahdissa_. Jos menette kävelytielle, kävelkää normaalisti! Hankkikaa sellainen hihna, joka pitää, vaikka rakki tempoo! Ostakaa se kuonokoppa ym. varusteet ja herranjestas, KÄVELKÄÄ!
Kukaan ei ole puhunut millekään tielle menemisestä. Autolla voi ajaa ihan huoletta esim. levikkeelle odottamaan, jos sille on tarvetta. Ihan samoin kuin koiran kanssa voi pysähtyä tien vierystelle odottamaan, jos kokee sen tarpeelliseksi. Normaali ihminen osaa molemmissa tilanteissa ohittaa odottajan tekemättä numeroa ja hyökkäämättä sen odottajan kimppuun päättömästi raivoten. Normaali koirakin osaa tehdä niin, kun se on sille opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole nähnyt yhtäkään jalkakäytävää, jolle olisi asetettu nopeusrajoitus tai pystähtymiskielto 🤔.
Pysähteleehän ne vaikkei vastaan tulisi edes toinen koiranulkoiluttaja vaan yksin kulkeva ihminen. Todella ärsyttävä tapa priorisoida itsensä tärkeämmäksi. On niin arvokas parivaljakko, että pitää olla tie ihan tyhjä että voivat kulkea. Pysähtyminen viestii, että pidetään toista häiriönä vaikka itsellä on koirassa/päässä vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole nähnyt yhtäkään jalkakäytävää, jolle olisi asetettu nopeusrajoitus tai pystähtymiskielto 🤔.
Minä olen, mutta ne merkit koskevat vain autoilijoita. Koiran kanssa saa törttää kadulla ihan niin pitkään kuin itse haluaa. Jos joku ei osaa kävellä siitä oman piskinsä kanssa oli, se on sen ihmisen henkilökohtainen ongelma. En minäkään mene raivoamaan puistossa penkillä istuville ihmiseille, vaan kävelen tyynesti ohi. Riippumatta onko minulla tai heillä koira mukana vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole puhunut millekään tielle menemisestä. Autolla voi ajaa ihan huoletta esim. levikkeelle odottamaan, jos sille on tarvetta. Ihan samoin kuin koiran kanssa voi pysähtyä tien vierystelle odottamaan, jos kokee sen tarpeelliseksi. Normaali ihminen osaa molemmissa tilanteissa ohittaa odottajan tekemättä numeroa ja hyökkäämättä sen odottajan kimppuun päättömästi raivoten. Normaali koirakin osaa tehdä niin, kun se on sille opetettu.
Noh, minulla on koira, aivan normaali koira ja minä vien sen kävelylle. Ei tulisi mieleenikään viedä koiraa istumaan pe*se jäässä jossain puskassa. - Mene kotiin, jos et pysty kävelemään!
Vierailija kirjoitti:
Pysähteleehän ne vaikkei vastaan tulisi edes toinen koiranulkoiluttaja vaan yksin kulkeva ihminen. Todella ärsyttävä tapa priorisoida itsensä tärkeämmäksi. On niin arvokas parivaljakko, että pitää olla tie ihan tyhjä että voivat kulkea. Pysähtyminen viestii, että pidetään toista häiriönä vaikka itsellä on koirassa/päässä vikaa.
😂 tää oli varmaan päivän koomisin kommentti.
Joo, säkin voit ihan vapaasti päästää sen koirasi moikkaamaan mun koiraa, 30 kiloa silkkaa pelkoraivoa, ja katsoa mitä sun koirallesi siinä tapahtuu, kun vähän "leikkivät" keskenään.
Just sun kaltaisten idioottien takia otetaan takapakkia jatkuvasti, vaikka miten yritän vältellä ja pyytää tilaa. "Mutku tää haluaa leikkiä". No tääpä.ei, pässi.
Juu, ei pidä päästää koiraa toisen lähelle sopimatta. Mutta ei kuvailemasi kaltainen pelkoraivokimppu myöskään kuulu toisten koirien sekaan ulkoilemaan, vaan ansaitsee rauhallisen elämän esimerkiksi syrjäseudulla. Älä ota koiraa, jolle et voi tarjota hyvää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen, mutta ne merkit koskevat vain autoilijoita. Koiran kanssa saa törttää kadulla ihan niin pitkään kuin itse haluaa. Jos joku ei osaa kävellä siitä oman piskinsä kanssa oli, se on sen ihmisen henkilökohtainen ongelma. En minäkään mene raivoamaan puistossa penkillä istuville ihmiseille, vaan kävelen tyynesti ohi. Riippumatta onko minulla tai heillä koira mukana vai ei.
Penkki onkin tarkoitettu istumista varten, huomaatkos, ja se kävelytie on, yllätys yllätys, tarkoitettu ihan kävelemistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vttua sekoilet? Ei kyse ole mistään paremmuudesta, vaan siitä että omistaja tuntee koiransa. Tai ihan voi käydä niinkin, että koira haista siellä pientareella jotain kiinnostavaa ja siksi pysähdytään. Et sinä ihan NIIIN tärkeä ihminen ole, että ne automaattisesti juuri sinun takiasi pysähtyisivät. Toki voit seuraavalla kerrralla sanoa, että "minut pitää ohittaa kävelleen", jos asia on sinulle noin tätkeä. Älä sitten pahastu, jos se koira hyppii sinua vasten tai vaikka puree ohimennessään. Itsehän toivoit, että ei pysähdytä, vaan kävellään oli tilanne mikä tahansa.
Voi niitä rescue koiraparkoja jotka joutuvat tuollaisten sotanorsujen koulutettavaksi, kun pysähtyäkään ei saa ja pitää olla kuonokopat ja kaikki... Koiran käytös lähtee sieltä hihnan toisesta päästä.
Hyvä ap. Se on hienoa, että sinä olet niin hyvä erilaisten ja haastavienkin koirien kanssa. Me kaikki muut emme välttämättä ole. Minun koirani on ensimmäinen oma koirani ja varmasti joku muu olisi osannut kouluttaa sen paremmin. En kuitenkaan koe, että koirani tai muut kanssakulkijat olisi kärsineet siitä, että koirani pysähtyy joskus, kun vastaan tulee toinen koira. En päästä koiraa tervehtimään muita koiria kuitenkaan kysymättä lupaa ja meidät voi kyllä ohittaa, vaikka seisomme jähmettyneenä. Sinä, joka olet koirasi onnistunut paremmin kouluttamaan, onnistut varmasti myös ohittamaan meidät jähmettyneet yksilöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, minulla on koira, aivan normaali koira ja minä vien sen kävelylle. Ei tulisi mieleenikään viedä koir
Oletpa lapsellinen. Ihan kuin se estäisi koiraa kävelemästä, jos se hetkeksi istahtaa esim. katselemaan maisemia tai haistelemaan kivoja hajuja. Mites sun kora muuten tekee tarpeensa? Älä vaan sano, että se PYSÄHTYY niitä varten!
Älkää nyt hyvänen aika kuvitelko, että voitte sillä autollannekaan ajaa mihin puskaan tahansa! Nyt järki käteen. Kyllä minä soitan jostakin apua, kun joku urpo seisoskelee pakkasessa ja palelluttaa koiransa.
Ai että tästä aloituksesta ja ketjusta tulee oikein mieleen se kaikista ikävin ja inhottavin asia koiranomistajuudessa. Se ei ole lenkit kaatosateessa, ei edes ripulit eikä oksennukset eteisen matolla, vaan toiset koiranomistajat!
Jokaisella on omasta mielestä se oikea tapa tehdä asioita ja koetaan asialliseksi räyhätä ja raivota muille. Suomen Coton de Tulear rotujärjestön kokoukseen jouduttiin peräti kutsumaan poliisi paikalle.
Kun te stressaatte ja riehutte, niin ne koiratkin stressaantuu. Joku linkkasi tänne aiemmin tutkimuksen siitä, että omistajan tunnetila ja jopa pulssin sekä hengityksen rytmi heijastuu koiraan. Yksi tärkeimpiä asioita, mitä voi tehdä on itse pysyä rauhallisena. Niin kauan, kun ei aiheuteta vaaratilanteita eikä häirötä muille, ja noudatetaan kaupunkien ja taajamien järjestyssääntöjä, mitä tulee koiranpitoon ja koira voi hyvin, niin asiat on ihan hyvin.
Masentava keskustelu.
Toiset yrittää ehdottaa, että kunnioitettaisiin toisiamme, etenkin jos nähdään että joku ottaa tilaa tai kouluttaa koiraansa, niin toiset huutaa suu vaahdoten, että tekee mitä haluaa ja muahan ei määräillä. Ja sitten ongelma -tattattaa- onkin ne, jotka yrittää ottaa muutkin huomioon.
Se nyt kuuluu perusetikettiin, ettei omaa koiraansa päästä luvatta haistelemaan KENENKÄÄN koiraa, eikä anneta härkkiä missään tilanteessa.
Ai kun ihanaia nää keskustelut, joissa halutaan tuoda esiin oma paremmuutensa.