Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?
Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.
Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.
Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.
Kommentit (403)
Mua ärsyttää tuollaiset ap:t. Mene itse ohi!
En jähmety, mutta koirani jähmettyy enkä saa sitä liikkeelle
Minä en koskaan ota mitään eväitä, kun lähden koiran kanssa ulos. Syy on se, että en halua, että koirani oppii syömään tien vierestä tai metsästä. Meille ulkona syöminen on ehdoton ei. Seudulla on tavattu epämääräisiä ihmisen kyhäämiä roska- tmv. palleroita, ilmeisesti vahingoittamistarkoituksessa. Siksikin suosittelen, että harrastatte koulutustoimintaa erikseen siihen soveltuvalla kentällä.