Tuntuu, että syömisen vähentämistä ei ikinä nähdävaihtoehtona
Mikä siinä on niin vaikeaa olla syömättä niin paljon päivässä? Hyvä lukijan mielipide tästä järjettömyydestä. Lihavien ja ylipainoisten työkalupakissa ei ikinä ole vähemmän ruokaa, vaan joko leikkaus tai lihavuuslääke?
Kommentit (664)
Nykyäänhän jo tiedetään että asia ei ole niin yksioikoinen, että kun syöt vähemmän kaloreita kun kulutat niin laihdut. Suolistobakteerit ja hormonit vaikuttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni sanoo kaloritarpeen olevan siellä 1500kcal tasolla, kun ei niin enää liikuta tai mistä syystä nyt tahansa, niin miksei ravintoloissa ole oikeasti tarjolla pienempiä annoskokoja aikuisille? Ketä auttaa tuhannen kilokalorin annoskoot? Annoskokojen opettelu itse kullekin olisi tarpeen, sitä suurinta annosta ei tarvitse aina syödä.
Samoin se ainainen leivän ottaminen mukaan lämpimän ruoan yhteyteen, pari siivua ja se onkin jo välipalan kokoinen lisä ruoka-annokseen.Otan usein lasten menusta ruoan tai alkupala-kokoisen annoksen pääruoasta, jos sellainen on saatavilla jonkun toisen alkupalan kanssa. Tai jaan annoksen jonkun kanssa puoliksi. Riittää enemmän kuin hyvin.
Osa ravintoloiden asiakkaista haluaa niitä jättiannoksia. Ravintolassa voi yleensä vaihtaa esimerkiksi annoksen lisukkeita tois
Ne on varmaan sellaisia mitä lapset enimmäkseen syö. Saavat mahansa täyteen eikä tule hävikkiä. Meilläkin toinen lapsi nyppii kaikki keitetyt kasvikset ruoasta pois ja jos ne on tarpeeksi hyvin sekoitettu, niin ei syö koko ruokaa. Lihakaan ei mene kuin jauhelihana ja kala vain kalapuikkoina. Vaikka kuinka opettaisi niin ei syö samaa kuin toinen. Toinen syö innolla sieniäkin. Toki voisi olla enemmän vaihtoehtoja. Että kasviksista ja kalasta tykkääville lapsille omansa jne.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin oli nuorena sitä mieltä, että miksi lihavat ei vain syö vähemmän ja terveellisesti. Pysyin silloin ainaisella laihduttamisella normaalipainoisena ja hoikkana. Mutta enpä pysy enää 40+ iässä. Koko ajan laihdutan ja syön tervellisesti ja silti paino nousee 2 kiloa joka vuosi. Nyt on jo 9 kiloa liikaa painoa.
Sun pitää ymmärtää, että vanhemmiten pitää muuttaa ruuan SISÄLTÖÄ. Et voi syödä samoin kuin nuorena, vähentäminen ei auta.
Ja mieti, mikä on se "terveellinen" ja miksi.
Oon syönyt tervellisiä ruokia jo nuorena. Mahdollisimman paljon kasviksia, sitten jotain protskua, täysjyväriisiä, kaurapuuroa, ruisleipää ja jonkun verran hyvää rasvaa. Varmaan pitää sitten seuraavaksi alkaa karppaamaan ja jättää riisit ja kaurapuurot ja ruisleivät pois, kun mite
Miten ihmeessä sulla meni noin tunteisiin? Ja aloit arvostelemaan jotain mistä et edes tiedä mitään.
Syö ihan miten haluat ja jatka lihomista :)
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän jo tiedetään että asia ei ole niin yksioikoinen, että kun syöt vähemmän kaloreita kun kulutat niin laihdut. Suolistobakteerit ja hormonit vaikuttaa myös.
Niihin bakteereihin ja hormoneihin vaikuttaa syöty ruoka.
Miten niin tunteisiin? Ei oo kyllä mennyt tippakaan. Sinä näet nyt mitä haluat nähdä.
Stressi vaikuttaa hormoneihin ja lihottaa ja aiheuttaa myös muuten ylensyöntiä. Nykyihmisellä on enemmän stressiä kuin aikoihin. Työelämässä vaaditaan mahdottomia. Väkeä vähennetään ja yksi saa tehdä viiden työt. Opiskeluissa on paineita valmistua äkkiä. Lukion pitää mennä hyvin että pääsee opiskelemaan. On niin kiirettä että ruokakaan ei ehdi laittamaan. Syödään sitten sitä pikaruokaa, jota saa tilattua nykyään turhankin helposti. Pitäis hidastaa hieman elämän tahtia, niin alkais ihmiset rentoutumaan ja laihtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen paras selitys on se että tuurista kii kuka lihoo ja kuka ei..
Onkai se tuurista kii syökö jokapäivä fazerin sinisen vai ei.
On senyt perkele, että aina täytyy liioitella! Oletko koskaan, ikinä milloinkaan tavannut ihmistä, joka syö levyn suklaata joka päivä? Häh?
Vierailija kirjoitti:
Stressi vaikuttaa hormoneihin ja lihottaa ja aiheuttaa myös muuten ylensyöntiä. Nykyihmisellä on enemmän stressiä kuin aikoihin. Työelämässä vaaditaan mahdottomia. Väkeä vähennetään ja yksi saa tehdä viiden työt. Opiskeluissa on paineita valmistua äkkiä. Lukion pitää mennä hyvin että pääsee opiskelemaan. On niin kiirettä että ruokakaan ei ehdi laittamaan. Syödään sitten sitä pikaruokaa, jota saa tilattua nykyään turhankin helposti. Pitäis hidastaa hieman elämän tahtia, niin alkais ihmiset rentoutumaan ja laihtumaan.
Yhtä helposti voi tilata ison hampurilaisaterian sijaan pienen makuvedellä ja hedelmälohkoilla. Se puolittaa kalorit heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen paras selitys on se että tuurista kii kuka lihoo ja kuka ei..
Onkai se tuurista kii syökö jokapäivä fazerin sinisen vai ei.
On senyt perkele, että aina täytyy liioitella! Oletko koskaan, ikinä milloinkaan tavannut ihmistä, joka syö levyn suklaata joka päivä? Häh?
Sarkasmi on vaikea laji. Eiköhän tuosta nyt voi poimia olennaisen ja pohtia onko kenties liikaa syödä/juoda päivittäin 1000kcal edestä jotain aivan turhaa? Pari suklaapatukkaa, limu ja munkki, niin siinä se jo on.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että kaikki lihavat vetoavat tähän. Katsos kun ei se ole niin yksinkertaista minun kohdallani Ymmärrän että on olemassa erilaisia häiriöitä, sairauksia ja lääkkeitä jotka tekevät laihduttamisesta vaikeaa tai mahdotonta. Mutta näitä tapauksia on 10% lihavista, loput laihtuisivat jos yksinkertaisesti söisivät vähämmen. Tuntuu että moni ei vain pysty ottamaan vastuuta omasta syömisestä vaan aina etsitään ulkopuolisia syitä ja tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että kaikki lihavat vetoavat tähän. Katsos kun ei se ole niin yksinkertaista minun kohdallani Ymmärrän että on olemassa erilaisia häiriöitä, sairauksia ja lääkkeitä jotka tekevät laihduttamisesta vaikeaa tai mahdotonta. Mutta näitä tapauksia on 10% lihavista, loput laihtuisivat jos yksinkertaisesti söisivät vähämmen. Tuntuu että moni ei vain pysty ottamaan vastuuta omasta syömisestä vaan aina etsitään ulkopuolisia syitä ja tekijöitä.
Niinpä. Kun syö liikaa kulutukseen nähden, kaikki se energia jää ylimääräiseksi rasvaksi kehoon, eikä sitä tarvita mihinkään. Sitä sitten kannetaan mukana, ja osa alkaa valittaa kun polvia kolottaa.
Olen nyt bmi 22 ja jos söisin niin että se olisi sen 25 eli ylipainoinen, joutuisin kantamaan 10kg ihraa mukana koko ajan. Käykääpä hyvät ihmiset kokeilemassa paljon 10kg painaa, ja miettikää että kaikki se on ylimääräistä ja tullut siitä että syö enemmän kuin kuluttaa.
Puhumattakaan 15, 20 tai 30kg.
Tik tok on täynnä onnistuneita laihdutustarinoita. Hurjia muutoksia ihan vain sillä, että oikeasti on tehty elämänmuutos eikä mitään kuukauden kitudieettiä. Useita tarinoita, joissa puolessa vuodessa on lähtenyt 20 kiloa ja vuodessa jopa 40 kg. He antavat ruoka- ja liikuntavinkkejä ja ovat ihan taviksia. Lisäksi löytyy kymmeniä valmentajia, joilla on vinkit liikuntaan ja ruokailuun.
Kannattaa katsella ja ottaa opiksi, jos haluaa muutosta elämään eikä hakea lääkettä ensimmäisenä.
Itse olen ainakin tyytyväinen että kävin lihavuusleikkauksessa. Ja maksoin sen itse. Painoin vajaa 90kg, nyt 55kg ja olen todella tyytyväinen. Leikkauksesta 3,5v.
Vierailija kirjoitti:
Tik tok on täynnä onnistuneita laihdutustarinoita. Hurjia muutoksia ihan vain sillä, että oikeasti on tehty elämänmuutos eikä mitään kuukauden kitudieettiä. Useita tarinoita, joissa puolessa vuodessa on lähtenyt 20 kiloa ja vuodessa jopa 40 kg. He antavat ruoka- ja liikuntavinkkejä ja ovat ihan taviksia. Lisäksi löytyy kymmeniä valmentajia, joilla on vinkit liikuntaan ja ruokailuun.
Kannattaa katsella ja ottaa opiksi, jos haluaa muutosta elämään eikä hakea lääkettä ensimmäisenä.
Ennen tällaista askelta jokaisen tulisi myöntää itselleen että syö liikaa ja vääriä asioita. Hiljaista on.
Vierailija kirjoitti:
Olen useita kertoja pudottanut painoa vähintään 10-15 kg, muutaman kerran on humpsahtanut reilu 20 kg ja yli 30 kg on tullut ainakin kerran pudotettua. Ruokavalio on tullut muutettua semiepäterveellisestä lähes esimerkilliseksi ja kunto nostettu sohvaperunasta siihen, että pystyy vetämään juoksulenkkejä ja fillaroimaan kovalla keskinopeudella 2-3 h lenkkejä. Keinoina on ollut kaikenlaista alkaen ENE-dieetistä ja vuoropäiväpaastosta.
Enkös olekin hemmetin hyvä! Ottakaa esimerkkiä!
No, eipä nuo tulokset ole koskaan pysyneet yleensä puolta vuottakaan, hyvä jos vuoden - tänä aamuna BMI oli 47. Sitten tulee töissä taas jotain liian stressaavaa / turhan mielenkiintoista / tms. ja ennen kuin kerkiää huomaamaan, olen vetänyt itseni jälleen kerran burnoutin kynnykselle (tosin boreout voi olla yhtä paha...) - ja jossain välissä sitä vain huomaa löhöävänsä sohvalla vetämässä rasvasita pizzaa, olutta, jäätelöä jne. - ja edellistä liikuntakertaa hyvä jos muistaa.
Nyt on Ozempic menossa (25 kg puolessa vuodessa) ja se tuntuu antavan kainalosauvat, joilla rämpiä yli stressijaksojen ilman painonnousua. Jos tällä nyt saa painon putoamaan edes lihavuudesta ylipainon puolelle ja pysymään jossain jäkevissä lukemissa, niin olen valmis käyttämään Ozempicia vaikka koko loppuelämän ja maksamaan kaiken omasta kukkarostani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin oli nuorena sitä mieltä, että miksi lihavat ei vain syö vähemmän ja terveellisesti. Pysyin silloin ainaisella laihduttamisella normaalipainoisena ja hoikkana. Mutta enpä pysy enää 40+ iässä. Koko ajan laihdutan ja syön tervellisesti ja silti paino nousee 2 kiloa joka vuosi. Nyt on jo 9 kiloa liikaa painoa.
Sun pitää ymmärtää, että vanhemmiten pitää muuttaa ruuan SISÄLTÖÄ. Et voi syödä samoin kuin nuorena, vähentäminen ei auta.
Ja mieti, mikä on se "terveellinen" ja miksi.
Oon syönyt tervellisiä ruokia jo nuorena. Mahdollisimman paljon kasviksia, sitten jotain protskua, täysjyväriisiä, kaurapuuroa, ruisleipää ja jonkun verran hyvää rasvaa. Varmaan pitää sitten seuraavaksi alkaa karppaamaan ja jättää riisit ja kaurapuurot ja ruisleivät pois, kun mite
Suomalaisen lihomisen tarina on siinä, että juodaan reilu desi rasvatonta maitoa vuorokaudessa yli kulutuksen vuorokaudessa ja lihotaan 4-5 kiloa vuodessa. Lapsella tuo on jotain 0,6 desiä, jolloin lapsi lihoo normaalin kasvun lisäksi 2-2,5 kiloa vuodessa ja vuosien mittaan vaikutus kertautuu.
Käsi ylös, kuinka monen vanhempi tai on itse vanhempana pakottanut lapsensa juomaan maitolasin tyhjäksi tai syömään lautasen tyhjäksi, josta saadaan päivän mittaan yhtä lailla se vajaa 30-55 kcal liikaa energiaa vuorokaudessa!
Vierailija kirjoitti:
Suolistobakteerit vaikuttavat ravintoaineiden imeytymiseen, energian varastointiin. Jos suoliston mikrobisto häiriintyy pitkään, se voi lisätä painonnousun riskiä ja vaikuttaa siihen, kuinka keho reagoi ravintoon. Yksilön geenit, ruokavalio ja perussairauden vaikuttavat siihen, kuinka paljon paino nousee. Suoliston mikrobiston saa häiriintymään muun muassa huonolaatuisella ja liian vähäisellä unella. Pitkän antibioottikuurin jälkeen voi syntyä jopa pysyviä muutoksia mikrobiyhteisöön ja lihominen jatkua myös antibiooottikuurin jälkeen. Aiemmin asiaa ei tunnettu. Nykyään lääkäreillekin on tietoa antibioottien vaikutuksesta suolistomikrobistoon ja he määräävät lyhyempiä kuureja sekä ohjeistavat pro- ja prebioottien sekä saccharomyces boulardiin käytössä (jos ehtivät).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä helposti voi tilata ison hampurilaisaterian sijaan pienen makuvedellä ja hedelmälohkoilla. Se puolittaa kalorit heti.
Kaikki eivät syö niitä hampurilaisaterioita. Jos haluat neuvoa painonhallinnassa, käytä edes sellaisia esimerkkejä, joita enemmistö (yli 80%) suomalaisista voi soveltaa vaikka heti omassa elämässään. Teoreettiset hamppari- ja kahvilavinkit eivät vain toimi todellisessa elämässä. Minä olen ollut kahvilassa viimeksi vuonna 2018 ja samana vuonna olen myös viimeksi syönyt hampurilaispaikassa ranskalaisia perunoita yhden annoksen ilman hampurilaista. Keittiössä töröttää hyllyssä kesälomavieraan tuoma sipsipussi. Kaikesta huolimatta syön monta kertaa päivässä.
Oon syönyt tervellisiä ruokia jo nuorena. Mahdollisimman paljon kasviksia, sitten jotain protskua, täysjyväriisiä, kaurapuuroa, ruisleipää ja jonkun verran hyvää rasvaa. Varmaan pitää sitten seuraavaksi alkaa karppaamaan ja jättää riisit ja kaurapuurot ja ruisleivät pois, kun mitenpä tuota enää terveellistää. Tosin ne sanoo että karppaamalla luulee hetken laihtuvansa, kun lähteet nesteet, mutta jos alkaa joskus taas syömään hiilareita, niin päätyy lihavemmaksi kuin ikinä.