En ymmärrä tätä, että pitäisi syödä 5 kertaa päivässä
Ymmärrän toki aamupalan, lounaan ja päivällisen syönnin. Mutta että pitäisi vielä syödä välipala ja iltapala? Mulla ainakin ideat tuntuvat loppuvan kesken, kun mietin mitä syödä viisi kertaa päivässä eri aterioilla.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt energisenä noilla kolmella aterialla, että syö kerralla liikaa, niin ei sinun tarvitse syödä.
Kyse on hallinnasta ja siitä, ettei venytä mahaansa suureksi, kun syö pieniä annoksia. En itse ainakaan saisi kaikkia ravintoaineita syömällä kolmesti. Joutuisin syömään ihan jäätäviä annoksia ja miettimään vielä tarkemmin sen, että saan kaikkia ravintoaineita. Se mikä siis toimii sinulle, ei toimi kaikille. Toiset myös napostelevat hirveästi, jos eivät syö säännöllisesti. Eli tarkoitus on ehkäistä myös sitä.
Miksi esimerkiksi Italiassa porukka on hoikempaa ja terveempää kuin Suomessa ja siellä tyyliin syödään vain kolme kertaa päivässä?
Italiassa syödään kyllä hedelmiä välipalana. On ihan tavallista syödä hedelmä aamupalan ja lounaan sekä lounaan ja päivällisen välissä välipalana.
Minäkin kuvittelin harvemman riittävän. Mutta kun pakotin itseni viiteen kertaan, aloin jo viikossa syödä paljon pienempiä annoksia ja energia pysyy tasaisena ja parempana kuin harvalla syömisellä. Miinuspuoli on sitten, että pitää syödä niin usein.
Iltapala voi olla banaani tai pieni puuro ja välipala jotain pientä. Ennen vanhaan se oli kahvi ja pulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos näet hoikan ihmisen, kysy, kuinka monta kertaa hän syö päivässä.
Jos näet lihavat ihmisen, kysy, kuinka monta kertaa hän syö päivässä.
Jos näet tosi lihavat ihmisen, kysy kuinka monta kertaa hän syö päivässä ( ja yölläkin).
Vakava aliravitsemus ja anoreksia 4 krt/pvässä ateria.
Jostain syystä Suomessa ollessa tulee pupellettua koko ajan. Jatkuvasti on nälkä, vähän hapankorppua tai voileipää ruokaa odotellessa, pulla kahvin kanssa ja neljältä on taas kiljuva nälkä!? Toki iltapalaa että selviää aamuun.
Asun lähes puolet vuodesta ulkomailla ja syön aamiaisen klo 7, lounaan klo 13 ja illallisen klo 19, 1 espresso iltapäivällä. Mielestäni syön paljon enemmän ja tuhdimpaa ruokaa mutta paino putoaa aina 1,5kg parissa viikossa.
Harmittaa kun en saa pidettyä Suomessa samaa rytmiä! Onneksi kuitenkin oken normaalipainoinen.
Jokainen ymmärtää eron jos yksi vetää napansa äärirajoille kolmesti päivässä ja toinen vähän maistelee ruokaa viidesti päivässä niin se kolmesti syövä saa yli kolme kertaa enemmän kaloreita vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt energisenä noilla kolmella aterialla, että syö kerralla liikaa, niin ei sinun tarvitse syödä.
Kyse on hallinnasta ja siitä, ettei venytä mahaansa suureksi, kun syö pieniä annoksia. En itse ainakaan saisi kaikkia ravintoaineita syömällä kolmesti. Joutuisin syömään ihan jäätäviä annoksia ja miettimään vielä tarkemmin sen, että saan kaikkia ravintoaineita. Se mikä siis toimii sinulle, ei toimi kaikille. Toiset myös napostelevat hirveästi, jos eivät syö säännöllisesti. Eli tarkoitus on ehkäistä myös sitä.
Miksi esimerkiksi Italiassa porukka on hoikempaa ja terveempää kuin Suomessa ja siellä tyyliin syödään vain kolme kertaa päivässä?
Italiassa syödään kyllä hedelmiä välipalana. On ihan tavallista syödä hedelmä aamupalan ja lou
Ei. Se hedelmä syödään aterian päätteeksi jälkiruokana jos syödään. Joskus harvoin kesäkuumalla vesimelonia iltapäivällä.
Ehkä sitten on alueellisia eroja mutta näin tällä seudulla Italiassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa syödään 2 kpl tuhtia ateriaa.
SIELLÄ VÄHITEN 2- tyypin diabetesta Euroopassa.
Mistähän suomalaisten lihavuus voisi johtua? Hmm...
Joissakin sairauksissa tuo ei käy!
Mikä se semmoinen sairaus?
IBD
Tuo sairaus ei tarvitse usein syömistä. Pikemminkin päinvastoin.
Neljä kertaa vuorokaudessa ei ole usein
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa syödään 2 kpl tuhtia ateriaa.
SIELLÄ VÄHITEN 2- tyypin diabetesta Euroopassa.
Mistähän suomalaisten lihavuus voisi johtua? Hmm...
Ota selvää ranskalaisten ravitsemussuosituksista. Siellä maitotuotteeksi lasketaan juusto, jonka annoskoko on 60 grammaa laadusta riippumatta. Vuorokaudessa ranskalaiseen ravitsemussuositukseen kuuluu kaksi annosta maitotuotteita ja esimerkiski pieni purkki maustettua jugurttia on maitotuoteannos. Suomalaiset kaatavat litran purkista kolme desiä sokerijugurttia ja pitävät sitä annoksena. Leipien päälle meneviä juustoja ei edes moni laske maitotaloustuotteisiin kuuluvaksi annokseksi.
Ranskalaisiin ravitsemussuosituksiin kuuluvat pavut ja linssit osana jokapäiväistä ruokavalioa. Olet varmaan huomannut pakastealtaassa vihreitä papuja eli haricots verts ranskaksi? Niitä ranskalainen syö joka päivä ja ne ovat kevyttä ruokaa. Päivällinen voi olla niistä tehty salaatti keitetyn kananmunan kera.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä suuria annoksia kerralla ahmivia möhömahoja. Itse syön pieniä annoksia, noin 1 viiva 2 dl kerralla, joten syön tai juon 5-6 kertaa päivässä. Inhoan ähkyä.
Minä taas en ymmärrä kuvitelmaa, että harvoin syöjä syö jättiannoksia. Harvoin syöjä ymmärtää, mitä kannattaa syödä ilman suurta määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylensyöjän selityksiä :)
Nimenomaan ne, jotka syövät vain harvoja aterioita, ovat suurimmassa vaarassa ylensyödä.
Mikä oletus tuo on? Olen ruokaillut kuluneet 50 vuotta tasan kolme kertaa päivässä ja olen normaalipainon alapuolella jonkun verran. Ei ole nälkä koskaan ollut. Välipaloja ja iltapaloja ei meillä ollut paitsi kun lapset olivat kasvuiässä ja teinejä, heille välipalat. Aikuiset eivät tarvitse mitään väli- ja iltapaloja. Lihottaa tuommoiset määrät ilman muuta. Opin jo lapsena, ettei mahaa syödä "täyteen" ja ähkyyn asti ikinä. Kylläisyyden tunne riittää ja aina samat ruoka-ajat joka päivä. Ei ole rakettitietoa tämäkään. Suosituksille veisaan viis. Aikuiset lapseni ovat hoikkia kaikki neljä.
Vierailija kirjoitti:
Suositukset ovat vain suosituksia, suuntaa antavia ohjeita. Luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän mikä hänelle itselleen on parasta.
Esim. Minä syön vähintään 5 kertaa päivässä, mutta en suositusten vuoksi. En myöskään noudata mitään suositusten mukaisia lautasmalleja vaan koostan ateriat sen mukaan kuin se minulle on hyväksi..
Kannattaa itsekin kokeilla vähän joustaa oman pään sisällä eikä ottaa niin vakavasti kaikkea kuten sitä että "pitäisi syödä 5 kertaa päivässä".
Ei ne terveydenhoitajille ole mitään suuntaa antavia suosituksia. Jos et osaa kouluterveydenhoitajalle kertoa "oikeaa vastausta", niin huono vanhempi olet. Eivät he ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia. Itse olen lapsesta asti ollut sellainen, etten pysty syömään aamupalaa. Oksennus ja huono olo tulee, jos yritän väkisin syödä. Yksi lapsistani on samanlainen. En todellakaan pakota häntä syömään aamupalaa, vaikka se terkkarista olisi "päivän tärkein ateria". Toisen lapseni on taas pakko syödä aamupala, muutoin hän tulee huonovointiseksi. Niin erilaisia me olemme samankin perheen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön säännöllisesti 4 krt päivässä. Suositus sairauden takia.
Pulskein terveisin Aada 26v ja 115kg.
Olen Sari 60v ja BMI on 21. Syön viidesti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ymmärtää eron jos yksi vetää napansa äärirajoille kolmesti päivässä ja toinen vähän maistelee ruokaa viidesti päivässä niin se kolmesti syövä saa yli kolme kertaa enemmän kaloreita vuorokaudessa.
Minulla päinvastoin.
Suomessa tulee todella helposti syötyä 1500kcal ja jopa enemmän, ulkomailla jalorit jää 1300kcal paikkeille. Ei ne annokset 3x ole!
45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ne, jotka syövät vain harvoja aterioita, ovat suurimmassa vaarassa ylensyödä.
Suomalaisten helmasynti on jättää syömättä aamupala, syödä onneton lounas ja sitten napostella pitkälle iltaan, jolloin pato aukeaa ja syödään kaikkea kiinni jäävää pitkin iltaan. Siitä kertyy enemmän kaloreita kuin kolmesta kohtuullisen kokoisesta ateriasta ja kahdesta välipalasta.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmä on jo välipala. Kaurapuuro, keitetty kananmuna ja lasi maitoa on jo ateria, erinomainen iltapala.
Kyllä on hemmetin tuhti "iltapala", pari tuntia aiemmin pistelit perunaa tai spaghettia pesuvadillisen verran päivälliseksi. Onko 100 kg jo tullut täyteen?
Vierailija kirjoitti:
En mäkään mut se on suositus itse syön 2 krt/pvä, tosin myös napostelen.
Joka kerta kun napostelet, lasketaan syömiskerraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, vain niin. Minä syön kyllä 6 kertaa päivässä. En muuten jaksaisi treenata 20h viikossa. Ei onnistu vatsa täynnä, eikä kaikea todellakaakuluttamaan voisi vetää 3 annokseen. Timmi olen.
Ja sitä paitsi, en tiedä yhtään lihavaa, joka söisi 3 ateriaa ja 2 välipalaa niillä jotka koostaan sen terveellisesti!
Olisit ap päässyt helpommalla kun olisit googlettanut säännöllisen ruokailun hyödyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön säännöllisesti 4 krt päivässä. Suositus sairauden takia.
Joku sulle "suositellut" Kertoiko suosittelija perusteluja?
Minä syön neurologin suosituksesta 5 kertaa vuorokaudessa. Yksi ateria ei tarkoita sitä, että pitää syödä kokonaista pizzaa. Ihan pala leipää päällisineen on yksi ateria eli minun tapauksessani välipala. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Millä se neurologi on perustellut tuon suosituksen?
Ranskalaisilla on sisäelinrasvaa. Ranskalainen erittäin hoikka ystäväni kertoi tämän. Hänelläkin oli lääkäri sanonut, että sitä on hänellä liikaa.