Villen perhe saa käteen yli 4000 euroa kuussa - Kokee hallituksen takia elävänsä köyhyyden helvetissä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7fc227fe-befa-4b12-832e-dde1d31654c2
Köyhyyden helvetti?
Ei pysty säästämään kuin 300€/kk rahastoihin, 100€ säästötilille, 100€ lasten rahastoihin?
Onko näillä mitään suhteellisuudentajua?
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos he käyttäisivät kaikki tulonsa, niin eläminen olisi suorastaan mukavaa, säästöön menevällä 500 € olisi varmasti muutakin käyttöä. Koska ovat valinneet säästää, elämä tuntuu köyhältä. Silti säästäminen on fiksu idea, vanhassa maatalossa on varmasti tulossa korjailtavaa ja menoja, joihin on pakko varautua.
Hienoa, että säästävät myös lapsille, joille VIlle toivoo parempaa tulevaisuutta.
Parempaa? Ville elää mukavilla tuloilla maailman onnellisimmassa maassa. Joillekin ei riitä sitten mikään. Tervemenoa vaikka Venezuelaan.
No tää :D Moni antais toisen munuaisensa tuosta 'köyhyyshelvetistä', jossa eletään kivassa talossa puolison ja lasten kanssa matalin
No, jos katto ja putket on 1970- luvun eikä ole remontteja tehty niin kohta ne vuotaa.
Minä olen lomautettu, saan kassasta rahaa hurjat 1400e/kk (ennen tienasin reilun tonnin enemmän nettona). Mies alkoi yrittäjäksi ja nostaa starttirahaa hurjat 600e/kk (ei saa työttömyystukea, koska kehtasi keväällä aloittaa opinnot, jotka keskeytti). Meillä ei ole varaa laittaa säästöön mitään. Just myin osan sijoituksistani (joita on yhteensä muutaman tonnin edestä), että selvitään. Juuri tätä pahaa päivää varten olin joskus sijoittanut.
Teemme kaikkemme, ettei meidän tarvitse myydä asuntoamme. En ole ostanut hetkeen mitään "huvituksia", kuten syönyt ulkona, ostanut saunakaljaa, ostanut itselleni vaatteita, käynyt missään mikä maksaa jotain. Kaikki rahat menevät elämiseen ja ylimääräinen lapsiin (välikausihaalarit maksaa käytettynäkin 20e..).
Tässä tajusin, että me taidamme olla niitä köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa jengi tienaa noin vähän? Siis koko perhe jotain tyyliin 4-5k kuussa? Ja koulutetut ihmiset. Me ollaan ihan duunaripariskunta ja ansiotulot 7k kieppeillä kuussa nettona. Lisäksi vajaa pari tonnia kuukaudessa(jyvitettynä) osinko/vuokra tuloja.
Minkä alan töitä teette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä minulla riittää ymmärrystä sille, että kaikki ei pysty samaan ja haluan yhteiskunnan, jossa heikompiosaisia autetaan.
Kyse on siitä, että se ei voi olla ainoa fokus. Minulla pitäisi olla mahdollisuus nauttia myös työni tuloksista. Minulla pitäisi myös olla yhteiskunnan tuki, minkä avulla pystyn jatkamaan sitä mihin pystyn ja tuottamaan sitä rahaa yhteiskunnalle."
Ystävä hyvä, sinä olet jo nauttinut työsi tuloksista kun olet kovalla työllä saanut hommattua omistusasunnon ja nostettua perheesi elintasoa. Nyt on vain huonompi jakso menossa, mikä ei ole kenenkään syytä, elämä vain menee joskus niin.
En siis saa kiinni siitä millä tavalla yhteiskunnan pitäisi tukea sinua enemmän? Jokaisella tulot putoavat sairauslomalla ja silloin pitää vain laskea elintasoa siksi aikaa kunnes taas pystyy työhön. On oma valintasi jatkaa työssä sairaana (mihin useimmat sair
Siis oliko palkkasi 5100 ja sairauspäivärahalla se olisi 1700 netto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä minulla riittää ymmärrystä sille, että kaikki ei pysty samaan ja haluan yhteiskunnan, jossa heikompiosaisia autetaan.
