Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä tätä, että pitäisi syödä 5 kertaa päivässä

Vierailija
06.10.2025 |

Ymmärrän toki aamupalan, lounaan ja päivällisen syönnin. Mutta että pitäisi vielä syödä välipala ja iltapala? Mulla ainakin ideat tuntuvat loppuvan kesken, kun mietin mitä syödä viisi kertaa päivässä eri aterioilla.

Kommentit (212)

Vierailija
161/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syön säännöllisesti 4 krt päivässä. Suositus sairauden takia.

Joku sulle "suositellut"   Kertoiko suosittelija perusteluja?

Minä syön neurologin suosituksesta 5 kertaa vuorokaudessa. Yksi ateria ei tarkoita sitä, että pitää syödä kokonaista pizzaa. Ihan pala leipää päällisineen on yksi ateria eli minun tapauksessani välipala. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

Mä syön vielä useammin. Multa leikattiin sappirakko ja sen jälkeen kärsin rasvaripulista, jos söin vain muutaman kerran päivässä. Nyt syön normaalit ateriat ja lisäksi jotain pientä välipalaa muutaman tunnin välein, kuten tomaatin tai annoksen visibliniä. 

Vierailija
162/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ymmärtää eron jos yksi vetää napansa äärirajoille kolmesti päivässä ja toinen vähän maistelee ruokaa viidesti päivässä niin se kolmesti syövä saa yli kolme kertaa enemmän kaloreita vuorokaudessa.

Miinusäänien perusteella monikaan ei ymmärrä.

Mistä tulee käsitys, että jos syö usein ja vähän, syö kuitenkin jotenkin hirveän paljon ja on ehdottomasti lihava?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu mitä tekee. Jos joutuu tekemään raskasta työtä, on paras syödä viisi ateriaa päivässä. Välipala on vähän niin ja näin, minulle se on mukillinen kahvia lounaan ja päivällisen välissä. Toisaalta sitten jos olen "vain kotosalla" tekemättä mitään sen kummempaa, syön aamiaisen (joka aamu sama) kahvin kanssa, lounaaksi juon kahvia, yhdeltä syön lämmintä ruokaa, ja loppupäivän juon kahvia ja illalla syön leipää, esim. kaksi paahtoleipää paahdettuna.

Vierailija
164/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt energisenä noilla kolmella aterialla, että syö kerralla liikaa, niin ei sinun tarvitse syödä. 

Kyse on hallinnasta ja siitä, ettei venytä mahaansa suureksi, kun syö pieniä annoksia. En itse ainakaan saisi kaikkia ravintoaineita syömällä kolmesti. Joutuisin syömään ihan jäätäviä annoksia ja miettimään vielä tarkemmin sen, että saan kaikkia ravintoaineita. Se mikä siis toimii sinulle, ei toimi kaikille. Toiset myös napostelevat hirveästi, jos eivät syö säännöllisesti. Eli tarkoitus on ehkäistä myös sitä. 

Ylensyöjän selityksiä :)

Nimenomaan ne, jotka syövät vain harvoja aterioita, ovat suurimmassa vaarassa ylensyödä.

Mikä oletus tuo on? Olen ruokaillut kuluneet 50 vuotta tasan kolme kertaa päivässä ja olen normaalipainon alapuolella jonkun verran. Ei ole nälkä koskaan ollut. Välipaloja ja iltapaloja ei meillä ollut paitsi kun lapset olivat kasvuiässä ja teinejä, heille välipalat. Aikuiset eivät tarvitse mitään väli- ja iltapaloja. Lihottaa tuommoiset määrät ilman muuta. Opin jo lapsena, ettei mahaa syödä "täyteen" ja ähkyyn asti ikinä. Kylläisyyden tunne riittää ja aina samat ruoka-ajat joka päivä. Ei ole rakettitietoa tämäkään. Suosituksille veisaan viis. Aikuiset lapseni ovat hoikkia kaikki neljä. 

Olet väärässä useammassakin asiassa.

Ei ruokakertojen määrä lihota. Jos syö maltillisen määrän 5 kertaa päivässä, voi ihan hyvin olla hoikka. Lihominen riippuu siitä, miten paljon saa yhteensä kaloreita päivän aikana, ei siitä kuin monta kertaa syö.

Jotkut aikuisetkin tarvitsevat välipaloja. Useampi kirjoittaja on tässäkin ketjussa kertonut syövänsä välipaloja ihan lääkärin määräyksestä. 

Viis veisaa suosituksista! Toki sinun ja perheesi kokemus on kattavampi ja tieteellisempi kuin ravitsemusasiantuntijoiden vuosikymmenten tutkimus.

165/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumiskysymys.

Kampin Pimu

Vierailija
166/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syön säännöllisesti 4 krt päivässä. Suositus sairauden takia.

Joku sulle "suositellut"   Kertoiko suosittelija perusteluja?

Minä syön neurologin suosituksesta 5 kertaa vuorokaudessa. Yksi ateria ei tarkoita sitä, että pitää syödä kokonaista pizzaa. Ihan pala leipää päällisineen on yksi ateria eli minun tapauksessani välipala. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

Millä se neurologi on perustellut tuon suosituksen?

Olen eri, mutta mitä se sulle kuuluu? Kyseenalaistatko aina asiantuntijoiden mielipiteet koska siltä susta tuntuu?

Vierailija
167/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä Ranska-Italia-jankuttajat eivät ole koskaan viettäneet maassa pidempiä aikoja. Ranskalaiset naiset ovat hoikempia, koska ylipainoisia halveksutaan, miehiä tämä ei tietenkään koske. Nälkää torjutaan tupakalla. Tässäkin on asenteet muuttumassa. Italiassa olen viettänyt vain lyhyempiä aikoja, mutta suurkaupunkien keskustojen ulkopuolella porukka ei ole mitenkään erityisen hoikkaa. Aterioita syödään useampi päivässä ja varsinkin lapset saavat välipaloja siinä missä Suomessakin. Käsittääkseni ero lihavuustilastoissa ei ole edes erityisen suuri. Espanjalaiset syövät ihan samalla tavalla iltapainotteisesti, mutta taitavat olla vielä suomalaisiakin paksumpia. Olisiko mitenkään niin, että eri ihmisille sopii eri rytmit...

Ranskalaiset on Euroopan suurin ulostuslääkkeiden käyttäjä eli naiset kyllä syövät ja juovat mutta kakka lentää heti sen jälkeen.

Vierailija
168/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei toki tarvitse, mutta saat jos haluat. Ja saa sitä samaakin syödä, vaikka kahella aterialla päivässä leipää.

Vierailija
169/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön suuren aamiaisen, hyvin pienen lounaan jos ollenkaan, ja illallisen. Yksi hedelmä tai porkkana voi mennä välipalana, usein ei. En ymmärrä jatkuvaa napostelua ja loputonta välipalojen virtaa. Ei tee edes mieli mitään välipaloja.

Vierailija
170/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt energisenä noilla kolmella aterialla, että syö kerralla liikaa, niin ei sinun tarvitse syödä. 

Kyse on hallinnasta ja siitä, ettei venytä mahaansa suureksi, kun syö pieniä annoksia. En itse ainakaan saisi kaikkia ravintoaineita syömällä kolmesti. Joutuisin syömään ihan jäätäviä annoksia ja miettimään vielä tarkemmin sen, että saan kaikkia ravintoaineita. Se mikä siis toimii sinulle, ei toimi kaikille. Toiset myös napostelevat hirveästi, jos eivät syö säännöllisesti. Eli tarkoitus on ehkäistä myös sitä. 

Miksi esimerkiksi Italiassa porukka on hoikempaa ja terveempää kuin Suomessa ja siellä tyyliin syödään vain kolme kertaa päivässä?

Italiassa syödään laadukasta ja yksinkertaista ruokaa. Aamiaista ei juuri ollenkaan. Lounas ja illallinen on tärkeitä ja ne nautitaan hitaasti syöden ja nauttien. Ei vedetä kaksin käsin perunalastuja, joiden tarjonta on Suomessa ihan järkyttävän suuri, ei vedetä voita ja leipää. Ei tungeta kermaa, koskenlaskijaa ja muita einesdippejä kalan, lihan yms kanssa. Ei vedetä halpaa einestä joka on täynnä ties mitä. Ei ole kilometrin pituisia irtokarkki hyllyjä. Ruokaa maustetaan grillimausteen ja glutamaatin sijaan tuoreilla yrteillä. 

Vierailija
171/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi Italiassa porukka on hoikempaa ja terveempää kuin Suomessa ja siellä tyyliin syödään vain kolme kertaa päivässä?

Italiassa syövät pienempiä ruoka-annoksia kuin Suomessa ja kyllä ne sielläkin jotain välipalojakin syövät kuten vaikka hedelmiä. 

Vierailija
172/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt mikään laki ole.

Vierailija
173/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää syödä viisi kertaa päivässä itse tehtyä ravintosuositusten mukaista ruokaa niin ei sitten juuri muuta ehdi tehdä koko päivänä kuin kuoria ja pilkkoa vihanmeksia ja keitellä papuja.

No ei tarvi. Tuleeko sulle hyvä mieli kun vääristelet asioita? Ihan normaalin määrän kertoja keittelet papuja ja välissä syöt banaanin tai pienen jugurtin.

Vierailija
174/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä kevyitä välipaloja. Nehän valahtavat ihan tyhjään vatsaan. Jos oli nälkä ennen välipalaa, on nälkä välipalan jälkeenkin, ellei välipalaksi vedetä puolikasta suklaalevyä. Miksi niitä sitten syödään? 

Itse mieluummin syön päivällisen jo klo 16, enkä mitään sen jälkeen, kun vedän koko iltapalan pieniä välipaloja, jotta voin venyttää illallisaikaa. 

Se nälkä ei ole iso, koska syödään usein. Jos syö harvoin, tulee se isompi nälkä.

Vierailija
175/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on kuinka monta kertaa syö, olennaista on saatu kalorimäärä. Viidesti pieniä annoksia näykkivä syö varmasti vähemmän kuin kolmesti nälkäänsä suuria annoksia ahmiva. 

Viidesti pieniä annoksia syövä pitää insuliinitasot tapissa ja joko lihoo tai menee säästöliekille.

No ei liho. Jos syö sopivia annoksia, niin ei mitään lihomista tai laihtumista tapahdu.

Vierailija
176/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön aamulla, sitten syön jotain pientä kahvin kanssa, päivällisen ja iltapalan. 

Vierailija
177/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkö on liikaa?

Esimerkki:

aamupala puuro

välipala voileipä

päivällinen 2 perunaa, kalaa ja salaattia

iltapala maustamaton jogurttirahka ja marjoja

On se noitten jankaajien mielestä paljon. Jatkuvasti joudut pilkkomaan perunoita ja puputtamaan ruokaa, melkeen koko päivä menee siihen!

Vierailija
178/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa laihtua oli itselleni se, että söin 5x päivässä max 250kcal per ateria. Viikonloppuisin oli lupa herkutella, mutta arkisin noin.

Laihduin sillä tarvittavat 5kg (68->63kg) ja vaikka luovuin kaloreiden laskemisesta, on paino pysynyt kurissa juuri sen avulla, että syön monta kertaa vähän kerralla. Jos venytän ruokailun väliä ja syön harvemmin, mutta enemmän, lihon heti.

Mutta se sopiikin minulle, kaikilla on erilainen kroppa. 

Vierailija
179/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä syy miksi Suomi lihoo. Syödään liian paljon ja monesti liian usein.

Vierailija
180/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten järjettömän suuria annoksia sinä sitten syöt päivän mittaan jos vatsasi venyy annoskokojen vuoksi jos syöt kaiken kerralla? Minä pärjään aamiaisen lisäksi yhdellä normiaterialla ja ehkä jollain hedelmillä illemmalla. Muutenkin jos vatsa venyy niin kyllä se myös kutistuu ihan vastaavasti. 

Jos sä syöt 2 kertaa päivässä ja sun kulutus on perus 1800kcal päivässä, joudut syömään yhdellä aterialla 900 kcal verran. Se on jättiannos, etenkin jos sisältää kasviksia. 900 kcal on tyyliin 3 mikroannosta, eli liki kilo.