Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Villen perhe saa käteen yli 4000 euroa kuussa - Kokee hallituksen takia elävänsä köyhyyden helvetissä

Vierailija
11.10.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7fc227fe-befa-4b12-832e-dde1d31654c2

Köyhyyden helvetti?

Ei pysty säästämään kuin 300€/kk rahastoihin, 100€ säästötilille, 100€ lasten rahastoihin?

Onko näillä mitään suhteellisuudentajua?

Kommentit (392)

Vierailija
241/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en kuluta ja miksi en säästä? No kun ei ole sitä rahaa mitä kuluttaa ja kaikki vähäiset tulot menee pakollisiin elämän kuluihin. outoa, en voi kuluttaa kun kaikki rahat menee kuluihin.

Vierailija
242/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa moni työtön ja sairas kadehtii heidän elintasoaan. Miksei verrata nelihenkisen työssäkäyvän perheen kuluja nelihenkisen työssäkäyvän perheen kuluihin niin ollaan edes jotenkin samalla viivalla vertailussa?

Musta tuntuu, että moni kadehtii ihan työttömiä ja sairaita. Mikä on sairasta. Sitten kadehditaan yh-äitejä joilla on miesystävä, joka ei ole täysi kuspää vaan jopa tarjoutuun ostamaan ruokaa ja muuta naisystävälleen ja lapsilleen samalla kun luultavasti viettää aikaa saman katon allakin. Että normaalia elämää ei saisi yh-äideillä olla. 

Tietenkin, jos on naimisissa saa pelkän 595 työmarkkinatuen. Ei saa myöskään korotettuja lapsilisiä. 

Ja miesystävä saa palkkaa, voi asua samassa asunnossa ja on poste

"Tietenkin, jos on naimisissa saa pelkän 595 työmarkkinatuen. Ei saa myöskään korotettuja lapsilisiä. 

Ja miesystävä saa palkkaa, voi asua samassa asunnossa ja on poste restante osoite. 

Lapset on Suomessa täysin eriarvoisessa asemassa. 

Tosin jotta saa leskeneläkettä 10 vuotta pitää mennä naimisiin alle 50-vuotiaana. "

Kannattaako naimisiin edes mennä tänä päivänä. Valinta sekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa miehen omaisuus kuuluu myös naiselle, myös perinnöt. 

www.minilex.fi/a/avio-oikeuden-alainen-omaisuus

Vierailija
244/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa moni työtön ja sairas kadehtii heidän elintasoaan. Miksei verrata nelihenkisen työssäkäyvän perheen kuluja nelihenkisen työssäkäyvän perheen kuluihin niin ollaan edes jotenkin samalla viivalla vertailussa?

Musta tuntuu, että moni kadehtii ihan työttömiä ja sairaita. Mikä on sairasta. Sitten kadehditaan yh-äitejä joilla on miesystävä, joka ei ole täysi kuspää vaan jopa tarjoutuun ostamaan ruokaa ja muuta naisystävälleen ja lapsilleen samalla kun luultavasti viettää aikaa saman katon allakin. Että normaalia elämää ei saisi yh-äideillä olla. 

Tietenkin, jos on naimisissa saa pelkän 595 työmarkkinatuen. Ei saa myöskään korotettuja lapsilisiä. 

Ja miesystävä

No, mun puoliso on ainoa lapsi ja saan 10 vuotta leskeneläkettä.

Puoliso saa ison perinnön. 

Vierailija
245/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kaksi eläkeläistä saamme nettona 3600 e maksamme vastikkeen 1000 e kk. Kuluja on meilläkin ja aina ei riitä pitää pihistää.

Missä ihmeessä asutte, Kultarannassa? Edes Eirassa ei ole noin suuria vastikkeita

Vierailija
246/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni jutussa pointtina oli kysyä ihmisiltä miksi he säästävät eivätkä kuluta, koska siitähän kansalaisia on viime aikoina syyllistetty. 

Tottakai juttuun sitten valikoituu ihmisiä jotka pystyvät säästämään. 

Villeltä itseltään kysyttiin että voiko todella puhua köyhyydestä noilla tuloilla. Ville vastasi että hän rinnastaa sen siihen koska elämä on yhtä limboa joka ei vie mihinkään. Tajuan sen ajatuksen. Ei tässä maassa työllä rikastu kuin aivan marginaalinen osa. 

Muuten hyvä pointti, mutta Ville itse väittää, että he elävät "köyhyyden helvetissä". Kamoon nyt hei.

Vierailija
247/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun idea ei ollut, että yhteiskunta tule apuun vaan tehkää järkevää politiikkaa! 

Itse olen kouluttautunut ja taistellut itseni 36 vuotiaana omistusasuntoon, kasvattanut kaksi lasta nuorena äitinä yksin, tehnyt 13 vuotiaasta  saakka aina töitä kaiken ohella, ajoittain useampaakin työtä saadakseni rahaa mutta myös kokemusta ja edetäkseni. Olen tehnyt ihan mielettömän työn saavuttaakseni sen mitä minulla on, mutta säästöjä ei ole koska elämä on ollut sitä selviytymistä, eikä mitään tukiverkkoja ole ollut ikinä. Kun kaiken piti olla valmista, niin sairastuin vakavasti. Koko talous romahti hetkessä kun ei voinut tehdä töitä. Lääketieteellisesti minun kuuluisi olla sairaslomalla, mutta painan töissä edelleen pitääkseni kiinni edes rippeistä siitä, mitä olen saavuttanut ja turvatakseni lapsille elämän. 

Minä tiedän mitä on olla oikeesti köyhä. Minä ti

Sinulla on ollut rankkaa ja ihan ymmärrettävästi olet siitä pahoillasi, mutta koitapa laajentaa tuota ymmärrystäsi muihinkin kuin itseesi. Ehkä voi olla niinkin, että moni "oikeasti köyhästä ruikuttajasta" on elänyt vielä rankemman elämän, tai ollut lähtökohtaisesti herkempi vastoinkäymisille, eikä ole siksi päässyt edes taistelemalla siihen mitä sinä?

Ylipäätään elämässä ei ole mitään "pitäisi" tapahtumia, vaan joskus asioita vain menee jollakin tavalla ja sitten ihminen päätyy johonkin tilanteeseen, reilua tai ei. Se kannattaa hyväksyä, niin säästyy katkeruudelta ja kateudelta. Ihan omasta kokemuksesta puhun. Toivottavasti terveytesi paranee.

Kyllä minulla riittää ymmärrystä sille, että kaikki ei pysty samaan ja haluan yhteiskunnan, jossa heikompiosaisia autetaan. 

Kyse on siitä, että se ei voi olla ainoa fokus. Minulla pitäisi olla mahdollisuus nauttia myös työni tuloksista. Minulla pitäisi myös olla yhteiskunnan tuki, minkä avulla pystyn jatkamaan sitä mihin pystyn ja tuottamaan sitä rahaa yhteiskunnalle. 

Vierailija
248/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hitossa jengi tienaa noin vähän? Siis koko perhe jotain tyyliin 4-5k kuussa? Ja koulutetut ihmiset. Me ollaan ihan duunaripariskunta ja ansiotulot 7k kieppeillä kuussa nettona. Lisäksi vajaa pari tonnia kuukaudessa(jyvitettynä) osinko/vuokra tuloja.

Vierailija
249/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri meni naimisiin ja omistaa nyt puolet omakotitalosta. Jos tulee ero saa puolet ja jos mies menehtyy saa koko talon. 

Vierailija
250/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on varmaan provo koko juttu. Eihän tuo ole köyhää nähnytkään.

Vierailija
251/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun idea ei ollut, että yhteiskunta tule apuun vaan tehkää järkevää politiikkaa! 

Itse olen kouluttautunut ja taistellut itseni 36 vuotiaana omistusasuntoon, kasvattanut kaksi lasta nuorena äitinä yksin, tehnyt 13 vuotiaasta  saakka aina töitä kaiken ohella, ajoittain useampaakin työtä saadakseni rahaa mutta myös kokemusta ja edetäkseni. Olen tehnyt ihan mielettömän työn saavuttaakseni sen mitä minulla on, mutta säästöjä ei ole koska elämä on ollut sitä selviytymistä, eikä mitään tukiverkkoja ole ollut ikinä. Kun kaiken piti olla valmista, niin sairastuin vakavasti. Koko talous romahti hetkessä kun ei voinut tehdä töitä. Lääketieteellisesti minun kuuluisi olla sairaslomalla, mutta painan töissä edelleen pitääkseni kiinni edes rippeistä siitä, mitä olen saavuttanut ja turvatakseni lapsille elämän. 

Mi

Nauti nyt. Jos sut irtisanotaan niin menetät omaisuutesi etkä saa edes e-passia elokuviin tai hierojalle. 

Vierailija
252/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa miehen omaisuus kuuluu myös naiselle, myös perinnöt. 

www.minilex.fi/a/avio-oikeuden-alainen-omaisuus

väärin. Avioliitto takaa avio-oikeuden. Avio-oikeutta voi rajoittaa tai sen voi poistaa avioehdolla. Lisäksi perintö-kysymyksessä voidaan myös testamentilla rajoittaa perittävän puolison avio-oikeutta

Vierailija
253/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hitossa jengi tienaa noin vähän? Siis koko perhe jotain tyyliin 4-5k kuussa? Ja koulutetut ihmiset. Me ollaan ihan duunaripariskunta ja ansiotulot 7k kieppeillä kuussa nettona. Lisäksi vajaa pari tonnia kuukaudessa(jyvitettynä) osinko/vuokra tuloja.

Mutta kun nämä oli monen mielestä toisessa ketjussa jonkun Roope ankan tulot, oikein istutaan rahakasan päällä. Kaippa, jos työttömiin vertaa. Omasta työnteosta ei saisi jäädä mitään ekstraa käteen.

Vierailija
254/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän alle kaksi tonnia kuussa käteen kokopäivätyöstä on ihan kamalan vähän. Kuitenkin nämä joutuvat maksamaan päivähoitomaksuja, vaikka valtaosa lapsista on nykyisin päivähoidossa ilmeisesti ilmaiseksi. Meillä jää nettona käteen 4300/kk ja puoliso on työtön. Meilläkin mietitään mihin on varaa ja katsellaa kaupassa hintoja hyvinkin tarkkaan. Säästää on pakko, koska yllättäviä kuluja tulee. Nytkin on auto rikki ja korjaus on n. 500€. 

Vierailija
255/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri meni naimisiin ja omistaa nyt puolet omakotitalosta. Jos tulee ero saa puolet ja jos mies menehtyy saa koko talon. 

Jos miehellä ei ole lapsia niin nainen perii kaiken. Sukulaiset ei saa mitään. 

Vierailija
256/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä on lapsia elätettävänä. Hyvä sitä yksinasuvan aikuisen on huudella. Sinä voit asua halvassa yksiössä. Suurperhe ei sinne mahdu millään. Eikä aikuisen tarvitse uusia vaatekertaa useamman kertaa vuodessa, kun samat vaatteet mahtuvat päälle vuosikausia. Toista se on lapsiperheessä. Kengät maksavat 70 e pari ja joka lapselle tarvitaan talvikengät ja kesäkengät vähintään. Päiväkoti vaatii vielä kumisaappaatkin kesä- ja talvilaatua tietenkin. Ja lapset syövät saman minkä aikuisetkin. Meillä 3 v syö saman verran kuin minä. Ruokalaskun voit suoraan kertoa henkilömäärällä.

Ei pitäisi nykyään olla mitään tarvetta ostaa vaatteita ja kenkiä uutena. On olemassa kipparit esim netissä: facessa ja  sellpy.fi  ja muut joista saa ehjiä hyviä lasten kenkiä ja vaatteita 3.50€/kpl plus muut kipparit päälle. Kertaakaan en ole kaupasta ostanut vaatetta itselle enkä lapsille. Kaikki on käytettyjä eikä se päällepäin näy.

Syön vähän ja lapsille katson että saavat ravinteikasta kotiruokaa ja se vaatii mielikuvitusta sekä tarjousten perässä juoksua.

Rahaa on työttömänä vähän.

Vierailija
257/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän alle kaksi tonnia kuussa käteen kokopäivätyöstä on ihan kamalan vähän. Kuitenkin nämä joutuvat maksamaan päivähoitomaksuja, vaikka valtaosa lapsista on nykyisin päivähoidossa ilmeisesti ilmaiseksi. Meillä jää nettona käteen 4300/kk ja puoliso on työtön. Meilläkin mietitään mihin on varaa ja katsellaa kaupassa hintoja hyvinkin tarkkaan. Säästää on pakko, koska yllättäviä kuluja tulee. Nytkin on auto rikki ja korjaus on n. 500€. 

Meillä oli auton korjaus 1000 € ja puolison palkka 1600 netto ja mun työmarkkinatuki 595 netto. Ja 2 lasta. 

Vierailija
258/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on lapsia elätettävänä. Hyvä sitä yksinasuvan aikuisen on huudella. Sinä voit asua halvassa yksiössä. Suurperhe ei sinne mahdu millään. Eikä aikuisen tarvitse uusia vaatekertaa useamman kertaa vuodessa, kun samat vaatteet mahtuvat päälle vuosikausia. Toista se on lapsiperheessä. Kengät maksavat 70 e pari ja joka lapselle tarvitaan talvikengät ja kesäkengät vähintään. Päiväkoti vaatii vielä kumisaappaatkin kesä- ja talvilaatua tietenkin. Ja lapset syövät saman minkä aikuisetkin. Meillä 3 v syö saman verran kuin minä. Ruokalaskun voit suoraan kertoa henkilömäärällä.

Ei pitäisi nykyään olla mitään tarvetta ostaa vaatteita ja kenkiä uutena. On olemassa kipparit esim netissä: facessa ja  sellpy.fi  ja muut joista saa ehjiä hyviä lasten kenkiä ja vaatteita 3.50€/kpl plus muut kipparit päälle. Kertaakaan en ole kaupasta ostanut vaatetta itselle e

Ei saa lapsille, mutta naiset kyllä saa vaikka kaikki vaatteet sieltä. 

Vierailija
259/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on varmaan provo koko juttu. Eihän tuo ole köyhää nähnytkään.

On hän köyhä työssäkäyväksi. Itse sain työttömänä nettona 1700 e ansisidonnaista. Tämä oli tosin ennen nykyhallituksen leikkureita. Tuo Ville saa 1800 e käteensä eli 100 e enemmän kuin sain työttömänä.

Vierailija
260/392 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis me ollaan molemmat AMK käyneitä, bruttotulot noin 3500e kk mikä ihan perus palkka, käteen jää se 2500e. Te tienaatte siis molemmat bruttona jotain 6t? Se on aika iso palkka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi