Miten terveydenhuolto on nykyään mennyt tälläiseksi että kaikkea vain "seurataan?" On gyne,yleislääkäri tai hammaslääkäri,kotiin ilman hoi
Hoitoa,syö buranaa ja seurataan tilannetta.
"joo on sulla nyt joka patti täällä kainalossa,seurataan kasvaako se".
Kommentit (54)
Kerrotko tarkemmin, varsinkin tuosta hammaslääkäristä.
Ei ole yksinkertaisesti muuhun rahaa. Elättien per see seen ne kaikki menee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa kirjoittaa antibioottireseptiä sitä tarvitsevalle?
Nykyisin otetaan labrat ja jos arvot on punaisella niin määrätään lääkettä. Ihan turha valitella vaivoja tai oireita.
Vierailija kirjoitti:
Todetaan pieni reikä mutta päätetään seurata. Lopulta hammas on niin kipeä, että ihminen hakeutuu päivystykseen jossa pahoin ärtynyt hammas ei enää edes puudu.
Ap
Näin saadaan terveydenhoitopalvelut näyttämään siltä, että ikäänkuin kovinkin aktiivisesti tehtäisiin asioille jotakin, vaikka todellisuudessa mitään ei tapahdu.
Toki potilasasiakirjoihin saa laitettua tekstiä, että kovasti paljon, hiki hatussa ja niska limassa, hirveessä kiireessä kaikkemme tehdään.Silti rahaa palaa ei mihinkään, mutta että kontaktoitu on.
Näinhän se menee. Minulla on suussa tulehdus mikä näkyi röntgen kuvassa niin ei tehdä muuta kuin seurataan. Yksi tuttu sai sydänkohtauksen ja lääkäri epäili että yksi syy saattoi olla tulehdus hampaassa. Ja olen keski-ikäinen ja työssäkäyvä, hienoa syödä buranaa koko ajan ja tulehdus muhii suussa.
Jep. Mulla todettiin rutiinigynellä limakalvojen muutoksia kesällä 2024, alkusyksystö otettiin koepalat ja todettiin että vaikutttaa syvän esiasteelta ja että tilanetta seurataan. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
Jep mullakin yksi patti jota "seurataan". Mietin poistattamista yksityisellä kun on kuitenkin vähän näkyvällä paikalla. En muista milloin viimeksi olisi saanut varsinaista hoitoa loppuun asti mihinkään, kaikki jää puolitiehen tai "seurataan" asteelle.
Todella surkeaa on touhu. En edes yritä lääkärille Suomessa enää.
Toisaalla halvalla vakuutuksella saa mennä juuri sellaiselle lääkärille kun huvittaa ja saa hoitoa vaivaansa.
No kun ihmisiä kiusataan. Mutta annetaan seuranta kortti tee se itse. Merkkaa siihen . Mittaa itse veren sokeri verenpaine katsotaan sitten . Ennen hoitajat kirjoitti sen ylös ja näytti lääkärille . Nyt potilaat kirjaa itse ne . Tyyliin olen seurannut vuoden verenpainetta ja merkannut korttiin kiltisti . Ettei oikeastaan hoitajia tarvi palkata . Maksaa sen palkan potilaille kun ne työn tekee itse.
Mieheni kävi näyttämässä huolestuttavaa luomea ja sanottiin että voidaan poistaa jos hän sitä nyt välttämättä vaatii,aika tulee postissa. Meni 6kk kunnes saapui kutsu luomen poistoon ja ihosyöpä löytyi.
Oikeastaan parempi kun ei käy kuin yksityisellä . Nopeasti ja pyytää itse mitä tarvii .
Yksityiseltä voi pyytää ottaa bakteeri näytteen pyytää reseptin pyytää poistaa joku pyytää ja ne tekee.
Joo puhelimitse vain neuvotaan, terveysasemilla otetaan vastaan vaan muualta tulleita joka on kyllä aivan väärin.
Joo , seurataan niin kauan että muuttuu syöväksi , sitten vasta hoidetaan ja voivotellaan ja toivotellaan voimia ja jaksamista rankkoihin hoidossa käymisiin . Kokemusta on .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa kirjoittaa antibioottireseptiä sitä tarvitsevalle?
Et ole antibioottiresistenssistä kuullut? Ei niitä pidäkään kirjoittaa kaikille haluaville.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mulla todettiin rutiinigynellä limakalvojen muutoksia kesällä 2024, alkusyksystö otettiin koepalat ja todettiin että vaikutttaa syvän esiasteelta ja että tilanetta seurataan. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
Julkisella puolella ei ole gynekologeja. Rutiinigune mikä se on? Terveyskeskuslääkäreitä ovat.
Vain lähetteellä erikoissairaanhoitoon jonoon kiireellisyyden mukaan.
Sä olet tipahtanut jonosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todetaan pieni reikä mutta päätetään seurata. Lopulta hammas on niin kipeä, että ihminen hakeutuu päivystykseen jossa pahoin ärtynyt hammas ei enää edes puudu.
Ap
Käyn nykyään noiden reikien kanssa suoraan yksityisellä. Yksi hammas meni poistoon sen jälkeen kun sitä oltiin juurihoidettu ja paikkailtu moneen kertaan julkisella. Olen satavarma, että yksityisellä se oltaisiin voitu vielä pelastaa, koska siellähän minä maksan itse niin he olisivat voineet yrittääkin enemmän.
Pk-seudun päivystysnumerossa jopa sanottiin ettei heillä ole paikka-ainetta viikonloppupäivystyksessä (!) niin eivät korjaa mitään lohkeamia.
Vaikka yksityisellä tulee kalliiksi varsinkin joku ilta-aika niin lasken, että se maksaa ajoissa hoidettuna kuitenkin murto-osan vain siitä mitä joku silta tai implantti maksaisi julkisen sekoilun jälkeen. Eikä minusta ole mitään järkeä siinä, että päivävuoroa tekevä työssäkäyvä joutuu olemaan töistä pois tämän takia.
Suhtautuminen muuttuu ikävuosien myötä, kieltämättä tulee yllätyksenä.