En ymmärrä tätä, että pitäisi syödä 5 kertaa päivässä
Ymmärrän toki aamupalan, lounaan ja päivällisen syönnin. Mutta että pitäisi vielä syödä välipala ja iltapala? Mulla ainakin ideat tuntuvat loppuvan kesken, kun mietin mitä syödä viisi kertaa päivässä eri aterioilla.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Mä syön 5 kertaa päivässä pääasiassa näin.
1. Aamupala: 250g rasvatonta rahkaa, 2,5dl marjoja, loraus sokeroimatonta mehukeittoa
2. Lounas: 200g erilaisia vihanneksia, 1rkl oliiviöljyä, 150g kanaa/tonnikalaa/katkarapuja
3. Välipala: esim. Valio PROfeel proteiinivanukas 180g
4. Illallinen: 200g erilaisia vihanneksia, 1rkl oliiviöljyä, 150g kanaa/10% jauhelihaa tai muuta lihaa + 150g perunaa
5. Iltapala: suihkaus oliiviöljyä pannulle + 2 kananmunaa, 2 siivua 95% kalkkunaleikettä, omena/päärynä TAI treeni-iltana treenien jälkeen 1dl kaurahiutaleita, 100g raejuustoa, 1 kananmuna + omena/päärynä
Ihmettelen ap:b kysymystä, että mitä vikaa siinä on, että jaan nämä ruoat 5 annokseen päivässä, jos se sopii minulle ja paino on normaali ja lihastakin tästä naisesta löytyy liikunnallisen elämäntavan ja säännöllisen lihastreenin myötä?
Tarkistakaapa vaikka youtubesta urheil
Koska hän haluaa pitää yleistyksensä, että jos syö usein päivässä, on tämä ihminen ehdottomasti laiska ja lihava. Eikä auta vaikka mitä sanoisit hänelle lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjeista tai kertoisit olevasi normaalipainoinen. Jotkut ihmiset haluaa tuntea ylemmyyttä edes jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömällä viisi kertaa päivässä pidät verensokerisi korkealla ja työllistät lääketehtaita.
Mitä sä sekoilet? Ei kaikki ole mitään esidiabeetikkoja. Minä syön kuin lintu, pikkuruisia annoksia 5 tai 6 kertaa päivässä. Veren sokerini on täysin normaali, ei ole diabetestä eikä sukurasitetta sille. Ei ylipainoa eikä muitakaan sairauksia. Jos sun on diabeteksen vuoksi syötävä jollain tietyllä tavalla, älä toitota sitä totuutena muille.
Ohis, mutta jos syöt kuin lintu, syöt paljon. Monet linnut syövät painoonsa nähden todella paljon, esim pikkulintu voi syödä yli oman painonsa verran ruokaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön suuren aamiaisen, hyvin pienen lounaan jos ollenkaan, ja illallisen. Yksi hedelmä tai porkkana voi mennä välipalana, usein ei. En ymmärrä jatkuvaa napostelua ja loputonta välipalojen virtaa. Ei tee edes mieli mitään välipaloja.
Niin, näin me ollaan erilaisia. Uskomatonta!
Niinpä. Sitten tuollainen ihminen, jolla ei ole mielitekoja, kuvittelee että kaikilla on yhtä helppoa. Yleistää lihavat laiskoiksi ja tyhmiksi, vaikka oikeasti ihmiset on vaan erilaisia.
En syö aamulla mitään. Mustaa kahvia ja vettä 11.00 -12.00 välillä lounaan töissä. Huomiselle esimerkiksi on lounaaksi kasvissosekeittoa ja näkkäri juustolla. Kotona syön sitten 16-18 välillä ilta-aterian . Jos syön aiemmin, voin vielä ottaa vaikka jugurttia tai kananmunan banaanin tai jotakin. 19.00 jälkeen en enää syö. Pätkäpaasto tulee sivutuotteena. Voin hyvin tällä ruokarytmillä. Hoitotyössä, 2-vuoro työ.
Vierailija kirjoitti:
Terveydellisiä syitä syödä usein
1. Sappirakon poiston jälkeen
Ilman sappirakkoa sappi ei enää varastoidu vaan valuu suoraan ohutsuoleen. Tämä voi vaikeuttaa rasvojen sulatusta ja aiheuttaa rasvaripulia. Usein syöminen auttaa sappea virtaamaan tasaisemmin ja ruoansulatuksen pysymään vakaampana.
2. IBS (ärtyvän suolen oireyhtymä)
Monet IBS-potilaat hyötyvät pienistä, usein toistuvista aterioista, koska suuret ateriat voivat laukaista oireita: turvotusta, vatsakipua, ripulia tai ummetusta. Säännöllinen syöminen myös rauhoittaa suoliston rytmiä.
3. Diabetes (erityisesti tyypin 1 ja insuliinihoitoinen tyypin 2)
Usein syöminen voi auttaa verensokerin tasaisena pitämisessä ja ehkäistä hypo- ja hyperglykemiaa. Tärkeää on myös hiilihydraattien tasainen jakaminen
No tuossa oli kyllä ihan päteviä syitä, miksi syödä 5 kertaa päivässä. Mutta olen perusterve ihminen ilman syömishäiriöitä, niin en näe että mun tarvii alkaa muuttaa syömistottumuksiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön säännöllisesti 4 krt päivässä. Suositus sairauden takia.
Joku sulle "suositellut" Kertoiko suosittelija perusteluja?
Tottakai kertoi. Hoitava taho.
Mulle suositeltu vielä useampaa määrää. Lääkäri.
Lääkärit tietävät vain lääkkeistä, eivät mitään ravitsemuksesta. Tämän ne oppivat aivopesukouluissaan, jotta voivat tunkea ihmisiin lääkkeitä kunnon ravinnon sijasta rahan takia. Siksi tätä "tiedettä" kutsutaan lääketieteeksi. Jos et pidä ruokaa lääkkeenäsi niin päädyt syömään lääkkeitä ruokanasi. Näin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön säännöllisesti 4 krt päivässä. Suositus sairauden takia.
Joku sulle "suositellut" Kertoiko suosittelija perusteluja?
Tottakai kertoi. Hoitava taho.
Mulle suositeltu vielä useampaa määrää. Lääkäri.
Lääkärit tietävät vain lääkkeistä, eivät mitään ravitsemuksesta. Tämän ne oppivat aivopesukouluissaan, jotta voivat tunkea ihmisiin lääkkeitä kunnon ravinnon sijasta rahan takia. Siksi tätä "tiedettä" kutsutaan lääketieteeksi. Jos et pidä ruokaa lääkkeenäsi niin päädyt syömään lääkkeitä ruokanasi. Näin se vain on.
Ymmärrän, että monilla on pettymyksiä tai epäluottamusta terveydenhuoltoa kohtaan, ja niistä on tärkeä puhua. Mutta on hyvä huomioida, että lääkärit kyllä opiskelevat myös ravitsemusta, ehkä ei yhtä syvällisesti kuin ravitsemusterapeutit, mutta perusasiat kuuluvat koulutukseen.
Lääkkeet ja ravinto eivät ole vastakkain, vaan täydentävät toisiaan. Esimerkiksi diabeteksen tai korkean verenpaineen hoidossa ruokavalio on ensisijaisen tärkeä, ja monissa tapauksissa sitä suositellaan lääkityksen ohella tai jopa ennen sitä.
Lääketiede ei ole täydellistä, mutta se perustuu tutkittuun tietoon, ja ravitsemustiede on osa sitä. Kannattaa pitää avoin mieli molempien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydellisiä syitä syödä usein
1. Sappirakon poiston jälkeen
Ilman sappirakkoa sappi ei enää varastoidu vaan valuu suoraan ohutsuoleen. Tämä voi vaikeuttaa rasvojen sulatusta ja aiheuttaa rasvaripulia. Usein syöminen auttaa sappea virtaamaan tasaisemmin ja ruoansulatuksen pysymään vakaampana.
2. IBS (ärtyvän suolen oireyhtymä)
Monet IBS-potilaat hyötyvät pienistä, usein toistuvista aterioista, koska suuret ateriat voivat laukaista oireita: turvotusta, vatsakipua, ripulia tai ummetusta. Säännöllinen syöminen myös rauhoittaa suoliston rytmiä.
3. Diabetes (erityisesti tyypin 1 ja insuliinihoitoinen tyypin 2)
Usein syöminen voi auttaa verensokerin tasaisena pitämisessä ja ehkäistä hypo- ja hyperglykemiaa. Tä
No tuossa oli kyllä ihan päteviä syitä, miksi syödä 5 kertaa päivässä. Mutta olen perusterve ihminen ilman syömishäiriöitä, niin en näe että mun tarvii alkaa muuttaa syömistottumuksiani.
Ei sun tarvikaan. Kuka on käskenyt?
Mulle riittää että syön kerran päivässä. Kahvia sitten menee paljon päivän aikana.
"
Ymmärrän, että monilla on pettymyksiä tai epäluottamusta terveydenhuoltoa kohtaan, ja niistä on tärkeä puhua. Mutta on hyvä huomioida, että lääkärit kyllä opiskelevat myös ravitsemusta, ehkä ei yhtä syvällisesti kuin ravitsemusterapeutit, mutta perusasiat kuuluvat koulutukseen.
Lääkkeet ja ravinto eivät ole vastakkain, vaan täydentävät toisiaan. Esimerkiksi diabeteksen tai korkean verenpaineen hoidossa ruokavalio on ensisijaisen tärkeä, ja monissa tapauksissa sitä suositellaan lääkityksen ohella tai jopa ennen sitä.
Lääketiede ei ole täydellistä, mutta se perustuu tutkittuun tietoon, ja ravitsemustiede on osa sitä. Kannattaa pitää avoin mieli molempien suhteen."
Lääkärien ravitsemusopinnot ovat naurettavia ja kaikki siellä puhjautuu lääkintään eli rahan tekemiseen. Miten meni tämän valenuhan kanssa. Rokote teilasi enemmän populaa kuin kaikki maailman historian rokotteet yhteensä. Paljon tuli uusia lääkemiljardöörejä ja rokoteruumiita mukamas valenuhasta.
Ei tietenkään tarvii. Jos ei tee mieli. Syöt pikkasen enemmän lounaalla ja päivällisellä niin ei nälkäkään yllätä
Ai mistä johtuu? Et osaa itse miettiä asiaa tai googlettaa?
Suositukset ovat vain suosituksia, ei ihmisten todellinen ruokavalio. Tutkimukset osoittaa, että suurin osa suomalaisista ei noudata ravintosuosituksia. Ihmiset syö liikaa sokeria, kovaa rasvaa ja suolaa, ja liian vähän kasviksia, kuitua ja täysjyvää. Esimerkiksi 2023 tiedoissa suomalaisista vain 14% sai riittävästi kuitua.
Elinympäristö ja ruokakulttuuri tukee epäterveellistä syömistä, kuten ultraprosessoituja ruokia, valmisaterioita ja pikaruokaa. Työelämän kiire, ruutuajan lisääntyminen ja stressi johtaa helposti naposteluun, epäsäännölliseen syömiseen ja ylensyöntiin
IBS on toiminnallinen suolistosairaus, ei tulehduksellinen. Syinä esim. stressi, aivo-suoli-akselin herkistyminen, ärsyttävät ruoka-aineet, suolistomikrobisto. Lisäksi moderni elämäntapa (stressi, kiire, jatkuva ärsyketulva) pahentaa IBS-oireita. Suomessa IBS-tunnettuus on korkealla, mistä seuraa enemmän diagnooseja (hyvä asia), minkä takia näyttää siltä että IBS on yleisempää, vaikka osa tästä on parantunutta tunnistamista.
Viralliset ravintosuositukset on suunnattu väestötasolle eikä ne ota huomioon kaikkia erityistilanteita (IBS, sappivaivat, migreeniruokavaliot, neurodiversiteetti (esim. ADHD ja syöminen)). Monet saa oireita suositusten mukaisista ruoista (esim. ruisleipä, palkokasvit, täysjyväviljat), mikä heikentää luottamusta suosituksiin.
Lihavuus ja suolistovaivat kasaantuu usein alempaan sosioekonomiseen asemaan. Terveellinen ruoka, ravitsemusterapia ja ruokavalio-ohjaus ei ole tasaisesti saatavilla. Moni ei pääse hoitoon ajoissa tai saa vain pintapuolista tietoa.
Riittääkö?