Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rekrytoijana ihmettelen, miten vuonna 2025 jotkut ovat vastahakoisia tekemään videohakemuksen ja video CV:n

Vierailija
24.09.2025 |

Ymmärtäisin, jos 90 luvulla tuo olisi ollut outoa. Nykyään ei ole mitään perusteita miksei, joten nuo lentää suoraan roskakoriin.

T. Rekrytoija

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella toivon, että Ap rekrytoi johtajia kovapalkkaisiin huippuduuneihin, koska perusduunien rekryissä videon tekeminen on ihan kohtuuton vaatimus. Perus kirjoitetun CV:n ja hakemuksen muokkaamisessa erikseen jokaista haettua tehtävää varten on jo aivan riittävästi hommaa. Se, että pitäisi vielä videokin vääntää joka hakuun, niin ei kiitos.

Ja helppohan se on sieltä rekrytoijan paikalta ihmetellä. Aika paljon iisimpi juttu katsella niitä videoita kuin suunnitella ja toteuttaa.

Vierailija
82/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikseen on puhuva ihminen videolla ei kerro siitä onko hän hyvä vai huono kohtaamaan ihmisiä.

Töitä on vaikea saada ja siksi videota on raskas tehdä. Vaikea olla iloinen ja itsevarma kun tietää että hyvin todennäköisesti video on aivan turhaa työtä.

Osaan itse esiintyä videolla, mutta aika absurdia että joku ei saisi työmahdollisuutta siksi että ei osaa ilmaista itseään kameralle.

Haluan nähdä videot myös rekryistä ja tietää palkkatason ennen kuin alan vuodattamaan omaa huomiotani firmaan. Hakemuksen verran voin lukea mutta siitä eteenpäin täytyy firmankin providata valueta minulle päin. Employer branding on ihan yhtä tärkeää kuin hakijankin esittely. Jos firma ei esittele tilojaan, arvojaan, visioitaan, missioitaan nettisivuillaan niin en hae. Jos palkka ei ole tiedossa niin en hae. Kaikista pahin jos kyseessä on joku piilorekry jonkun rekryfirman kautta, eli edes firman nimi ei ole tiedossa, en todellakaan hae. Avoimet kortit molemmin puolin tai sitten molemmat leikkivät "vaikeasti tavoiteltavaa". Älkää viitsikö tuhlata hakijioden aikaa näillä haamutyöpaikoillanne. Kortit pöytään niin saatte heti alusta asti tasoisenne hakijat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä vaikutat aika ikävältä ihmiseltä. Kerrohan firma niin osaamme kaikki olla hakematta?

Niin, onhan se varmaasti ikävää, kun kaikki eivät palvo sinua, vaikka mami on toitottanut koko lapsuutesi miten täydellinen olet. Tervetuloa aikuisten maailmaan, lapsipieni! 

Vierailija
84/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät omista mitään laitetta, jolla voi kuvata videota.

Hyvin harva työikäinen ei omista älypuhelinta, tablettia tai läppäriä. 

Haluatko rajata pois sen yhden täydellisen, jolla näitä ei ole? Juuri se yksi joukosta erottuva persoona voisi olla se firman salainen ase. ;)

Ei ole mahdollista olla meille täydellinen työntekijä, jos ei omista yhtään älylaitetta. 

Haluatte älylaitteiden tyhmistämiä ihmisiä, joilla ei ole keskittymiskykyä? Ette halua luovia älyköitä jotka kykenevät syvälliseen ongelmanratkaisuun ja erityisen itsenäiseen päätöksentekoon? Onko McDonaldsin kassatehtävät kyseessä?

Vierailija
85/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

video cv:t ovat vain yksi syrjinnän väline työnhaussa. Kaikki olennainen kyllä selviää ansioluettelosta. Voidaan valkata esiintymistaitojen perusteella porukkaa, vaikka tehtävä ei vaatisi esiintymistä. Samaten mahdollistaa ulkonäön ja iän perusteella syrjimisen.

