Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

K-kauppias väittää lukeneensa ja katsoneensa 800 hakemusta muiden töidensä ohella

Vierailija
09.10.2025 |

Aika helppoa se kauppiaan työ kun on tommoiseen aikaa. 

Kommentit (299)

Vierailija
141/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, näköjään vähän ylitulkitsin oman kokemukseni pohjalta. Minun kokemus on se, että haastattelusta "sopiminen" tarkoittaa usein sitä, että työnantaja vastaa lähettämääni hakemusviestiin, että TEAMS ryhmähaastattelu on sitten silloin ja silloin. Joskus on ollut tilanne, että mulla ei ole ollut mahdollisuutta käyttää TEAMSia, tai on ollut vaikka tärkeä lääkärikäynti johon olen jonottanut kuukausia, tai juuri silloin en ole voinut järjestää rauhallista ympäristöä tms. Silloin on käynyt mielessä, että jaksanko nyt alkaa selittelemään ja avautumaan asioistani. 

Mutta joo, yleensä haastattelusta sopiminen ei tosiaan tarkoittane yksipuolista ilmoitusta haastattelun ajankohdasta. Aika usein tuntuu oletus kuitenkin olevan se, että kaikki uusimmat laitteet ja sovellukset on ihan kaikilla käytössä ja että mitään velvollisuuksia ja aikataulurajoituksia ei kenelläkään työttömällä voi tai varsinkaan saisi olla. 

Syitä miksi ei vastaa puhelimeen, voi olla moniakin. Esim. Työtön voi olla vessassa, suihkussa, liikenteessä, hankalassa julkisessa paikassa/tilassa esim. kirjaston lukusalissa, uimahallissa, museossa, tai voi olla vaikkapa toisessa tapaamisessa, työkokeilussa jne. Itse en uskalla soittaa kenellekään takaisin, kun joskus on tullut näitä maksullinen numero-huijauksia, joissa yritetään saada soittamaan numeroon, joka on maksullinen!

Viime kesänä työkkärin virkailija hermostui, kun en ollut vastannut puhelimeen virka-aikana, toistuvista yrityksistä huolimatta, enkä ollut soittanut takaisin. Jouduin muistuttamaan, että olin ollut yhteisesti sovitussa työ"kokeilussa" 8h päivässä ja siellä piti pitää puhelin äänettömänä erillisessä kaapissa. Samaan aikaan minua piinasi useampikin puhelinmyyjä ja puhelinhuijari, joten olin kaikenlisäksi erehdyksessä laittanut virkailijan numeron estoon! Onneksi asia selvisi nopeasti, koska hän tajusi lähettää minulle viestin.

Minä taas vastasin kokemattomuuteni pohjalta olettaen, että mikäli hakijaa tavoitellaan soittamalla haastattelua varten, niin siinä puhelussa sovitaan haastattelun aika ja paikka. Tarinahan ei sitä kerro, mutta mikäli puhelussa olisi tarkoitus yksipuolisesti ilmoittaa ajankohta, niin se on silloin kyllä täysin tehtävissä lyhyellä sähköpostilla ja puhelu ei anna siihen mitään lisäarvoa.

Ehkäpä tämä paljon parjattu vanhanaikainen mummo siis halauaa toimia toisin ja vanhanaikaisesti ja oikeasti sopia ajan puhelimessa, sen sijaan, että laittaa sähköpostilla ajan välittämättä hakijan menoista.

Vierailija
142/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka olisi jo toisella työnantajalla töissä niin missään nimessä sitä ei kannata kertoa eikä työnantajankaan nimeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän se olisi yksityisyrittäjälle tärkeämpää kuin osaavan henkilökunnan saaminen ja sen pitäminen? 800 hakemusta menee ammattilaiselta 3-4 tunnissa. 

Lehtijutun mukaan jotkut hakemukset olivat yhden tai muutaman lauseen pituisia. Lukutaitoinen henkilö käy ne nopeasti läpi. Ovatko tämä niitä sukupolvia erottavia asioita? Olen 2000-luvulla nähnyt koulutettujen aikuisten katsovan junien aikatauluja, joita oli vielä paperille painettuna. He eivät ymmärtäneet joidenkin junavuorojen viereen merkittyjä viitteitä. Aikataulun alaosassa näki tietyn viitteen avulla, että joku tietty junavuoro ei kulje joulupäivänä tai esim. juhannuspäivänä. Tilanne tuntui absurdilta, kun oli kyse aikuisista opiskelleista ihmisistä. Osasin jo lapsena lukea sellaista aikataulua, jos se ei ollut kauhean monimutkainen.

Vierailija
144/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä julkisella valituksella varmaan tämän kauppiaan joulumyynti raketoi. 

Olen melkolailla hämmästynyt tästä peliliikkeestä, kun on toisaalta valitettu, etteivät kuluttajat kuluta. 

Vierailija
145/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 59 v ja kun katson iPhoneni puheluhistoriasta koska viimeksi soitin, se oli vuosi sitten. 

Ja olet rekrytoija? 

Vierailija
146/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, näköjään vähän ylitulkitsin oman kokemukseni pohjalta. Minun kokemus on se, että haastattelusta "sopiminen" tarkoittaa usein sitä, että työnantaja vastaa lähettämääni hakemusviestiin, että TEAMS ryhmähaastattelu on sitten silloin ja silloin. Joskus on ollut tilanne, että mulla ei ole ollut mahdollisuutta käyttää TEAMSia, tai on ollut vaikka tärkeä lääkärikäynti johon olen jonottanut kuukausia, tai juuri silloin en ole voinut järjestää rauhallista ympäristöä tms. Silloin on käynyt mielessä, että jaksanko nyt alkaa selittelemään ja avautumaan asioistani. 

Mutta joo, yleensä haastattelusta sopiminen ei tosiaan tarkoittane yksipuolista ilmoitusta haastattelun ajankohdasta. Aika usein tuntuu oletus kuitenkin olevan se, että kaikki uusimmat laitteet ja sovellukset on ihan kaikilla käytössä ja että mitään velvollisuuksia ja aikataulurajoituksia ei kenelläkään työttömällä voi tai varsinkaan saisi olla.&nbs

Juu sehän on täysi mahdottomuus pistää siihen kutsuun lausetta, että ota yhteyttä jos aika ei sovi. 

Vierailija
147/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen melkolailla hämmästynyt tästä peliliikkeestä, kun on toisaalta valitettu, etteivät kuluttajat kuluta. 

Saman summan ne kuluttaa, mutta vaan eri päivänä/eri kuussa/eri kellonaikana. Näin helposti näyttää, että myynti on lähtenyt nousuun tai laskuun, vaikka tosiasiassa summa pysyy samana.

Vierailija
148/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta joo, yleensä haastattelusta sopiminen ei tosiaan tarkoittane yksipuolista ilmoitusta haastattelun ajankohdasta. Aika usein tuntuu oletus kuitenkin olevan se, että kaikki uusimmat laitteet ja sovellukset on ihan kaikilla käytössä ja että mitään velvollisuuksia ja aikataulurajoituksia ei kenelläkään työttömällä voi tai varsinkaan saisi olla. 

Syitä miksi ei vastaa puhelimeen, voi olla moniakin. Esim. Työtön voi olla vessassa, suihkussa, liikenteessä, hankalassa julkisessa paikassa/tilassa esim. kirjaston lukusalissa, uimahallissa, museossa, tai voi olla vaikkapa toisessa tapaamisessa, työkokeilussa jne. Itse en uskalla soittaa kenellekään takaisin, kun joskus on tullut näitä maksullinen numero-huijauksia, joissa yritetään saada soittamaan numeroon, joka on maksullinen!

Viime kesänä työkkärin virkailija hermostui, kun en ollut vastannut puhelimeen virka-aikana, toistuvista yrityksistä huolimatta, enkä ollut soittanut takaisin. Jouduin muistuttamaan, että olin ollut yhteisesti sovitussa työ"kokeilussa" 8h päivässä ja siellä piti pitää puhelin äänettömänä erillisessä kaapissa. Samaan aikaan minua piinasi useampikin puhelinmyyjä ja puhelinhuijari, joten olin kaikenlisäksi erehdyksessä laittanut virkailijan numeron estoon! Onneksi asia selvisi nopeasti, koska hän tajusi lähettää minulle viestin.

Kuulostat hankalalta ja vaikealta persoonalta, jonninjoutavaa lässytystä ja selittelyä. En ihmettele että töiden löytäminen on vaikeaa.

Vierailija
149/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että vauvapalstan lukutaidottomilla ammattivalittajilla ei ole kyseisen kaupan joulumyyntiin mitään osaa.

Mitään boikotin aihettahan tuossa ei varsinaisesti ole, mikäli ei omassa päässään kyhää outoja ajatuskuvioita.

Vierailija
150/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

I d i ootteja on monenlaisia. Kuten sellaisia jotka hakee töitä eivätkä sit vastaa mahdolliseen puheluun.

OK, mummo. 

PS

Idiootti ei ole sensuroitu sana. 

Mummo-sana on loukkaava nimitys, kun sitä käytetään kaikista vähänkin iäkkäämmistä naisista. Käyttäkää ennemmin jotain asiallista sanaa. 

Vierailija
151/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen henkilö on kyseessä kun luulee että ihmiset vastaavat tuntemattomasta numerosta tulevaan soittoon??

Voisi nyt kuitenkin odottaa nuoremmaltakin sukupolvelta sitä, että jos on töitä hakenut, pitää olla valmis vastaamaan vieraista numeroista tuleviin soittoihin. Jos siis töihin haluaa päästä.

ihan tarpeeksi usein olen jo vastannut intian murteella puhuviin microsoftin tukipalveluihin. enää en vastaa tuntemattomiin numeroihin

Vierailija
152/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa edes soitettaisiin. Olen töissä, mutta olen keväästä asti hakenut uutta työpaikkaa. Ei tule soittoa, kun en pääse edes haastatteluihin. Kaikista paikoista ei edes tule säpoa jälkikäteen, että kiitos hakemuksestasi, valintamme ei kohdistunut sinuun. Laitan hakemuksiin aikaa ja vaivaa. Ja en ymmärrä tuon kauppiaan kommenttia siitä, että joku haastatteluun pääsee vasta ensi viikolla. Jos ihmisellä on jo työpaikka, niin aika harva saisi järjesteltyä aikataulua niin nopeasti, että pääsisi samalla viikolla haastatteluun. Kai kauppias kuitenkin sieltä yli 800 hakijan joukosta sai työntekijän? Eikös se ole kiva, että on valinnanvaraa ja huonot työntekijät karsivat itse itsensä, kun eivät saavu paikalle?

Vierailija
153/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana oletetaan, että jokainen on luurin ääressä tavoitettavissa 24h. Luulen, että ihmisillä on muutakin tekemistä kuin vahdata luuria tai ainakin toivottavasti on.

Minusta ei olisi iso asia heittää viestiä, että voiko tavoitella vaikka keskiviikkona klo9. Huomattavasti mukavampaa valmistautua asiaan kuin se että vastaat vaikkapa auton ratissa tai kaupassa tmv.

Vierailija
154/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa niin ärsyttävältä tyypiltä, etten ainakaan koskaan hae tuohon paikkaan töihin. Miksi pitää tolla tavalla haukkua ja arvostella?

Inhoan tuota ihmistä vaikken tunne. Jos haluat oikeasti töitä panosta hakemukseen, mutta puhuu vain nuorista, eli aikuinen ihminen panostaa omaa aikaa pari tuntia hakemukseen ja ei kuulu mitään, niin minkä ihmeen takia enää tekisi hienoja hakemuksia ? Terveisin aikuinen ihminen. En minäkään jaksa enää hieroa vaatimusten tasoisia hakemuksia, kun hyvällä tuurilla sadasta kahteen tulee "kiitos mutta ei kiitos" 

No eipä tarvitse ihmetellä miksi et ole paikkoja saanut. Jos haluat saada työpaikan niin siihen pitää panostaa. Samalla CV:llä ja hakemuksella pystyt hakemaan lukuisiin eri paikkoihin parin minuutin muokkauksella. Jos et viitsi nähdä vaivaa paria minuuttia työpaikkaa kohden niin miksi ihmeessä olisit sinne paras hakija. Jos valinnanvaraa on, niin työnantaja valitsee tietysti sen joka viitsii panostaa. Se joka viitsii panostaa hakemukseen, viitsii todennäköisesti panostaa myös työssä enemmän. 

Vierailija
155/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas, se on urheilukaupan myyjä. Kadulta voi ottaa ensimmäisen vastaantulijan ja jos ei toimi niin sitten seuraavan. Tuntuu että ihmiset nykyään oikein rakastavat tehdä asioista itselleen mahdollisimman vaikeita, koska pääsevät sitten uhriutumaan.

Vierailija
156/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on sukupolvien välisestä ristiriidasta. Ei vanhempi väestönosa (johon itsekin lukeudun) osaa kuvitellakaan sitä ahdistuksen määrää, kun yhtäkkiä lumihiutaleen älylaite alkaa täristä pöydällä! Ei v:ttu joku soittaa mulle? Varmaan aika moni siinä kohtaa täyttää pesualtaan vedellä ja tipauttaa koko älylaitteen sinne. Lakkasipa soimasta. Huh huh. Joku pervo. 

Parikymmentä vuotta ja koko elinkeinoelämä on näiden lumihiutaleiden käsissä. Silloin viimeistään ongelma poistuu. Ja me nähdään miten asiat sitten järjestyy. 

Joo. Tämä moderni toimintamalli tekee varmaan hyvän vaikutuksen ulkomailla, kun mennään liikeneuvotteluihin ja kohdataan vastapuoli kasvoista kasvoihin. Tai ihan vain palveluammatin harjoittajat työssään kotimaan kahviloissa, ravintoloissa, kaupoissa ja liikennevälineissä.

Vierailija
157/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän tuollaisissa myyjää hakevissa ilmoituksissa on se "hae helposti"- painike. Siinä on vain muutama laatikko ja rajattu merkkimäärä, jonka puitteissa ei asiallinen hakija paljoa erotu toisesta.

Missä menneessä työnhakumaailmassa moni täällä elää.

Vierailija
158/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen henkilö on kyseessä kun luulee että ihmiset vastaavat tuntemattomasta numerosta tulevaan soittoon??

Voisi nyt kuitenkin odottaa nuoremmaltakin sukupolvelta sitä, että jos on töitä hakenut, pitää olla valmis vastaamaan vieraista numeroista tuleviin soittoihin. Jos siis töihin haluaa päästä.

ihan tarpeeksi usein olen jo vastannut intian murteella puhuviin microsoftin tukipalveluihin. enää en vastaa tuntemattomiin numeroihin

Okei, mulla on puhelimessa sellainen ominaisuus, että sen puhelun saa myös lopetettua. Eipä tuo ole kovin iso vaiva. Oli puhelinmyyjä tai huijauspuhelu, voi vasta vaan, että ei kiinnosta, heippa ja katkaista puhelin.

Mutta ehkä teille joillekin tosiaan tulee noita puheluja päivittäin tai jopa useamman kerran päivässä. Kyllähän se jo työstä käy, kun joutuu useamman kerran päivässä turhaan vastaamaan.

Vierailija
159/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko puhelukonsepti on ihan älytön, kokoajan pitäisi olla tavoitettavissa, joku voi ajaa autoa, olla meluisassa ympäristössä tai vaikka pskalla, hautajaisissa, synnyttämässä...mutta eikun pitää juuri nyt vastata jonkun maailman tärkeimmän kauppiaan puheluun!

Silloin voi lyhyesti ja kohteliaasti pyytää soittamaan 1-x tunnin kuluttua.

Vierailija
160/299 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikana oletetaan, että jokainen on luurin ääressä tavoitettavissa 24h. Luulen, että ihmisillä on muutakin tekemistä kuin vahdata luuria tai ainakin toivottavasti on.

Minusta ei olisi iso asia heittää viestiä, että voiko tavoitella vaikka keskiviikkona klo9. Huomattavasti mukavampaa valmistautua asiaan kuin se että vastaat vaikkapa auton ratissa tai kaupassa tmv.

Nykyään ei ole kenellekään vaikeaa olla tavoitettavissa nopeasti. Kukaan ei oleta että olet tavoitettavissa kello 4 aamuyöllä, älä liioittele. Nykyään kaikilla on matkapuhelin, ja kaikki näkevät soittajan numerot jos ei ole salainen. Fonectalla voi myös tarkistaa numeron haltijan ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan jos on paljon tarkistuksia kuussa. Ei ole tekosyytä olla soittamatta takaisin eikä kukaan oikeasti töitä hakeva voi olla täysin bunkkerissa tavoittamattomissa vuorokausia. Pidä puhelin äänettömällä jos olet kirjastossa tai lääkärissä ja soita takaisin heti kun voit. Ei ole rakettitiedettä.

Jostain syystä kaikki tuntemattomani pitkäaikaistyöttömät yrittävät aina kaikin keinoin saada yksinkertaisetkin asiat kuulostamaan mahdottomilta ja maalaamaan kuvaa kuinka koko järjestelmä ja yhteiskunta on rikki, kaikki muut toimivat väärin ja vain he itse tietävät miten asioiden pitäisi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän