IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1507)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 87 vuotias mies ja asunut jo 56 vuotta canadassa,enkä millään voi uskoa että te suomen suomalaiset valitatte ihan joka asiasta...eikö olisi parasta että pitäisitte suurimman osan höyryä omassa vatsassa, ,erityisesti näistä riitelyistä vauvattomat ja vauvojen vanhemmat.
Minulla ja ja vaimollani on 2 poikaa ja koskaan emme ole edes miettineet ovatko ne olleet tervetulleita tähän maailmaan.
Joten kehoitan että rupeatte sovussa elämään ja niillä erinomaisilla autoilla sopuisasti
ajelemaan. ..mies joka on ohjastanut erilaisia autoja 72 vuotta ja ollut aviossa 63 vuotta
nyt kuitenkin vaimo nukkui pois 2 vuootta sitten ja yhä olen sopeutunut tänne maahan..
J S.
Ei vapaaehtoisen lapsettomuuden halveksunta ole vain suomalainen ilmiö.
"No, puhun omasta puolestani. Minulla on rakkaita lapsia, ura, harrastukset jms. Käytän aikani niihin. En vaivaudu piirun vertaa halveksimaan ketään."
Sama. Olis hassua, jos minä halveksuisin veloja. Samalla halveksuisin kaikkia omia tuntemiani veloja. Ei ole mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sitä, miksi omasta tahdostaan lapsettomat on puhumassa aivan joka käänteessä tästä asiasta.
Minulla on jälkikasvua, olisin yhtä hyvin voinut jättää lapset tekemättäkin, molemmat päätökset olisivat olleet ok. Eikä vaikuta elämääni kumman tien kukakin valitsee. Väkisinkin tulee mieleen, kun liki päivittäin törmää lapsettomuuden onnesta toitottaviin, että jokin heitä silti vaivaa asiassa, kun se vaikuttaa määrittävän koko identiteetin.
Ehkä sitten liikun piireissä jossa ketään ei kiinnosta toisten lapsettomuus tai lapsellisuus? Ihme keuhkoamista.
Äitiys on osa identiteettiä ja lapsista ja perheonnesta puhuminen on usein lapsia saaneelle naiselle päivittäistä. Tämä on ihan ok. Miksi lapsettomuuden valitseminen ei olisi naiselle samankaltainen onni ja autuus? Ja ennen kaikkea, miksi siitä ei saisi puhua ja miksi se olisi keuhkoamista jos äitiyden ylistys ei ole keuhkoamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua vieläkö täällä väitellään. Menkää nyt velat elämään sitä ihanaa elämäänne. Jostain kumman syystä muuta elämää ei kuitenkaan näytä olevan kun vauva-palstalla todistelu. Jos te olisitte tyytyväisiä ni ei teitä näkyisi täällä palstalla vaan olisitte jossain muualla.
Kai tämä oli itseironiaa? :D
Vela voi käyttää aikansa miten lystää, sen sijaan vanhempien täällä kuluttama aika on pois lapsiltaan. Kovasti paasataan, kuinka lapset ovat arvokkainta ja rakkainta maailmassa, mutta todellisuudessa ruudut vievät voiton. Surullista. Seuraukset nähdään kouluissa, kaduilla ja uutisissa.
Ymmärrätkö, että täällä on myös ihmisiä, joilla on lapsia, mutta lapset eivät enää pieniä ja kasvatettavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole huudeltu velojen lapsilisän perään, ja tiedät sen itsekin."
Olet siis sinäkin lukenut valikoiden. Vai unohtanut omat ulostulosi?
En ole kirjoittanut rahasta mitään, mutta se yksi kirjoitti velan tuesta, ei velan lapsilisästä. Älä esitä vammaista.
Te velat ette taida oikein vetää yhtä köyttä? Yksi sanoo yhtä, toinen toista. Ette millään muotoa ole uskottavia.
Eivät velat ole mikään tiimi. :D Mitä ihmettä nyt taas?
Niin, ei olet perheellisetkään. Ei ole estänyt ketään tässäkin ketjussa kertomasta, et on vastuutonta saada lapsia, kun sos. huolto on ruuhkautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eivät velat ole mikään tiimi. :D Mitä ihmettä nyt taas
Kertoo jotain kommentoijien kuvitelmista että velat olisivat joku urheilujoukkue yms.
Aivan kuten kaikki vanhemmat ovat ihan samanlaisia?
Mistä näitä höpinöitä oikein tulee ...🙄
Reaktio tähän keskusteluun.
"Termi on äärimmäisen simppeli. Miksi siitä pitäisi luopua siksi ettei yksi mamma tajua sitä?"
No ei näytä olevan simppeli, kun täällä velatkin ovat sen sisällöstä niin erimielisiä.
Mammoja ovat kaikki tällä palstalla keskustelijat. Miehetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua vieläkö täällä väitellään. Menkää nyt velat elämään sitä ihanaa elämäänne. Jostain kumman syystä muuta elämää ei kuitenkaan näytä olevan kun vauva-palstalla todistelu. Jos te olisitte tyytyväisiä ni ei teitä näkyisi täällä palstalla vaan olisitte jossain muualla.
Kai tämä oli itseironiaa? :D
Vela voi käyttää aikansa miten lystää, sen sijaan vanhempien täällä kuluttama aika on pois lapsiltaan. Kovasti paasataan, kuinka lapset ovat arvokkainta ja rakkainta maailmassa, mutta todellisuudessa ruudut vievät voiton. Surullista. Seuraukset nähdään kouluissa, kaduilla ja uutisissa.
Ymmärrätkö, että täällä on myös ihmisiä, joilla on lapsia, mutta lapset eivät enää pieniä ja kasvatet
Lainaamasi kommentti ei siis selvästi koskenut sinua/heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tänäänkin luin pariskunnasta jotka koittaneet tappaa vuoden ikäsen lapsensa Suomessa.Tälläset sikiää.En tunne yhtään tuttua ketkä olisivat yhdessä vuoden päästä kun tulee vauva.Sit eroaan että saa omaa aikaa.Naapuri pesee täitten takia pyykkituvassa pyykkiä.Joo ei kaduta ettei lapsia.Teinit vetää peukkua ja loput only fanssissä tai panee temtayson islandilla🤣
Elätkö jossain wt kuplassa?
Niin, varmaan voisi löytyä tilasto, jossa kerrotaan, kuin moni lapsivapaa on tehnyt rikoksia. Jos halutaan nipottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.
Lapsilla on oikeus rakastaviin vanhempiin.
Kommentista paistaa kateus ja katkeruus. Miksi muuten haukkuisi niitä, jotka valitsivat toisin.
Etenkin kun maailma on surullisen täynnä esimerkkejä surkeista vanhemmista. Nämä eivät sitten ilmeisesti ajatelleet lainkaan lasten oikeuksia eivätkä omia kykyjään ennen kuin kävivät sikiämään. Toivottavasti osaavat hävetä.
Kenen nyt pitää hävetä? Siis meidän, jotka olemme saaneet lapsia, koska jotkut vanhemmat eivät ole kyvy
"Vanhempien, jotka satuttavat lapsiaan, ja voisivat nämä täälläkin vanhemmuutta kehityskaaren huipentumana mainostavat pysähtyä miettimään toisen kerran. Kumpikaan näistä ei ilmeisesti koske sinua, joten ei tarvitse ottaa nokkiisi."
Missä otin nokkiini? Esitin kysymyksen. Kysymys ei ole arvostelua.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on pakko olla höystämässä joku mammana esiintyvä trollikossi. Eihän kukaan äiti voi olla noin vihamielinen lapsettomia kohtaan, eihän?! Äidithän ovat tähän aikaan perheen parissa ja niiden ihanien lasten kanssa eikä räyhäämässä ruutu naamassa?
Itse odottelen ruoan valmistumista, tulin juuri sisaren perheen luota ja kyselin rakkaiden kummilasten kuulumiset ja vein viikkorahat. Tämä on perjantai iltapäivän rutiini. Vuoteella on pari kirjaa ja ajattelin juoda pari lasia viiniä ja polttaa pari kynttilää. Nautiskella elämästä. En todellakaan räyhää täällä.
Mukavaa iltaa niin äideille kuin lapsettomille!
Reaktioita keskusteluun. Kun haukutaan, jännästi siihen sit reagoidaan.
"Missä otin nokkiini? Esitin kysymyksen. Kysymys ei ole arvostelua."
Viestisi sävy vaikutti siltä, että otit nokkiisi. Ai meidänkö tässä pitäisi nyt hävetä vai hä! Kun selvästi lainaamasi kommentti ei koskenut sinua. Mutta hyvä että sai vastauksen kysymykseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa jonkun lapsettomuus? haloo nyt oikeesti.
Se on täysin käsittämätöntä, että kukaan puuttuu toisten valintaan elää lapsettomana. Ilmeisesti liian vähän sisältöä omassa elämässä.
Tähänkin varmasti joku tulee sanomaan ettei ole kateus.
No mitä se sitten on?
Mistä aggressiot saavat alkunsa?
Itse olen isä. En osaisi elämää kuvitella ilman tytärtäni.
Mutta tunnen useita lapsettomia ihmisiä, enkä ymmärrä näitä väittelyitä.
Jos olisin lapseton, olisi elämäni varmasti ihan yhtä mukavaa. Vain erilaista.
Rakastakaa toisianne, älkää olko katkeroituneita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei eli jos "vela" hoitaa puolison lapsia, kääntelee kakkavaippoja, tekee aamupalat, lähettää kouluun, katsoo läksyjentekoa, yms.. = hän on silti "vela", koska hän ei ole lapsen virallinen huoltaja?? 😂
Hänhän tekee ihan samat asiat kuin omalle biologiselle lapselleen, mutta erotuksena on yksi nimi paperilapussa.
Tuo ei ole velautta, vaan se on äitipuoli/isäpuoli, kun hän on itse valinnut lapset omaan perheeseensä valitsemalla puolison jolla on lapset. Vela nimenomaan on vapaaehtoisesti lapseton eli hän valitsee ettei hänen perheeseen tule lapsia.
Toisaalt, jos vela hoitaa naapurin lasta, hän tekee samat hoitotoimenpiteet, kuin omalle lapselle...
Velat korostavat (yksimielisyytä ei heillä taida asiasta olla), ettei vela ot
Saivartele nyt vaan. Kun täältä lukee velan harhaisen totuuden, että "tahattomasti raskautunut (ehkäisy pettänyt) onkin mielenhäiriöstään johtuen ollut tietämätön halustaan tulla äidiksi", niin eihän hommalle voi kuin nauraa. Minä en halunnut lapsia kovin nuorena, 35v aloitin, nyt neljä rakasta; olen velan mukaan siis elänyt vuosikymmeniä mielenhäiriöisenä, joka ei vaan tiennyt haluavansa lapsia. Miehenikin on siis ollut mielenhäiriöinen. Että ei se lyhenne ärsytä ollenkaan: vela, vaan sen pähkähullu sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mielestäai oli ok, et vela avautuu omasta valinnastaan, mutta se ei, et koiraton avautu omasta koirattomuudestaan?
No tässä hyvin tiivistetty tämän keskustelun anti.
Eri"
Tämähän ei "avautunut koirattomuudestaan", vaan "ei voinut olla" puuttumatta toisen "tyhmiin" elämänvalintoihin. Samaan hengenvetoon peräänkuuluttaa sallivuutta ja iloa! Siinä sulle keskustelun henki tiivistettynä.
Eli on velan ok kertoa omista valinnoista ja niiden perusteluista. Mutta on väärin vastata samalla tavalla. Aina vaan. Tää koiraihminenhän ne välit lopetti.
Kaksoisstandartit.
Tuttu totesi, ettei halunnut lapsia näiden kiukkukohtausten takia. Sen sijaan, että tämä "elä ja anna elää" lähettiläs olisi asian hyväksynyt, ei voinut olla märisemättä, kuinka
Tuttusi vain luulee mielenhäiriössään , ettei halua lapsia näiden kiukkukohtausten takia. Hän on häiriönsä vuoksi tietämätön halustaan vanhemmaksi. Kyllä se siitä!
Vierailija kirjoitti:
No minua kiinnostaa kyllä heidän ajatukset sinänsä. Mut tämä kiistely on typerää.
Vierailija kirjoitti:
Kun täältä lukee velan harhaisen totuuden, että "tahattomasti raskautunut (ehkäisy pettänyt) onkin mielenhäiriöstään johtuen ollut tietämätön halustaan tulla äidiksi", niin eihän hommalle voi kuin nauraa. Minä en halunnut lapsia kovin nuorena, 35v aloitin, nyt neljä rakasta; olen velan mukaan siis elänyt vuosikymmeniä mielenhäiriöisenä, joka ei vaan tiennyt haluavansa lapsia. Miehenikin on siis ollut mielenhäiriöinen.
Velallakin voi ehkäisy pettää vahingossa. Mutta kun päättää pitää lapsen, se on aktiivinen valinta. Silloin ei ole enää vela, ja osoittaa ettei ole koskaan ollutkaan. Koska velalla ei ole koskaan lapsia. Silloin on ollut jotain muuta ja on uskotellut itselleen olevansa vela. Saahan sitä uskotella itselleen mitä vaan. Mutta se ei muuta todellisuutta että velalla ei ole koskaan lapsia, ja jos saa lapsen, ei ole vela, eikä ole koskaan ollut. Lapsen omaava ex-vela on oksymoroni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on täysin käsittämätöntä, että kukaan puuttuu toisten valintaan elää lapsettomana. Ilmeisesti liian vähän sisältöä omassa elämässä.
Sama toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt täysin käsittämätöntä ole. Ihminen tuhoutuisi ilman lapsia yhdessä sukupolvessa ja Suomenkin tilanne menee alaspäin jos syntyvyyttä ei saada nousuun. Sen sijaan omaa lapsettomuuttaan hehkuttavia en ihan tajua. Eikö riitä että elää kuten haluaa - miksi pitää vielä erikseen mainita että "tämäkään ei onnistuisi jos olisi lapsia". Varsinkin kun tuossa ei puhu kokemus vaan käsitys asioista.
Niin, kiinnostavaa on yksilötasolla kunkin ajatukset tilanteeseen liittyen. Toisten ratkaisujen mollaamista en ymmärrä.
Oliko tuo artikkeli syyllistävä?