Yle: Ikuinen opiskelija
Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.
Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.
###
Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.
Kommentit (366)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä mielenkiintoista sillä hän on nähnyt hyvin konkreettisesti myös sen, kun yksi valhetieto korvataan uudella, varmaan pariinkin otteeseen. Eihän noita kursseja muuten olisi kertynyt, jos tieto pysyisi samana. Mitäköhän hän on aiheesta mieltä. Usein tavallinen ihminen luulee, että se mitä itse koulusta saa on totta ja muut versiot puppua.
Ensinnäkin tiedon lisääntyminen ei välttämättä tarkoita sitä, että vanhempi tieto olisi virheellistä. Ja toisekseen:
"Kemiaa, matematiikkaa, tietotekniikkaa, yhteiskuntapolitiikkaa, erityispedagogiikkaa, tilastotiedettä, kansanterveystiedettä, antiikin kulttuuria, historiaa, ravitsemustiedettä, kansantaloustiedettä, psykologiaa, kasvatustiedettä, sosiologiaa, tähtitiedettä, gerontologiaa ja kuuttatoista eri kieltä."
Teologia puuttuu vielä, s
"Teologia puuttuu vielä, siellä on paljon mahdollisuuksia Kaijaa varten! Ja toki myös oikeustiede, jos aivoja riittää."
Oikeustiede ei vaadi aivoja sen enempää kuin vaikka kielten opiskelu. Kun hän on opiskellut mm. matematiikkaa, tilastotiedettä ja kansantaloustiedettä, niin aivoja varmaan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden opiskelijan yliopistokoulutuksen kustannus yhteiskunnalle oli 8 887 euroa vuodessa.
Kustannuksiin sisältyy muun muassa opetushenkilökunnan palkat, kiinteistöjen ja laitteistojen ylläpito, opetuksen resurssit ja hallinnolliset kulut.
51 kertaa 8887 = n. 453 237 eukkia.Nämä nyt on ihan roskaa. Yksi opiskelija sinne tai tänne ei maksa paskaakaan - toki joku laskennallinen arvo saadaan kun pistetään seinien hinta ja proffien palkat yhteen. Mutta jos otetaan yksi opiskelija lisää niin kulut eivät nouse senttiäkään.
Näin videon missä joku söi pussillisen juustonaksuja ja niiden kalorimäärä oli 0
Jokaisen kun punnitsee erikseen, paino on 0g jokaisella ja sehän tarkoittaa että 0+0+0+0+0+0... ei kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä täällä joskus tein aloituksen, että mietin yliopistoon hakemista. Mulla aiemmat koulutukset lukiosta, amiksesta ja AMK:sta. Kaikista olen valmistunut ja olen työelämässä ollut jo pitkään. Paskaa sain niskaani, että miksi yli 40-vuotiaana lähtisin opiskelemaan ja veisin paikan joltakin nuoremmalta.
Nyt sitten tässä ketjussa jotkut kehuu Kaijaa joka opiskellut 50 vuotta valmistumatta maisteriksi ja työelämä jäänyt täysin olemattomaksi. Taattua palstaa taas tämäkin touhu.
Koko sen elämä jäänyt täysin olemattomaksi, pieneen kaksioon rojujen keskelle.
Hänellä vaikuttaa olevan juuri itselleen sopiva, täydellinen elämä.
Hän on onnellinen noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Elinikäistä oppimista.
Hänellä on valtavan laajasti ja monipuolisesti tietoa.
Joka on verovaroin sinne saatu, eikä siitä ole yhteiskunnalle mitään hyötyä.
Siinäpä malli sosialismista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauskaa päästä hänen kanssaan pelaamaan jotain tietovisaa.
Kiinnostavan oloinen tyyppi.
samalla tavalla kun muutkin elämäntapa työttömät.
Et sinä ole kiinnostava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Elinikäistä oppimista.
Hänellä on valtavan laajasti ja monipuolisesti tietoa.
Mitä varten?
Ei yhtään mitään.
Mitä se sinulle kuuluu mihin henkistä pääomaansa käyttää?
Alkaahan se kuulumaan siinä vaiheessa kun olemme sen kustantaneet.
Jos tuo tekisi saman jenkkien maksullisessa yliopistossa niin se ei kuuluisi. Jos hän maksaisi 30€ opintopisteeltä (kuten avoimessa yliopistossa) se ei kuuluisi pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden opiskelijan yliopistokoulutuksen kustannus yhteiskunnalle oli 8 887 euroa vuodessa.
Kustannuksiin sisältyy muun muassa opetushenkilökunnan palkat, kiinteistöjen ja laitteistojen ylläpito, opetuksen resurssit ja hallinnolliset kulut.
51 kertaa 8887 = n. 453 237 eukkia.
Tuohon lisäksi verovaroin tuettu syöminen, asuminen, liikkuminen ja terveydenhuolto. Tämä kommunisti on oikea kauhuesimerkki sosialismin moraalittomuudesta.
No sinä olet sitten fasisti koska mikään yksilönvapauksien kannattaja et selvästikään ole. Esimerkki typerästä fasistista siis.
Kuten sananvapaudesta opittiin, on myös sananvastuu.
Yksilöllä on tässäkin tilanteessa vapaus, mutta myös vastuu. Nyt hän ei kanna vastuutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on ajanut alunperin tuohon, liki 50v sitten? Ei tuo normaalia ole, etenkään kun kökkii opiskelijakämpässä eikä ole elämässään mennyt eteenpäin.
Miksi pitäisi jos on tyytyväinen elämäänsä?
Miksi veronmaksajan pitäisi rahoittaa tämän ikuisuusopiskelijan elämä?
Muita maksajia ei taida löytyä. Veronmaksajat kustantavat noin miljoonnan kansalaisen muodostaman luxustukipummieliitin elämisen kun Kela jakaa 11 miljardin euron edestä tukea kansaneläkeläisille, opiskelijoille, työttömille, vammaisille ja muille työelämän ulkopuolella oleville. Pitäisikö näiltä leikata jotta veronmaksajien taakkaa saataisiin kevennettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvio opintotuen määrästä
Opintotuen määrä on arvio. Laskemme tarkan määrän, kun toimitat Kelaan hakemuksen. Laskuri käyttää 01.08.2025 alkaen voimassa olevia opintotuen laskentaperusteita.
Arvio opintotuen määrästä
1 425,38 e/kk
-- juu eihän tuosta riitä millään 90€/kk syömiseen :DSuurin osa tuosta rahasta on opintolainaa, joka on maksettava takaisin. Opintotukea muutama satanen kuukaudessa.
No tuohan maksaisi sen takaisin, heti valmistuttuaan....
tirsk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä täällä joskus tein aloituksen, että mietin yliopistoon hakemista. Mulla aiemmat koulutukset lukiosta, amiksesta ja AMK:sta. Kaikista olen valmistunut ja olen työelämässä ollut jo pitkään. Paskaa sain niskaani, että miksi yli 40-vuotiaana lähtisin opiskelemaan ja veisin paikan joltakin nuoremmalta.
Nyt sitten tässä ketjussa jotkut kehuu Kaijaa joka opiskellut 50 vuotta valmistumatta maisteriksi ja työelämä jäänyt täysin olemattomaksi. Taattua palstaa taas tämäkin touhu.
Hän on onnellinen noin.
Itseensä käpertynyt, pakonomaisesti toimiva ihminen onnellinen? Epäsiistissä, täyteen ahdetussa kämpässä, jossa asuu eläkeläisenä, vaikka ne on tarkoitettu nuorten opiskelijoiden tilapäisluontoiseen asumiseen?
Ihminen, jolla ei selvästikään ole tavoitteita tai sitten kykyä saavuttaa niitä, kun kerran ei valmistu, EI ole onnellinen. Peruspsykologiaa: meitä onnellistuttaa se, että saavutamme tavoitteita joiden eteen ponnistelemme juuri sopivasti.
Samoin ihmisiä yleensä onnellistuttaa se, että voivat olla hyödyksi yhteisölleen. Sekin tältä puuttuu. Samoin ilmeisesti läheiset ihmissuhteet.
Toki. Tällaisia kaijoja onkin melko vähän. Uin ehkä vastavirtaan vastaan, mutta väitän, että valtiomme kestää tämän määrän.
##
eli kun rais kauksiakin on oikeastaan aika vähän, valtiomme kestää sen eikä niihin tarvitsis puuttua...
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hammar asuu 29-neliöisessä opiskelijayksiössä Kortepohjan ylioppilaskylässä."
"Hän on asunut ylioppilaskylässä opintojensa alusta alkaen. Asunto on vaihtunut matkan varrella kaksi kertaa."
"Hammar aikoo asua nykyisessä asunnossaan koko loppuelämänsä."
Kiinnostaisi tietää, kuka on se henkilö joka on tehnyt tuon mahdolliseksi.
Tämä on oikeasti aika kiinnostavaa. Opiskelusta ei sinänsä eläköidytä, mutta kai noissa opiskelija-asunnoissa joku aikaraja on, miten pitkään niissä saa asua?
Aika harva niissä asuntoloissa oikeasti haluaa asua. Pitää olla jonkin sortin kommari luonteeltaan.
HOAS:in soluasunnossa aikoinaan asuneena mitta tuli täyteen kun kiinalainen jatko-opiskelija sauhutteli sisällä ja kun jääkaapista löytyi siansorkkia pakastelokerosta tuijottamsta vaikka hänellä oli oma jääkaappi käytössään. Muutin heti pois kun sain paperit kouraan ja työn jatkuminen varmistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus vie kalatkin vedestä. Tyhjäntoimittajat täällä ulisee.
Opiskelen itsekin eläkkeellä enkä pyydä keneltäkään mitään. Kaiken kustannan itse.
Maksatko opettajasi palkan? Tilavuokran? Tilan lämmityksen? Oppilaitoksen verkkoyhteyden? Vahtimestarin? Remontit? jne.
Et ole sinäkään mitään maksanut. Mikset jo maksa?
Kun opiskelin, veronmaksajat maksoivat. Kun menin opiskelujen jälkeen töihin, aloin itse maksaa veroja, joilla pidetään yllä muun muassa kouluja ja yliopistoja.
Epäilen että olet edelleen miinuksella; ts. et ole maksanut edes omaa osuuttasi. Mikset maksa jo?
O
Vasemmistoliitto on kommunisteja täynnä. Ne vain muutti nimeään
Vierailija kirjoitti:
Vie opiskelija-asunnon sitä oikeasti tarvitsevalta opiskelijalta.
"Hammar asuu 29-neliöisessä opiskelijayksiössä Kortepohjan ylioppilaskylässä."
"Hän on asunut ylioppilaskylässä opintojensa alusta alkaen. Asunto on vaihtunut matkan varrella kaksi kertaa."
"Hammar aikoo asua nykyisessä asunnossaan koko loppuelämänsä."
Kiinnostaisi tietää, kuka on se henkilö joka on tehnyt tuon mahdolliseksi.
Miten helvetissä tämmöinen on mahdollista??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuollaista ei nykyään voi tehdä. Määräajat kunniaan.
Voi tehdä, mutta se vaatii vähän enemmän vaivaa. Opinto-oikeus on 7 vuotta ja siihen saa useimmiten helpohkosti vähintään 2 vuotta lisäaikaa. Täytyy siis vain hakea 7+2 vuoden välein opiskelemaan uutta tutkinto-oikeutta.
Näin olen menetellyt. Ehkä eläkkeellä en enää viitsi vaivautua pääsykokeeseen. Suurin hyöty opiskeluoikeudesta on ollut mahdollisuus ostaa edullisempi kuntosalikortti. Opiskelijaruokalassa en ole käynyt vuosiin mutta voisihan tuota harkita joskus kun kaupungilla käy arkena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tais olla yksiö, mutta ei me voida tietää kuinka "olematonta" tai täyttä hänen elämänsä on. Hän on ainakin itse valinnut näin.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää, miksi Yle haluaa haaskata verorahoja tällaiseen naistenlehtihuttuun yhä enenevässä määrin, sen sijaan että yrittäisivät toimittaa kansalaisille laadukasta ja puolueetonta informaatiota maailmasta?
Noin muuten surullinen tapaus. Itseensä käpertynyt, kenellekään mitään antamaton ihmiselämä. Täysin haaskattu. Ihminen on kykkinyt koko elämänsä samassa kaupungissa, surkeissa opiskelijayksiöissä, haahuillut yliopistolla vailla mitään päämäärää, pakonomaisesti opintopisteitä haalien mutta valmistumista vältellen. Ei puolisoa, ei lapsia, ei mitään todellista yhteisöä. Artikkelista välittyy aivan pohjaton itsekeskeisyys ja tietynlainen moraalittomuus. Puolivillaisia yrityksiä elättää itsensä, mutta ei likikään tavallisen työuran verran; kaikki energia on haaskattu turhaan opiskeluun, vailla mitään yritystä ns. "vetää oma painonsa" tässä yhteiskunnan kivireessä.
Ihminen, jolle on
Yle tekee näitä juttuja koska heillä on yliopistosta palkattuja naisia tekemässä näitä juttuja. Journalismi on sit asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on ajanut alunperin tuohon, liki 50v sitten? Ei tuo normaalia ole, etenkään kun kökkii opiskelijakämpässä eikä ole elämässään mennyt eteenpäin.
Miksi pitäisi jos on tyytyväinen elämäänsä?
Miksi veronmaksajan pitäisi rahoittaa tämän ikuisuusopiskelijan elämä?
Muita maksajia ei taida löytyä. Veronmaksajat kustantavat noin miljoonnan kansalaisen muodostaman luxustukipummieliitin elämisen kun Kela jakaa 11 miljardin euron edestä tukea kansaneläkeläisille, opiskelijoille, työttömille, vammaisille ja muille työelämän ulkopuolella oleville. Pitäisikö näiltä leikata jotta veronmaksajien taakkaa saataisiin kevennettyä.
Voihan nuo maksaa itse opiskelunsa. Minä ainakin maksoin kun menin avoimeen yliopistoon muutamalle saksankielen kurssille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on onnellinen noin.
Itseensä käpertynyt, pakono
Tämä ikuisuusopiskelija on tehnyt henkistä itsemurhaa jo 50v.
Pälä pälä pälä pälä... Pälä PÄLÄ pälä pälä.
Pälä pälä.
PäläpäläpäläpäläPÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ.....