En ymmärrä tätä, että pitäisi syödä 5 kertaa päivässä
Ymmärrän toki aamupalan, lounaan ja päivällisen syönnin. Mutta että pitäisi vielä syödä välipala ja iltapala? Mulla ainakin ideat tuntuvat loppuvan kesken, kun mietin mitä syödä viisi kertaa päivässä eri aterioilla.
Kommentit (82)
IBD
Suolisto-oireita voi pyrkiä lieventämään ja ruoansulatusta edistämään
- syömällä rauhallisesti ja pureskelemalla huolellisesti
- jakamalla päivän ruokamäärän 46 aterialle
- antamalla suoliston levähtää aterioiden välillä, älä napostele
- juomalla päivän mittaan vähintään 11,5 litraa vettä
- pukeutumalla riittävään väljiin vaatteisiin
- liikkumalla päivittäin se edistää myös ruokamassan etenemistä suolistossa
- levolla ja stressinhallinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt energisenä noilla kolmella aterialla, että syö kerralla liikaa, niin ei sinun tarvitse syödä.
Kyse on hallinnasta ja siitä, ettei venytä mahaansa suureksi, kun syö pieniä annoksia. En itse ainakaan saisi kaikkia ravintoaineita syömällä kolmesti. Joutuisin syömään ihan jäätäviä annoksia ja miettimään vielä tarkemmin sen, että saan kaikkia ravintoaineita. Se mikä siis toimii sinulle, ei toimi kaikille. Toiset myös napostelevat hirveästi, jos eivät syö säännöllisesti. Eli tarkoitus on ehkäistä myös sitä.
Miksi esimerkiksi Italiassa porukka on hoikempaa ja terveempää kuin Suomessa ja siellä tyyliin syödään vain kolme kertaa päivässä?
Italiassa syödään kyllä hedelmiä välipalana. On ihan tavallista syödä hedelmä aamupalan ja lou
Vaikka asun Italiassa jo kauan en ole ikinä nähnyt. Hedelmä syödään jälkiruokana yleisesti, usein on kaksi eri jälkiruokaa ja toinen niistä on juuri hedelmä ja pieni pala juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa syödään 2 kpl tuhtia ateriaa.
SIELLÄ VÄHITEN 2- tyypin diabetesta Euroopassa.
Mistähän suomalaisten lihavuus voisi johtua? Hmm...
Ota selvää ranskalaisten ravitsemussuosituksista. Siellä maitotuotteeksi lasketaan juusto, jonka annoskoko on 60 grammaa laadusta riippumatta. Vuorokaudessa ranskalaiseen ravitsemussuositukseen kuuluu kaksi annosta maitotuotteita ja esimerkiski pieni purkki maustettua jugurttia on maitotuoteannos. Suomalaiset kaatavat litran purkista kolme desiä sokerijugurttia ja pitävät sitä annoksena. Leipien päälle meneviä juustoja ei edes moni laske maitotaloustuotteisiin kuuluvaksi annokseksi.
Ranskalaisiin ravitsemussuosituksiin kuuluvat pavut ja linssit osana jokapäiväistä ruokavalioa. Olet varmaan huomannut pakastealtaassa vihreitä papuja eli haricots verts ranskaksi? Nii
Sä tosiaan vertaan ranskalaisia ravitsemussuosituksia suomalaisten huonoihin tapoihin, etkä ravitsemussuosituksiin. Nyt joku järki käteen tähän naurettavuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ymmärtää eron jos yksi vetää napansa äärirajoille kolmesti päivässä ja toinen vähän maistelee ruokaa viidesti päivässä niin se kolmesti syövä saa yli kolme kertaa enemmän kaloreita vuorokaudessa.
Minulla päinvastoin.
Suomessa tulee todella helposti syötyä 1500kcal ja jopa enemmän, ulkomailla jalorit jää 1300kcal paikkeille. Ei ne annokset 3x ole!
45
Minun annoskoko on tosiaan mahtuu sellaiselle leipälautaselle. En santsaile.
Vierailija kirjoitti:
IBD
Suolisto-oireita voi pyrkiä lieventämään ja ruoansulatusta edistämään
- syömällä rauhallisesti ja pureskelemalla huolellisesti
- jakamalla päivän ruokamäärän 46 aterialle
- antamalla suoliston levähtää aterioiden välillä, älä napostele
- juomalla päivän mittaan vähintään 11,5 litraa vettä
- pukeutumalla riittävään väljiin vaatteisiin
- liikkumalla päivittäin se edistää myös ruokamassan etenemistä suolistossa
- levolla ja stressinhallinnalla.
KORJAUS:
jakamalla päivän ruokamäärän 4-6 aterialle
Vierailija kirjoitti:
En mäkään mut se on suositus itse syön 2 krt/pvä, tosin myös napostelen.
Eli syöt kaksi ateriaa ja muutaman välipalan. Tuohan osuu hyvin suositukseen.
Vierailija kirjoitti:
Olisit ap päässyt helpommalla kun olisit googlettanut säännöllisen ruokailun hyödyt.
Eihän ap säännöllisyydestä mitään maininnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt energisenä noilla kolmella aterialla, että syö kerralla liikaa, niin ei sinun tarvitse syödä.
Kyse on hallinnasta ja siitä, ettei venytä mahaansa suureksi, kun syö pieniä annoksia. En itse ainakaan saisi kaikkia ravintoaineita syömällä kolmesti. Joutuisin syömään ihan jäätäviä annoksia ja miettimään vielä tarkemmin sen, että saan kaikkia ravintoaineita. Se mikä siis toimii sinulle, ei toimi kaikille. Toiset myös napostelevat hirveästi, jos eivät syö säännöllisesti. Eli tarkoitus on ehkäistä myös sitä.
Miksi esimerkiksi Italiassa porukka on hoikempaa ja terveempää kuin Suomessa ja siellä tyyliin syödään vain kolme kertaa päivässä?
Italiassa syödään kyllä hedelmiä välipalana.Ei syödä. Italiassa eivät aikuiset ihmiset syö yhtään mitään välipaloja. Lapset eri asia. Näin meidän seudulla Italiassa asuvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmä on jo välipala. Kaurapuuro, keitetty kananmuna ja lasi maitoa on jo ateria, erinomainen iltapala.
Kyllä on hemmetin tuhti "iltapala", pari tuntia aiemmin pistelit perunaa tai spaghettia pesuvadillisen verran päivälliseksi. Onko 100 kg jo tullut täyteen?
Ei vielä. Painan 56 kiloa. Onhan tässä vielä matkaa sataan kiloon. Odota ihan rauhassa, ystävä hyvä!
Mitä väliä sillä on kuinka monta kertaa syö, olennaista on saatu kalorimäärä. Viidesti pieniä annoksia näykkivä syö varmasti vähemmän kuin kolmesti nälkäänsä suuria annoksia ahmiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa syödään kyllä hedelmiä välipalana.
Italiassa syödään paljon enemmän hedelmiä kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa syödään 2 kpl tuhtia ateriaa.
SIELLÄ VÄHITEN 2- tyypin diabetesta Euroopassa.
Mistähän suomalaisten lihavuus voisi johtua? Hmm...
Ota selvää ranskalaisten ravitsemussuosituksista. Siellä maitotuotteeksi lasketaan juusto, jonka annoskoko on 60 grammaa laadusta riippumatta. Vuorokaudessa ranskalaiseen ravitsemussuositukseen kuuluu kaksi annosta maitotuotteita ja esimerkiski pieni purkki maustettua jugurttia on maitotuoteannos. Suomalaiset kaatavat litran purkista kolme desiä sokerijugurttia ja pitävät sitä annoksena. Leipien päälle meneviä juustoja ei edes moni laske maitotaloustuotteisiin kuuluvaksi annokseksi.
Ranskalaisiin ravitsemussuosituksiin kuuluvat pavut ja linssit osana jokapäiväistä ruokavalioa. Olet varmaan huomannut pakastealtaassa vihreitä papuja eli haricots verts ranskaksi? Nii
Ranskalaiset ovat ruokailun suhteen konservatiiveja. He pitävät kiinni ruokailuajoista ja siitä, ettei ruokailuun sekoiteta puhelinta ruokapöydässä jne. He arvostavat perinteisiä ruokiaan, niitäkin joita syötiin toisen maailmansodan aikaan kun kaikkea ei ollut saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ymmärtää eron jos yksi vetää napansa äärirajoille kolmesti päivässä ja toinen vähän maistelee ruokaa viidesti päivässä niin se kolmesti syövä saa yli kolme kertaa enemmän kaloreita vuorokaudessa.
Minulla päinvastoin.
Suomessa tulee todella helposti syötyä 1500kcal ja jopa enemmän, ulkomailla jalorit jää 1300kcal paikkeille. Ei ne annokset 3x ole!
45
En santsaile minäkään ikinä.
Äsken mun päivällinen oli 100g salsicciamakkaraa, 1 peruna, sipulia ja 200g kesäkurpitsaa "pyttipannuna". Tämä ei ihan mahtunut leipäkautaselle kun tuota kurppaa oli niin paljon
Lounas 6 falafelia, 150g tzazikia ja paahdettua tomaattia.
Aamiainen 1 ohut (1/2 suomalaisesta) paahtoleipäsiivu, paikallista tuorejuustoa ja itsetehtyä vähäsokerista hilloa 1 tl
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on kuinka monta kertaa syö, olennaista on saatu kalorimäärä. Viidesti pieniä annoksia näykkivä syö varmasti vähemmän kuin kolmesti nälkäänsä suuria annoksia ahmiva.
Kolmesti syövä ei suinkaan ahmi suuria annoksia. Hänen ei tarvitse ahtaa suurta määrää ruokaa sisuksiinsa.
Olennaista on ruuan sisältö, ei kalorimäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla päinvastoin.
45
Äsken mun päivällinen oli 100g salsicciamakkaraa, 1 peruna, sipulia ja 200g kesäkurpitsaa "pyttipannuna". Tämä ei ihan mahtunut leipäkautaselle kun tuota kurppaa oli niin paljon
Lounas 6 falafelia, 15
Aika isoilta vaikuttaa niihin annoksiin verrattuna, joita itse syön. Tänään esimerkiksi iltapala oli teekuppi hunajalla ja 5 teelusikallista bulgarian jugurttia. Se oli siis yksi viidestä ateriastani.Ei tehnyt mieli enempää.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan järkevä ja terveyttään ajatteleva ihminen ei "vedä napaansa äärirajoille kolmesti päivässä", ei edes jouluna. Junttien hommia tuommoinen ahmiminen ja vielä 3x päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla päinvastoin.
45
Äsken mun päivällinen oli 100g salsicciamakkaraa, 1 peruna, sipulia ja 200g kesäkurpitsaa "pyttipannuna". Tämä ei ihan mahtunut leipäkautaselle kun tuota kurp
Katsoin samaa, itse olisin syönyt 2 tai 3 falafelia esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla päinvastoin.
45
Lounas 6 falafelia, 15
Puolita tuo kokonaisruokamääräsi ja jaa viiteen osaan niin saat käsitystä annoskoostani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylensyöjän selityksiä :)
Nimenomaan ne, jotka syövät vain harvoja aterioita, ovat suurimmassa vaarassa ylensyödä.
Mikä oletus tuo on? Olen ruokaillut kuluneet 50 vuotta tasan kolme ke
Ja sun työtä on...? Ihan varmasti pärjää, jos istuu päivät takapuolellaan ja harrastelee jotain kevyttä liikuntaa. Fyysisissä töissä ja raskaammissa harrastuksissa ei pärjää. Ja siitä työn fyysisyydestä johtuen napaa ei voi vetää aterioilla täyteen, joten on pakko syödä vähän ja useasti. Itse syön kunnolla aamupalalla ja päivällisellä, kevyt lounas ja pari välipalaa, joka voi olla hedelmä tai kourallinen pähkinöitä tms. Iltapala tarpeen mukaan. Välillä päivän kulutus on niin suurta, että jos ei syö iltapalaa se kostautuu aamuyöstä nälkään heräämisellä.