Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jähmetyt paikoillesi kun näet toisen koiranulkoiluttajan?

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne: olet lenkillä koirasi kanssa ja tajuat ettet olekaan ainoa ihminen joka käy koiransa kanssa ulkona. Lamaannut kokonaan ja annat koirasi hoitaa tilanteen, ja ohittamisen jätät kokonaan toisen koiranomistajan vastuulle. Oma koira tietty hyvässä lykyssä jopa aggressiivinen tai yli-innokas.

Ihan helkkarin raskasta olla aina se jonka vastuulle ohitustilanne koirien kanssa jää. Fiksukin koira lukee paikallaan seisomisen samoin kuin ihminen: "Jee, nää odottaa meitä!". Olis ainakin 1000 kertaa helpompi vaan kävellä ohi. Otat itsevarman askeleen, kiinnität koiran huomion itseesi, kehut hyvästä käytöksestä ja kiellät jos tempoo kohti muita. Onko vaikeaa? On varmaan, kun kohta 30 vuotta koirien kanssa eläneenä olen nähnyt että 99,9999...% toimii toisin.

Minullakin on ollut vain ongelmatapauksina adoptoituja sekarotuisia piskejä, että luulisi vaikkapa rotukoiran ostajan panostavan koiraan muutakin kuin rahaa. Tämän saarnan päätän tähän, ja odotan ihan innosta piukkana liukkaita kelejä uuden 35-kiloisen koulutettavan kanssa.

Kommentit (390)

Vierailija
341/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opetan koirani n^ssimaan kaikkea mikä istuu paikallaan. Se on mulle itselleni mukavinta, ja koirallakin on kivaa.

Vierailija
342/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysähteleehän ne vaikkei vastaan tulisi edes toinen koiranulkoiluttaja vaan yksin kulkeva ihminen. Todella ärsyttävä tapa priorisoida itsensä tärkeämmäksi. On niin arvokas parivaljakko, että pitää olla tie ihan tyhjä että voivat kulkea. Pysähtyminen viestii, että pidetään toista häiriönä vaikka itsellä on koirassa/päässä vikaa. 

Mitä se kertoo sinusta, että tulkitset asian noin ja haluat nähdä itsesi häirikkönä ja muut ylempi arvoisina? Onko sulla huono itsetunto? Kuulostaa siltä. Vai tarvitsetko itse ohituskoulua? Yllättävän monelle ihmisellekin sellainen tulisi tarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän autoteillekään saa mennä, jos ei pysy _liikenteen tahdissa_. Jos menette kävelytielle, kävelkää normaalisti! Hankkikaa sellainen hihna, joka pitää, vaikka rakki tempoo! Ostakaa se kuonokoppa ym. varusteet ja herranjestas, KÄVELKÄÄ!

Kukaan ei ole puhunut millekään tielle menemisestä. Autolla voi ajaa ihan huoletta esim. levikkeelle odottamaan, jos sille on tarvetta. Ihan samoin kuin koiran kanssa voi pysähtyä tien vierystelle odottamaan, jos kokee sen tarpeelliseksi. Normaali ihminen osaa molemmissa tilanteissa ohittaa odottajan tekemättä numeroa ja hyökkäämättä sen odottajan kimppuun päättömästi raivoten. Normaali koirakin osaa tehdä niin, kun se on sille opetettu. 

Noh, minulla on koira, aivan normaali koira ja minä vien sen kävelylle. Ei tulisi mieleenikään viedä koir

Ei mun koiran perse jäädy, vaikka se pari sekuntia istuisi maassa. Kyllä se osaa nosusta seisomaan, jos tulee liian kylmä. Lisäksi minä vien koirani ulkoilemaan, en pelkästään kävelemään. Koiralle on lajityypillistä tutkia paikkoja ja pysähtyä haistelemaan sekä paskomaan ja kusemaan. Olisi julmaa pakottaa koira paskomaan lennossa vain siksi, että omistajaa pelottaa istuvat koirat. 

Vierailija
344/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, säkin voit ihan vapaasti päästää sen koirasi moikkaamaan mun koiraa, 30 kiloa silkkaa pelkoraivoa, ja katsoa mitä sun koirallesi siinä tapahtuu, kun vähän "leikkivät" keskenään. 

Just sun kaltaisten idioottien takia otetaan takapakkia jatkuvasti, vaikka miten yritän vältellä ja pyytää tilaa. "Mutku tää haluaa leikkiä". No tääpä.ei, pässi.

Juu, ei pidä päästää koiraa toisen lähelle sopimatta. Mutta ei kuvailemasi kaltainen pelkoraivokimppu myöskään kuulu toisten koirien sekaan ulkoilemaan, vaan ansaitsee rauhallisen elämän esimerkiksi syrjäseudulla. Älä ota koiraa, jolle et voi tarjota hyvää elämää. 

No ei kuulu sellainenkaan, jonka omistaja opettaa sitä istumaan eikä kävelemään.

Vierailija
345/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentava keskustelu. 

Toiset yrittää ehdottaa, että kunnioitettaisiin toisiamme, etenkin jos nähdään että joku ottaa tilaa tai kouluttaa koiraansa, niin toiset huutaa suu vaahdoten, että tekee mitä haluaa ja muahan ei määräillä. Ja sitten ongelma -tattattaa- onkin ne, jotka yrittää ottaa muutkin huomioon. 

Se nyt kuuluu perusetikettiin, ettei omaa koiraansa päästä luvatta haistelemaan KENENKÄÄN koiraa, eikä anneta härkkiä missään tilanteessa. 

Koiran kouluttamiseen kuuluu olennaisena osana se, että koira opetetaan toimimaan myös silloin, kun toinen koira on paikoillaan. Ei ole muiden velvollisuus "reippaasti lähteä ohi", jos sinä olet kouluttamassa koiraasi. 

Vierailija
346/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei mun koiran perse jäädy, vaikka se pari sekuntia istuisi maassa. Kyllä se osaa nosusta seisomaan, jos tulee liian kylmä. Lisäksi minä vien koirani ulkoilemaan, en pelkästään kävelemään. Koiralle on lajityypillistä tutkia paikkoja ja pysähtyä haistelemaan sekä paskomaan ja kusemaan. Olisi julmaa pakottaa koira paskomaan lennossa vain siksi, että omistajaa pelottaa istuvat koirat."

Jännä koira. Ohittaa muut istumalla ja vielä paskookin istualteen.

Vierailija
347/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, säkin voit ihan vapaasti päästää sen koirasi moikkaamaan mun koiraa, 30 kiloa silkkaa pelkoraivoa, ja katsoa mitä sun koirallesi siinä tapahtuu, kun vähän "leikkivät" keskenään. 

Just sun kaltaisten idioottien takia otetaan takapakkia jatkuvasti, vaikka miten yritän vältellä ja pyytää tilaa. "Mutku tää haluaa leikkiä". No tääpä.ei, pässi.

Juu, ei pidä päästää koiraa toisen lähelle sopimatta. Mutta ei kuvailemasi kaltainen pelkoraivokimppu myöskään kuulu toisten koirien sekaan ulkoilemaan, vaan ansaitsee rauhallisen elämän esimerkiksi syrjäseudulla. Älä ota koiraa, jolle et voi tarjota hyvää elämää. 

No ei kuulu sellainenkaan, jonka omistaja opettaa sitä istumaan eikä kävelemään.

Kerropas nyt ihan omin sanoin, mikä juuri istumisessa ahdistaa sinua noin paljon? Itse olen kävellyt katuja kohta 58 vuotta enkä ikinä ole kokenut minkäänlaista ahdistusta, jos näen koiran, joka kävelemisen sijaan istuu. Mikä siinä sinulle on niin kovin vaikeaa? Sinähän voit ihan vain kävellä ohi kiinnittämättä siihen koiraan sen enempää huomiota. 

Vierailija
348/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän autoteillekään saa mennä, jos ei pysy _liikenteen tahdissa_. Jos menette kävelytielle, kävelkää normaalisti! Hankkikaa sellainen hihna, joka pitää, vaikka rakki tempoo! Ostakaa se kuonokoppa ym. varusteet ja herranjestas, KÄVELKÄÄ!

Enpä ole nähnyt yhtäkään jalkakäytävää, jolle olisi asetettu nopeusrajoitus tai pystähtymiskielto 🤔. 

Minä olen, mutta ne merkit koskevat vain autoilijoita. Koiran kanssa saa  törttää kadulla ihan niin pitkään kuin itse haluaa. Jos joku ei osaa kävellä siitä oman piskinsä kanssa oli, se on sen ihmisen henkilökohtainen ongelma. En minäkään mene raivoamaan puistossa penkillä istuville ihmiseille, vaan kävelen tyynesti ohi. Riippumatta onko minulla tai heillä koira mukana vai ei. 

Penkki onkin tarkoitettu istumista varten, huomaatkos, ja se kävelytie on, yllätys yllätys, tarkoitettu ihan kävelemistä varten.

Eli sinulle onkin ihan ok, että se koirakko asettuu istumaan ja odottamaan siinä jalkakäytävän viereen asetetulle penkillä? Ja te kävelette sitten siitä kuuliaisesti ohi. Eli ongelma tässä on vain se, että joku ei kävele tiellä, jonka nimi on kävelytie. Ahaa. Kuulostaa autistisen ihmisen ongelmalta.

Vierailija
349/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä koira oppii kävelemään ihan itsestään, mutta istuminen pitää opettaa. 

Vierailija
350/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro sulle salaisuuden, joka voi järkyttää mieltäsi: Ne istuvatkin koirat osaavat kävellä. Jännää, eikö? 

Vierailija
351/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei mun koiran perse jäädy, vaikka se pari sekuntia istuisi maassa. Kyllä se osaa nosusta seisomaan, jos tulee liian kylmä. Lisäksi minä vien koirani ulkoilemaan, en pelkästään kävelemään. Koiralle on lajityypillistä tutkia paikkoja ja pysähtyä haistelemaan sekä paskomaan ja kusemaan. Olisi julmaa pakottaa koira paskomaan lennossa vain siksi, että omistajaa pelottaa istuvat koirat."

Onneksi sulla on huomenna taas koulupäivä. Ehkä sä jo jouluun mennessä olet oppinut lukemaan. Tsemppiä!

Vierailija
352/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentava keskustelu. 

Toiset yrittää ehdottaa, että kunnioitettaisiin toisiamme, etenkin jos nähdään että joku ottaa tilaa tai kouluttaa koiraansa, niin toiset huutaa suu vaahdoten, että tekee mitä haluaa ja muahan ei määräillä. Ja sitten ongelma -tattattaa- onkin ne, jotka yrittää ottaa muutkin huomioon. 

Se nyt kuuluu perusetikettiin, ettei omaa koiraansa päästä luvatta haistelemaan KENENKÄÄN koiraa, eikä anneta härkkiä missään tilanteessa. 

Sehän tässä keskustelussa on kummallista, ettei kukaan ole häiriköimässä ketään, mutta joku mielisairas tönöttää puskassa viattoman luontokappaleen kanssa.

Vierailija
353/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysähteleehän ne vaikkei vastaan tulisi edes toinen koiranulkoiluttaja vaan yksin kulkeva ihminen. Todella ärsyttävä tapa priorisoida itsensä tärkeämmäksi. On niin arvokas parivaljakko, että pitää olla tie ihan tyhjä että voivat kulkea. Pysähtyminen viestii, että pidetään toista häiriönä vaikka itsellä on koirassa/päässä vikaa. 

Mitä se kertoo sinusta, että tulkitset asian noin ja haluat nähdä itsesi häirikkönä ja muut ylempi arvoisina? Onko sulla huono itsetunto? Kuulostaa siltä. Vai tarvitsetko itse ohituskoulua? Yllättävän monelle ihmisellekin sellainen tulisi tarpeen.

Anteeks mutta miten muuten voi tulkita sellaisen, että tie ei kelpaa kävelemiseen jos siellä on muitakin liikkeellä? Vie se koirasi korpeen istumaan jos muut elävät olennot ahdistaa niin ettei voi kävelläkään.

Vierailija
354/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus ja toinen kommenttihan vastasivat jo aloituksen kysymykseen: muut koiran ulkoiluttajat jähmettyvät, kun te tulette koko väylän leveydeltä vastaan niiden vasikan kokoisten (ikuisessa) "koulutusvaiheessa" olevien kl1toriksenjatkeidenne kanssa. Vastaantulija jähmettyy arpomaan, mihin suuntaan ryntää karkuun.

Vierailija
355/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kultaseni. Koirani istuu odottamassa ja paskoo PYSÄHTYNEENÄ. Mitään istuvilleen paskomisesta tuossa ei lukenut. Vähän nyt yritystä. 

Vierailija
356/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten se sun koira paskoo, kun ei saa ollenkaan pysähtyä, vaan pitää koko ajan KÄVELLÄ!

Vierailija
357/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentava keskustelu. 

Koiran kouluttamiseen kuuluu olennaisena osana se, että koira opetetaan toimimaan myös silloin, kun toinen koira on paikoillaan. Ei ole muiden velvollisuus "reippaasti lähteä ohi", jos sinä olet kouluttamassa koiraasi. 

Seuraava "mä teen mitä haluan"-tyyppi ilmestyikin heti. Sulta meni koko pointti ohi, mutta ymmärrän, että on oikeasti olemassa ihmisiä, jotka ei huomioi toisia mitenkään. Ikävä asenne. 

Mä ainakin haluan antaa rauhan jokaiselle, jonka näen treenaavan koiraansa ja nostan hattua, että viitsii. Mun ei ole mikään pakko tunkea sinne sekaan, ellei pyydetä. 

Vierailija
358/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentava keskustelu. 

Ei ole joo sellaista lakia että pitää käyttäytyä fiksusti. Siinä olet oikeassa. Kiitos kaikille fiksuille ohi KÄVELIJÖILLE.

Vierailija
359/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali koira oppii kävelemisen ihan itse hyvinkin pian sen jälkeen kun se on tullut emänsä kohdusta ulos. Ei sitä tarvitse erikseen opetttaa. Vai ajatteletko, että ne sinun näkemäsi istuvat koirat eivät ollenkaan osaa kävellä, vaan ne kannetaaan siihen tien poskeen istumaan ihan vain sinulle vttuilun takia? :D

Vierailija
360/390 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysähdy sinäkin. On kuulemma kohtelias tapa.