Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.

Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.

Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.

Kommentit (390)

Vierailija
281/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, tästä ketjusta opin että on tosi hyvää käytöstä jäädä paikoilleen. 20 vuotta saanut yksin ottaa vastuun ohitustilanteista vaan enpä tee enää, jään minäkin paikoilleni siinä missä toinenkin. Siinä sitten jökötetään kuin tikut paskassa, toi mun laiskimus jaksaa kyllä istua.

Oma koirasi on tietenkin vain ja ainoastaan sinun vastuullasi. Ei koskaan vastaantulijan saati vastaantulijan koiran vastuulla.

Vastassa istujat kun vaan laittaa sen oman koiransa ohittajan vastuulle myös. Mutta en voi lukea sävystäsi että olet valmis keskustelemaan, tämä on jotain kinaamista ja itse en nauti tyhjän räksyttämisestä.

Jos toinen koira pysyy rauhallisena siten, että se istuu tien sivussa ja keskittyy omistajaansa, mutta ei kykene vielä kävellen ohittamaan, työskentelee tuo koirakko siinä tilanteessa johon he ovat päässeet. Jos taas oma koirasi reagoi voimakkaasti paikallaan istuvaan koiraan, silloin sinä olet vienyt oman koirasi niin lähelle, ettei se pysty enää keskittymään toisen koiran sijasta sinuun. '

Koita jatkossa kiertää nämä paikoillaan olevat koirat kauempaa. Olette riittävän kaukana silloin, kun koirasi pystyy keskittymään sinuun toisen koiran sijasta. Samalla palkkaat koiraa ja pikku hiljaa sitten alatte kaventamaan tätä välimatkaa. Jokainen onnistuminen tuo koiralle vahvisteen siitä, että vastaan tuleva koira tarkoittaakin jonkin jännittävän asian sijasta kivaa hetkeä omistajan kanssa.

Vierailija
282/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että tästä puhutaan. Ei moni ole törppö tai ikävä tarkoituksella. Moni ei varmaan tule edes ajatelleeksi, että ohittaminen on toisille koirille ja koiranomistajille vaikeaa jos itse pysähtyy.

Itse en ole koiranomistaja, mutta joskus olen lenkkeilyttänyt koiria ja pysähtyminen on tuntunut helpommalta joten olen usein tehnyt niin. Täytyy selvästi muuttaa toimintatapoja, jos vielä joskus tulee jotakin koiraa lenkitettyä.

Ei ole huono tapa pysähtyä, jos siten on varma, että pystyy sen koiran hallitsemaan. Varsinkin jos ja kun on kyse toisten ihmisten koirista, on täysin ok pysähtyä mahdollisimman sivuun siitä ohittavasta koirakosta. Olet toiminut oikein! Älä ota jatkossakaan turhia riskejä, ne voivat kostautua ikävällä tavalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, tästä ketjusta opin että on tosi hyvää käytöstä jäädä paikoilleen. 20 vuotta saanut yksin ottaa vastuun ohitustilanteista vaan enpä tee enää, jään minäkin paikoilleni siinä missä toinenkin. Siinä sitten jökötetään kuin tikut paskassa, toi mun laiskimus jaksaa kyllä istua.

Oma koirasi on tietenkin vain ja ainoastaan sinun vastuullasi. Ei koskaan vastaantulijan saati vastaantulijan koiran vastuulla.

Vastassa istujat kun vaan laittaa sen oman koiransa ohittajan vastuulle myös. Mutta en voi lukea sävystäsi että olet valmis keskustelemaan, tämä on jotain kinaamista ja itse en nauti tyhjän räksyttämisestä.

No eihän laita :D Ei ole millään tasolla sinun vastuu, jos minun koirani istuu odottamassa, että sinä ja koir

Ihan älytöntä jokeltelua. Sinä olet koiran istuttaja, se tuli jo selväksi. Mielipiteeni noin toimivasta ihmisestä on saanut vahvistuksensa.

Vierailija
284/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon joskus tehnyt tälleen. Oli todella hilpeä tilanne. Meitä oli neljä, heitä kaksi, joten varmaan siksi päättivät palata sinne, mistä tulivatkin😆

Kyllä itsekin tekisin saman ratkaisun vaikka on vain yksi koira mulla. Ei herätä luottamusta, jos näyttää yhtään siltä, että toinen on haalinut niin monta koiraa kerrallaan hyppysiinsä, ettei pysty niitä hallitsemaan. 

