Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Villen perhe saa käteen yli 4000 euroa kuussa - Kokee hallituksen takia elävänsä köyhyyden helvetissä

Vierailija
11.10.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7fc227fe-befa-4b12-832e-dde1d31654c2

Köyhyyden helvetti?

Ei pysty säästämään kuin 300€/kk rahastoihin, 100€ säästötilille, 100€ lasten rahastoihin?

Onko näillä mitään suhteellisuudentajua?

Kommentit (364)

Vierailija
261/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on varmaan provo koko juttu. Eihän tuo ole köyhää nähnytkään.

On hän köyhä työssäkäyväksi. Itse sain työttömänä nettona 1700 e ansisidonnaista. Tämä oli tosin ennen nykyhallituksen leikkureita. Tuo Ville saa 1800 e käteensä eli 100 e enemmän kuin sain työttömänä.

Aika iso palkka saa olla, että saa ansiosidonnaista 1700 netto. Ja porrastus on 2 kuukauden päästä. 

Vierailija
262/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ville on todella pihalla siitä miten oikeasti köyhät elävät. Miksi tuollaisia juttuja edes julkaistaan.

Vähän tuntuu taas vattuilulta. 

Miksi Ville vattuilee oikeasti köyhille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on varmaan provo koko juttu. Eihän tuo ole köyhää nähnytkään.

On hän köyhä työssäkäyväksi. Itse sain työttömänä nettona 1700 e ansisidonnaista. Tämä oli tosin ennen nykyhallituksen leikkureita. Tuo Ville saa 1800 e käteensä eli 100 e enemmän kuin sain työttömänä.

Näinpä, ei kyllä 1800e elä työssäkäyvä mitenkään hohdokkaasti saati pysty säästämään paljon mitään.

Vierailija
264/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa miehen omaisuus kuuluu myös naiselle, myös perinnöt. 

www.minilex.fi/a/avio-oikeuden-alainen-omaisuus

väärin. Avioliitto takaa avio-oikeuden. Avio-oikeutta voi rajoittaa tai sen voi poistaa avioehdolla. Lisäksi perintö-kysymyksessä voidaan myös testamentilla rajoittaa perittävän puolison avio-oikeutta

Voi, mutta kun ei ole avioehtoa. Ja perinnöt voi laittaa yhteisiin nimiin myöhemmin. 

Vierailija
265/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöt voi vaikka myydä ja ostaa yhteisen asunnon niillä rahoilla. 

Vierailija
266/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellista lapsiperheköyhyyttäkin on olemassa. Esim. meillä säästössä on 400€, jos hajoaa esim. pyykkikone tai lapsen rattaat, tai jos pitäisi lähteä taksilla päivystykseen. Omaa autoa tai omistusasuntoa ei ole. Hallitus leikkasi lapsikorotuksen ja suojaosia pois. Asutaan vuokralla kaksiossa. 

Silti olen kiitollinen yhteiskunnan tuista. Puoliso on sairastellut paljon, mm. neuroborrelioosin tässä lähiaikoina. Lapsi on kotihoidossa. Kiitollinen olen, kun saa Kelalta tukea elämään. Teen kaikkeni, että lapsellani on onnellinen lapsuus. 

Ei tulisi mieleenkään valittaa köyhyyshelvetistä, jos olisi rahastoja, säästöjä ja omaisuutta. Olisin ikionnellinen ja ylpeä itsestäni.

Vierailija
267/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellista lapsiperheköyhyyttäkin on olemassa. Esim. meillä säästössä on 400€, jos hajoaa esim. pyykkikone tai lapsen rattaat, tai jos pitäisi lähteä taksilla päivystykseen. Omaa autoa tai omistusasuntoa ei ole. Hallitus leikkasi lapsikorotuksen ja suojaosia pois. Asutaan vuokralla kaksiossa. 

Silti olen kiitollinen yhteiskunnan tuista. Puoliso on sairastellut paljon, mm. neuroborrelioosin tässä lähiaikoina. Lapsi on kotihoidossa. Kiitollinen olen, kun saa Kelalta tukea elämään. Teen kaikkeni, että lapsellani on onnellinen lapsuus. 

Ei tulisi mieleenkään valittaa köyhyyshelvetistä, jos olisi rahastoja, säästöjä ja omaisuutta. Olisin ikionnellinen ja ylpeä itsestäni.

Niinpä ja kuinka moni toivoo, että saisi jäädä töihin, mutta sijaisuutta ei jatketa. 

Vierailija
268/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä voit lapselle perintöasunnon jättää ja tehdä vaikka mitä papereita. Mutta sun lapsi voi myydä sen asunnon ja ostaa puolison kanssa yhteisiin nimiin uuden. 

Vierailija
269/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä minulla riittää ymmärrystä sille, että kaikki ei pysty samaan ja haluan yhteiskunnan, jossa heikompiosaisia autetaan. 

Kyse on siitä, että se ei voi olla ainoa fokus. Minulla pitäisi olla mahdollisuus nauttia myös työni tuloksista. Minulla pitäisi myös olla yhteiskunnan tuki, minkä avulla pystyn jatkamaan sitä mihin pystyn ja tuottamaan sitä rahaa yhteiskunnalle."

Ystävä hyvä, sinä olet jo nauttinut työsi tuloksista kun olet kovalla työllä saanut hommattua omistusasunnon ja nostettua perheesi elintasoa. Nyt on vain huonompi jakso menossa, mikä ei ole kenenkään syytä, elämä vain menee joskus niin.

En siis saa kiinni siitä millä tavalla yhteiskunnan pitäisi tukea sinua enemmän? Jokaisella tulot putoavat sairauslomalla ja silloin pitää vain laskea elintasoa siksi aikaa kunnes taas pystyy työhön. On oma valintasi jatkaa työssä sairaana (mihin useimmat sairaat eivät edes kykenisi vaikka haluaisivat) jotta saat säilytettyä elintasosi samana. Haluaisitko siis että tuet pitäisivät elintasosi samana kuin ennen sairastumista? Eihän se menee kenelläkään niin.

Vierailija
270/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ollut toive isommasta palkasta. Myös perheen vuoksi. Maksut isoja.

Vierailija
271/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kysymys mikä on todellinen köyhyys? Onko se jokaiselle omanlaisensa, ja onko se väärin? Ollaanko liikaa totuttu tietynlaiseen kuvaan köyhyydestä, voisiko sitä olla monenlaista? Mikä tahansa, mikä estää elämästä sellaista elämää mitä haluaisi, voisiko se olla köyhyyttä?

Kuka määrittelee köyhyysrajat ja kuka niitä voi kritisoida?

Vierailija
272/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perhe voi sijoittaa 400e kk niin se todellakaan ole paljoa. Ei kukaan voi nollille tiliä vetää mutta sijoittaminen on kannattavampaa kuin makuuttaa rahaa tilillä. Hekin mahdollisesti myy hetkittäin osakkeita jos tarvii rahaa. Mitä perhe saa kulutukseen 400 eurolla. 4 hengen viikon loma ulkomailla vuodessa niin raha on melkein mennyt vuositasolla. Yks vklpu kuukaudessa pelkkä mökin vuokraa niin säästö on mennyt. Muut kulut päälle niin ollaan miinuksella. Tuollaiset yli summat ei lapsiperheessä ole mitään. Ne saa menemään hetkessä eikä ne lisää elämisen arvoa. Pakko on olla pieni puskuri tulevaisuuden varalle. 

Vierailija
273/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos he käyttäisivät kaikki tulonsa, niin eläminen olisi suorastaan mukavaa, säästöön menevällä 500 € olisi varmasti muutakin käyttöä. Koska ovat valinneet säästää, elämä tuntuu köyhältä. Silti säästäminen on fiksu idea, vanhassa maatalossa on varmasti tulossa korjailtavaa ja menoja, joihin on pakko varautua.

Hienoa, että säästävät myös lapsille, joille VIlle toivoo parempaa tulevaisuutta. 

Parempaa? Ville elää mukavilla tuloilla maailman onnellisimmassa maassa. Joillekin ei riitä sitten mikään. Tervemenoa vaikka Venezuelaan.

No tää :D Moni antais toisen munuaisensa tuosta 'köyhyyshelvetistä', jossa eletään kivassa talossa puolison ja lasten kanssa matalin asumiskuluin, ja varara laittaa rahaa säästöönk

Vuokralla asuvan kuvitelmia.Vanhemmassa talossa vuotaa katot ja putket vuotaa ja kaikki on homeessa.Kun ei ole kokemusta sen vuokrakopperon ulkopuolelta.

Vierailija
274/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Palkkatuki ei enää kerrytä työssäoloehtoa, paitsi tiettyjen erityisryhmien, kuten yli 60-vuotiaiden ja alentuneen työkyvyn henkilöiden osalta."

https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2024/palkkatuki-ja-etuuskulujen-rahoit…

Yksi hallituksen hullutuksista.

Vierailija
275/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä Villen valituksen. Täyttä työpäivää tekevän kuuluisi saada parempi elintaso kuin tuilla elävän. Mitä syytä muuten kenenkään olisi käydä töissä? Ja itse siis joudun elämään tuilla.

Vierailija
276/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä minulla riittää ymmärrystä sille, että kaikki ei pysty samaan ja haluan yhteiskunnan, jossa heikompiosaisia autetaan. 

Kyse on siitä, että se ei voi olla ainoa fokus. Minulla pitäisi olla mahdollisuus nauttia myös työni tuloksista. Minulla pitäisi myös olla yhteiskunnan tuki, minkä avulla pystyn jatkamaan sitä mihin pystyn ja tuottamaan sitä rahaa yhteiskunnalle."

Ystävä hyvä, sinä olet jo nauttinut työsi tuloksista kun olet kovalla työllä saanut hommattua omistusasunnon ja nostettua perheesi elintasoa. Nyt on vain huonompi jakso menossa, mikä ei ole kenenkään syytä, elämä vain menee joskus niin.

En siis saa kiinni siitä millä tavalla yhteiskunnan pitäisi tukea sinua enemmän? Jokaisella tulot putoavat sairauslomalla ja silloin pitää vain laskea elintasoa siksi aikaa kunnes taas pystyy työhön. On oma valintasi jatkaa työssä sairaana (mihin useimmat sairaat eivät edes kykenisi vaikka haluaisivat) jotta s

Mun tulot tippuu sairauslomalla hallituksen leikkauksen jälkeen 2/3. Saan siis 1700 käteen. Ei ole varaa sairastaa. Ei kämppää myydä noin vain ja se muutto ja sairastaminenkin maksaa aika tosi paljon. Tietysti olen tehnyt kaiken mahdollisen, eikä asuntolaina ole mikään huikea. Opintolainaa on ja se on saman verran, mitä lyhennän autoa joka on välttämätön. Jos edes hetken yhteiskunta tukisi vähän enemmän, kun tuon 1/3 tai voisin saada muita tilapäisiä tukia niin olisin nopeammin jaloillani, tervehtyisin sen mitä voin (syöpä) ja pystyisin tuottamaan tehokkaasti hymyssä suin. Nyt olen siinä pisteessä että joudun miettimään kaikesta luopumista tappiolla ja siirtymään puhtaasti vaan tukien varaan. En näe järkeä. 

Vierailija
277/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en pidä tätä Villeä mitenkään köyhänä mutta hänhän ajaa takaa sitä, että säästää jotta lapset voi opintojen myötä tehdä luokkanousun pois työväenluokasta ja elää varakkaampaa elämää

Vierailija
278/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri meni naimisiin ja omistaa nyt puolet omakotitalosta. Jos tulee ero saa puolet ja jos mies menehtyy saa koko talon. 

Ei hän ainoastaan naimisiinmenon johdosta omista talosta mitään. Tietty jos puoliso kuolee eikä lapsia ole, niin sillon perii talon. Yleinen harhaluulo, että puoliso omistaisi puolet toisen omaisuudesta, ei toimi niin ja erossa sit itketään. 

Vierailija
279/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuuden palveluksessa oleva perheenisä kertoo ansaitsevansa nettona 18501950 euroa kuukaudessa. Hän tekee 40-tuntista työviikkoa

Minä saan 1900-2200 nettona kaupasta 30h sopparilla että häh

Vierailija
280/364 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä Villen valituksen. Täyttä työpäivää tekevän kuuluisi saada parempi elintaso kuin tuilla elävän. Mitä syytä muuten kenenkään olisi käydä töissä? Ja itse siis joudun elämään tuilla.

Tuilla elävä ei todellakaan sijoita 500euroa kuussa, joten ainakin sen verran korkeampi elintaso Villellä on joka kuu saatavillaan. Se on hänen oma valintansa sijoittaa ne rahat sen sijaan että käyttäisi ne. Ja joskus sitten hänellä on ne rahat käytössään korkojen kera, tukia saavalla tietenkään ei.

Moni tuntuu ajattelevan, että joka duunista pitäisi tienata sen verran, että pystyy huoletta kuluttamaan kuten haluaa JA sen lisäksi säästöön jäisi kivasti. Ei se voi mennä niin, yleensä se on joko tai, eli kaikkea ei voi saada. Tai jos haluaa kaiken niin sitten pitää lukea esim lääkäriksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä