Yle: Ikuinen opiskelija
Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.
Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.
###
Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
"Mieti nyt itsekin, jos noita olisi monta olemassa kuinka ne söisivät opiskelu ja opiskeluasuntopaikkoja nuorilta, jotka haluavat opiskella siksi että valmistuisivat työelämään
Juu. Mutta ehkä Kaija ei ole pystynyt sairauden vuoksi. Sen sijaan että kritisoidaan Kaijaa, voi ehkä kysyä, miksi JÄRJESTELMÄ on tällainen. Päättäjissä se suurin vika on. "
Järjestelmässä ei ole ehkä ajateltu, että kukaan opiskelisi yhtä jaksoa vuosikymmeniä. Koska juuri kukaan ei niin tee, eikä ole osattu ajatella että kukaan edes sellaista tahtoisi tehdä.
Suurin osa opiskelijoista tahtoo valmistua, ja työhön, ja asua muualla kuin opiskelijakämpässä koko elämäänsä.
Toki. Tällaisia kaijoja onkin melko vähän. Uin ehkä vastavirtaan vastaan, mutta väitän, että valtiomme kestää tämän määrän.
Vierailija kirjoitti:
Opetin ennen yliopistolla ( ei Jkl) ja mulla oli oppilaana kesli-ikäinen, joka oli yrittänyt jo parilta alalta tehdä maisteria, mutta se oli tyssännyt johonkin hankalampaan kurssiin aina. Hän päätti vielä kokeilla ainetta, jota minä silloin opetin ja taas opinnot tyssäsi siihen mun opettamaan kurssiin. Ei hän vaan uusinnoistakaan päässyt läpi. Kyllähän sitä voi tehdä vaikka satoja perusopintopisteotä eri aloilta, mutta ei niistä tule yhtään maisteria kasaan. Pitäisi edetä ja tehdä lopulta gradu.
En tiedä mitään Kaijasta, kun en lukenut juttua, en kommentoi häntä. Mutta kommentoin vaan sitä, ettei tuhannet opintopisteet tarkoita useita tutkintoja.
Aikaisemmin ei opinto-oikeuksia rajoitettu ja muistan että yksi tyttö oli päässy samana vuotena lääkikseen, oikikseen, tuotantotaloutta opiskelemaan ja olikohan ympäristöalaa. Käsittääkseni valmistui kolmelta alalta mutta lääkis jäi kesken. Sitten väitteli vielä kahdesti. Jotkut pystyvät oppimaan asioita nopeasti mutta työelämässä on pakko valita mitä aikoo tehdä jos aikoo saada enemmän aikaan. Onhan näitä uraohjuksia jotka vaihtavat työpaikkaa parin vuoden välein mutta se ei taida olla hyvä juttu työpaikan kannalta kun vasta tullut jo lähtee ja tarvitaan uusi osaaja tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin.
Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille.
Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.
82-vuotias on jo eläkkeellä eikä työelämässä
Olisi mielenkiintoista tiedetään, miten ja miksi tämä sallitaan.
Opintojen lisäksi tuo ylioppilaskylässä asuminen. Asuin itsekin aikoinaan opiskelija-asuntolassa, mutta siellä oli asumiselle aikaraja. Noin 7 vuoden jälkeen piti lähteä hakemaan kämppää muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Elinikäistä oppimista.
Hänellä on valtavan laajasti ja monipuolisesti tietoa.
Mitä varten?
Ei yhtään mitään.
Mitä se sinulle kuuluu mihin henkistä pääomaansa käyttää?
Jos sen pääoman hankkii muiden ihmisten työllään hankkimilla rahoilla, ei ole väärin pyytää häneltä myös kontribuutiota takaisin.
Joku kärtty luuseri jaksaa trollata keskellä päivää jollain vauvapalstalla.
Olet kyllä säälittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Elinikäistä oppimista.
Hänellä on valtavan laajasti ja monipuolisesti tietoa.
Mitä varten?
Ei yhtään mitään.
Mitä se sinulle kuuluu mihin henkistä pääomaansa käyttää?
Jos sen pääoman hankkii muiden ihmisten työllään hankkimilla rahoilla, ei ole väärin pyytää häneltä myös kontribuutiota takaisin.
Mikä sinun kontribuutio on?
Vierailija kirjoitti:
Vie opiskelija-asunnon sitä oikeasti tarvitsevalta opiskelijalta.
"Hammar asuu 29-neliöisessä opiskelijayksiössä Kortepohjan ylioppilaskylässä."
"Hän on asunut ylioppilaskylässä opintojensa alusta alkaen. Asunto on vaihtunut matkan varrella kaksi kertaa."
"Hammar aikoo asua nykyisessä asunnossaan koko loppuelämänsä."
Kiinnostaisi tietää, kuka on se henkilö joka on tehnyt tuon mahdolliseksi.
Aika mielenkiintoista että opiskelija-asunnossa saa asua koko elämänsä. Asuin soluasunnossa Otaniemessä viisi vuotta aikanaan ja muutin heti kun olin valmistunut. Edeltävä asukki oli ilmeisesti pitkän linjan opiskelija joka joutui muuttamaan kun määräaika tuli täyteen. Aikanaan muistan yhden pariskunnan Otaniemestä joka asui aika kauan perheasunnossa kun mies oli jatko-opiskelija mutta lääkäriksi opiskeleva vaimo oli myös teekkari eli edullista asumista monen vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin.
Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille.
Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.
Ai 82-vuotias syöpäpotilas työelämässä? Mietis nyt itse uudestaan. Tämä Kaijakin on 75v.
Montakohan opintopistettä on tullut pelkästään siitä 18 kertaa käydystä suomen kielen kurssista
Eikö rduskuntakin ole täynnä tämmöisiä, ainakaan kokoomuksessa tai vihreissö ei kukaan edustaja ole KOSKAAN tehnyt oikeita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauskaa päästä hänen kanssaan pelaamaan jotain tietovisaa.
Kiinnostavan oloinen tyyppi.
samalla tavalla kun muutkin elämäntapa työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus vie kalatkin vedestä. Tyhjäntoimittajat täällä ulisee.
Opiskelen itsekin eläkkeellä enkä pyydä keneltäkään mitään. Kaiken kustannan itse.
Maksatko opettajasi palkan? Tilavuokran? Tilan lämmityksen? Oppilaitoksen verkkoyhteyden? Vahtimestarin? Remontit? jne.
Et ole sinäkään mitään maksanut. Mikset jo maksa?
Kun opiskelin, veronmaksajat maksoivat. Kun menin opiskelujen jälkeen töihin, aloin itse maksaa veroja, joilla pidetään yllä muun muassa kouluja ja yliopistoja.
Epäilen että olet edelleen miinuksella; ts. et ole maksanut edes omaa osuuttasi. Mikset maksa jo?
Olin äidinkielen opettajana 35 vuotta, kotiäitinä omia lapsiani hoitamassa kuusi vuotta, säästin verorahoja. Olen kyllä kantanut korteni kekoon. Oletko tuo joka haukkuu muita kommunisteiksi (onko niitä enää?) vai muulla tavalla mielenterveysongelmainen, kun luulet tietäväsi ihmisten taustat täällä? Äidinkielen tunnillani olisin kysynyt sinulta: onko sinulla evidenssiä minun työurastani? Kunhan louskutat ja loukkaat täällä ihmisten älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen itsekin eläkkeellä enkä pyydä keneltäkään mitään. Kaiken kustannan itse.
Aikuinen ihminen ja olet noin lapsellinen. Kritisointi ei ole kateutta.
En ole kateellinen ihmiselle joka ei ole saanut tutkintoja loppuun ja työelämä jäänyt lähes olemattomaksi ja asuu 29 neliöisessä opiskelija-asunnossa. Mä olen kouluttautunut ja olen kokopäiväisessä työssä. Lisäksi mulla on yritys jonka hommia teen osa-aikaisesti. Asun yksin 150 neliöisessä omakotitalossa. Opiskelen itsekin lisää.
En ymmärrä mistä Kaijalle pitäisi olla kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
itse opiskellut vain 9 vuotta yliopistolla, 2 maisterin tutkintoa. Toisen tein 20 vuotta ensimmäisestä ja kopsasin sen edellisen tutkinnon gradun muutamassa päivässä vaihtaen otsikoita ja lyhentäen sitä. eka eximia ja toisesta versiosta eri aineeseeen sain c. molemmat humanisitia historia-aineita.!
lopputulos:_ työttömyys jatkunut vuosikaudet! olisi kiva olla yliopistolla opiskelemassa vaan lisää paskaa
tv A
Mikset opiskele jotain hyödyllistä niin että voisit työllistyä. Nykypäivänä koulutetaan haista paska osaajia joita kukaan ei halua vaivoikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen ja olet noin lapsellinen. Kritisointi ei ole kateutta.
En ole kateellinen ihmiselle joka ei ole saanut tutkintoja loppuun ja työelämä jäänyt lähes olemattomaksi ja asuu 29 neliöisessä opiskelija-asunnossa. Mä olen kouluttautunut ja olen kokopäiväisessä työssä. Lisäksi mulla on yritys jonka hommia teen osa-aikaisesti. Asun yksin 150 neliöisessä omakotitalossa. Opiskelen itsekin lisää.
En ymmärrä mistä Kaijalle pitäisi olla kateellinen.
no siitä työttömyydestä. työtön kuin taivaanlintu
Vierailija kirjoitti:
Montakohan opintopistettä on tullut pelkästään siitä 18 kertaa käydystä suomen kielen kurssista
Ei normaali käy samaa kurssia 18 kertaa.
Hän on tehnyt tästä henkilöbrändin itselleen. Löytyy Linkkaristakin, ja siellä hänen statuksenaan on Student at University of Jyväskylä.
Mä täällä joskus tein aloituksen, että mietin yliopistoon hakemista. Mulla aiemmat koulutukset lukiosta, amiksesta ja AMK:sta. Kaikista olen valmistunut ja olen työelämässä ollut jo pitkään. Paskaa sain niskaani, että miksi yli 40-vuotiaana lähtisin opiskelemaan ja veisin paikan joltakin nuoremmalta.
Nyt sitten tässä ketjussa jotkut kehuu Kaijaa joka opiskellut 50 vuotta valmistumatta maisteriksi ja työelämä jäänyt täysin olemattomaksi. Taattua palstaa taas tämäkin touhu.
Kyllä näin on. Mutta tunnen hyvätuloisia täydennyskoulutuksessa olevia, jotka opiskelevat tutkinnon toisensa perään työn ohella, ja saavat opiskelijan etuudet ja alennukset. Ei siten viitsitä syyllistää vain Kaijaa tästä.