Rekrytoijana ihmettelen, miten vuonna 2025 jotkut ovat vastahakoisia tekemään videohakemuksen ja video CV:n
Ymmärtäisin, jos 90 luvulla tuo olisi ollut outoa. Nykyään ei ole mitään perusteita miksei, joten nuo lentää suoraan roskakoriin.
T. Rekrytoija
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät omista mitään laitetta, jolla voi kuvata videota.
Hyvin harva työikäinen ei omista älypuhelinta, tablettia tai läppäriä.
Ap, katso 19. niin näet edelliset aloituksesi samasta aiheesta.
Työnhakija ei ole esiintyvä apina
Kerro mihin tarvitset videohakemuksen. Etkö osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Kerro mihin tarvitset videohakemuksen. Etkö osaa lukea?
Luuletko, että ap on oikeasti jossain töissä :D
Mä en taas ymmärrä, miksi sellaisiin pitäisi hukata aikaa. Jos haluaa nähdä, niin palaveri netin kautta ja voi sitten haastatella järkevillä työhön liittyvillä kysymyksillä samalla.
Minä katson mielelläni hakijasta lyhyen videon.
Joskus käy silleen, että kirjallinen hakemus on ollut kehno mutta videolla tullut sellainen vaikutelma että tämä voisi sittenkin olla hyvä tyyppi.
Vastaavasti on ollut sellaisiakin hakijoita joilla hakemus on ollut vimpan päälle, mutta eivät puhelimeen joko vastaa tai puhelussa saa suustaan muuta kuin "joo, öö, ei". Tulee olo että joku muu on tehnyt sen hakemuksen, kuin itse työn hakija.
Töitä on toki erilaisia, mutta meidän työpaikalla yksi olennainen osaamisalue nyt vaan on muille ihmisille puhuminen, siksi on kiva jos tämä talentti ilmenee jo hakemuksessa. Ne työt missä ollaan pimeässä kellarissa, eikä tarvitse nähdä ketään eikä puhua kenellekään, on sitten jossain muualla.
T. Jonkin sortin esihenkilö
Jos firma vaatii videon hakemukseen niin siitä tietää että koko työpaikka ja työ tulee olemaan erittäin typerä koska onhan tuo videohakemus nyt aivan uskomattoman kehitysvammaista paskannusta
Vierailija kirjoitti:
Joskus käy silleen, että kirjallinen hakemus on ollut kehno mutta videolla tullut sellainen vaikutelma että tämä voisi sittenkin olla hyvä tyyppi.
Vastaavasti on ollut sellaisiakin hakijoita joilla hakemus on ollut vimpan päälle, mutta eivät puhelimeen joko vastaa tai puhelussa saa suustaan muuta kuin "joo, öö, ei". Tulee olo että joku muu on tehnyt sen hakemuksen, kuin itse työn hakija.
Töitä on toki erilaisia, mutta meidän työpaikalla yksi olennainen osaamisalue nyt vaan on muille ihmisille puhuminen, siksi on kiva jos tämä talentti ilmenee jo hakemuksessa. Ne työt missä ollaan pimeässä kellarissa, eikä tarvitse nähdä ketään eikä puhua kenellekään, on sitten jossain muualla.
Meillä järjestetään työhaastattelut eikä mitään videopelleilyä.
t. oikea esihenkilö
Tuntuu siltä ettei rekrytoija ole ihan ymmärtänyt työtään. Tarkoitus on auttaa ihmisiä ja työnantajia löytämään itselleen sopivan parin työmarkkinoilta. Ei hankaloittaa muiden elämää tai vetää ihme sirkusta omaksi iloksi.
Loppukevennyksenä pyörittelin rubikin kuution valmiiksi kymmenessä sekunnissa. Se oli sellainen yllätysnumero hakemuksen loppuun. Joskus olen myös yllättänyt rekrytiimin ja jonglöörannut keittiöveitsillä. Molemmilla hakemuksilla pääsin jatkoon, mutta menin sitten ihan muihin töihin. No jäipähän ne paikat muille. Kannattaa esitellä videolla jokin taito, vaikka laulaa tai tanssia, niin aika varmasti pääsee jatkoon.
Minulla on niin huonot laitteet että näytän amatööriltä ja annan huonon kuvan videolla. Tarvisin työtä että minulla olisi hyvät laitteet.
Vierailija kirjoitti:
Jos firma vaatii videon hakemukseen niin siitä tietää että koko työpaikka ja työ tulee olemaan erittäin typerä koska onhan tuo videohakemus nyt aivan uskomattoman kehitysvammaista paskannusta
Tässähän ei edes puhuta videohakemusta, vaan videoCV:stä. Eli pitäisi kuvata videolle lista siitä, missä on ollut töittä ja mitä kouluja on käynyt jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rykrytoitko rekryfirmassa?
Työnantajan edustajana haluaisin tietää minkä firman, jotta voin heittää firmanne roskakoriin.
Täällä on huutava tarve työntekijöille, mutta ei somepostaajille.
Laitatko linkkiä teidän firman rekrysivuille? Kiinnostaisi työt.
t. työtön
En!
Käytän ammattilaista, ettei tarvitse selata läpi tuhansia hakemuksia. Rekryammattilainen osaa karsia paskat hakijat, mutta ap:n kaltainen rekrytoija tuottaa vain paskoja kanditaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää osata esitellä itsensä hyvät puolet kameran edessä.
Miksi ? Jos en hae elokuva roolia, niin ihan sama miltä kamerassa näyttää.
Yleensä rekrytoijaa ei kiinnosta se ulkonäkö, vaan mitä sulla on sanottavaa ja miten sen sanot. Miten uskallat mennä työhaastatteluun, oletko sielläkin pussi päässä?
Vierailija kirjoitti:
No ota videohaastatteluun jos kiinnostaa. Mutta joku esittelyvideo ei kerro juuri mitään, koska sen voi harjoitella ja kuvata miljoonaan kertaan. Ja kuka enää nykyaikana haluaa "hyvän tyypin" jos ei omaa osaamista alaltaan?
Viime aikoina sain jo "ilon" osallistua tekoälyhaastatteluun. Piti vastavata tekoälyn kysymiin kysymyksiin videolla ja ne vastaukset tallennettiin oletettavasti jonkun ihmisen katsottavaksi. Käytännössä siis sama kuin olisin tehnyt pari lyhyttä videota.
Tähän on menty työnhaussa. Ei hyvältä näytä.
Mitä tarkoittaa videoCV? Onko se liikkuvaa kuvaa ansioluettelostani vai pitääkö siinä pölöttää ääneen, että "olin töissä jäätelökioskissa kesällä 2022 ja sitten olin Siwan kassalla kolme vuotta ja sen jälkeen menin töihin Andiamoon ja nyt olen Anttilan toptenissä myyjänä"
Tee videoesittely siitä tiimistä ja työpisteestä, mitä paikka koskee. En minä ala persettänn nuolemaan kun en tiedä miltä se perse näyttää.
Jep. Sun video hakemuksesta ei nimittäin näy, että et osaa yhdys sanoja.