Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hengitysharjoituksia? Neuvoja?

Vierailija
11.10.2025 |

Elikkä: kärsin stressin aiheuttamasta hengenahdistuksesta, joka alkanut viime viikolla. Miksi uskon johtuvan stressistä?

1. En ole vielä kuollut

2. Olen joutunut haukkomaan vain paristi kohtauksien aikana, jotka tunnistan nyt paniikki-/ahdistuskohtauksiksi

3. Aamulla herätessäni hengitän normaalisti. Tämän huomatessani ("jes, se meni ohi"), hengenahdistus palaa takaisin!!

Ja vaivan alkamisen ajankohta sopii samalle illalle, kun stressi omaa elämäntilannetta kohti sai kirjaimellisesti oksentamaan.

Olen nyt kokeillut 4-7-8 hengitysharjoittelun toistoa, ns. "vatsasta" hengittämistä, huomioni siirtämistä johonkin muualle, mutta mikään ei auta!! Vinkkejä kaivataan

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ehkä asian korjaaminen vain pahentaa tilannetta nyt retrospektissä...

Vierailija
2/10 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Mene selin makuulle 

2.Laita kämmenet alavatsalla.

3. Tee nopea syvä sisäänveto, vauvahengitystyylillä eli alavatsa nousee, pidätä muutama sekuntti, sitten hidas syvä uloshengitys,alavatsa laskee 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Mene selin makuulle 

2.Laita kämmenet alavatsalla.

3. Tee nopea syvä sisäänveto, vauvahengitystyylillä eli alavatsa nousee, pidätä muutama sekuntti, sitten hidas syvä uloshengitys,alavatsa laskee 

Tällä saadaan sympaattinen hermosto rauhoittumaan.

Vierailija
4/10 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!! Menee heti testiin, kun olen saanut ruoan laitettua!

Vierailija
5/10 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ulos raittiiseen ilmaan. Jos asut omakotitalossa jossain syrjemmässä, ettei bensan katkua tule, niin käy päivittäin pihalla hengittämässä raitista ilmaa.

Vierailija
6/10 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syvä, pitkä sisäänhengitys nenän kautta. Pitkä uloshengitys suun kautta,  voi vaikka huokaista ääneen

Vierailija
7/10 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!! Menee heti testiin, kun olen saanut ruoan laitettua!

Ollos hyvä 

Vierailija
8/10 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi kun lähdin ulos raittiiseen ilmaan kävelemään ja hengitin 1-2-3 askelta sisään, 1-2-3-4-5 askelta ulos ja kävelin niin kauan kunnes hengitys alkoi kulkea normaalisti. 

Vierailija
9/10 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta huuliharppu ja kun saat paniikkikohtauksen äänitä seuraukset.

Tiedä vaikka saisit aikaiseksi ihan uuden sävellyksen.

Vierailija
10/10 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on tietenkin löytää se juurisyy, että mikä stressaa, ja miettiä, voiko sitä stressiä jotenkin lievittää.

Mutta kuten kaikki muutkin taidot, niin myös ahdistuksenhallintataidot ovat opeteltavia taitoja. Se, että on kuullut tekniikasta ja kokeillut sitä kerran tai pari ei tarkoita, että osaa taidon, vaan että on tietoinen sen olemassaolosta. Monelle kuitenkin tulee tässä kohtaa se "kokeilin sitä, ei se toimi!". Taidon osaaminen niin, että siihen oikeasti keskittyy ja se auttaa, vie aikaa. Vaatii paljon toistoja. Ja siinä olisi tärkeä harjoitella näitä hengittämisiä silloinkin kun ei ahdista, jotta niiden toteuttamisesta tulee rutiinia. Koska silloin kun paniikki on oikeasti päällä, aivot harvoin pelittävät niin pitkälle, että muistaisi, miten montaa sekuntia piti laskea.

Joillekin toimii myös aistiharhautukset; kylmäpussi käteen tai tulinen karkki suuhun tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän