Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä tätä, että pitäisi syödä 5 kertaa päivässä

Vierailija
06.10.2025 |

Ymmärrän toki aamupalan, lounaan ja päivällisen syönnin. Mutta että pitäisi vielä syödä välipala ja iltapala? Mulla ainakin ideat tuntuvat loppuvan kesken, kun mietin mitä syödä viisi kertaa päivässä eri aterioilla.

Kommentit (232)

Vierailija
81/232 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Yhdestä kolmeen kertaan päivässä riittää aikuiselle ihmiselle. 

Olet idi ootti. Aikuinen tarvitse viisi ateriaa päivässä, joskus neljä, joskus kuusi. Etenkin jos harrastaa liikuntaa. Mitä sinä tuskin teet.

Vierailija
82/232 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snacsit on just parhaita. Aika usein skippaan oikeat ateriat noiden pala-tyyppisten ruokailuhetkien suosioksi. Ihana esim. iltaruoaksi joku charcuterie-lankku jossa vaikka kuivattuja makkarasiivuja, juustoja, viinirypäleitä, dippejä ja keksejä.

Jos mättäisin snacksini oikeiden ruokien päälle niin olisin varmaan 300-kiloinen. Yleensä syön kahdesti päivässä jossa toinen ateria saattaa olla tuollainen edelläkuvaamani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin eilen 2 kertaa, söin joskus 2 aikaan ja 19.00 aikaan. 

Vierailija
84/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissa joissa on selvästi vähemmän ylipainoa syödään kolmesti ja kerralla kunnolla, ei mitään linnunannoksia verrattuna Suomeen. Mutta joillakin toimii toisinpäin. 

Vierailija
85/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt energisenä noilla kolmella aterialla, että syö kerralla liikaa, niin ei sinun tarvitse syödä. 

Kyse on hallinnasta ja siitä, ettei venytä mahaansa suureksi, kun syö pieniä annoksia. En itse ainakaan saisi kaikkia ravintoaineita syömällä kolmesti. Joutuisin syömään ihan jäätäviä annoksia ja miettimään vielä tarkemmin sen, että saan kaikkia ravintoaineita. Se mikä siis toimii sinulle, ei toimi kaikille. Toiset myös napostelevat hirveästi, jos eivät syö säännöllisesti. Eli tarkoitus on ehkäistä myös sitä. 

Minulla harvoin syöty iso annos vähentää napostelua. Jos syön pieniä annoksia, niin nälkä yllättää nopeammin, ja loppujen lopuksi tulee syötyä tällä tavoin enemmän kuin harvoin syödyillä isoilla annoksilla.

Vierailija
86/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että suomalaisia lihottaa tämä negatiivinen asenne. Ranskassa ja Italiassa ihmiset syö pitkään yhdessä, nauttii ruuasta mutta ennen kaikkea seurasta. Suomessa kyräillään, että minäpä en mene perheen kanssa syömään klo 18 päivällistä kun mun One Meal A Day on klo 19. Ja kaikilla on paha mieli ja ruoka on lopulta ainoa seura ja lohtu.

Vierailija
87/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että suomalaisia lihottaa tämä negatiivinen asenne. Ranskassa ja Italiassa ihmiset syö pitkään yhdessä, nauttii ruuasta mutta ennen kaikkea seurasta. Suomessa kyräillään, että minäpä en mene perheen kanssa syömään klo 18 päivällistä kun mun One Meal A Day on klo 19. Ja kaikilla on paha mieli ja ruoka on lopulta ainoa seura ja lohtu.

Tällä joskus on paasattu että ruoan pitää olla vain ainoastaan polttoainetta!! Kun taas maissa jossa vähemmän lihavia, HYVÄÄ ruokaa syödään aina porukassa ja paljon kerralla :D mutta vain tosiaan kolme kertaa päivässä. 

Vierailija
88/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää syödä viisi kertaa päivässä itse tehtyä ravintosuositusten mukaista ruokaa niin ei sitten juuri muuta ehdi tehdä koko päivänä kuin kuoria ja pilkkoa vihanmeksia ja keitellä papuja.

Vierailija
89/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa syödään 2 kpl tuhtia ateriaa. 

SIELLÄ VÄHITEN 2- tyypin diabetesta Euroopassa. 

Mistähän suomalaisten lihavuus voisi johtua? Hmm...

Joissakin sairauksissa tuo ei käy!

Mikä se semmoinen sairaus? 

Syömishäiriö.

Vierailija
90/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka autisti jaksaa jankata näin typerää aihetta edelleen?!

Vierailija
91/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiselle tämä suomalainen suositus viidestä ateriasta päivässä on paljon. Toimistotyötä tekevä ihminen saa todella helposti liikaa kaloreita ihan vahingossa, jos syö noin. En tiedä, miksi ja mistä meille on tällainen suositus rantautunut. Itse olen asunut Britanniassa pitkään ja siellä keskiluokkaiset toimistotyöntekijät syövät aamulla aamiaisen eli teetä/kahvia, paahtoleivän tai muroja ja jonkun hedelmän. Lounas on kevyt, usein se kerrosvoileipä tai salaatti tms. Illallinen seitsemän maissa sitten se pääateria eli esim. salaatti, pastaa, perunoita, riisiä, kanaa tms.

Välipaloja ja iltapaloja pidetään lasten juttuina, heille näitä snackseja toki tarjotaan, mutta en tunne yhtäkään aikuista, joka söisi iltapalan joka päivä. 

Vierailija
92/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syön säännöllisesti 4 krt päivässä. Suositus sairauden takia.

Pulskein terveisin Aada 26v ja 115kg.

Minä oon ainakin ihan normaalipainoinen hoikahko ja syön ton viisi kertaa päivässä.

Vierailija
93/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä kevyitä välipaloja. Nehän valahtavat ihan tyhjään vatsaan. Jos oli nälkä ennen välipalaa, on nälkä välipalan jälkeenkin, ellei välipalaksi vedetä puolikasta suklaalevyä. Miksi niitä sitten syödään? 

Itse mieluummin syön päivällisen jo klo 16, enkä mitään sen jälkeen, kun vedän koko iltapalan pieniä välipaloja, jotta voin venyttää illallisaikaa. 

Vierailija
94/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä kevyitä välipaloja. Nehän valahtavat ihan tyhjään vatsaan. Jos oli nälkä ennen välipalaa, on nälkä välipalan jälkeenkin, ellei välipalaksi vedetä puolikasta suklaalevyä. Miksi niitä sitten syödään? 

Itse mieluummin syön päivällisen jo klo 16, enkä mitään sen jälkeen, kun vedän koko iltapalan pieniä välipaloja, jotta voin venyttää illallisaikaa. 

Typo: vedän koko iltapäivän

Vierailija
95/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on kuinka monta kertaa syö, olennaista on saatu kalorimäärä. Viidesti pieniä annoksia näykkivä syö varmasti vähemmän kuin kolmesti nälkäänsä suuria annoksia ahmiva. 

Viidesti pieniä annoksia syövä pitää insuliinitasot tapissa ja joko lihoo tai menee säästöliekille.

Vierailija
96/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt energisenä noilla kolmella aterialla, että syö kerralla liikaa, niin ei sinun tarvitse syödä. 

Kyse on hallinnasta ja siitä, ettei venytä mahaansa suureksi, kun syö pieniä annoksia. En itse ainakaan saisi kaikkia ravintoaineita syömällä kolmesti. Joutuisin syömään ihan jäätäviä annoksia ja miettimään vielä tarkemmin sen, että saan kaikkia ravintoaineita. Se mikä siis toimii sinulle, ei toimi kaikille. Toiset myös napostelevat hirveästi, jos eivät syö säännöllisesti. Eli tarkoitus on ehkäistä myös sitä. 

Miksi esimerkiksi Italiassa porukka on hoikempaa ja terveempää kuin Suomessa ja siellä tyyliin syödään vain kolme kertaa päivässä?

Italiassa syödään kyllä hedelmiä välipalana.

Ei. Se hedelmä syödään aterian päätteeksi jälkiruokana jos syödään. Joskus harvoin kesäkuumalla vesimelonia iltapäivällä.

Ehkä sitten on alueellisia eroja mutta näin tällä seudulla Italiassa

Torvi kuvittelee että yleismaailmallinen hotelliaamiainen on se miten Italiassa syödään :D

Vierailija
97/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muuta joutaisi tekemäänkään kuin syömään ja valmistamaan syötävää. Kuka edes jaksaa syödä noin monesti päivässä? Syön itse korkeintaan yhden lämpimän aterian päivässä, aamukahvilla jotain leipää tms., usein en iltapäivällä keitäkään kahvia kun on niin kallista, jotain pientä välipalaa saatan ottaa sitten jossain välissä. Enkä tunne olevani nälkäinen. Joskus jos tulee syötyä paljon, inhoan enemmän sitä ähkyä, hankalaa oloa joka siitä seuraa.

Vierailija
98/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syön säännöllisesti 4 krt päivässä. Suositus sairauden takia.

Joku sulle "suositellut"   Kertoiko suosittelija perusteluja?

Sairaus, esim. diabetes. Voisko olla? Minäkin syön vähän kerrallaan useasti päivässä. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Välipala kevyt, mutta jaksaa odottaa päivälliseen, ei tuu lapattua ruokaa hirmu nälkään. Iltapala kevyt. Ei oo ongelma, kun aina näin syönyt. Hoikka N54

Vierailija
99/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa syödään 2 kpl tuhtia ateriaa. 

SIELLÄ VÄHITEN 2- tyypin diabetesta Euroopassa. 

Mistähän suomalaisten lihavuus voisi johtua? Hmm...

Joissakin sairauksissa tuo ei käy!

Mikä se semmoinen sairaus? 

Syömishäiriö.

Hae apua tuohon.

Vierailija
100/232 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni syö 5 krt päivässä, mutta itse vain kolme kertaa. Joskus harvoin neljä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi