Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (1505)

Vierailija
1301/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Termi vela on simppeli. Mutta miksi vela vänkää, etten esim. minä ole aikoinani ollut vapaaehtoisesti lapseton, kun halusin sitten lapsia vuosikymmeniä myöhemmin? En takuulla ollut mikään jahkailija/päättämätön aidallaistuja. Olin vapaaehtoisesti lapseton. Sitten menin avioon ja me molemmat halusimme ja saimme ihanat lapset. ------että miksi vängätä?         Juu, olen kyllä kuullut täältä palstalta, että Oikea Vela tietää jo puolivuotiaana, ettei koskaan halua lapsia.....

Saathan sä uskotella itsellesi mitä sä haluat 😂 

Vierailija
1302/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on vapaita, mutta henkilökohtaisesti pidän sellaisia ihmisiä tylsinä tai outoina jotka ei halua lapsia.

Jos syy on pelkkä hedonismi niin se on jopa luotaantyöntävää minulle.

Se on luotaantyöntävää siksi, koska silloin meidän välillä on täydellinen arvojen kuilu. Minä elän ja hengitän sitä että saan tuottaa onnellista lapsuutta, opettaa ja olla läsnä lapsilleni. Sitten on joku jolle kaikki se on negatiivista arvoa - joko näkemys on ontto, ymmärtämötän, tai ihminen ei ylipäätänsä kelpaa vanhemmaksi jos ei arvosta lapsia lähes vaistomaisesti.

Jeesuskin sanoi ettei kaikista ole avioliittoon. Niin se vaan on. Tätä tietysti tarvitsee haluta kovasti, niin paljon ettei mikään estä sinua hankkimasta perhettä - sillä perhe vie koko elämän.

Onkin hyvä että vapaaehtoisesti lapseton elää elämäänsä omien tarkoitusperiensä mukaan ja minä omieni. Me kummatkin joudutaan palvella ja olemaan tuotteliaita jokatapauksessa, että pysytään leivässä. Eli ei tarvitse tehdä ongelmaa - itseasiassa - on hyvä ettei sellainen hanki lapsia, joka niitä ei halua. Ei mene avioon, ei mitään.

Toisaalta normoperheiden arki on myös aika luotaantyöntävää mulle - kun nainen on töissä niin elämä on kyllä helvettiä. Liian kiireistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suurperheen äiti ja ymmärrän varsin hyvin, jos joku ei halua lapsia. Tavoitan oikein hyvin kaikki ne lapsiperheellisyyden huonot puolet, joiden takia joku näin päättää. Mutta pointti on, että mulle on ihan sama. Monesti vapaaehtoisesti lapsettomat itse tuovat jollakin tavalla asian esiin. Ja olettavat, että minua suurperheen äitinä kiinnostaisi heidän valintansa. No, ei kiinnosta. Jokainen tehköön kuten tykkää ja tämä päteköön molempiin suuntiin. Yhtä lailla niin kuin minä en tule velalle aukomaan päätä, en minäkään halua kuulla taivastelua omasta perheestäni ja siitä, miten "toi olis mun painajainen". Niin? Onneksi kenenkään ei tarvitse lapsia pakolla ainakaan tässä maassa hankkia ja se siitä. 

Sama juttu seksuaalisen suuntautumisen kanssa. Jokainen olkoon ihan mitä lystää, ihan sama. Kunhan ei tuputa omaansa muille ja antaa kaikkien kukkien kukkia.

Vierailija
1304/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua vieläkö täällä väitellään. Menkää nyt velat elämään sitä ihanaa elämäänne. Jostain kumman syystä muuta elämää ei kuitenkaan näytä olevan kun vauva-palstalla todistelu. Jos te olisitte tyytyväisiä ni ei teitä näkyisi täällä palstalla vaan olisitte jossain muualla. 

Jos veloja ei tuomittaisi eikä syyllistettäisi  jatkuvasti, ei tätä ketjua olisi olemassa.

Kuka syyllistää? Kertokaa nyt ketä nämä syyllistäjät on? Omassa elämässä en ole moiseen törmännyt. 

Vierailija
1305/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, elämän todellinen mieli aukeaa vasta lapsen myötä, että pitäisin sitä jonkinlaisena menetyksenä, jos tämän missaa. 

t. Aiempi Vela

Hehe, et ole, mutta hyvä yritys. 4/5, saisit 5/5, mutta olet turhan selkeästi tietoisesti lapsia hankkinut trolli.

Vierailija
1306/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.

Lapsilla on oikeus rakastaviin vanhempiin.

Kommentista paistaa kateus ja katkeruus. Miksi muuten haukkuisi niitä, jotka valitsivat toisin.

Etenkin kun maailma on surullisen täynnä esimerkkejä surkeista vanhemmista. Nämä eivät sitten ilmeisesti ajatelleet lainkaan lasten oikeuksia eivätkä omia kykyjään ennen kuin kävivät sikiämään. Toivottavasti osaavat hävetä.

Kenen nyt pitää hävetä? Siis meidän, jotka olemme saaneet lapsia, koska jotkut vanhemmat eivät ole kyvykkäitä vanhempia?

Huonojen vanhempien. Tokihan olemme kuulleet monen monta kertaa, että tähän ketjuun kirjoittavat vain täydelliset, psyykkisesti tasapainoiset, pullantuoksuiset vanhemmat, joiden lapset ovat myöskin ihania ja täydellisiä ja heidän välillään on lähes symbioottinen, terve rakkaussuhde ja keskinäinen kunnioitus.  Mutta jostain niitä traumatisoituneita lapsia, jotka joutuvat aikuisina heti eläkkeelle mielenterveydellisistä syistä, vaan jatkuvasti sikiää. Kumma juttu.

Vierailija
1307/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, mutta lapset ovat rikkaus. Millä hinnalla kukaan olisi valmis luopumaan lapsestaan ? Ei juurkaan näe että joku tarjoaisi lastaan vapaehtoiseen adoptioon korvausta vastaan.  Miljoonalla ?  Kolmen lapsen äidillä on kolmen miljoonan omaisuus. 

Vierailija
1308/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, elämän todellinen mieli aukeaa vasta lapsen myötä, että pitäisin sitä jonkinlaisena menetyksenä, jos tämän missaa. 

t. Aiempi Vela

Aika suuri on lapsen vastuu ja rooli aikuisen onnellisuudesta. Onni pitäisi löytyä itsestä, sitä ei tulisi sysätä toisen harteille. 

Joo, ihan hirveetä olla onnellinen lapsesta. Minä en ainakaan. Olen onnellinen aina muulloin, kuin lapseni seurassa.

Vierailija
1309/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.

Kommentista paistaa kateus ja katkeruus. Miksi muuten haukkuisi niitä, jotka valitsivat toisin.

Etenkin kun maailma on surullisen täynnä esimerkkejä surkeista vanhemmista. Nämä eivät sitten ilmeisesti ajatelleet lainkaan lasten oikeuksia eivätkä omia kykyjään ennen kuin kävivät sikiämään. Toivottavasti osaavat hävetä.

Kenen nyt pitää hävetä? Siis meidän, jotka olemme saaneet lapsia, koska jotkut vanhemmat eivät ole kyvy

"Huonojen vanhempien. Tokihan olemme kuulleet monen monta kertaa, että tähän ketjuun kirjoittavat vain täydelliset, psyykkisesti tasapainoiset, pullantuoksuiset vanhemmat, joiden lapset ovat myöskin ihania ja täydellisiä ja heidän välillään on lähes symbioottinen, terve rakkaussuhde ja keskinäinen kunnioitus. Mutta jostain niitä traumatisoituneita lapsia, jotka joutuvat aikuisina heti eläkkeelle mielenterveydellisistä syistä, vaan jatkuvasti sikiää. Kumma juttu."

Miksi pitää kirjoittaa ivallisesti? Mitä tuo tuollainen tuo keskusteluun? Halu varmistaa, että saa pahantuulisen vastauksen, ja sit voikin taas todeta, et lapselliset ovat varmaan kateellisia ja katkeria, kun eivät olekaan ihanasti veloja.

Vierailija
1310/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen nyt pitää hävetä? Siis meidän, jotka olemme saaneet lapsia, koska jotkut vanhemmat eivät ole kyvy

"...täydelliset, psyykkisesti tasapainoiset, pullantuoksuiset vanhemmat, joiden lapset ovat myöskin ihania ja täydellisiä ja heidän välillään on lähes symbioottinen, terve rakkaussuhde ja keskinäinen kunnioitus."

Hyvin osasit kuvata omaa suhdettani lapsiini, vaikka tätähän et oikeasti tarkoittanu😂

Vierailija
1311/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.

On, mutta miksi siitä pitää muiden pahoittaa mieltään, kun lisääntyminen on vapaaehtoista eikä siihen ole pakkoa...? Miksei ihmiset pahoita samalla tavoin mieltä siitä että joku ei pelaa jalkapalloa tai ei harrasta hiihtoa?

Ei ne muiden lapset kiinnosta ketään. Lapselliset arvostelevat törkeästi lapsettomien valintoja ja painostavat tekemään lapsia. Tuo on se mistä moni "pahoittaa mielensä". Lapselliset kokevat oikeudekseen puuttua toisten elämään. Miksi? Syitä on varmasti monia, mutta valitettavan usein se katkeruus paistaa läpi, esim. huokaillaan "sulla on niin helppo elämä kun ei tarvitse olla vastuussa mistään". Todellisuudessa myös lapsettomilla on vastuita, onhan lapsellisillakin (usein) muitakin vastuita kuin lapset. 

Ei kellään kiinnosta harrastatko jalkapalloa, mutta jos tuputat sitä kuin uskontoa ja halveksut näkyvästi niitä jotka eivät sitä harrasta, sua ei jaksa oikein kukaan. Ymmärrätkö eroa?

Vierailija
1312/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole huudeltu velojen lapsilisän perään, ja tiedät sen itsekin."

Olet siis sinäkin lukenut valikoiden. Vai unohtanut omat ulostulosi?

En ole kirjoittanut rahasta mitään, mutta se yksi kirjoitti velan tuesta, ei velan lapsilisästä. Älä esitä vammaista.

Te velat ette taida  oikein vetää yhtä köyttä? Yksi sanoo yhtä, toinen toista. Ette  millään muotoa ole uskottavia. 

Eivät velat ole mikään tiimi. :D Mitä ihmettä nyt taas?

Niin, ei olet perheellisetkään. Ei ole estänyt ketään tässäkin ketjussa kertomasta,

Suurin osa normivanhemmista ei ole missään tekemisissä lastensuojelun kanssa. 

Vierailija
1313/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on vapaita, mutta henkilökohtaisesti pidän sellaisia ihmisiä tylsinä tai outoina jotka ei halua lapsia.

Jos syy on pelkkä hedonismi niin se on jopa luotaantyöntävää minulle.

Se on luotaantyöntävää siksi, koska silloin meidän välillä on täydellinen arvojen kuilu. Minä elän ja hengitän sitä että saan tuottaa onnellista lapsuutta, opettaa ja olla läsnä lapsilleni. Sitten on joku jolle kaikki se on negatiivista arvoa - joko näkemys on ontto, ymmärtämötän, tai ihminen ei ylipäätänsä kelpaa vanhemmaksi jos ei arvosta lapsia lähes vaistomaisesti.

Jeesuskin sanoi ettei kaikista ole avioliittoon. Niin se vaan on. Tätä tietysti tarvitsee haluta kovasti, niin paljon ettei mikään estä sinua hankkimasta perhettä - sillä perhe vie koko elämän.

Onkin hyvä että vapaaehtoisesti lapseton elää elämäänsä omien tarkoitusperiensä mukaan ja minä omieni. Me kummatkin joudutaan palvella ja olemaan

Minä menen talvella naimisiin mutta emme aio hankkia lapsia. Tiesitkö, se ei kuulu avioliittoon millään tavalla ellei halua.

Vierailija
1314/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua vieläkö täällä väitellään. Menkää nyt velat elämään sitä ihanaa elämäänne. Jostain kumman syystä muuta elämää ei kuitenkaan näytä olevan kun vauva-palstalla todistelu. Jos te olisitte tyytyväisiä ni ei teitä näkyisi täällä palstalla vaan olisitte jossain muualla. 

Jos veloja ei tuomittaisi eikä syyllistettäisi  jatkuvasti, ei tätä ketjua olisi olemassa.

Kuka syyllistää? Kertokaa nyt ketä nämä syyllistäjät on? Omassa elämässä en ole moiseen törmännyt. 

Oma äitini, mieheni äiti, serkkuni, veljeni, pari työkaveria, useampi kuin 3 ystävää, verenluovutushoitaja, gynekologi..

Näin omalla kohdallani.

Vierailija
1315/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.

On, mutta miksi siitä pitää muiden pahoittaa mieltään, kun lisääntyminen on vapaaehtoista eikä siihen ole pakkoa...? Miksei ihmiset pahoita samalla tavoin mieltä siitä että joku ei pelaa jalkapalloa tai ei harrasta hiihtoa?

Ei ne muiden lapset kiinnosta ketään. Lapselliset arvostelevat törkeästi lapsettomien valintoja ja painostavat tekemään lapsia. Tuo on se mistä moni "pahoittaa mielensä". Lapselliset kokevat oikeudekseen puuttua toisten elämään. Miksi? Syitä on varmasti monia, mutta valitettavan usein se katkeruus paistaa läpi, esim. huokaillaan "sulla on niin helppo elämä kun ei tarvitse olla vastuussa mistään". Todellisuudessa myös lapsettomilla on vastuita, onhan lapsellisillakin (usein) muitakin vastuita kuin lapset. 

Ei kell

Kuka painostaa? Olen ymmärtänyt, että omat vanhemmat tai isovanhemmat saattavat painokkaasti toivoa niitä lapsenlapsia, mutta ei kai kenenkään työkaveri tai harrastekaveri voi ketään painostaa. Uskon, että on törppöjä ihmisiä vanhemmissa, mutta osa veloista varmasti myös todella herkillä muiden sanomisista. Et tulkitaan painostukseksi sellaisiakin sanomisia, jotka ovat vain kevyitä heittoja.

Vierailija
1316/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini, mieheni äiti, serkkuni, veljeni, pari työkaveria, useampi kuin 3 ystävää, verenluovutushoitaja, gynekologi..

Näin omalla kohdallani.

Siis oikeasti syyllistää? Minkä esittävät perusteluksi? Toi kuulostaa todella omituiselta, eikä mitään vastaavaa ole ollut minun tuntemillani veloilla tai lapsettomilla. 

Vierailija
1317/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin omalla kohdallani.

Missä päin Suomea asut? Jossain maaseudulla? Täällä pääkaupunkiseudulla on sen verran paljon erilaista porukkaa, että jokainen saa olla oma itsensä. 

Jos joku painostaa niin se on väärin ja kertoo enemmänki siitä millanen urpo se painostaja on. 

Minulla on yksi lapsi ja itsekin mietin tosi tarkkaan onko minusta äidiksi, koska en kestä meteliä ja sekasortoa. Ymmärrän tosi hyvin miksi joku ei lapsia halua. 

Minulle riittää hyvin tämä yksi lapsi, joka on jo rauhallinen koululainen. 

Jokainen saa olla lapseton jos haluaa.

Vierailija
1318/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin omalla kohdallani.

Missä päin Suomea

"Missä päin Suomea asut? Jossain maaseudulla? Täällä pääkaupunkiseudulla on sen verran paljon erilaista porukkaa, että jokainen saa olla oma itsensä."

Jotenkin ymmärrän, jos tuollaista painostusta tapahtuu joissain vanhoillisissa piireissä. Siis ei tietenkään ole hyväksyttävää, mutta ymmärrän. Missään muissa tapauksissa kuulostaa uskomattomalta. 

Edes historiallisesti katsottuna ei lapsettomuus ole mikään uusi juttu. Eihän ennen aikaan lasten saantia katsottu hyvällä muuten, kuin avioliitossa. Aina ollut lapsettomia ihmisiä.

Vierailija
1319/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Termi vela on simppeli. Mutta miksi vela vänkää, etten esim. minä ole aikoinani ollut vapaaehtoisesti lapseton, kun halusin sitten lapsia vuosikymmeniä myöhemmin? En takuulla ollut mikään jahkailija/päättämätön aidallaistuja. Olin vapaaehtoisesti lapseton. Sitten menin avioon ja me molemmat halusimme ja saimme ihanat lapset. ------että miksi vängätä?         Juu, olen kyllä kuullut täältä palstalta, että Oikea Vela tietää jo puolivuotiaana, ettei koskaan halua lapsia.....

Saathan sä uskotella itsellesi mitä sä haluat 😂 

Vai että saan oikein uskotella, mitä olen ollut/olen. Kuule, jääräpää, minulla ei ole ollut tarve uskotella itselleni mitään. Kun olen - tilaisuuksista huolimatta - aikani ollut VAPAAEHTOISESTI lapseton, niin olen sitä ollut; ei se mikään uskon asia ollut. Ja kun sitten aikuistuin, kehityin aikuiseksi, päätin hankkia lapsiakin ja ne sain. Voit hulluille kaltaisillesi höpöttää mitä tahansa. Mutta älä perhana selitä minulle, mitä olen ollut ja mitä olen nyt. Istu sinä pyhän vela-uskontosi päällä ja naureskele itseksesi. Hirnu oikein reippaasti. Olet typerä. 

Vierailija
1320/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen nyt pitää hävetä? Siis meidän, jotka olemme sa

"...täydelliset, psyykkisesti tasapainoiset, pullantuoksuiset vanhemmat, joiden lapset ovat myöskin ihania ja täydellisiä ja heidän välillään on lähes symbioottinen, terve rakkaussuhde ja keskinäinen kunnioitus."

Hyvin osasit kuvata omaa suhdettani lapsiini, vaikka tätähän et oikeasti tarkoittanu😂

Juu, me kaikki uskomme, että kuvaat suhdettanne totuudenmukaiselsti, tarkasti ja kaunistelematta. 😂😂😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi