En ymmärrä tätä, että pitäisi syödä 5 kertaa päivässä
Ymmärrän toki aamupalan, lounaan ja päivällisen syönnin. Mutta että pitäisi vielä syödä välipala ja iltapala? Mulla ainakin ideat tuntuvat loppuvan kesken, kun mietin mitä syödä viisi kertaa päivässä eri aterioilla.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä kevyitä välipaloja. Nehän valahtavat ihan tyhjään vatsaan. Jos oli nälkä ennen välipalaa, on nälkä välipalan jälkeenkin, ellei välipalaksi vedetä puolikasta suklaalevyä. Miksi niitä sitten syödään?
Itse mieluummin syön päivällisen jo klo 16, enkä mitään sen jälkeen, kun vedän koko iltapalan pieniä välipaloja, jotta voin venyttää illallisaikaa.
Mietin ihan samaa.
Voisiko joku hedelmä-välipalaksi-syöjä tulla kertomaan, miten hedelmä auttaa nälän hillitsemisessä?
Esim omenassa ja päärynässä on hitaasti sulavia kuituja, banaanissa samoin. Hyvin siirtää nälkää pari tuntia, banaanilla jopa yön yli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt energisenä noilla kolmella aterialla, että syö kerralla liikaa, niin ei sinun tarvitse syödä.
Kyse on hallinnasta ja siitä, ettei venytä mahaansa suureksi, kun syö pieniä annoksia. En itse ainakaan saisi kaikkia ravintoaineita syömällä kolmesti. Joutuisin syömään ihan jäätäviä annoksia ja miettimään vielä tarkemmin sen, että saan kaikkia ravintoaineita. Se mikä siis toimii sinulle, ei toimi kaikille. Toiset myös napostelevat hirveästi, jos eivät syö säännöllisesti. Eli tarkoitus on ehkäistä myös sitä.
Miksi esimerkiksi Italiassa porukka on hoikempaa ja terveempää kuin Suomessa ja siellä tyyliin syödään vain kolme kertaa päivässä?
Onko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön säännöllisesti 4 krt päivässä. Suositus sairauden takia.
Joku sulle "suositellut" Kertoiko suosittelija perusteluja?
En ole tuo, jolle vastaat. Mutta minullekin on suositeltu useita pieniä aterioita vuorokaudessa. Suosittelija(t) kertoi kyllä perusteet. Ja tajusin itsekin kun hengenvaarallinen suolitukos oli pari kertaa. Ei ole leikkimistä suolistosyövän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt energisenä noilla kolmella aterialla, että syö kerralla liikaa, niin ei sinun tarvitse syödä.
Kyse on hallinnasta ja siitä, ettei venytä mahaansa suureksi, kun syö pieniä annoksia. En itse ainakaan saisi kaikkia ravintoaineita syömällä kolmesti. Joutuisin syömään ihan jäätäviä annoksia ja miettimään vielä tarkemmin sen, että saan kaikkia ravintoaineita. Se mikä siis toimii sinulle, ei toimi kaikille. Toiset myös napostelevat hirveästi, jos eivät syö säännöllisesti. Eli tarkoitus on ehkäistä myös sitä.
Miksi esimerkiksi Italiassa porukka on hoikempaa ja terveempää kuin Suomessa ja siellä tyyliin syödään vain kolme kertaa päivässä?
Mun mielestä ei ole hoikkia. Rikkaat ja hyvätuloiset on aina hoikkia ja heillä on vähemmän päihdeongelmia
Nyt kirjoitit mututietoasi. Kauanko olet asunut ja käynyt töissä Italiassa? Niin, et koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kirjoitit mututietoasi. Kauanko olet asunut ja käynyt töissä Italiassa? Niin, et koskaan.
17 vuotta. Pääsääntöisesti Euroopassa on sama lihavuusongelma kuin kaikkialla länsimaissa. Vain hyvätuloiset loistaa hoikkuudessaan ja terveystilastoissa, koska heillä on varaa siihen ja toiseksi heidän elämä on turvattua leipää aina eläkeikään asti.
Stressi toimeentulosta ja taloudellinen epävarmuus altistaa monenlaisille terveysongelmille. Tämän takia lääkärit on myös usen hoikkia ja terveitä. Heillä on varaa olla.
Ei se että tietäisivät miten eletään terveellisesti, vaan leveä ja pitkä leipä eläkepäiviin aiheuttaa hyvätuloisuuden sivuvaikutukset.
Koska he elävät hyvn toiset jopa muita moninkertaisesti paremmin, niin toisten pitää kärsiä ja kuolla elintasosairauksiin ennen eläkeikää. Ovat myös köyhiä sen takia että muut voisivat ottaa heitä rahat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka keksi, että terveen aikuisen pitäisi syödä pupeltaa 3- 4 tunnin välein?
Elintarviketeollisuus?
Jokainen ymmärtää, että tämä on yksi merkittävä syy suomalaisten lihomiseen. Ennenkin oli karkkia ja limpparia kaupoissa eikä esim lapset olleet lihavia ( ehkä 1: 50 oli ) .
Itse ainakin pudotin painoa 10 kiloa lyhyessä ajassa, kun aloin syömään 6 kertaa päivässä, kun ennen tuli iltaisin ahmittua kun söin vain kerran päivässä.
Kun syö monta kertaa päivässä, ei ole nälkä ja annokset pysyvät kohtuullisina.
Jos on jatkuvasti nälkä kertoo vain ettei kroppa osaa käyttää omia rasvoja.
Onko luetun ymmärtämisessä ongelmia? Syömällä monta kertaa päivässä, ei ole nälkä missään vaiheessa, joten silloin ei tule syötyä paljon. Pelkästään illalla syödessä on jo sen verran nälkä, että helposti tulee syötyä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä kevyitä välipaloja. Nehän valahtavat ihan tyhjään vatsaan. Jos oli nälkä ennen välipalaa, on nälkä välipalan jälkeenkin, ellei välipalaksi vedetä puolikasta suklaalevyä. Miksi niitä sitten syödään?
Itse mieluummin syön päivällisen jo klo 16, enkä mitään sen jälkeen, kun vedän koko iltapalan pieniä välipaloja, jotta voin venyttää illallisaikaa.
Mietin ihan samaa.
Voisiko joku hedelmä-välipalaksi-syöjä tulla kertomaan, miten hedelmä auttaa nälän hillitsemisessä?
Eikä tarvi mennä nälissään ruokakauppaan.Siten, että ei ole heti nälkä, kun kotiin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka keksi, että terveen aikuisen pitäisi syödä pupeltaa 3- 4 tunnin välein?
Elintarviketeollisuus?
Jokainen ymmärtää, että tämä on yksi merkittävä syy suomalaisten lihomiseen. Ennenkin oli karkkia ja limpparia kaupoissa eikä esim lapset olleet lihavia ( ehkä 1: 50 oli ) .
Itse ainakin pudotin painoa 10 kiloa lyhyessä ajassa, kun aloin syömään 6 kertaa päivässä, kun ennen tuli iltaisin ahmittua kun söin vain kerran päivässä.
Kun syö monta kertaa päivässä, ei ole nälkä ja annokset pysyvät kohtuullisina.
Pudotin itse painoa 22kg ja lihaksia meni myös nyrkkeilijän dieetillä.
Illalla yksi päivällinen ennen nukkumaan menoa. SAa syödä niin paljon kuin jaksaa. Töiden ja treenin jälkeen kamala nälkä. Treenistä en tinkinut koskaan. Tein treenin vaikka tulin töistä klo 20. Perhekin sai olla hiljaa ja pärjätä ilman minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa.
Se siirtää nälkää muutamilla tunneilla eteenpäin.
Ensiksi pitää miettiä se kokonaistarve. Urheilija ja fyysisesti raskasta työtä tekevä tarvii enemmän kuin melko passiivinen ihminen. Samoin kylmässä työskentelevä. Tässäkään ei tarvitse liioitella. Vain himotreenaajilla ja kestävyysurheilijoilla voi olla vaikeuksia saada syötyä riittävästi kaloreita. Suurin osa syö liikaa tai vääränlaista ruokaa.
Ihmiset ei osaa enää kuunnella kehoaan. Se kertoo kyllä, jos se toimii oikein. Lihavilla on usein aivan kuin jokin paniikki sen nälän tunteen kanssa. Ymmärtäkää, että se tunne on normaali eikä siihen kuole. Jos ruoka on tunnin sisällä, et tarvitse välipalaa sitä ennen, vaikka onkin vähän nälkä. Etkä tarvitse ravintolassa odotellessa kolmea palaa leipää, saati jättiannoksen päälle limua ja jälkiruokaa.
Usein nälkä onkin oikeasti janon tunne ja se menee ohi vesilasilla. Joskus kyseessä on verensokerin heittely. Se ei korjaannu pupeltamalla koko ajan jotain. Päinvastoin.
Kokeile viikon ajan kaikkia näitä ja katso, mikä toimii parhaiten sinulle:
1) Eteläeurooppalainen tyyli: Jätä aamupala väliin. Juo esim. pelkkä kahvi. Päivän ensimmäinen ruoka on kevyt lounas. Sitten tarvittaessa yksi välipala ja viimeisenä myöhäinen, runsas illallinen.
2) Aamupainotteinen: Reilu aamiainen, lounas, päivällinen. Ei välipaloja. Illalla ei syödä klo 18 jälkeen, korkeintaan teetä.
3) Kolme ateriaa tasaisesti: aamiainen, myöhäinen lounas, illallinen n. klo 19-20. Eli pitkät välit, ei välipaloja.
4) Suomalainen: aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Tässä mallissa annoskoot täytyy olla hyvin pieniä, ellet ole joku hiihtäjä, maatilallinen tai vastaava.
5) Syöt kun tuntuu siltä.
Itselläni on koko ajan nälkä, jos aloitan ruokarytmin jo aamulla, paisi jos syön jättimäisiä annoksia, joihin ruuansulatukseni ei kykene. Mutta jos en syö, niin en tarvitse kuin 2-3 ateriaa. Säännölliset ruoka-ajat on kuitenkin tärkeät, ettei tule korvattua ravintoa höttöhiilareilla, jotka eivät pidä nälkää.
Suomalainen ohjeistus sopii nykyisessä kaupungistuneessa yhteiskunnassa lähinnä lapsille ja heillekin voi opettaa ruoka-ajat. Ei kannata opettaa siihen, että koko ajan napostellaan mielitekojen mukaan, kaupassakin vedetään jotain banaania tai patukkaa. Sillä saadaan näitä pientä nälkää sietämättömiä aikuisia, joista tulee ylipainoisia viimeistään, kun kasvu loppuu. Kunnollisten aterioiden sijasta syödään karkkia, pullaa, leipää, sokerijugurtteja, mehuja, sipsejä, keksejä, jäätelöä, sokerimuroja, hilloa ja tunnin päästä on taas nälkä, mutta oikea ruoka ei maistu, kun se ei ole makeaa. Täällä saadaan jo pienet lapset hirveään sokerikoukkuun. Siitä on vaikea päästä irti.
Sinun ei tarvitse ymmärtää eikä miettiä asiaa sen enempää. Sinun ei tarvitse syödä viittä kertaa päivässä. Sinun tarvitsee vain huolehtia omasta syömisestäsi eikä ymmärtää muiden asioista yhtään mitään. Ei se vaikeaa ole jos oikein yrität. Muitakaan tuskin kiinnostaa sinun tapasi tehdä yhtään mitään eikä heillä ole tarvetta ymmärtää sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko?
Nuoret ihmiset on. Vaihdevuosien myötä mammat sielläkin lihoo ja papat vähän ikääntyessään myös. Mutta ero suomalaisiin on iso nuoremmissa ja lapsissa. Miehissä varmaan vaikuttaa sekin, ettei kaljaa kitata niin paljon, vaan juodaan ruualla viiniä. Ovat vieläpä meitä lyhyempiä, joten luulisi äkkiä ylimääräisen näkyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuuko kaikki sun tietosi vanhoihin tv-sarjoihin ja lehtiin? Kyllä sielläkin syödään useammin eikä siellä enää niin hoikkia olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sulle "suositellut" Kertoiko suosittelija perusteluja?
Tottakai kertoi. Hoitava taho.
Mulle suositeltu vielä useampaa määrää. Lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylensyöjän selityksiä :)
Mitä ihmeen selityksiä? Miksi sua haittaa, jos joku syö useamman kerran päivässä, jos se sopii hänelle? Jotenkin tästä paistaa läpi se, että oletat tuon kirjoittajan olevan lihava ja laiska. Hän ei sanonut mitään sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa syödään 2 kpl tuhtia ateriaa.
SIELLÄ VÄHITEN 2- tyypin diabetesta Euroopassa.
Mistähän suomalaisten lihavuus voisi johtua? Hmm...
No ei syödä. Taas ihme mielikuvia historiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulskein terveisin Aada 26v ja 115kg.
Olet ymmärtänyt väärin. Sä ahmia mussutat ehkä niillä kahdella ateriallasi mahasi äärimmilleen niin että melkein poksahtaa.
Me muut normaalisti syövät syömme maltillisesti useammalla aterialla emmekä kärsi ähkystä.
t: normaalipainoinen useasti syövä
Vierailija kirjoitti:
En mäkään mut se on suositus itse syön 2 krt/pvä, tosin myös napostelen.
Eli et syö vain 2 krt päivä, jos napostelet.
Nämä Ranska-Italia-jankuttajat eivät ole koskaan viettäneet maassa pidempiä aikoja. Ranskalaiset naiset ovat hoikempia, koska ylipainoisia halveksutaan, miehiä tämä ei tietenkään koske. Nälkää torjutaan tupakalla. Tässäkin on asenteet muuttumassa. Italiassa olen viettänyt vain lyhyempiä aikoja, mutta suurkaupunkien keskustojen ulkopuolella porukka ei ole mitenkään erityisen hoikkaa. Aterioita syödään useampi päivässä ja varsinkin lapset saavat välipaloja siinä missä Suomessakin. Käsittääkseni ero lihavuustilastoissa ei ole edes erityisen suuri. Espanjalaiset syövät ihan samalla tavalla iltapainotteisesti, mutta taitavat olla vielä suomalaisiakin paksumpia. Olisiko mitenkään niin, että eri ihmisille sopii eri rytmit...
Siten, että ei ole heti nälkä, kun kotiin pääsee.