Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?
Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.
Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.
Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Siiis me oltiin olin jo ylittämässä tietä, kun ne tuli tien reunaan, siinä kohtaa se pakitti, tai pysähtyi, ja mä pakitin tieltä takaisin jalkakäytävälle. Mikä tässä nyt on mun vika? Tai mistä pitäisi saada voittaja-fiilis? Huvitti vaan, että sen kerran, kun ei kierretä sadan metrin päästä, niin käy silleen.
////
Tässä sinulle kertaukseana se, mistä juttu lähti liikkeelle:
No niin, tästä ketjusta opin että on tosi hyvää käytöstä jäädä paikoilleen. 20 vuotta saanut yksin ottaa vastuun ohitustilanteista vaan enpä tee enää, jään minäkin paikoilleni siinä missä toinenkin. Siinä sitten jökötetään kuin tikut paskassa, toi mun laiskimus jaksaa kyllä istua.
Sinä sitten kommentoit, että olet toiminut SAMOIN. Nyt yhtäkkiä tarinasi on muutunut etkä olekaan toiminut noin, vaan olet pakitellut.
Eikä todellakaan lähtenyt vasn siitä, että joku kirjoitti, mitä tapahtuu jos kumpikaan ei väistä. Siihen kommentoin, että.mulle on käynyt ja oli hilpeää. Toi sun lainaus tuli ketjuun myöhemmin. Lopeta jo.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole opettanut koiraasi kävelemään ohi? Etkö osaa vai etkö vain ole viitsinyt?
Koska olen kokemuksesta oppinut, että koirani toimii tuollaisissa tilanteissa paremmin, kun sen pysäyttää. Kerropas sinä puolestasi, miksi et ole opettanut koiraasi kävelemään ohi ilman, että toisen koirankin pitää liikkua? Miksi toisen koiran pitäisi olla tukena, kun koirasi kävelee?
Suksi *ttuun äläkä tule puskaan tönöttämään!
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole koiria itsellä. Ulkoilu on helvetin vaikeaa koiran kanssa ja ilmeisesti melkein jokainen koira on jotenkin traumatisoitunut ja siksi sitä ja tätä. Miksi niiden traumakoirien kanssa pitää yleisillä teillä kulkea? Menkää metsään ulkoilemaan niin ei tartte jähmettyä ja vaatia muilta ohittamista tai päin vastoin.
Kuulostaa ihan mielisairaalta puuhalta koiranpito tämän ketjun perusteella.
Tämä! Kertaa tuhat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 koiraa. Jos olen kaikkien kanssa lenkillä, ei toimi mikään muu käsky kuin: odota. Koirat pysyvät yleensä paikoillaan. Jos olen yhden koiran kanssa, silloin toimii käsky: seuraa. Koira kulkee vasemman jalan vieressä. Kolmen koiran tai edes kahden kanssa seuraaminen ei vain onnistu. Törmäilevät toisiinsa, sotkevat itsensä hihnoihin ja hermostuvat siitä. Jos annan käskyn: odota, yleensä eivät edes hauku. Minua ei oikeastaan jaksa kiinnostaa, mitä sinä tai joku muu vieras ihminen ajattelee.
Kuulostaa tutulta. Nykyisin kolmen koirani kanssa muiden ohittaminen on vähän omanlaisensa show, koska yksi on senioriköpöttelijä, yksi pelokas ja yksi innokas. Seniori ei mene kovaa, pelokas (on traumatisoitunut ja vielä harjoittelee ohitustilanteita) haukkuu jos vieras menee läheltä, ja innokas olisi menossa tutustumaan. Erikseen ulkoillessa ei jähmetytä, vaan ohitetaan. Mutta
Just noin miten teet. Eli harjoittelet vaan vielä lisää yksin sen kanssa ja vältät ohituksia laumassa. Välivaiheena voisi tietysti toimia se, että käytät sitä kahden koiran ryhmänä, välillä sen innokkaan ja välillä sen vanhan kanssa. Kokeile toimiiko jompikumpi yhdistelmä ja sitten vaan sitä lisää. Siitä pikkuhiljaa, ei ole oikotietä onneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, tästä ketjusta opin että on tosi hyvää käytöstä jäädä paikoilleen. 20 vuotta saanut yksin ottaa vastuun ohitustilanteista vaan enpä tee enää, jään minäkin paikoilleni siinä missä toinenkin. Siinä sitten jökötetään kuin tikut paskassa, toi mun laiskimus jaksaa kyllä istua.
Oma koirasi on tietenkin vain ja ainoastaan sinun vastuullasi. Ei koskaan vastaantulijan saati vastaantulijan koiran vastuulla.
Vastassa istujat kun vaan laittaa sen oman koiransa ohittajan vastuulle myös. Mutta en voi lukea sävystäsi että olet valmis keskustelemaan, tämä on jotain kinaamista ja itse en nauti tyhjän räksyttämisestä.
No eihän laita :D Ei ole millään tasolla sinun vastuu, jos
Niin, miksi et ole opettanut? Jos olisit opettanut koirasi kävelemään ohi, sinun persettäsi ei ahdistaisi noin kovasti, ttä joku toinen koira istuu paikallaan odottamassa.
Eikä todellakaan lähtenyt vasn siitä, että joku kirjoitti, mitä tapahtuu jos kumpikaan ei väistä. Siihen kommentoin, että.mulle on käynyt ja oli hilpeää. Toi sun lainaus tuli ketjuun myöhemmin. Lopeta jo.
Kyllä lähti. Sinä sotkeuduit nyt omaan talutushihnaasi. Ja sinetöit sen tuolla, että paniikissa käsket lopettamaan, kun et enää itsekään pysy tarinassasi mukanan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon joskus tehnyt tälleen. Oli todella hilpeä tilanne. Meitä oli neljä, heitä kaksi, joten varmaan siksi päättivät palata sinne, mistä tulivatkin😆
Kyllä itsekin tekisin saman ratkaisun vaikka on vain yksi koira mulla. Ei herätä luottamusta, jos näyttää yhtään siltä, että toinen on haalinut niin monta koiraa kerrallaan hyppysiinsä, ettei pysty niitä hallitsemaan.
Aa, se että mä pakitin ahtaassa paikassa takaisin ja annoi
Et kuvannut aiemmassa viestissäsi tilannetta tuolla tavalla vaan annoit ymmärtää, että kyseessä oli jo kin sorttinen tahtojen taisto, jonka sitten mielestäsi naureskellen voitit. Mutta ihan miten itse haluat ajatella, ei ole minun ongelmani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma koirasi on tietenkin vain ja ainoastaan sinun vastuullasi. Ei koskaan vastaantulijan saati vastaantulijan koiran vastuulla.
Vastassa istujat kun vaan laittaa sen oman koiransa ohittajan vastuulle myös. Mutta en voi lukea sävystäsi että olet valmis keskustelemaan, tämä on jotain kinaamista ja itse en nauti tyhjän räksyttämisestä.
No eihän
Istukaa ihan rauhassa, mutta älkää ihmetelkö, jos jalat puutuu, kun toisetkin istuvat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole opettanut koiraasi kävelemään ohi? Etkö osaa vai etkö vain ole viitsinyt?
Koska olen kokemuksesta oppinut, että koirani toimii tuollaisissa tilanteissa paremmin, kun sen pysäyttää. Kerropas sinä puolestasi, miksi et ole opettanut koiraasi kävelemään ohi ilman, että toisen koirankin pitää liikkua? Miksi toisen koiran pitäisi olla tukena, kun koirasi kävelee?
Suksi *ttuun äläkä tule puskaan tönöttämään!
En tietenkään suksi. Enkä minä missään puskassa tönötä vaan ihan siinä kävelytien reunassa. Hanki hyvä lapsi apua, jos sellainen sinua noin paljon ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli koirasi ei osaa kävellä ohi. Se on todella perusjuttu ja harjoitellaan syystä jo pentukoulussa. Sinun vastuusi on se sille opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä jokeltelua. Sinä olet koiran istuttaja, se tuli jo selväksi. Mielipiteeni noin toimivasta ihmisestä on saanut vahvistuksensa.
Niin olen. Miksi luulet, että se on jotenkin sinun vastuullasi? Entä miksi se, että olen opettanut koirani odottamaan rauhallisesti, että toinen koira pääsee ohi, menee sinulla noin kovasti ihon alle? Ei luulisi olevan aikuiselle (?) ihmiselle vaikeaa kävellä meistä ohi ihan normaalisti, vaikka minun koirani on paikallaan.
Ja mikäs sinä olet käskemään toisia ihmisiä kävelemään minnekään?
Ei käsketä, mutta mitäpä jos yrittettäisiin huomioida muut kulkijat? Myös ne koirat, jotka eivät halua tervehtiä muita. Tai onko tää nyt niin, että toiset saakin päättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä jokeltelua. Sinä olet koiran istuttaja, se tuli jo selväksi. Mielipiteeni noin toimivasta ihmisestä on saanut vahvistuksensa.
Niin olen. Miksi luulet, että se on jotenkin sinun vastuullasi? Entä miksi se, että olen opettanut koirani odottamaan rauhallisesti, että toinen koira pääsee ohi, menee sinulla noin kovasti ihon alle? Ei luulisi olevan aikuiselle (?) ihmiselle vaikeaa kävellä meistä ohi ihan normaalisti, vaikka minun koirani on paikallaan.
Koiraa en kyllä antaisi sellaiselle joka ei hallitse edes ohitustilannetta. Istuta se piksu edes jonnekin pois silmistä jos sinua jännittää kävellä normaalisti.
Miksi koiria pitäisi istuttaa? Ei ne sillä tavalla lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että tästä puhutaan. Ei moni ole törppö tai ikävä tarkoituksella. Moni ei varmaan tule edes ajatelleeksi, että ohittaminen on toisille koirille ja koiranomistajille vaikeaa jos itse pysähtyy.
Itse en ole koiranomistaja, mutta joskus olen lenkkeilyttänyt koiria ja pysähtyminen on tuntunut helpommalta joten olen usein tehnyt niin. Täytyy selvästi muuttaa toimintatapoja, jos vielä joskus tulee jotakin koiraa lenkitettyä.
Ei ole huono tapa pysähtyä, jos siten on varma, että pystyy sen koiran hallitsemaan. Varsinkin jos ja kun on kyse toisten ihmisten koirista, on täysin ok pysähtyä mahdollisimman sivuun siitä ohittavasta koirakosta. Olet toiminut oikein! Älä ota jatkossakaan turhia riskejä, ne voivat kostautua ikävällä tavalla.
Hanki kuonokoppa, äläkä möllötä puskassa.
Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli koirasi ei osaa kävellä ohi. Se on todella perusjuttu ja harjoitellaan syystä jo pentukoulussa. Sinun vastuusi on se sille opettaa.
Huolehdi ihan vain siitä omasta koirastasi. Sinullahan tässä on ongelma ohittamisen kanssa. Hirveä parku päällä, jos jonkun koira ISTUU:
Eihän autoteillekään saa mennä, jos ei pysy _liikenteen tahdissa_. Jos menette kävelytielle, kävelkää normaalisti! Hankkikaa sellainen hihna, joka pitää, vaikka rakki tempoo! Ostakaa se kuonokoppa ym. varusteet ja herranjestas, KÄVELKÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloittajalla on koira, jonka koulutus vasta aloitetaan koiran ollessa jo 35-kiloinen? Ihan pienestä pennusta lähtien pitää alkaa totuttaa koiraa ihmisiin ja toisiin koiriin, niin ettei se reagoi niihin voimakkaasti.
Joku viestin lukenut olisi ehkä ymmärtänyt että koiran voi myös adoptoida. Tietty jotkut kokoomuslaiset hienoryystäjät ottaa vain pentutehtaalta "rotukoiria" ja seisottaa niitä näyttelyssä.
Kun ostaa rotukoiran niin yleensä tietää minkälaisen koiran saa.Toista se on rakkien kanssa.Sulla ei taida olla varaa kunnon rotukoiraan,siksi olet kateellinen.Ehkä juuri sinun koira on alun perin pentutehtaalta.
Sori vaan mutta yritän parhaani koirani kanssa. Anteeksi, jos en ole niin täydellinen koirankouluttaja ja koiraihminen, kun monet muut täällä. Voin kuitenkin kertoa, että koirani vaikuttaa onnelliselta ja tasapainoiselta yksilöltä meidän perheessä, ja se saa paljon rakkautta ja hyvää hoitoa, ja meidän mielestä se on erittäin hyvä koira, vaikkei se osaa täydellisten koiraihmisten tapojen mukaan aina toimia ohitustilanteissa. Ihan hyvin kuitenkin se toimii. Ei rähise muille, vaikka jääkin jumittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se osaa, mutta sinun sekopäähurttasi on niin arvaamaton, että on itsesuojelun kannalta paremi odottaa rauhassa eikä säntäillä menemään. Siun vastuusi on opettaa se hurttasi kävelemään nätisti ohi, vaikka tien poskessa istuisi tuhat koiraa "vaanimassa".
Ihme pelletouhua koko koiranomistus ja ulkoilutus. Vuh vuh, räyh räyh. Ja paskaa joka puolella. Sietäisitte HÄVETÄ.
Niinpä. Kovin on kummalista, että aikuisella (?) ihmisellä menee istuva koira noin kovasti tunteisiin. Onko sinulla jotain traumoja aiheesta vai miksi et osaa ihan vain kävellä ohi, jos näet istuvan koiran? Julkisella paikalla on aika vaikea mennä yhtäkkiä piiloon sinun katseeltasi. Varsinkaan, kun en voi tietää pelkästä ulkonäöstä, että sinulla on tuollainen ongelma.