Vierailija
86/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä vaikutat aika ikävältä ihmiseltä. Kerrohan firma niin osaamme kaikki olla hakematta?

Niin, onhan se varmaasti ikävää, kun kaikki eivät palvo sinua, vaikka mami on toitottanut koko lapsuutesi miten täydellinen olet. Tervetuloa aikuisten maailmaan, lapsipieni! 

Puhutko sinä ihan tosissasi netissä näin ihmisille? Ja rekryät ihmisiä? Hyi kamala.

Vierailija
87/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajoa siihen. Helvetti jäätyy ennen kuin teen, mut varmasti tää on provo. Rekrytoijan provo, omaa kivaa. 

Vierailija
88/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella toivon, että Ap rekrytoi johtajia kovapalkkaisiin huippuduuneihin, koska perusduunien rekryissä videon tekeminen on ihan kohtuuton vaatimus. Perus kirjoitetun CV:n ja hakemuksen muokkaamisessa erikseen jokaista haettua tehtävää varten on jo aivan riittävästi hommaa. Se, että pitäisi vielä videokin vääntää joka hakuun, niin ei kiitos.

Ja helppohan se on sieltä rekrytoijan paikalta ihmetellä. Aika paljon iisimpi juttu katsella niitä videoita kuin suunnitella ja toteuttaa.

Pääsin kerran seuraamaan tällaisen "rekryn" työntekoa informaalisti tutun illanistujaisissa. Mies luki siinä kaiken kansan - jotka siis eivät olleet firman työntekijöitä - edessä hakemuksia ja nälvi niitä inhottavaan sävyyn. Miksi ihmeessä kertoisin itsestäni mitään tällaisiin setuppeihin? Tietosuoja ja arvot luokkaa ellun kanat. 

Siivotkaa ensin ne firmanne ja katsellaan sitten hakemista.  

Vierailija
89/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille joillekin yksityisyys on HYVIN tärkeä asia. Itse en IKINÄ hakisi työpaikkaa, jossa vaatimuksena ylipäänsä minkäänlaisen videon kuvaaminen itsestä tai kenestäkään muustakaan.

Tämä on joillekin hirveän hankala asia käsittää. Voisin varmaan jopa tehdä rahaa (osin) ulkonäöllä ja esiintymisellä, mutta todellakin yksityisyys on minulle niin paljon arvokkaampaa ettei tule kuuloonkaan.

Vierailija
90/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko rajata pois sen yhden täydellisen, jolla näitä ei ole? Juuri se yksi joukosta erottuva persoona voisi olla se firman salainen ase. ;)

Ei ole mahdollista olla meille täydellinen työntekijä, jos ei omista yhtään älylaitetta. 

Haluatte älylaitteiden tyhmistämiä ihmisiä, joilla ei ole keskittymiskykyä? Ette halua luovia älyköitä jotka kykenevät syvälliseen ongelmanratkaisuun ja erityisen itsenäiseen päätöksentekoon? Onko McDonaldsin kassatehtävät kyseessä?

Ei kultaseni. Haluamme luovia älyköitä, joilta sujuu myös älyteknologian käyttö, koska älyteknologia on välttämätön osa meillä tehtävää työtä. Kenellekään meistä ei ole aikaa lähteä opettamaan palikkapuhelimeen tottuneelle, miten älypuhelin toimii. 

Vierailija
91/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollin horinoita osa 1002. Poistoon tämmöiset jankkaukset. 

Vierailija
92/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiahan on niin, että työnantajalle tai varsinkaan rekryfirmalle ei kuulu kenenkään vapaa-ajan toiminnot, eikä myöskään työhistoria. videoita tekee tiktokipellet ja somettajat, ja niitähän ei kukaan palkkaa yhtään mihinkään. yritys, joka ei itse kykene hoitamaan palkkausta, on itsessään punainen lippu.

Vierailija
93/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain yhteen suunnittelufirmaan projektipäälliköksi alkukuusta.  Hakemuksessa oli mainittu yleisluontoisia kysymyksiä ja niihin piti vastata annetun linkin videosovelluksen kautta.

En itse ole somessa, ei ole LinkedIn tiliä, en ota itsestäni valokuvia/videoita, vaimo joskus soittaa videopuhelun ja sekin ärsyttää minua 😘 en siis ole mikään linssilude. Työpaikalla teamsissakin olen aina kamera kiinni ellei ihantosipakko. 

Kamerakammosta huolimatta alan substanssiosaamista mulla on noin 20v ajalta.

Noh, vastailin esitettyihin kysymyksiin ihan harjoittelematta, fiilispohjalta, ajatuksella "kertaotolla purkkiin." Parta ajamatta, kahvia juoden, Iron Maiden t paita päällä, en siis todellakaan mikään sliipattu kauluspaitainen yli-insinööri vaan sellainen mitä minä olen; suorapuheinen, asioita kaunistelematon ihminen.

Kai se itsensä videokuvaaminen hyvin meni silti, koska seuraavana maanantaina oli puhelinhaastattelu, keskiviikkona videohaastattelu ja nyt on meneillään psykologiset soveltuvuuskokeet.

Mun mielestä ei se videon tekeminen ollut mikään paha rasti, vaikka epämukavuusalueella oltiinkin. M43

Vierailija
94/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko sinä ihan tosissasi netissä näin ihmisille? Ja rekryät ihmisiä? Hyi kamala.

En puhu, vaan kirjoitan. Enkä täysin tosissanikaan ole. Oliko muuta kysyttävää? 

Vierailija
95/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävä keskustelu. 90% kirjoittajista puhuu videohakemuksesta, vaikka aiheena on videoCV. Näinkö hukassa palstamammoilla on työelämän termistö? 

Otsikossa lukee mielestäni selvällä suomella videohakemus ja video CV. Hämmentää, ettet itse osaa sen vertaa lukea, tai et ymmärrä lukemaasi.

Vierailija
96/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri. Kun aivan perustason töihinkin vaaditaan jo videoita, ollaan menty pahasti metsään. Ainakaan minä en vaivaudu suorittavan tason duunia varten tekemään mitään ylimääräistä, pelkkää ajanhukkaa vääntää itsensä mutkalle jonkun minimipalkan takia.

Vierailija
97/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatte älylaitteiden tyhmistämiä ihmisiä, joilla ei ole keskittymiskykyä? Ette halua luovia älyköitä jotka kykenevät syvälliseen ongelmanratkaisuun ja erityisen itsenäiseen päätöksentekoon? Onko McDonaldsin kassatehtävät ky

Ei kultaseni. Haluamme luovia älyköitä, joilta sujuu myös älyteknologian käyttö, koska älyteknologia on välttämätön osa meillä tehtävää työtä. Kenellekään meistä ei ole aikaa lähteä opettamaan palikkapuhelimeen tottuneelle, miten älypuhelin toimii. 

Arvoisa idiootti, minä osaan koodata teille sitä älyteknologiaa. Ymmärrän sitä huomattavasti sinua syvällisemmin ja siksi ymmärrän olla käyttämättä sitä, arvostan liikaa aivojani.

Vierailija
98/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää osata esitellä itsensä hyvät puolet kameran edessä.

Voi laittaa linkin vaikka instaan, siellä ne parhaat puolet on esiteltynä. 

Vierailija
99/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen vinkki: Ei kannata ihan noin  tosissaan ottaa kaikkea mitä täällä höpistään. 

Vierailija
100/143 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka omistaisin Hollywood tasoisen kameran, niin en suostu tekemään jotain videota työnhakemisen takia. Jos firmalla on niin laiska asenne, ettei edes henkilökohtaisesti kyetä tapaamaan ansioluettelon perusteella valittuja henkilöitä, niin firma ei ole minua varten. Minä haluan myös nähdä millainen se itse työympäristö on ja haistella sen ilmapiiriä.