Aa, se että mä pakitin ahtaassa paikassa takaisin ja annoi

"Mä oon joskus tehnyt tälleen. Oli todella hilpeä tilanne. Meitä oli neljä, heitä kaksi, joten varmaan siksi päättivät palata sinne, mistä tulivatkin😆"

Oletko varmasti tuo kirjoittaja? Hänelle tässä kommentoidaan. 

Tuota edeltävä kirjoitti näin: No niin, tästä ketjusta opin että on tosi hyvää käytöstä jäädä paikoilleen. 20 vuotta saanut yksin ottaa vastuun ohitustilanteista vaan enpä tee enää, jään minäkin paikoilleni siinä missä toinenkin. Siinä sitten jökötetään kuin tikut paskassa, toi mun laiskimus jaksaa kyllä istua.

Vierailija
285/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua aina ihmetyttää, miten noille "täydellisesti koulutetuille reippaille ohittajille" on niin iso ongelma muiden tekemiset?! 

Minun koiran kimppuun on käyty parikin kertaa, joten todellakin vältellään viimeiseen asti ohitustilanteita. Pyrimme väistämään mahdollisimman kauas, jotta toinen koirakko saa kulkea rauhassa. Jos on sellainen paikka, että on pakko ohittaa, melkein laitan koirani jalkojeni väliin istumaan ja toivon vastaantulijan menevän nopeasti ohi. Jos liikkuisimme, koirani olisi kahdella jalalla ja tempoisi ympäriinsä, useamman kerran olen meinannut kompastuakin koiraan. Minä vastaan omasta koirastani ja teen sen kanssa kuten minä parhaaksi näen! Kerran ahtaassa paikassa tuli toinen koira vastaan ja se omistaja siirty parjattuun puskaa. Aivan ihanaa, molemmat koirakot selvisi ohituksesta kunnialla. 

Jos et halua ohittaa pysähtynyttä koiraa, vaihda suuntaa! Kukaa muu ei ole vastuussa sun koiran käytöksestä.

Ei tietenkään ole ja tietenkin löydetään ratkaisuja kun näitä ihmisiä tulee vastaan. Keskustelun aloituksena lienee herätellä näitä ihmisiä, että jos joku vaikka yrittäisi olla olematta niin itsekäs, että ruokkii oman koiransa epätervettä käytöstä aiheuttaen samalla haittaa ja vaaraa heille, jotka yrittävät kouluttaa koiraansa hyvinvoivaksi. Ilmeisesti AP ei kauheen hyvin onnistunut ainakaan täällä, koska täällä on vaan oikeuksia tehdä just miten haluaa ja ainakaan sen koiran, edes sen oman koiran luontaisesta käytöksestä ei tarvii välittää koska se käy raskaaksi ja koirapuistotkin saattaa olla 10km päässä. Mutta, hyvä yritys AP, me jotka taistelemme saman ongelman kanssa ainakin saimme kollektiivisen uloshengähdyksen. 

Vierailija
286/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. Itselläni on nuori, innokas ja vahva koira, jonka kanssa ohittamiset tuottaa muutenkin haastetta niin ai että kun tulee vielä vastaan näitä jotka jää tattina seisomaan ja syöttämään koiralleen nameja keskelle sitä hiton jalkakäytävää. Toinen klassikko on jotain kolmekiloista sittiäistä ulkoiluttavat, jotka eivät muka pysty ohitustilanteessa liikkumaan mihinkään kun koira ei suostu. 30-kiloisen ja menohaluisen teinikoiran taluttajana arvostan ihan helvetisti tällaista kädettömyyttä. 

Vikahan ei ole koirissa vaan menohaluisen teinikoiran taluttajissa ylimielisine asenteineen.

Vierailija
287/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä jokeltelua. Sinä olet koiran istuttaja, se tuli jo selväksi. Mielipiteeni noin toimivasta ihmisestä on saanut vahvistuksensa.

Niin olen. Miksi luulet, että se on jotenkin sinun vastuullasi? Entä miksi se, että olen opettanut koirani odottamaan rauhallisesti, että toinen koira pääsee ohi, menee sinulla noin kovasti ihon alle? Ei luulisi olevan aikuiselle (?) ihmiselle vaikeaa kävellä meistä ohi ihan normaalisti, vaikka minun koirani on paikallaan. 

Vierailija
288/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mehän kierretään toiset koirat aina, koska täällä ihmisillä on todella huonosti käyttäytyviä koiria. Joskus vaan tulee sellainen olo, etten jaksa aina olla se, joka väistää. Toisekseen tässä tilanteessa olin kolmikkoni kanssa ensin ylittämässä tietä, mutta pakitin takas kun tää ilmestyi tien reunaan aikeena myös ylittää tie, fifinsä kanssa. Olisi voinut tulla tien yli, mutta ei sitten halunnut. Tuijotetiin sitten toisiamme. Elämä on valintoja. 

Todellakin on. Mutta kiva jos sait itsellesi voittajafiiliksen tuollaisesta lapsekkaasta nokittelusta. Tapa se on tuokin pönkiittää olematonta itsetuntoaan. 

No en, mähän pakitin ja annoin niille tietä, urpo. Sehän se siinä jäi meitä tuijottamaan, kun me oltiin ensin tiellä ja menossa sen suuntaan, josta sitten pakitettiin. Musta se tilanne oli

Siiis me oltiin olin jo ylittämässä tietä, kun ne tuli tien reunaan, siinä kohtaa se pakitti, tai pysähtyi, ja mä pakitin tieltä takaisin jalkakäytävälle. Mikä tässä nyt on mun vika? Tai mistä pitäisi saada voittaja-fiilis? Huvitti vaan, että sen kerran, kun ei kierretä sadan metrin päästä, niin käy silleen. 

Vierailija
289/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on. Sinulta ihan älytöntä jokeltelua. Kasvapas aikuiseksi ennen kuin jatkat tuota lapsellista räksytystäsi. 

Vierailija
290/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän laita :D Ei ole millään tasolla sinun vastuu, jos minun koirani istuu odottamassa, että sinä ja koir

Miksi et ole opettanut koiraasi kävelemään ohi? Etkö osaa vai etkö vain ole viitsinyt?

Vierailija
291/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan siellä tien sivussa pitää seistä tönköttää, että koira on saanut tarpeeksi raikasta ilmaa?

Vierailija
292/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että tästä puhutaan. Ei moni ole törppö tai ikävä tarkoituksella. Moni ei varmaan tule edes ajatelleeksi, että ohittaminen on toisille koirille ja koiranomistajille vaikeaa jos itse pysähtyy.

Itse en ole koiranomistaja, mutta joskus olen lenkkeilyttänyt koiria ja pysähtyminen on tuntunut helpommalta joten olen usein tehnyt niin. Täytyy selvästi muuttaa toimintatapoja, jos vielä joskus tulee jotakin koiraa lenkitettyä.

Ei ole huono tapa pysähtyä, jos siten on varma, että pystyy sen koiran hallitsemaan. Varsinkin jos ja kun on kyse toisten ihmisten koirista, on täysin ok pysähtyä mahdollisimman sivuun siitä ohittavasta koirakosta. Olet toiminut oikein! Älä ota jatkossakaan turhia riskejä, ne voivat kostautua ikävällä tavalla. 

Hanki kuonokoppa, äläkä möllötä puskassa.

Vierailija
293/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole koiria itsellä. Ulkoilu on helvetin vaikeaa koiran kanssa ja ilmeisesti melkein jokainen koira on jotenkin traumatisoitunut ja siksi sitä ja tätä. Miksi niiden traumakoirien kanssa pitää yleisillä teillä kulkea? Menkää metsään ulkoilemaan niin ei tartte jähmettyä ja vaatia muilta ohittamista tai päin vastoin.

Kuulostaa ihan mielisairaalta puuhalta koiranpito tämän ketjun perusteella.

Vierailija
294/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siiis me oltiin olin jo ylittämässä tietä, kun ne tuli tien reunaan, siinä kohtaa se pakitti, tai pysähtyi, ja mä pakitin tieltä takaisin jalkakäytävälle. Mikä tässä nyt on mun vika? Tai mistä pitäisi saada voittaja-fiilis? Huvitti vaan, että sen kerran, kun ei kierretä sadan metrin päästä, niin käy silleen. 

////

Tässä sinulle kertaukseana se, mistä juttu lähti liikkeelle: 

Sinä sitten kommentoit, että olet toiminut SAMOIN. Nyt yhtäkkiä tarinasi on muutunut etkä olekaan toiminut noin, vaan olet pakitellut. 

Vierailija
295/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin olen. Miksi luulet, että se on jotenkin sinun vastuullasi? Entä miksi se, että olen opettanut koirani odottamaan rauhallisesti, että toinen koira pääsee ohi, menee sinulla noin kovasti ihon alle? Ei luulisi olevan aikuiselle (?) ihmiselle vaikeaa kävellä meistä ohi ihan normaalisti, vaikka minun koirani on paikallaan. 

Koiraa en kyllä antaisi sellaiselle joka ei hallitse edes ohitustilannetta. Istuta se piksu edes jonnekin pois silmistä jos sinua jännittää kävellä normaalisti.

Vierailija
296/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivuun on hyvä mennä, mutta pliispliispliis, riittävästi sivuun. Miettikää, miltä ohittavasta koirasta näyttää, kun pusikosta näkyy metri tiestä toisen koiran tuijottavat silmät. Siis mikäli tiedät, että koirasi tuijottaa.

Itse teen silleen, että menen reilusti sivuun ja heitän maahan koiralle nameja, jolloin ohitus on molemmille mahdollisimman helppo. Mun koira tuijottaa muutoin. 

Vierailija
297/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole ja tietenkin löydetään ratkaisuja kun näitä ihmisiä tulee vastaan. Keskustelun aloituksena lienee herätellä näitä ihmisiä, että jos joku vaikka yrittäisi olla olematta niin itsekäs, että ruokkii oman koiransa epätervettä käytöstä aiheuttaen samalla haittaa ja vaaraa heille, jotka yrittävät kouluttaa koiraansa hyvinvoivaksi. Ilmeisesti AP ei kauheen hyvin onnistunut ainakaan täällä, koska täällä on vaan oikeuksia tehdä just miten haluaa ja ainakaan sen koiran, edes sen oman koiran luontaisesta käytöksestä ei tarvii välittää koska se käy raskaaksi ja koirapuistotkin saattaa olla 10km päässä. Mutta, hyvä yritys AP, me jotka taistelemme saman ongelman kanssa ainakin saimme kollektiivisen uloshengähdyksen. 

Pakko sanoa, että viesti, jonka voi tulkita jotenkin siihen tyyliin, että "idiootit, miksi ette tee niin kuin minä haluan" ei välttämättä aina saa parasta mahdollista vastakaikua. Varsinkin, kun siitä sitten muutama muu vähän ristiin puhuva (innokas koira ja vaarallinen koira ainakin menivät ketjussa aika antaumuksella sekaisin, samoin kuin pysähtyvät, makaava ja tervehtimään menevät) lähtee komppaamaan samalla asenteella.

Vierailija
298/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikäs sinä olet käskemään toisia ihmisiä kävelemään minnekään?

Vierailija
299/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole opettanut koiraasi kävelemään ohi? Etkö osaa vai etkö vain ole viitsinyt?

Koska olen kokemuksesta oppinut, että koirani toimii tuollaisissa tilanteissa paremmin, kun sen pysäyttää. Kerropas sinä puolestasi, miksi et ole opettanut koiraasi kävelemään ohi ilman, että toisen koirankin pitää liikkua? Miksi toisen koiran pitäisi olla tukena, kun koirasi kävelee? 

Vierailija
300/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No luehan se tämän viestiketjun ensimmäinen viesti uudelleen hitaasti ja tule sitten vasta naiivisti ja mukatietävästi sanomaan tosi pelokkaaksi, jos sitä edelleen kuvittelet 🤦🏻. Siinä nimenomaan puhutaan MAKAAMISESTA. Ei mistään takaliston ylläpitämisestä, makaamisesta. Ymmärrät eron?

Omakin koirani lukee makaavat eli väijyvät koirat uhaksi ja vaaraksi, ja jähmettyy paikoilleen eikä haluaisi tällaisia ohittaa ollenkaan. Ei ole kyse vain minun "pelokkudestani" vaan ihan realistisesta tilanteen lukemisesta. Tuollaisessa tilanteessa ei voi luottaa yhtään siihen toiseen koiraan tai omistajaan.

Mä oon varmaan jotenkin ihan helvetin tyhmä, kun en lukuisista yrityksistä onnistu lukemaan siitä näitä maksamista ja vaanimisia ja tuijottamisia, vaan ihan vaan paikoilleen jähmettymistä.

Joo, olin ihan helvetin tyhmä ja en tajunnut, että tarkoit

Jos viestissä on lainaus, niin se tietenkin tarkoittaa sitä, että ko viesti on vastaus tai kannanotto siihen lainauksen viestiin. Sehän se on koko lainauksen pointti. Lukekaa ennen kuin syyttelette toisia.