Kyse on siitä, että se ei voi olla ainoa fokus. Minulla pitäisi olla mahdollisuus nauttia myös työni tuloksista. Minulla pitäisi myös olla yhteiskunnan tuki, minkä avulla pystyn jatkamaan sitä mihin pystyn ja tuottamaan sitä rahaa yhteiskunnalle."
Ystävä hyvä, sinä olet jo nauttinut työsi tuloksista kun olet kovalla työllä saanut hommattua omistusasunnon ja nostettua perheesi elintasoa. Nyt on vain huonompi jakso menossa, mikä ei ole kenenkään syytä, elämä vain menee joskus niin.
En siis saa kiinni siitä millä tavalla yhteiskunnan pitäisi tukea sinua enemmän? Jokaisella tulot putoavat sairauslomalla ja silloin pitää vain laskea elintasoa siksi aikaa kunnes taas pystyy työhön. On oma valintasi jatkaa työssä sairaana (mihin useimmat sair
Ja laajemmin politiikan kannalta: meidän yhteiskunta romahtaa jos työnteko ja rehkiminen ei kannata enää. Ei tätä huvin ja urheilun vuoksi harrasteta, vaan nimenomaan siksi että saisi paremman elintason itselleen ja lapsilleenkin. Ellei niin käy, vaan joudut silti jatkuvasti miettimään ja stressaamaan rahaa perusarjessa, niin ihan yhtälailla sitä voi harrastaa siellä vuokrakämpässä tuilla. Kerkee enemmän tekemään kivojakin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä Villen valituksen. Täyttä työpäivää tekevän kuuluisi saada parempi elintaso kuin tuilla elävän. Mitä syytä muuten kenenkään olisi käydä töissä? Ja itse siis joudun elämään tuilla.
Mieti määräaikaisia töitä tekeviä. Kaikki palkkarahat säästöön, koska ikinä ei tule työttömänä ollessa asumistukea eikä toimeentulotukea tilille. Koskaan ei voi käyttää koko tiliä kerralla. Käyt töissä jotta saat työttömyysaikana ruokaa ja vuokran maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä Villen valituksen. Täyttä työpäivää tekevän kuuluisi saada parempi elintaso kuin tuilla elävän. Mitä syytä muuten kenenkään olisi käydä töissä? Ja itse siis joudun elämään tuilla.
Mieti määräaikaisia töitä tekeviä. Kaikki palkkarahat säästöön, koska ikinä ei tule työttömänä ollessa asumistukea eikä toimeentulotukea tilille. Koskaan ei voi käyttää koko tiliä kerralla. Käyt töissä jotta saat työttömyysaikana ruokaa ja vuokran maksettua.
Ja kun puoliso saa pientä palkkaa saat työttömänä ollessa pelkän 595 työmarkkinatuen, josta osa menee vuokraan. Töissä käydessä yrität säästää, jotta saisit työttömyysaikana myös ruokaa perheelle. Ei tulee tilille mitään asumistukea eikä toimeentulotukea koskaan työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Jutun idea ei ollut, että yhteiskunta tule apuun vaan tehkää järkevää politiikkaa!
Itse olen kouluttautunut ja taistellut itseni 36 vuotiaana omistusasuntoon, kasvattanut kaksi lasta nuorena äitinä yksin, tehnyt 13 vuotiaasta saakka aina töitä kaiken ohella, ajoittain useampaakin työtä saadakseni rahaa mutta myös kokemusta ja edetäkseni. Olen tehnyt ihan mielettömän työn saavuttaakseni sen mitä minulla on, mutta säästöjä ei ole koska elämä on ollut sitä selviytymistä, eikä mitään tukiverkkoja ole ollut ikinä. Kun kaiken piti olla valmista, niin sairastuin vakavasti. Koko talous romahti hetkessä kun ei voinut tehdä töitä. Lääketieteellisesti minun kuuluisi olla sairaslomalla, mutta painan töissä edelleen pitääkseni kiinni edes rippeistä siitä, mitä olen saavuttanut ja turvatakseni lapsille elämän.
Minä tiedän mitä on olla oikeesti köyhä. Minä tiedän myös, että kovalla duuninteolla pitäisi oll
Aikuiselta ihmiseltä, joka kirjoittaa "30 vuotiaana" ta "13 vuotiaasta" pitäisi alkaa periä tythmyysveroa.
Miten he*vetin vaikeaa se yhdysviivan käyttö voi olla? Kysyn tätä ihan oikeasti, koska ihmettelen tätä vuodesta toiseen. Mitään monimutkaisia sääntöjä ei tarvitse muistaa tai opetella. Aivan simppeli asia, mutta näköjään täysin ylivoimaista tosi monelle. Voisiko joku antaa järkevän selityksen tälle?
Anteeksi, että meni ohi aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun puoliso saa pientä palkkaa saat työttömänä ollessa pelkän 595 työmarkkinatuen, josta osa menee vuokraan. Töissä käydessä yrität säästää, jotta saisit työttömyysaikana myös ruokaa perheelle. Ei tulee tilille mitään asumistukea eikä toimeentulotu
Koskaan ei voi ostaa mitään. Ei edes kirpputorilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun idea ei ollut, että yhteiskunta tule apuun vaan tehkää järkevää politiikkaa!
Itse olen kouluttautunut ja taistellut itseni 36 vuotiaana omistusasuntoon, kasvattanut kaksi lasta nuorena äitinä yksin, tehnyt 13 vuotiaasta saakka aina töitä kaiken ohella, ajoittain useampaakin työtä saadakseni rahaa mutta myös kokemusta ja edetäkseni. Olen tehnyt ihan mielettömän työn saavuttaakseni sen mitä minulla on, mutta säästöjä ei ole koska elämä on ollut sitä selviytymistä, eikä mitään tukiverkkoja ole ollut ikinä. Kun kaiken piti olla valmista, niin sairastuin vakavasti. Koko talous romahti hetkessä kun ei voinut tehdä töitä. Lääketieteellisesti minun kuuluisi olla sairaslomalla, mutta painan töissä edelleen pitääkseni kiinni edes rippeistä siitä, mitä olen saavuttanut ja turvatakseni lapsille elämän.
Minä tiedän mitä on olla oikeesti köyhä. Minä ti
*tyhmyysveroa
Itse aion ostaa seuraavat 20 vuotta pelkkää ruokaa ja hygienia tuotteet ja siivousaineet.
En mitään muuta. Vasta eläkkeellä ostan, kun säännölliset tulot.
"Ja laajemmin politiikan kannalta: meidän yhteiskunta romahtaa jos työnteko ja rehkiminen ei kannata enää. Ei tätä huvin ja urheilun vuoksi harrasteta, vaan nimenomaan siksi että saisi paremman elintason itselleen ja lapsilleenkin. Ellei niin käy, vaan joudut silti jatkuvasti miettimään ja stressaamaan rahaa perusarjessa, niin ihan yhtälailla sitä voi harrastaa siellä vuokrakämpässä tuilla. Kerkee enemmän tekemään kivojakin asioita."
Meillä miehen kanssa nettotulot 3500euroa/kk ja pystytään elämään pk -seudulla omistusasunnossa ilman mitään tukia täysin stressitöntä elämää. Syödään ja juodaan mitä halutaan, matkustetaan silloin tällöin, ja harrastetaan molemmat aktiivisesti.
Toki jos oltaisiin valittu kalliimpi asuinalue, käytäisiin jossain kalliissa harrastuksissa, kalliilla pakettimatkoilla tai maistuisi alko/rööki/jokapäiväiset herkuttelut, niin ei varmaan olisi niin stressitöntä, mutta tosiaan, ihan mahdollista on hyvä elämä vähälläkin, kun ei vedä odotuksiaan ja kulutustaan tappiin ja sitten ala pitää sitä vähimmäistasona.
Vierailija kirjoitti:
Itse aion ostaa seuraavat 20 vuotta pelkkää ruokaa ja hygienia tuotteet ja siivousaineet.
En mitään muuta. Vasta eläkkeellä ostan, kun säännölliset tulot.
Nyt menen siivoamaan. En käy vapaa-ajalla muualla kuin ruokakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Teollisuuden palveluksessa oleva perheenisä kertoo ansaitsevansa nettona 18501950 euroa kuukaudessa. Hän tekee 40-tuntista työviikkoa
Minä saan 1900-2200 nettona kaupasta 30h sopparilla että häh
Itse en jaksa uskoa, että teollisuudenaloilla olisi noin surkeat palkat, mitä Ville väittää. Alan liitot ovat tämän tästä lakkoilleet saavuttaakseen paremmat palkat tekijöilleen. Ala on toki laaja, mutta lähinnä tulee mieleen jokin "lähetin" homma, mitä Ville tekee teollisuuden alalla palkkansa eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni jutussa pointtina oli kysyä ihmisiltä miksi he säästävät eivätkä kuluta, koska siitähän kansalaisia on viime aikoina syyllistetty.
Tottakai juttuun sitten valikoituu ihmisiä jotka pystyvät säästämään.
Villeltä itseltään kysyttiin että voiko todella puhua köyhyydestä noilla tuloilla. Ville vastasi että hän rinnastaa sen siihen koska elämä on yhtä limboa joka ei vie mihinkään. Tajuan sen ajatuksen. Ei tässä maassa työllä rikastu kuin aivan marginaalinen osa.
Muuten hyvä pointti, mutta Ville itse väittää, että he elävät "köyhyyden helvetissä". Kamoon nyt hei.
Villellä on nyt kyllä suhteellisuudentaju hukassa. Raippoja myös lehdelle kun tällaista julkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän mitä on olla oikeesti köyhä. Minä tiedän myös, että kovalla duuninteolla pitäisi olla joku arvo jota yhteiskunta arvostaa, koska sillä duuninteolla maksetaan niiden "oikeesti köyhien" ruikuttajien elämä.
Aika lähellä. Oikea vastaus olisi ollut että sillä duuninteolla maksetaan rikkaan eliitin elämä.
Sillä että köyhät, duunarit ja keskiluokkaiset syyttelevät toisiaan ei saavuteta mitään. Rikkaat nyhtävät näiltä kaikilta ryhmiltä kaiken mikä irti lähtee ja usuttavat muut toistensa kimppuun. Harhautus toimii ja köyhälistö syyttelee toisiaan siitä kuinka oma talous vain vuosi vuodelta heikkenee samalla kun ylimmät tulodesiilit vain vaurastuvat.
Herätkää jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän mitä on olla oikeesti köyhä. Minä tiedän myös, että kovalla duuninteolla pitäisi olla joku arvo jota yhteiskunta arvostaa, koska sillä duuninteolla maksetaan niiden "oikeesti köyhien" ruikuttajien elämä.
Aika lähellä. Oikea vastaus olisi ollut että sillä duuninteolla maksetaan rikkaan eliitin elämä.
Sillä että köyhät, duunarit ja keskiluokkaiset syyttelevät toisiaan ei saavuteta mitään. Rikkaat nyhtävät näiltä kaikilta ryhmiltä kaiken mikä irti lähtee ja usuttavat muut toistensa kimppuun. Harhautus toimii ja köyhälistö syyttelee toisiaan siitä kuinka oma talous vain vuosi vuodelta heikkenee samalla kun ylimmät tulodesiilit vain vaurastuvat.
Herätkää jo.
Tämä!
Luokkataistelun klassikko on rikkaan eliitin taito riitauttaa työväki keskenään. Syyttelemme siirtolaisia, irtolaisia, eläkeläisiä, työttömiä jne. Syy on siellä ylhäällä.
Jos tappelemme keskenämme emme koskaan voita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herätkää jo.
Siis miten esim. Hyvätuloinen kokoaikatyötä tekevä lääkäri elää köyhien rahoilla? Annatko ihan konkreettisen selityksen, koska olen kyllä aika varma että elävät palkkatuloillaan eivätkä saa mitään tukia pl. Lapsilisä jos lapsia on.
"Vuokralla asuvan kuvitelmia.Vanhemmassa talossa vuotaa katot ja putket vuotaa ja kaikki on homeessa.Kun ei ole kokemusta sen vuokrakopperon ulkopuolelta."
Kuka hullu lapsineen tuollaisessa home-helvetissä suostuu asumaan?