Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä tätä, että pitäisi syödä 5 kertaa päivässä

Vierailija
06.10.2025 |

Ymmärrän toki aamupalan, lounaan ja päivällisen syönnin. Mutta että pitäisi vielä syödä välipala ja iltapala? Mulla ainakin ideat tuntuvat loppuvan kesken, kun mietin mitä syödä viisi kertaa päivässä eri aterioilla.

Kommentit (212)

Vierailija
181/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IBD

Suolisto-oireita voi pyrkiä lieventämään ja ruoansulatusta edistämään

- syömällä rauhallisesti ja pureskelemalla huolellisesti

- jakamalla päivän ruokamäärän 46 aterialle

- antamalla suoliston levähtää aterioiden välillä, älä napostele

- juomalla päivän mittaan vähintään 11,5 litraa vettä

- pukeutumalla riittävään väljiin vaatteisiin

- liikkumalla päivittäin se edistää myös ruokamassan etenemistä suolistossa

- levolla ja stressinhallinnalla.

KORJAUS:

jakamalla päivän ruokamäärän 4-6 aterialle

Täh? Siis 11.5 litraa vettä eli äm

väliviiva-vammainen tarkoittanee tuossakin 1 - 1,5 litraa :D

Olen kanssa huomannut, että jos kopioi tänne jostain tekstiä, väliviivat ei aina toimi.

Vierailija
182/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä viisi kertaa päivässä pidät verensokerisi korkealla ja työllistät lääketehtaita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä Ranska-Italia-jankuttajat eivät ole koskaan viettäneet maassa pidempiä aikoja. Ranskalaiset naiset ovat hoikempia, koska ylipainoisia halveksutaan, miehiä tämä ei tietenkään koske. Nälkää torjutaan tupakalla. Tässäkin on asenteet muuttumassa. Italiassa olen viettänyt vain lyhyempiä aikoja, mutta suurkaupunkien keskustojen ulkopuolella porukka ei ole mitenkään erityisen hoikkaa. Aterioita syödään useampi päivässä ja varsinkin lapset saavat välipaloja siinä missä Suomessakin. Käsittääkseni ero lihavuustilastoissa ei ole edes erityisen suuri. Espanjalaiset syövät ihan samalla tavalla iltapainotteisesti, mutta taitavat olla vielä suomalaisiakin paksumpia. Olisiko mitenkään niin, että eri ihmisille sopii eri rytmit...

Seli-seli.. ja kun sinä olet turistina nähnyt toisten turistien syövän noin Ranskassa ja Italiassa niin sittenhän se on niin että monikymmenmiljoonaiset kansat syövät just niin kun sinä olet kymmenen ihmisen (toisten turistien) nähnyt syövän. Naivia, sanon minä. 

Vierailija
184/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärässä useammassakin asiassa.

Ei ruokakertojen määrä lihota. Jos syö maltillisen määrän 5 kertaa päivässä, voi ihan hyvin olla hoikka. Lihominen riippuu siitä, miten paljon saa yhteensä kaloreita päivän aikana, ei siitä kuin monta kertaa syö.

Jotkut aikuisetkin tarvitsevat välipaloja. Useampi kirjoittaja on tässäkin ketjussa kertonut syövänsä välipaloja ihan lääkärin määräyksestä. 

Viis veisaa suosituksista! Toki sinun ja perheesi kokemus on kattavampi ja tieteellisempi kuin ravitsemusasiantuntijoiden vuosikymmenten tutkimus.

En ole sairas joten en tarvitse lääkärin määräyksiä syömiseeni. Vai niin ja sinä olet sitten oikeassa. Onko pätemisen tarvetta? Meillä on neljä lasta jotka ovat jo aikuisia. Olemme olleet kaikki perusterveitä koko ikämme. Mainitsin etten välitä suosituksista enkä ole koskaan välittänyt mutta en väittänyt omia ruokailutapojani mitenkään kattavaksi ja tieteelliseksi. Sinulla on v-käyrä korkealla kun et hyväksy muita vaihtoehtoja kuin nk. ravintoasiantuntijoiden tutkimuksia. Juuri luin, että Kanadan yliopistoissa tehty tutkimus jossa 2x viikossa punaista lihaa ei ole ollenkaan vaarallista ja syöpää aiheuttavaa. Mistä johtuu, että Suomessa on valtava määrä suolistosairautta ibs ja liikalihavuutta ylenmäärin jos kerran ravintosuositukset ovat niin erinomaiset nimenomaan Suomessa. Perheemme on perusterve, miehellä ei ole pallomahaa ja lapset ovat hoikkia kuten myös lapsenlapset. 

Vierailija
185/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön 5 kertaa päivässä pääasiassa näin.

1. Aamupala: 250g rasvatonta rahkaa, 2,5dl marjoja, loraus sokeroimatonta mehukeittoa

2. Lounas: 200g erilaisia vihanneksia, 1rkl oliiviöljyä, 150g kanaa/tonnikalaa/katkarapuja

3. Välipala: esim. Valio PROfeel proteiinivanukas 180g

4. Illallinen: 200g erilaisia vihanneksia, 1rkl oliiviöljyä, 150g kanaa/10% jauhelihaa tai muuta lihaa + 150g perunaa

5. Iltapala: suihkaus oliiviöljyä pannulle + 2 kananmunaa, 2 siivua 95% kalkkunaleikettä, omena/päärynä TAI  treeni-iltana treenien jälkeen 1dl kaurahiutaleita, 100g raejuustoa, 1 kananmuna + omena/päärynä

Ihmettelen ap:b kysymystä, että mitä vikaa siinä on, että jaan nämä ruoat 5 annokseen päivässä, jos se sopii minulle ja paino on normaali ja lihastakin tästä naisesta löytyy liikunnallisen elämäntavan ja säännöllisen lihastreenin myötä?

Tarkistakaapa vaikka youtubesta urheiliita miten he syövät ja kuinka usein.

Vierailija
186/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Noin 12 kertaa syön päivässä.

Vierailija
187/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa syödään 2 kpl tuhtia ateriaa. 

SIELLÄ VÄHITEN 2- tyypin diabetesta Euroopassa. 

Mistähän suomalaisten lihavuus voisi johtua? Hmm...

Saattaa olla että syövät kaksi kertaa päivässä, mutta heidän ateriat voivat kestää tuntikausia! 

Vierailija
188/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en kyllä todellakaan syö noin terveesti ja kurinalaisesti kuin yllä, enkä edes joka päivä samaa määrää aterioita. Yleensä 4-5 ateriaa. Öljyt ei ole mitään suihkauksia vaan kunnon lorauksia ja syön ihan normaalisti juustoa, kermaa, leipää, pastaa ja riisiä sekä hui kamala herkkuja ja alkoholia. Olen normaalipainoinen ja veriarvot oikein hyvät. Kuidun saannin yritän pitää riittävänä niin vatsa voi paremmin, muuten en seuraa tai laske mitään.

Vierailija
189/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömällä viisi kertaa päivässä pidät verensokerisi korkealla ja työllistät lääketehtaita. 

Mitä sä sekoilet? Ei kaikki ole mitään esidiabeetikkoja. Minä syön kuin lintu, pikkuruisia annoksia 5 tai 6 kertaa päivässä. Veren sokerini on täysin normaali, ei ole diabetestä eikä sukurasitetta sille. Ei ylipainoa eikä muitakaan sairauksia. Jos sun on diabeteksen vuoksi syötävä jollain tietyllä tavalla, älä toitota sitä totuutena muille.

Vierailija
190/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön 2 kertaa päivässä. Vedän yön yli pätkäpaaston ja sitten suoraan syön lounaan klo 11 ja sitten illallisen klo 18-20 riippuen miten on nälkä. 

Vierailija
191/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön suuren aamiaisen, hyvin pienen lounaan jos ollenkaan, ja illallisen. Yksi hedelmä tai porkkana voi mennä välipalana, usein ei. En ymmärrä jatkuvaa napostelua ja loputonta välipalojen virtaa. Ei tee edes mieli mitään välipaloja.

Niin, näin me ollaan erilaisia. Uskomatonta! 

Vierailija
192/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt energisenä noilla kolmella aterialla, että syö kerralla liikaa, niin ei sinun tarvitse syödä. 

Kyse on hallinnasta ja siitä, ettei venytä mahaansa suureksi, kun syö pieniä annoksia. En itse ainakaan saisi kaikkia ravintoaineita syömällä kolmesti. Joutuisin syömään ihan jäätäviä annoksia ja miettimään vielä tarkemmin sen, että saan kaikkia ravintoaineita. Se mikä siis toimii sinulle, ei toimi kaikille. Toiset myös napostelevat hirveästi, jos eivät syö säännöllisesti. Eli tarkoitus on ehkäistä myös sitä. 

Miksi esimerkiksi Italiassa porukka on hoikempaa ja terveempää kuin Suomessa ja siellä tyyliin syödään vain kolme kertaa päivässä?

Italiassa syödään laadukasta ja yksinkertaista ruokaa. Aamiaista ei juuri ollenkaan. Lounas ja illallinen on

Italiassa syödään kyllä leipää, pastaa ja juustoa. Toki paljon kasviksia myös, mutta ei kukaan karttele hiilareita. En myöskään usko perunalastujen olevan syy lihavuuteen, eiköhän suurin osa vain syö liikaa ihan yleisesti. Perus palstamutuilu, lihavaksi tulee vain syömällä roskaruokaa, ei tietenkään syömällä liikaa ihan tavallista ruokaa.

Vierailija
193/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Yhdestä kolmeen kertaan päivässä riittää aikuiselle ihmiselle. 

Riippuu ihan ihmisestä. Jos ihminen syö yhdestä kolmeen kertaa päivässä ja hänellä ei ole painonhallintaongelmia, niin yhdestä kolmeen kertaa riittää hänelle. Jos ongelmia on, niin kannattaa alkaa järkeistää ateriarytmiä (ja samalla myös mitä ruokaa syö ja määriä).

Pätkäpaasto auttaa tutkitusti laihtumaan, koska kun syömisen aikaikkunaa ja sen myötä käytännössä myös syömiskertoja rajoitetaan, useimmat ihmiset syö automaattisesti vähemmän kaloreita. 

Vierailija
194/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydellisiä syitä syödä usein

1. Sappirakon poiston jälkeen 

Ilman sappirakkoa sappi ei enää varastoidu vaan valuu suoraan ohutsuoleen. Tämä voi vaikeuttaa rasvojen sulatusta ja aiheuttaa rasvaripulia. Usein syöminen auttaa sappea virtaamaan tasaisemmin ja ruoansulatuksen pysymään vakaampana.

2. IBS (ärtyvän suolen oireyhtymä)

Monet IBS-potilaat hyötyvät pienistä, usein toistuvista aterioista, koska suuret ateriat voivat laukaista oireita: turvotusta, vatsakipua, ripulia tai ummetusta. Säännöllinen syöminen myös rauhoittaa suoliston rytmiä.

3. Diabetes (erityisesti tyypin 1 ja insuliinihoitoinen tyypin 2)

Usein syöminen voi auttaa verensokerin tasaisena pitämisessä ja ehkäistä hypo- ja hyperglykemiaa. Tärkeää on myös hiilihydraattien tasainen jakaminen pitkin päivää.

4. Reaktiivinen hypoglykemia

Tämä tarkoittaa verensokerin nopeaa laskua aterian jälkeen. Usein pienet ja säännölliset ateriat voivat estää verensokerin heilahtelut.

5. Raskaus

Raskaana olevat voivat hyötyä usein syömisestä, koska se voi auttaa hallitsemaan pahoinvointia ja verensokerin vaihteluita, sekä varmistaa ravinteiden riittävän saannin sikiölle.

6. Syömishäiriöistä toipuminen

Anoreksiasta tai muista syömishäiriöistä toipuvat tarvitsevat usein tarkan ja tiheän ateriarytmin, jotta aineenvaihdunta ja hormonitoiminta palautuvat normaaliksi.

7. Kilpirauhasen vajaatoiminta 

Ei virallista konsensusta, mutta osa kokee voivansa paremmin syödessään pienempiä aterioita useammin. Tämä voi tukea aineenvaihduntaa ja vireyttä.

8. Ruoansulatusvaivat, refluksi, tai hidas mahalaukun tyhjentyminen (gastropareesi)

Pienet, tiheät ateriat voivat ehkäistä pahoinvointia, vatsakipua ja närästystä.

Vierailija
195/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt energisenä noilla kolmella aterialla, että syö kerralla liikaa, niin ei sinun tarvitse syödä. 

Kyse on hallinnasta ja siitä, ettei venytä mahaansa suureksi, kun syö pieniä annoksia. En itse ainakaan saisi kaikkia ravintoaineita syömällä kolmesti. Joutuisin syömään ihan jäätäviä annoksia ja miettimään vielä tarkemmin sen, että saan kaikkia ravintoaineita. Se mikä siis toimii sinulle, ei toimi kaikille. Toiset myös napostelevat hirveästi, jos eivät syö säännöllisesti. Eli tarkoitus on ehkäistä myös sitä. 

Miten järjettömän suuria annoksia sinä sitten syöt päivän mittaan jos vatsasi venyy annoskokojen vuoksi jos syöt kaiken kerralla? Minä pärjään aamiaisen lisäksi yhdellä normiaterialla ja ehkä jollain hedelmillä illemmalla. Mu

Liikunnan jälkeen on äärimmäisen tärkeää syödä. 

Vierailija
196/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä Ranska-Italia-jankuttajat eivät ole koskaan viettäneet maassa pidempiä aikoja. Ranskalaiset naiset ovat hoikempia, koska ylipainoisia halveksutaan, miehiä tämä ei tietenkään koske. Nälkää torjutaan tupakalla. Tässäkin on asenteet muuttumassa. Italiassa olen viettänyt vain lyhyempiä aikoja, mutta suurkaupunkien keskustojen ulkopuolella porukka ei ole mitenkään erityisen hoikkaa. Aterioita syödään useampi päivässä ja varsinkin lapset saavat välipaloja siinä missä Suomessakin. Käsittääkseni ero lihavuustilastoissa ei ole edes erityisen suuri. Espanjalaiset syövät ihan samalla tavalla iltapainotteisesti, mutta taitavat olla vielä suomalaisiakin paksumpia. Olisiko mitenkään niin, että eri ihmisille sopii eri rytmit...

Ranskalaiset on Euroopan suurin ulostuslääkkeiden käyttäjä eli naiset kyllä syövät ja juovat mutta kakka lentää heti sen jälkeen.

Just näin! Keinonsa kullakin.

Vierailija
197/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan tasaisena. 

Vierailija
198/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä kevyitä välipaloja. Nehän valahtavat ihan tyhjään vatsaan. Jos oli nälkä ennen välipalaa, on nälkä välipalan jälkeenkin, ellei välipalaksi vedetä puolikasta suklaalevyä. Miksi niitä sitten syödään? 

Itse mieluummin syön päivällisen jo klo 16, enkä mitään sen jälkeen, kun vedän koko iltapalan pieniä välipaloja, jotta voin venyttää illallisaikaa. 

Mietin ihan samaa. 

Voisiko joku hedelmä-välipalaksi-syöjä tulla kertomaan, miten hedelmä auttaa nälän hillitsemisessä?

Monet hedelmät (esim. omena, päärynä, appelsiini) sisältää liukoista kuitua, ja se hidastaa mahalaukun tyhjenemistä, jolloin tunnet olosi kylläisemmäksi pidempään. Kuitu myös tasaa verensokeria, mikä ehkäisee nopeaa nälän palaamista. Hedelmien sisältämät luontaiset sokerit (fruktoosi + glukoosi) nostaa verensokeria, mikä antaa keholle nopean energiabuustin, joka voi katkaista näläntunteen. Hedelmissä on myös paljon vettä (jopa 8090 %), mikä täyttää vatsaa ilman ylimääräisiä kaloreita.

Seuraava kysymys?

Vierailija
199/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi Italiassa porukka on hoikempaa ja terveempää kuin Suomessa ja siellä tyyliin syödään vain kolme kertaa päivässä?

Ja miten tiedät faktana että Italiassa kaikki on hoikempia? Olen nähnyt aika tuhteja mammoja ja pappoja siellä. 

Mutta se on ihan totta että kannattaa kuunnella omaa kroppaansa ja syödä sen mukaan mikä itselle soveltuu parhaiten. Jos ei tarvii mitään "paloja" aterioiden välissä niin ei sitten syö niitä.

Vierailija
200/212 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miksi annoskoot pitäisi olla pieniä jos syö viisi kertaa päivässä? Itse pudotan painoa ja syön ihan vatsani täyteen jokaisella aterialla. Päivän kalorimäärät on noin 1500-1700kcal päivä kun välillä laskeskelen. 

Kun normaalit päivän ateriat perustuvat ihan perusruokaan, perunaan, täysjyväpastaan tai -riisiin ja kasviksiin sekä vähärasvaiseen lihaan, niin ei se yhden ruokailun kalorimäärä nouse mihinkään korkealle vaan on 300-400. Silti saa mahansa täyteen. 

Välipalalla rahkaa marjoilla/hedelmillä ja pähkinöillä, aamu ja iltapala puurolla ja jollain proteiininlähteellä. Hyvin yksinkertaista, ei tule suurta nälkää aterioiden välillä eikä sen koommin myöskään herkkuhimoja. 

Viiden ruokailukerran suositus perustuu ihan tuohon, sekä siihen että esimerkiksi 800g vihanneksia voi olla hankala saada vähemmillä ruokailukerroilla syödyksi, kun suomalaiset on vähän huonoja kasvisten syöjiä. Helpostiham se maha täyttyy kolme kertaa päivään jollain runsasrasvaisella lasagnella, mutta siihen ei mahdukaan enää kasviksia sitten kaveriksi. 

Jokainen tietysti on yksilö, toisilla toimii kolme kertaa syöminen ja toisilla viisi. Itse olin ennen tuollainen kolme kertaa päivässä syöjä, ja laskin silloinkin kaloreita eikä paino laskenut. Ei ollut myöskään kyllä silloin nälkä. Nyt kun syön 5 kertaa päivässä niin nälkä alkaa tuntua siinä 2,5h kuluttua syömisestä ja paino on pudonnut!