Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi miehen ammatti vaikuttaa naisten kiinnostukseen niin paljon?

Vierailija
28.09.2025 |

Olen 30v hieman ujo ja hieman introvertti mies, hyvin taviksen näköinen ulkoisesti, tosin aina olen ollut hyvässä kunnossa. Valmistuin matemaatikoksi ja opiskeluaikana tai työssäni matemaatikkona vastakkainen sukupuoli ei minusta kiinnostunut juurikaan. Kiinnostukseni ilmailualaan johti siihen, että parin vuoden matemaatikon uran jälkeen hain ja pääsin lentäjäkoulutukseen. Nyt olen työskennellyt pari vuotta lentäjänä ja naisten asennemuutos on ollut hämmentävää. Jopa sellaiset naiset ovat pyytäneet minua deiteille, joita itse yritin aiemmin ja sain pakkeja. En valita, mutta ihmetyttää se, kuinka paljon ammatti vaikuttaa naisten kiinnostukseen. Mielestäni olen edelleen se sama persoona ja luonteeltani sama ujo tavismies, kuin aiemminkin. Naisten silmissä olen kuitenkin nykyisin täysin eri ihminen. Onko muilla samoja kokemuksia?

Kommentit (180)

Vierailija
161/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä filosofista? Hänen kanssaan voisi pohtia kaikenlaista eikä luultavasti olisi vailla näkemyksiä ja mielipiteitä.

Lentäjä on aika suoraviivainen, toki vastuullinen, ammatti. Lentäjän persoona ei siis ole pohdiskeleva tai kyseenalaistava, vaan tärkeän homman hoitava.

Lentäjän työroolissa ei voi olla syviä pohdiskeleva tyyppi, joka jahkailee päätöksentekoa, vaan osattava tehdä nopeasti viisaita päätöksiä. 

Lähisukulaiseni on lentäjä ja omaa tarvittavat kyvyt siihen ammattiin, mutta ei tosiaan ole mikään filosofinen pohdiskelija, vaikka onkin sivistynyt ja maailmaa laajalti nähnyt keskustelutaitoinen ihminen, akateeminen  myös muuten toiselta koulutukseltaan. 

Vierailija
162/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että Ap on hämmentynyt, jos on aiemmin ollut aika nobody naismarkkinoilla ja yhtäkkiä kaikki häneen ihan kuumana. Tässä näkyy niin selvästi se, miten ammatilla ON isokin merkitys naisten suosioon. 

Miettikää lentäjiä, jos tunnette. Läheskään kaikki eivät ole mitään erityisen komeita, mitta silti flaksi käy ja tyttöystävät/vaimot kauniita. 

Naisten parlutuminen ei ole niinkään järkeilyä kuin tunteen vuossa kajakointia. Vaikka lentäjä ei olisi persoonana upea, tai olisi jopa karkea ihminen arvoilta ja käytökseltä, lentäjyys statuksena muodostaa eräänlaisen fiktiivisen suojan hänen ympärilleen, johon tarrautuu monia naisyksilöitä magneettikentän lailla.

Nämä asiat eivät ole itse päätettäviä, vaan luonnon ohjaamia.

Keskiajalla ritari oli vastaava naisten unelmien kohde. Vaikka ritariyksilö olisi ollut ikävä, ritarin homma jo riitti kiinnostukseen. Järki jää siis narikkaan ja se on menoa nyt kuten koskenlaskussa.

Voi olla jopa aivoperäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut jo vuosia, miten parisuhdemarkkinat toimivat, ja tulos on aina sama: tavallinen mies jää aina alakynteen. Kaikki tämä johtuu kahdesta asiasta eli tasoteoriasta ja naisten hypergamiasta.

Tasoteorian mukaan ihmiset pariutuvat korkeintaan oman tasoistensa kanssa, mutta tämä pätee vain miehiin. Naiset sen sijaan eivät koskaan tyydy omaan tasoonsa vaan naiset etsivät aina jotain parempaa. Tämä on sitä kuuluisaa hypergamiaa, joka tarkoittaa, että nainen valitsee aina miehen, joka on häntä korkeammalla sosiaalisessa hierarkiassa. Jos mies ei täytä tiettyjä kriteereitä kuten hyvä ulkonäkö, korkea status, paljon rahaa, hyvä koulutustaso niin mies ei ole edes vaihtoehto naisille.

Ja miten tämä näkyy käytännössä? No, avaa mikä tahansa deittisovellus. Naisten mielestä 80 % miehistä on "keskivertoa huonompia", ja vain harvat miehet saavat kaiken huomion. Samaan aikaan tavalliset miehet eli ne, jotka tekisivät kaikkensa naisen e

En suosittele etsimään sitä oikeaa mistään pinnallisesta deittisovelluksesta. Ihmisiä voi tavata elävässä elämässä, kun on aktiivinen ja mukava, eikä kannata miettiä mitään tasoteorioita.

-Perheellinen mies

Vierailija
164/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiselle on tärkeintä miehessä ulkoisesti  on status. Kaveripiirin saa kertaheitolla kateelliseksi kun kertoo, että mies lentäjä tai kirurgi. Tämä ei alapeukuttamalla miksikään muutu.

Jotenkin naurattaa tuo mielikuva lentäjän vaimosta istumassa iltaa jossain tyttöporukassa ja kuinka hän siellä kehuskelee kaikille miehensä olevan lentäjä. 

Toisaalta se miehen ammatti voi tulla esiin keskusteluissa ilman että sillä tarvitsee erikseen kehuskella. Esim. joku kysyy "Ai mitäs se sun miehes oikein tekee, kun on jatkuvasti ulkomailla?"

Vierailija
165/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni teinityttö pitää ammattijääkiekkoilijoista, monet aikuiset naiset myös. Esimerkiksi Otakar Janecký sai erittäin, erittäin paljon ihailijapostia Jokereissa pelatessaan, niin nuorilta tytöiltä kuin varttuneemmilta.

Olennaisinta naiselle on se, mitä mies edustaa. Enkä sano etteikö olisi poikkeuksia, mutta tämä on eräänlaista naistenvälistä salaista tietoa, johon moni nainen osallistuu. Miehelle taas tällainen voi olla hankala ymmärtää koska useimmat miehet analysoivat yksilöitä selvästi tarkemmin. Naista taas status kiehtoo valtavasti.

Vierailija
166/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiselle on tärkeintä miehessä ulkoisesti  on status. Kaveripiirin saa kertaheitolla kateelliseksi kun kertoo, että mies lentäjä tai kirurgi. Tämä ei alapeukuttamalla miksikään muutu.

Jotenkin naurattaa tuo mielikuva lentäjän vaimosta istumassa iltaa jossain tyttöporukassa ja kuinka hän siellä kehuskelee kaikille miehensä olevan lentäjä. 

Minä olen lentäjän vaimo ja en ole koskaan kehuskellut mieheni ammatilla. Jos tulee puheeksi toki kerron, mutta ihan neutraalisti. Sen olen huomannut, että etenkin niissä ihmisissä, joita en ennalta tunne, tieto miehen ammatista aiheuttaa reagointia, yleensä ihailua, mutta myös kateutta minuun (mitä ihmettelen). Mieheni pitää matalaa profiilia ammattinsa suhteen eikä todellakaan sillä retostele. 

No on se silti yleisesti hohdokas ja hyvätuloinen arvostettu ammatti, vaikka miten neutraalisti kertoisi. 

Vierailija
167/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa naisista hakeekin statusta ja rahaa. Kylmä fakta.472

Vierailija
168/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lentäjän vaimo ja en ole koskaan kehuskellut mieheni ammatilla. Jos tulee puheeksi toki kerron, mutta ihan neutraalisti. Sen olen huomannut, että etenkin niissä ihmisissä, joita en ennalta tunne, tieto miehen ammatista aiheuttaa reagointia, yleensä ihailua, mutta myös kateutta minuun (mitä ihmettelen). Mieheni pitää matalaa profiilia ammattinsa suhteen eikä todellakaan sillä retostele. 

Tässä toinen vaimo. Näin se kait on (ammatin hohdokkuus), vaikka se tässä lapsiperheearjessa, jota pääasiassa itse pyöritän siltä aina tunnukaan. Ja olen myös kohdannut valitettavasti naisten suunnalta kateutta asian tiimoilta. Se harmi, koska ammatti se on muiden joukossa ja ihan tavallista perhe-elämää vietetään siinä missä muutkin. Mitään glamouria ei arjessa näy. Toki hyvät tulot auttavat monessa, mutta onhan muitakin hyvätuloisia ammatteja olemassa. 

Vierailija
169/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa naisista hakeekin statusta ja rahaa. Kylmä fakta.472

Siinä onko jotain väärin? 

Vierailija
170/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä opimme, että kannattaa aina sanoa naiselle olevansa lentäjä.

Kyllä, aina käy flaksi! Mutta se onkin sitten ikävä juttu, jos oikeasti olikin kiinnostusta puolin ja toisin ja aamulla selviääkin totuus

Miksi totuus selviäisi aamulla? Tai koskaan?

Toki yhteenmuuttaessa vaikea larpata epäsäännöllisiä työaikoja. Siksi moni sanoo olevansa lääkäri.

Avoliittoon purjehdittaessa suhde on yleensä kestänyt 2-3 vuotta. Pari vuotta voi silloinkin helposti mennä ennen kiinni jäämistä.

Ammattilainen jos veloittaa satkun per 30 min, niin on siinä melkosen pinkan säästäny. Noin 50 kiloo ehkä. Vähän sama kuin voisi yhdellä lauseella saada kymppitonnin korotuksen nettopalkkaansa.

Vierailija
171/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä opimme, että kannattaa aina sanoa naiselle olevansa lentäjä.

Kyllä, aina käy flaksi! Mutta se onkin sitten ikävä juttu, jos oikeasti olikin kiinnostusta puolin ja toisin ja aamulla selviääkin totuus

Miksi totuus selviäisi aamulla? Tai koskaan?

Toki yhteenmuuttaessa vaikea larpata epäsäännöllisiä työaikoja. Siksi moni sanoo olevansa lääkäri.

Avoliittoon purjehdittaessa suhde on yleensä kestänyt 2-3 vuotta. Pari vuotta voi silloinkin helposti mennä ennen kiinni jäämistä.

Ammattilainen jos veloittaa satkun per 30 min, niin on siinä melkosen pinkan säästäny. Noin 50 kiloo ehkä. Vähän sama kuin voisi yhdellä lauseella saada kymppitonnin korotuksen nettopalkkaansa.

En nyt ymmärtänyt puoliakaan tuosta sinun kirjoituksestasi, mutta en minä ainakaan niin tyhmä ole, että en tajuaisi miehen olevan ei-lentäjä, jos tosiaan sellainen ei ole. 

Vierailija
172/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roomalaisnaiset kävivät kuumina gladiaattoreihin, vaikkei tietenkään mitään pitkäikäistä suhdetta voinut ajatellakaan. Ukkohan saattoi seuraavissa sirkushuvituksissa heittää veivinsä. Mutta ehkäpä sellainen romanttinen, kuolemanpelkoinen jännitys veti puoleensa naisia kuin hunajapurkki vetää Nalle Puhia.

Vierailija
173/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan koske miehiä yhtä lailla.

Tilastokeskuksella on palstallekin linkkaamani viralliset tilastot lapsettomista pariskunnista vs sinkuista. Pariskunnissa miehet tienaavat huomattavasti enemmän kuin naiset, sinkuissa taas ei. Eli naiset todella selkeästi preferoivat hyvätuloisia miehiä, mutta ei toisin päin.

Naisilla on myös "verrattuna minuun"-kriteeri, eli hyvätuloiselle naiselle käy vain hyvätuloinen mies. Siksi hyvätuloisissa naisissa on enemmän sinkkuja kuin alle keskituloisissa. Vasta pienituloisuus alkaa haitata pariutumista naisella, ei vielä alle keskituloisuus.

Vierailija
174/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista naista lentäjät suosivat? Vakavassa mielessä. 

Vierailija
175/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin tästä palstalla aikaisemmin, mutta minulla oli siis työttömänä ollessani tapana larpata rikasta matkalla olevaa miestä. Koska olin köyhä, masentunut eikä minulle ollut mitään tavoitteita, se oli eräänlainen tapa päästä ulos arjesta, ja samalla tuntea olevani kiinnostava ja haluttu. Se oli myös mielenkiintoista, koska piti miettiä miten rikas käyttäytyy. Ei uhoaja joka saattaa olla uusirikas, mutta todennäköisesti leveilee rahoitusyhtiön omistamalla autolla. Sellainen ihminen jolle raha on itsestäänselvyys. 

Tämä social experiment avasi silmiä todella monella tavalla. En edes kehittänyt mitään tarinaa, annoin vain olemuksellani ja pukeutumiselani ymmärtää olevani rikas. Kukaan ei voinut tietää olinko hankkinut varani kovalla työllä, älykkyydellä, perimällä vai mummoja huijaamalla.

Sillä ei ollut mitään väliä. Naiset tulivat juttelemaan. Myös hyvännäköiset naiset, joille olin tavallisesti pelkkää ilmaa. Myönnän lipsantaneeni periaatteestani muutaman kerran ja harrastaneeni seksiä roolini avulla.

Eikä se ollut vain "ne jotkut naiset" (gold diggerit tms), vaan suurin osa naisista näki minut aivan eri tavalla.

Joku täällä sanoi joskus hyvin, että raha ja valta ovat halo-efekti. Ne saavat kaikki ominaisuutesi näyttämään paremmilta. Huonosta vitsistä tulee hauska juttu, kömpelöstä sympaattinen, oudosta eksentrinen, jne. Sama pätee jopa ulkonäköön, siitä oli tutkimuskin kuinka parempi ammatti kuvan alla vaikutti kontrolliryhmiin +2pts asteikolla 1-10.

Vierailija
176/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista naista lentäjät suosivat? Vakavassa mielessä. 

Sama kiinnostaisi! Ja miksei Ap voisi myös vastata. :)

Vierailija
177/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjäksi nyt ei ihan joka miehestä ole niin onhan se sellainen ammatti että varmasti vetää naisia puoleensa. Kaikki muutkin ammatit joihin tiukat pääsyvaatimukset ja vaativa koulutus herättää tietenkin mielenkiintoa. Kyllä se kertoo ihmisen luonteesta ja ominaisuuksista että panostaa määtietoisesti tulevaisuuteensa päämäärätömän haahuilun sijaan. 

Vierailija
178/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun varmaan poikkeuksiin, mutta minulle toisen ammatilla ei ole mitään väliä. Arvostan ihmisessä ihan toisia asioita.

Sillä on väliä, koska ihmisen uravalinnat kertovat ihmisen persoonasta, arvomaailmasta ja luonteesta. Vai oletko sinä oikeasti sitä mieltä, että elämä vaikkapa maailmaa kiertävän muusikon kanssa on samanlaista kuin elämä kirjastonhoitajan kanssa? Tai elämä ydinfyysikon vs. sirkustirehtöörin kanssa? Jokainen näistä ammateista tuo mukanaan omanlaisensa arjen, palkan, aikataulut, arvomaailman ja jopa sosiaalisen ympäristön. Myös se, että ihmisellä on asenne, että ihan sama mitä työtä tekee kertoo paljon siitä ihmisistä. 

Vierailija
179/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ujo mies" paljastaa tämän satusedän. Joka päivä uusi tarina.

Vierailija
180/180 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni teinityttö pitää ammattijääkiekkoilijoista, monet aikuiset naiset myös. Esimerkiksi Otakar Janecký sai erittäin, erittäin paljon ihailijapostia Jokereissa pelatessaan, niin nuorilta tytöiltä kuin varttuneemmilta.

Olennaisinta naiselle on se, mitä mies edustaa. Enkä sano etteikö olisi poikkeuksia, mutta tämä on eräänlaista naistenvälistä salaista tietoa, johon moni nainen osallistuu. Miehelle taas tällainen voi olla hankala ymmärtää koska useimmat miehet analysoivat yksilöitä selvästi tarkemmin. Naista taas status kiehtoo valtavasti.

Urheilija ammattina on mielestäni mielenkiintoinen, koska se kertoo esimerkiksi pitkäjänteisyydestä, itsekurista, terveellisistä elämäntavoista, tavoitteellisuudesta ja usein myös intohimosta omaan työhön. Nämä ovat kaikki piirteitä, joita arvostan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että haluaisin automaattisesti seurustella kenen tahansa urheilijan kanssa aivan kuten minkä tahansa muunkin ammatin kohdalla, pelkkä titteli ei riitä vaan se on se ammatti on vain yksi osa sitä kokonaisuutta. Minulle on tärkeää myös monet muut asiat esim. se, että ihmisellä on mukava ja lämmin luonne, että arvomaailmat ja huumorintaju kohtaavat ja että meillä on yhteensopivat tulevaisuudentavoitteet.