Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (1507)

Vierailija
1281/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuntee itsensä ja ettei lapset sovi elämäänsä on vain hyvä ettei lapsia hanki. Onneksi meillä saa itse päättää. 

EI ihan täysin. Sterilisaation/vasektomian alaikäraja Suomessa on 30v. Korkea ikäraja vaikeuttaa ihmisiä saamasta helppoa ja hormonitonta ehkäisyä, joka säästää myös luonnonvaroja kun siitä ei tule muovijätettä tai hormonijäämiä vesistöihin. Alaikäraja saisi olla 18v niinkuin Saksassa.

Vierailija
1282/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termi vela on simppeli. Mutta miksi vela vänkää, etten esim. minä ole aikoinani ollut vapaaehtoisesti lapseton, kun halusin sitten lapsia vuosikymmeniä myöhemmin? En takuulla ollut mikään jahkailija/päättämätön aidallaistuja. Olin vapaaehtoisesti lapseton. Sitten menin avioon ja me molemmat halusimme ja saimme ihanat lapset. ------että miksi vängätä?         Juu, olen kyllä kuullut täältä palstalta, että Oikea Vela tietää jo puolivuotiaana, ettei koskaan halua lapsia.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua vieläkö täällä väitellään. Menkää nyt velat elämään sitä ihanaa elämäänne. Jostain kumman syystä muuta elämää ei kuitenkaan näytä olevan kun vauva-palstalla todistelu. Jos te olisitte tyytyväisiä ni ei teitä näkyisi täällä palstalla vaan olisitte jossain muualla. 

Kai tämä oli itseironiaa? :D

Vela voi käyttää aikansa miten lystää, sen sijaan vanhempien täällä kuluttama aika on pois lapsiltaan. Kovasti paasataan, kuinka lapset ovat arvokkainta ja rakkainta maailmassa, mutta todellisuudessa ruudut vievät voiton. Surullista. Seuraukset nähdään kouluissa, kaduilla ja uutisissa.

Ymmärrätkö, että täällä on myös ihmisiä, joilla on lapsia, mutta lapset eivät enää pieniä ja kasvatet

Näin. Täällä on myös ihmisiä, joilla on lapsia, mutta pienet nukkuvat jo.

Vierailija
1284/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun täältä lukee velan harhaisen totuuden, että "tahattomasti raskautunut (ehkäisy pettänyt) onkin mielenhäiriöstään johtuen ollut tietämätön halustaan tulla äidiksi", niin eihän hommalle voi kuin nauraa. Minä en halunnut lapsia kovin nuorena, 35v aloitin, nyt neljä rakasta; olen velan mukaan siis elänyt vuosikymmeniä mielenhäiriöisenä, joka ei vaan tiennyt haluavansa lapsia.  Miehenikin on siis ollut mielenhäiriöinen.

Velallakin voi ehkäisy pettää vahingossa. Mutta kun päättää pitää lapsen, se on aktiivinen valinta. Silloin ei ole enää vela, ja osoittaa ettei ole koskaan ollutkaan. Koska velalla ei ole koskaan lapsia. Silloin on ollut jotain muuta ja on uskotellut itselleen olevansa vela. Saahan sitä uskotella itselleen mitä vaan. Mutta se ei muuta todellisuutta että velalla ei ole koskaan lapsia, ja jos saa lapsen, ei ole vela, eikä ole koskaan ollut. Lapsen oma

Saimme uuden termin, kiitos. "Lapsen omaava ex-vela on oksymoroni". Osaako vela tätä hieman avata?                       ps.(oksymoroni tarkoittaa siis virallisesti itseristiriitaa)

Vierailija
1285/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli vain ihmisiä joilla oli lapsia, ja ihmisiä joilla ei ollut lapsia, eikä kukaan pitänyt siitä meteliä. Kaikki saivat olla sellaisissa perheissä kuin halusivat tai olla erakkoja. En ymmärrä miksi nykyaika pitää olla niin lapsivihamielistä, vaikka jokainen meistä on itsekin ollut lapsi ja lapset kasvavat nopeasti aikuiseksi. Miksi niitä lapsia pitää mollata, ja varsinkin heidän äitejään? Kukaan ei koskaan moiti miehiä joilla on lapsia. Sitten nämä lapsettomat, jotka eivät halua lapsia, uikuttavat kovaan ääneen joka paikassa, että miten heitä nyt painostetaan hankkimaan lapsia, yhteiskunta ja ihan kaikki, ja oikeasti ketään ei kiinnosta Jessican lapsettomuus kuin Jessican äitiä joka haluaisi lapsenlapsia.  Jos joku kysyy jotain, se on vain aihe muiden joukossa, samantyylinen kuin vaikka että kylläpä on ilmoja pidellyt. JA sitten kun sanotaan, että ole nyt hiljaa, ei ketään kiinnosta,

"Sun avautuminen ei poista tosiasiaa että pelkästään tässäkin ketjussa on paljon loanheittoa veloista. Onko se katkeruutta vai mitä, en tiedä, mutta selvästi jotain pelottaa jo velojen olemassaolo. Oma arki niin huono? Kateus?"

On tässä paljon loanheittoa myös toiseen suuntaan. Onko kyse katkeruudesta, pelottaako, onko oma arki niin huono? Kateus ei varmaan kuitenkaan, kun vela on tehnyt oman valinnan. Kuten perheellisetkin...

Vierailija
1286/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nää ilmeisesti luulee että kakkavaippavaihe kestää 50 vuotta

Kakkavaippavaiheessa elämme suurinosa kaikista, on lapsia tai ei.

Vierailija
1287/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just siks lapsia en halua tehdä koska se lapsi on koko elämän projekti. 

Ja minulle ainakin se on ihanaa... Nyt ensimmäinen lapsenlapsi. Mutta kukin tavallaan. Se on ihan fine.

Vierailija
1288/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ketjusta tulee taas mieleen Sinkkuelämää-elokuva, jossa päähenkilöt on gayhäissä ja Carrie tärkeenä ja iloisena kertoo toiselle vierasparille, että he suorastaan ihaillen palvovat lapsia, mutta lapset ei vaan ole heitä varten. Sitten kotona kriiseillään kun mies haluaisi joskus katsoa telkkaria ja tähdennetään, että kuule kun sun pitää tehdä mitä minä käsken että meidän elämässä säilyisi kipinä, kun ollaan vaan me kaksi aikojen loppuun asti. 

Muta sittenhän toisaalta tietysti Big saa sydärin ja kuolee pois kuleksimasta, ja on Carrie taas yksin, kunnes Aidan palaa hetkeksi

Onneksi lisääntyneillä ei koskaan ole mitään kriisejä tai kinoja parisuhteissaan.

Vierailija
1289/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi syntyy haasteiden kanssa, se voi kestääkin hyvin pitkään. Tietysti helppo olettaa että kaikki lapset syntyvät terveinä, neurotyypillisinä vailla mitään ongelmia. Mutta se ei ole totta.

Vaikka lapsi olisi terve, nykyään lapset jää asumaan yhä useammin kotiin aikuisena, pitkälle 20-30 vuotiaaksi.

Vierailija
1290/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tää elämä nyt ihan hiton siistii ilmsn lapsia.🤗

Vierailija
1291/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole huudeltu velojen lapsilisän perään, ja tiedät sen itsekin."

Olet siis sinäkin lukenut valikoiden. Vai unohtanut omat ulostulosi?

En ole kirjoittanut rahasta mitään, mutta se yksi kirjoitti velan tuesta, ei velan lapsilisästä. Älä esitä vammaista.

Te velat ette taida  oikein vetää yhtä köyttä? Yksi sanoo yhtä, toinen toista. Ette  millään muotoa ole uskottavia. 

Eivät velat ole mikään tiimi. :D Mitä ihmettä nyt taas?

Niin, ei olet perheellisetkään. Ei ole estänyt ketään tässäkin ketjussa kertomasta, et on vastuutonta saada lapsia, kun sos. huolto on r

Ei kukaan ole sanonut niin. Lastensuojelusta vaan voi päätellä ettei vanhemmuus monessa tapauksessa olekaan auvoisaa, elämää muuttavaa rakkautta, vastuuta ja sitä oikeaa aikuisen elämää.

Vierailija
1292/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Termi vela on simppeli. Mutta miksi vela vänkää, etten esim. minä ole aikoinani ollut vapaaehtoisesti lapseton, kun halusin sitten lapsia vuosikymmeniä myöhemmin? En takuulla ollut mikään jahkailija/päättämätön aidallaistuja. Olin vapaaehtoisesti lapseton. Sitten menin avioon ja me molemmat halusimme ja saimme ihanat lapset. ------että miksi vängätä?         Juu, olen kyllä kuullut täältä palstalta, että Oikea Vela tietää jo puolivuotiaana, ettei koskaan halua lapsia.....

Kaikki lisääntyneet ovat olleet lapsettomia oman aikansa. Vapaaehtoinen lapsettomuus eli velaus on oma vakiintunut käsitteensä joka tarkoittaa eri asiaa kuin aikaa ennen lapsia.

Vierailija
1293/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tää elämä nyt ihan hiton siistii ilmsn lapsia.🤗

Ja täällä tää elämä on hienoa lasten kanssa. 👶👶👶

Vierailija
1294/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, elämän todellinen mieli aukeaa vasta lapsen myötä, että pitäisin sitä jonkinlaisena menetyksenä, jos tämän missaa. 

t. Aiempi Vela

Vierailija
1295/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, elämän todellinen mieli aukeaa vasta lapsen myötä, että pitäisin sitä jonkinlaisena menetyksenä, jos tämän missaa. 

t. Aiempi Vela

Ja juuri tällaisten aivopierujen takia tätäkin keskustelua ja linkin takaa löytyvää tutkimusta tarvitaan. Kun jotkut ovat ihmetelleet että mitä väliä ja ihan turhaa ja ketään ei kiinnosta.

Vierailija
1296/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No elämä vaan on niin ihanaa ilman lapsia!Voi nauttia jokahetkestä!En halua vastuussa olla tollasesta.Tää on lahja elämältä.

Vierailija
1297/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Aiempi Vela

Aika suuri on lapsen vastuu ja rooli aikuisen onnellisuudesta. Onni pitäisi löytyä itsestä, sitä ei tulisi sysätä toisen harteille. 

Vierailija
1298/1507 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tuo vapaaehtoista lapsettomuuttani aktiivisesti esiin. Ainoastaan, jos joku utelee aiheesta, vastaan, ettei lapsia ole, koska en niitä halua. En selittele mitenkään. 

Tästä johtuen minua ei kukaan ole aiheen tiimoilta ahdistellut, eikä veluuttani arvostellut. Tilanne olisi varmaan eri, jos pitäisin meteliä elämäntavastani. Kyllä itsekin saatan näpäyttää ihmiselle, joka valittaa lapsiperhe-elämän raskautta/yrittää myydä sitä minulle ainoana tai parhaana tapana elää. Jokainen tekee omat valintansa, eikä sen pitäisi kenenkään takapuolta hiertää, jos toinen on päätynyt erilaisiin ratkaisuihin kuin itse, muttei omia arvoja ja valintoja ole tarpeen myöskään tuoda esiin muuten kuin kysyttäessä ja jos niin päätyy tekemään, on oltava valmis ottamaan vastaan kritiikkiä.

Lapsettomat nyt eläkejärjestelmäämme jos katsoo, niin vapaamatkustajia. Meillä on tällä hetkellä oudon salliva suhtautuminen lapsettomuuteen. Hyötyvät yhteiskunnan palveluista mutteivat kanna kortta kekoon, yhteiskunnan jatkumiseksi

Vierailija
1299/1507 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat nyt eläkejärjestelmäämme jos katsoo, niin vapaamatkustajia. Meillä on tällä hetkellä oudon salliva suhtautuminen lapsettomuuteen. Hyötyvät yhteiskunnan palveluista mutteivat kanna kortta kekoon, yhteiskunnan jatkumiseksi

Lapsivapaa elämäntapa on maailmanlaajuisesti tunnustettu ihmisoikeus.

Miten ihmisoikeus voi olla vapaamatkustamista?

Miksi vastustat ihmisoikeuksia?

Ei pidä syyttää lapsivapaita ihmisiä siitä, että eläkejärjestelmä on luotu pyramidihuijauksen kaltaiseksi. Se on äänestäjien vika.

Vierailija
1300/1507 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saimme uuden termin, kiitos. "Lapsen omaava ex-vela on oksymoroni".

Ei kai siinä sen ihmeellisempää ole kun että vela ei muuta mielipidettään koska vela pysyy omasta tahdostaan lapsettomana ikuisesti joten niinpä ei voi olla sellaista asiaa kuin ex-vela. Valevela voisi kuvata paremmin sellaista joka väittää olevansa vela muttei sitten ole koskaan ollutkaan. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme