Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.

Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.

Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.

Kommentit (390)

Vierailija
361/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentava keskustelu. 

Toiset yrittää ehdottaa, että kunnioitettaisiin toisiamme, etenkin jos nähdään että joku ottaa tilaa tai kouluttaa koiraansa, niin toiset huutaa suu vaahdoten, että tekee mitä haluaa ja muahan ei määräillä. Ja sitten ongelma -tattattaa- onkin ne, jotka yrittää ottaa muutkin huomioon. 

Se nyt kuuluu perusetikettiin, ettei omaa koiraansa päästä luvatta haistelemaan KENENKÄÄN koiraa, eikä anneta härkkiä missään tilanteessa. 

Koiran kouluttamiseen kuuluu olennaisena osana se, että koira opetetaan toimimaan myös silloin, kun toinen koira on paikoillaan. Ei ole muiden velvollisuus "reippaasti lähteä ohi", jos sinä olet kouluttamassa koiraasi. 

Seuraava "mä teen mitä haluan"-tyyppi ilmestyikin heti. Sulta meni koko pointti ohi, mutta ymmärrän,

Kerro nyt jo mikä siinä istumisessa ahdistaa noin paljon? 

Vierailija
362/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentava keskustelu. 

Toiset yrittää ehdottaa, että kunnioitettaisiin toisiamme, etenkin jos nähdään että joku ottaa tilaa tai kouluttaa koiraansa, niin toiset huutaa suu vaahdoten, että tekee mitä haluaa ja muahan ei määräillä. Ja sitten ongelma -tattattaa- onkin ne, jotka yrittää ottaa muutkin huomioon. 

Se nyt kuuluu perusetikettiin, ettei omaa koiraansa päästä luvatta haistelemaan KENENKÄÄN koiraa, eikä anneta härkkiä missään tilanteessa. 

Koiran kouluttamiseen kuuluu olennaisena osana se, että koira opetetaan toimimaan myös silloin, kun toinen koira on paikoillaan. Ei ole muiden velvollisuus "reippaasti lähteä ohi", jos sinä olet kouluttamassa koiraasi. 

Seuraava "mä teen mitä haluan"-tyyppi ilmestyikin heti. Sulta meni koko pointti ohi, mutta ymmärrän,

Se on oikein hyvä, että koiraa koulutetaan, mutta kapea kävelytie _ei ole sitä tarkoitusta varten_.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, säkin voit ihan vapaasti päästää sen koirasi moikkaamaan mun koiraa, 30 kiloa silkkaa pelkoraivoa, ja katsoa mitä sun koirallesi siinä tapahtuu, kun vähän "leikkivät" keskenään. 

Just sun kaltaisten idioottien takia otetaan takapakkia jatkuvasti, vaikka miten yritän vältellä ja pyytää tilaa. "Mutku tää haluaa leikkiä". No tääpä.ei, pässi.

Juu, ei pidä päästää koiraa toisen lähelle sopimatta. Mutta ei kuvailemasi kaltainen pelkoraivokimppu myöskään kuulu toisten koirien sekaan ulkoilemaan, vaan ansaitsee rauhallisen elämän esimerkiksi syrjäseudulla. Älä ota koiraa, jolle et voi tarjota hyvää elämää. 

No ei kuulu sellainenkaan, jonka omistaja opettaa sitä istumaan eikä kävelemään.

Kerropas nyt ihan omin sanoin, mikä juuri istumisessa ahdistaa sinua noin paljon? Itse olen kävellyt katuja kohta 58 vuotta enkä ikinä ole kokenut minkäänlaista ahdistusta, jos näen koiran, joka kävelemisen sijaan istuu. Mikä siinä sinulle on niin kovin vaikeaa? Sinähän voit ihan vain kävellä ohi kiinnittämättä siihen koiraan sen enempää huomiota. 

No kerro itse miten olet noin kamalan vanha etkä ole opetellut kouluttamaan koiraasi? Ja kirjoittelet tänne noin hirvittävän lapsellisia juttuja, viesti toisensa jälkeen. Hävettää puolestasi.

Vierailija
364/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä koirat pitävät minusta.

Kerran tuli vastaan koiranulkoiluttaja, jonka koira haukkui minua hulluna. Ihmettelin sitä paljon, mutta sitten unohdin asian.

Kun tämä henkilö tuli vastaan seuraavan kerran, sillä oli mukana toinen koira, joka haukkui ihan samalla tavalla.

Vasta silloin tajusin, että ongelma olikin tämä ulkoiluttaja, eikä ne koirat. Jos ihminen on hermostunut, koirakin hermostuu. 

Vierailija
365/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin haluan antaa rauhan jokaiselle, jonka näen treenaavan koiraansa ja nostan hattua, että viitsii. Mun ei ole mikään pakko tunkea sinne sekaan, ellei pyydetä. 

No eikö se ole nimenomaan rauhan antamista, että ohjaa koiransa sivuun eikä anna sen esim. juosta riehumaan keskelle sitä koulutstilannetta? Joskushan se on sinunkin piskisi opittava, että myös paikallaan oleva lajitoveri pitää pystyä ohittamaan sekoilematta. 

Vierailija
366/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, säkin voit ihan vapaasti päästää sen koirasi moikkaamaan mun koiraa, 30 kiloa silkkaa pelkoraivoa, ja katsoa mitä sun koirallesi siinä tapahtuu, kun vähän "leikkivät" keskenään. 

Just sun kaltaisten idioottien takia otetaan takapakkia jatkuvasti, vaikka miten yritän vältellä ja pyytää tilaa. "Mutku tää haluaa leikkiä". No tääpä.ei, pässi.

Juu, ei pidä päästää koiraa toisen lähelle sopimatta. Mutta ei kuvailemasi kaltainen pelkoraivokimppu myöskään kuulu toisten koirien sekaan ulkoilemaan, vaan ansaitsee rauhallisen elämän esimerkiksi syrjäseudulla. Älä ota koiraa, jolle et voi tarjota hyvää elämää. 

No ei kuulu sellainenkaan, jonka omistaja opettaa sitä istumaan eikä kävelemään.

Yleensä koira oppii kävelemään ih

Mikä siis on sinun tekosyysi sille että koirasi ei osaa kävellä ohi?

Vierailija
367/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentava keskustelu. 

Seuraava "mä teen mitä haluan"-tyyppi ilmestyikin

Kyllähän se huolestuttaa, kun joku ihminen tököttää puskassa. Ihmetyttää, mikä ihmistä niin paljon vaivaa, että hän moista tekee. Onko paniikkihäiriö vai mikä mielisairaus. Kohta varmaan huutaa aapuuvaa, kun eväät puuttuu. :D

Vierailija
368/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro itse miten olet noin kamalan vanha etkä ole opetellut kouluttamaan koiraasi? Ja kirjoittelet tänne noin hirvittävän lapsellisia juttuja, viesti toisensa jälkeen. Hävettää puolestasi.

Sinulla on oikeus tunteisiisi, mutta koeta nyt edes sen verran tsempata, että vastaat kysymykseen etkä väistele kuin mikäkin vajaaälyinen. 

Vierailija
369/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän voit kököttää puskassa puoli päivää, minä en ole niin herkkä, että välittäisin sinusta pätkääkään, mutta sen sanon, että koirani on omaisuuttani, etkä sinä määrää sitä, mitä minä koirani kanssa teen.

Vierailija
370/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siis on sinun tekosyysi sille että koirasi ei osaa kävellä ohi?

Mistä olet saanut päähäsi, ettei se osaa? Oletko oikeasti niin tyhmä, että luulet sinun näkemäsi ohikiitävän hetken kertovan jotain siitä, mitä koirani osaa? :D

Vierailija
371/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro sulle salaisuuden, joka voi järkyttää mieltäsi: Ne istuvatkin koirat osaavat kävellä. Jännää, eikö?

No mikä on tekosyy sille että ohitustilanne hoidetaan istumalla eikä kävelemällä? Itsekkyys? Välinpitämättömyys? Molemmat?

Vierailija
372/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on oikeus tunteisiisi, mutta koeta nyt edes sen verran tsempata, että vastaat kysymykseen etkä väistele kuin mikäkin vajaaälyinen. 

No nytkö se väistäminen on syntiä.

Vierailija
373/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se huolestuttaa, kun joku ihminen tököttää puskassa. Ihmetyttää, mikä ihmistä niin paljon vaivaa, että hän moista tekee. Onko paniikkihäiriö vai mikä mielisairaus. Kohta varmaan huutaa aapuuvaa, kun eväät puuttuu. :D

Mistä puskista sä sekoilet? Kaikki muut puhut ihan vain kävelytien laidasta. Vai oletko niin korvessa, ettei teillä ole tien vierillä mitään muuta kuin puskaa? 

Vierailija
374/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, kevyen liikenteen väylällä saa pysähtyä lapsi, aikuinen, kissa, koira tai vaikka kuningas, kunhan ei tuki koko väylää. Ehkäpä se pysähtyvä koirakin on koulutettava, oireileva kodinvaihtaja. Oma koirani osaa ohittaa myös pysähtyneen koiran. Ja joskus se itsekin pysähtyy, esimerkiksi haistelemaan. Se on täysin sallittua.  

Vierailija
375/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä on tekosyy sille että ohitustilanne hoidetaan istumalla eikä kävelemällä? Itsekkyys? Välinpitämättömyys? Molemmat?

Kerro yksikin hyvä syy, miksi sitä tilannetta EI saisi hoittaa kävelemisen sjaan istumalla. Koska sinä olet niin itsekäs, että luulet maailma pyörivän sinun napasi ympärillä? Vai siksi, ettet yksinkertaisesti osaa kävellä istuvan koiran ohi sekoamatta? Vai jopa moelmmat? 

Vierailija
376/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nytkö se väistäminen on syntiä.

Koko ajanhan se on olluit. Hirveä parku täällä siitä, jos joku VÄISTÄÄ eikä vain kävele ohi :D

Vierailija
377/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukkuminen ei anna kovin fiksua vaikutelmaa. Toki ei kyllä muukaan käytös tässä keskustelussa. Ei uskoisi että olet jo vähän alle satavuotias.

Vierailija
378/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka se, että sinua noin kovasti ahdistaa se istuminen. Koomista nähdä, kun aikuinen ihminen menee paniikkiin nähdessään istuvan koiran. 

Vierailija
379/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukkuminen ei anna kovin fiksua vaikutelmaa. Toki ei kyllä muukaan käytös tässä keskustelussa. Ei uskoisi että olet jo vähän alle satavuotias.

Sekö sitten antaa, että volisee pää märkänä, että koiran pitää KÄVELLLÄ? :D

Vierailija
380/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta sen sijaan uskoo hyvin helposti, että olet reilusti alle 10-vuotias. Moni eskarilainenkin pystyy kypsempään kommunikoinitiin kuin sinä.