Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Ikuinen opiskelija

Vierailija
24.09.2025 |

Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.

Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.

###

Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.

Kommentit (631)

Vierailija
301/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä täällä joskus tein aloituksen, että mietin yliopistoon hakemista. Mulla aiemmat koulutukset lukiosta, amiksesta ja AMK:sta. Kaikista olen valmistunut ja olen työelämässä ollut jo pitkään. Paskaa sain niskaani, että miksi yli 40-vuotiaana lähtisin opiskelemaan ja veisin paikan joltakin nuoremmalta. 

Nyt sitten tässä ketjussa jotkut kehuu Kaijaa joka opiskellut 50 vuotta valmistumatta maisteriksi ja työelämä jäänyt täysin olemattomaksi. Taattua palstaa taas tämäkin touhu.

Koko sen elämä jäänyt täysin olemattomaksi, pieneen kaksioon rojujen keskelle.

Vierailija
302/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ministerin mukaan ikuisen opiskeluoikeuden palauttaminen ei edistäisi hallituksen tavoitetta nostaa Suomen koulutustasoa."

Onhan noita yliopistojen kirjoilla notkuvia tuhansittain jotka eivät käytännössä opiskele. Jossain oli kysytty pitäisikö opinto-oikeudet viedä mutta ainakin Helsingin yliopiston virkamies sanoi että eipä noista kirjoilla olevista ole juurikaan lisäkustannuksia. Voihan käydä niin että joku innostuu opiskelemaan tutkintonsa loppuun kuten muistaakseni teki Maija Vilkkumaa ja Pekka Pouta molemmat noin 50-vuotiaina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus vie kalatkin vedestä. Tyhjäntoimittajat täällä ulisee.

Opiskelen itsekin eläkkeellä enkä pyydä keneltäkään mitään. Kaiken kustannan itse.

Aikuinen ihminen ja olet noin lapsellinen. Kritisointi ei ole kateutta. 

En ole kateellinen ihmiselle joka ei ole saanut tutkintoja loppuun ja työelämä jäänyt lähes olemattomaksi ja asuu 29 neliöisessä opiskelija-asunnossa. Mä olen kouluttautunut ja olen kokopäiväisessä työssä. Lisäksi mulla on yritys jonka hommia teen osa-aikaisesti. Asun yksin 150 neliöisessä omakotitalossa. Opiskelen itsekin lisää.

En ymmärrä mistä Kaijalle pitäisi olla kateellinen.

no siitä työttömyydestä. työtön kuin taivaanlintu

Miksi ihmeessä olisin kateellinen työttömyydestä ja sen myötä pienistä tuloista? Mä haluan muutakin elämästä kuin ikuista opiskelua, asumista pienessä asunnossa ja työttömyyttä.

Vierailija
304/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen itsekin eläkkeellä enkä pyydä keneltäkään mitään. Kaiken kustannan itse.

Aikuinen ihminen ja olet noin lapsellinen. Kritisointi ei ole kateutta. 

En ole kateellinen ihmiselle joka ei ole saanut tutkintoja loppuun ja työelämä jäänyt lähes olemattomaksi ja asuu 29 neliöisessä opiskelija-asunnossa. Mä olen kouluttautunut ja olen kokopäiväisessä työssä. Lisäksi mulla on yritys jonka hommia teen osa-aikaisesti. Asun yksin 150 neliöisessä omakotitalossa. Opiskelen itsekin lisää.

En ymmärrä mistä Kaijalle pitäisi olla kateellinen.

"Asun yksin 150 neliöisessä omakotitalossa."

-Tämä selittää katkeruutesi elämään.

Ei hyvää päivää. En ole katkera. Mistä ihmeestä edes keksit tuollaista? Mun lapset ovat aikuisia enkä halua muuttaa alle 50-vuotiaana asumaan johonkin pieneen asuntoon rivariin tai kerrostaloon. Mä haluan asua omassa rauhassa rakkaassa kodissa. Miestä en tähän kaipaa riesakseni kun edellisestä pääsin eroon. 

Vierailija
305/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä täällä joskus tein aloituksen, että mietin yliopistoon hakemista. Mulla aiemmat koulutukset lukiosta, amiksesta ja AMK:sta. Kaikista olen valmistunut ja olen työelämässä ollut jo pitkään. Paskaa sain niskaani, että miksi yli 40-vuotiaana lähtisin opiskelemaan ja veisin paikan joltakin nuoremmalta. 

Nyt sitten tässä ketjussa jotkut kehuu Kaijaa joka opiskellut 50 vuotta valmistumatta maisteriksi ja työelämä jäänyt täysin olemattomaksi. Taattua palstaa taas tämäkin touhu.

Koko sen elämä jäänyt täysin olemattomaksi, pieneen kaksioon rojujen keskelle.

Niinhän se on, mutta palstan sekopäiden mielestä Kaijalla on niin upea elämä!

Vierailija
306/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapaus, joka ei uskalla valmistua, kun sittenhän voitaisiin alkaa vaatia osaamista. Vähän reppana.

Jos valmistuisi, menettäisi opiskelija-asunnon. Jännä juttu, että 75-vuotias voi asua valtion tukemassa opiskelija-asunnossa ylioppilaskylässä vuosikymmeniä. Tukea saa opiskelijatalon omistaja. Jutun mukaan henkilö itse saa nykyään eläkkeensaajan asumistuen ja Kelan kansaneläkkeen. Jutun mukaan aikoo asua elämänsä loppuun asti opiskelija-asunnossa, mikä tarkoittaa, että ei aio valmistua yliopistosta.

Nämä porsaanreiät täytyy tukkia. Kun ajattelee, miten vaikeaa monilla nuorilla nyt on. Mietin tässä onko tämä tarina edes totta. 

En oikein ymmärrä pointtiasi. Monilla nuorilla voi yliopisto-opinnot olla tärkeä juttu ja jos ei määräajassa valmistu niin mieli sairastuu. Voi toki olla että nykyään otetaan aivan liikaa opiskelemaan ja kaikilla ei ehkä ole edellytyksiä saada papereita ikinä ulos. Omalta opsikeluajaltani muistan että teekkareista noin kolmannes ei ikinä valmistunut ja toisaalta lääkärikoulusta valmistuivat kaikki. 

Vierailija
307/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, miksi Yle haluaa haaskata verorahoja tällaiseen naistenlehtihuttuun yhä enenevässä määrin, sen sijaan että yrittäisivät toimittaa kansalaisille laadukasta ja puolueetonta informaatiota maailmasta? 

Noin muuten surullinen tapaus. Itseensä käpertynyt, kenellekään mitään antamaton ihmiselämä. Täysin haaskattu. Ihminen on kykkinyt koko elämänsä samassa kaupungissa, surkeissa opiskelijayksiöissä, haahuillut yliopistolla vailla mitään päämäärää, pakonomaisesti opintopisteitä haalien mutta valmistumista vältellen. Ei puolisoa, ei lapsia, ei mitään todellista yhteisöä. Artikkelista välittyy aivan pohjaton itsekeskeisyys ja tietynlainen moraalittomuus. Puolivillaisia yrityksiä elättää itsensä, mutta ei likikään tavallisen työuran verran; kaikki energia on haaskattu turhaan opiskeluun, vailla mitään yritystä ns. "vetää oma painonsa" tässä yhteiskunnan kivireessä. 

Ihminen, jolle on paljon annettu, on myös paljon velkaa. Jos älli riittää yliopistossa opiskeluun ja yhteiskunta kustantaa ilmaiset opinnot, pitäisi sillä ällillä ymmärtää että maailmalle ja ihmiskunnalle on annettava jotain takaisinkin. 

Jos taivas ja helvetti olisi olemassa, luulen että kuka hyvänsä tuurijuoppo menisi sinne tämän ohi. Ne sentään saattavat jakaa pullonsa kavereiden kesken. 

Vierailija
308/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä vasta todellinen luuseri, taitaa olla jo lähellä maailmanennätystä?

Kyseinen eläkeläinen sentään opsikelee. Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä jotka vain makaavat kotonaan juoden kaljaa. Noita saatanoita pitäisi patistella tekemään jotain hyödyllistä kun ovat työikäisiä mutta eipä taida näitä venkuloita kiiinnostaa. Saisivat painua hiiteen Suomesta loisimasta.

Vierailija
309/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

järjetöntä resurssien hukkaamista. Pääosa opiskelijan kuluista aiheutuu opetuksesta; tiloista, henkilökunnan palkoista, muusta infrasta, mahdollisista labroista jne.

Olin aikoinaan Ausseissa, siellä järjestelmää rukattiin niin, että valtio lainasi opiskelusta aiheutuneet kulut opiskelijalle. Valmistuttuaan niitä alettiin maksaa takaisin, kyse oli tavoiteajassa valmistuneelle ei kymmenistä vaan sadoista tuhansista euroista riippuen alasta. Opiskeluaika oli myös rajattu.

Siinä vähän pohdittavaksi aina valittaville opiskelijoille, että miten suomalainen yhteiskunta heitä oikeasti tukee

On monia tapoja järjestää opinnot mutta tuskin kovin moni kaipaa amerikkalaista tai australialaista mallia koska se rajoittaisi aika monen köyhemmän mahdollisuutta jatko-opintoihin. Vaikka Suomessa valitetaan yleensä ottaen kaikesta niin jokaisella on mahdollisuus päästä opiskelemaan kykyjensä mukaan joko ylioppilastodistuksen tai pääsykokeen kautta. Rannalle jäänyt heikko aines jaksaa toki valittaa pääsykokeesta tai muusta joka vuosi. Jos kyvyt eivät riitä sisäänpääsyyn niin jossain vaiheessa kannattaisi tunnustaa tosiasiat ja vaihtaa alaa.

Vierailija
310/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.

Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.

Niinpä. Hän on opiskellut, mutta ei ole hyödyntänyt opiskelujaan olemalla tutkintoja vastaavassa työpaikassa, tai työpaikoissa. Miksi opiskella siksi että "vain" opiskelee. Mutta kukin tavallaan elää ja on. 

Voisiko olla vaikka että eri alojen opiskelu kiinnostaa? Tiedonjano?

Ihan kuin työnteko olisi ihmisen ainoa päämäärä elämässä.

Janoiset yleensä kustantavat juotavansa itse.  Vain sosialismissa pystyy näin sairas tilanne esiintymään.

Tämä. Jos yliopistoissa olisi Suomessakin lukukausimaksut, luuletteko että kenenkään mieleen juolahtaisi notkua siellä huvikseen, vaikka olisi varaakin niihin maksuihin? Onhan sitä maailmalla kaikenlaista raharikasta, mutta hieman epäilen, että edes Muskin omaisuudella varustettu ihminen ei missään olosuhteissa notkuisi yliopistolla vuosikymmeniä, jos joutuisi maksamaan siitä itse jotain. 

Nythän tämä daami on kupannut itselleen paitsi ilmaisen opetuksen, myös edullisen kämpän, opiskelijaterveydenhuollon, alennukset jne. Antamatta koskaan yhtään mitään yhteiskunnalle. 

Tietenkään kaikki ihmiset eivät pysty koskaan antamaan yhteiskunnalle mitään, jos ovat vaikka pahasti liikuntarajoitteisia tai muu ymmärrettävä syy. Silloinkin tulee pyrkiä siihen, että on mahdollisimman vähän vaivaksi. 

Minusta on moraalitonta opiskella ilmaisessa yliopistossa jos ei koskaan edes aio valmistua ja käyttää oppimaansa yhteiskunnan hyväksi työelämässä. 

Vierailija
311/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaa niskaan tulee tässäkin ketjussa, jos yhtään olet vaivautunut lukemaan.

Vierailija
312/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikille kansalaisille pitäisi antaa vapaa opiskeluoikeus ja ilmaiset opinnot kaikissa oppilaitoksissa. Epäreilua, että kaikilla ei ole samanlaista mahdollisuutta kuin tuolla rouvalla.

Joissain maissa opiskelemaan pääsee mutta sitten karsitaan esimerkiksi ensimmäisen opiskeluvuoden aikana jyvät akanoista. Onko siinä järkeä että vuoden opintojen jälkeen pieni osa jatkaa ja muille jää musta pekka käteen. Toisaalta esimerkiksi lääketieteessä lähes kaikki opetus tapahtuu pienryhmissä eikä perinteistä luent-opetusta ole juuri lainkaan. Jos opiskelijoita otettaisiin kymmenkertainen määrä niin tiloja ja opettajia vastaavasti pitäisi olla moninkertaisesti. 

Vierailija
313/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko opiskellut täyspäiväisesti 52 vuotta valmistumatta?

Vierailija
314/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä miten tuokin muutos tuosta opiskeluoikeuden rajaamisesta on tehty koskemaan VAIN nuoria opintojaan aloittavia. Todella epätasa-arvoista. Olisin vakityön saatuani jäänyt mielelläni lonnimaan yliopistolle, koska nykyisessä työssäni ei maisterintutkinnolla saa palkankorotusta, mutta lisäopiskelu mahdollistaisi erilaisten työtehtävien hakemisen omassa työpaikassani. 

Aloittajan tulokulma on vähän kummallinen, tämä ei ole mikään nais/miesjuttu.

Luulisi että nykypäivänä tutkinnon suorittanut voisi tehdä lisäopintoja ainakin omassa yliopistossaan aika joustavasti. Toinen vaihtoehto on hakea opiskelemaan uudestaan kuten itse tein. Korona-aikana huomasin että valinta perustui aika monella alalla todistuksiin ja pääsin sitten sisälle ongelmitta. Vähän kaduttaa kun en huomannut hakea kauppakorkeaan kun todennäköisesti sinnekin olisin päässyt. 

Vierailija
315/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto (lat. universitas) on tieteellistä tutkimusta tekevä ja korkeinta tieteellistä opetusta antava laitos.

Mitä tutkimuksia Hammar on julkaissut?

Hän on ollut siellä opetettavana. Oletko vajaa?

Onko opetus ilmaista (huom. eri asia kuin maksuton) eli syntyykö siitä kuluja yhteiskunnalle?

Vierailija
316/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeillaan Kantin kategorista imperatiivia: "toimi niin, että toiminnastasi voitaisiin tehdä yleinen sääntö".

Voisiko Hammarin toimintatavasta tehdä yleisen säännön?

Mikäs siinä: "Käytä kaikki liikenevä aika itsesi kehittämiseen."

Eihän tämä eukko ole itseään kehittänyt, kun ei ole edes valmistumaan onnistunut. 

Ylipäänsä luulen että opiskelutekniikatkaan eivät ole kovin kehittyneitä hänellä. Siksi se on jaksanut tuolla vuosia ja vuosia notkua. Katsos yleensä sitten kun on oppinut opiskelemaan, on aivan uskomattoman turhauttavaa joutua opiskelemaan niiden tahtiin, jotka eivät vielä osaa. Se, että jaksaa jatkuvasti aloittaa uuden aineen nimenomaan yliopistolla, muiden tahtiin opiskellen, sen sijaan että vaan tutkisi aihetta itsekseen, kertoo siitä, ettei se ole oppinut oikeastaan yhtään mitään. 

Joku peräänkuulutti akateemiseen yhteisöön kuulumisen tärkeyttä ja keskusteluiden avartavuutta. Mutta siinäkin on se, että kun sitä omaa tietoa alkaa olla tarpeeksi, tosi harva ihminen oikeasti pystyy näköalojasi avartamaan. Jos siis oikeasti on oppinut, ymmärtänyt, sisäistänyt ja osannut liittää oppimansa asiat kaikkeen siihen, mitä osaa ennestään. Summa summarum, todennäköisyys että 40-vuotias saa mielekästä keskustelua mistään tieteenalasta parikymppisten kanssa on kovin pieni, koska nuoremmilla on niin paljon vähemmän yleistä tietoa ja perspektiiviä. 

Muutenkin jos tahtoo yliopistolla viettää elämänsä, tutkijaksi rupeaminen on se tavanomainen tapa. Siitä maksetaan palkkaakin. Aika heikkoja ne tutkimusapurahat toki ovat, mutta kun jopa tutkimusavustaja saa sentään enemmän kuin jostain postikorttien lajittelusta saa. 

Kertoo itse asiassa kaiken, että tuon naisen työlistauksessa ei ollut mitään tutkimusavustajana toimimista. Miettikääpä, viettänyt koko elämänsä yliopistolla, mutta ei ole sellaiseen hommaan kelvannut. Eli aivan turhaan opiskellut. 

Yleissivistystä voi sitten hankkia jokainen omalla ajallaan ja rahallaan. 

Vierailija
317/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksatko opettajasi palkan? Tilavuokran? Tilan lämmityksen? Oppilaitoksen verkkoyhteyden? Vahtimestarin? Remontit? jne.

Et ole sinäkään mitään maksanut. Mikset jo maksa?

Kun opiskelin, veronmaksajat maksoivat. Kun menin opiskelujen jälkeen töihin, aloin itse maksaa veroja, joilla pidetään yllä muun muassa kouluja ja yliopistoja.

Epäilen että olet edelleen miinuksella; ts. et ole maksanut edes omaa osuuttasi. Mikset maksa jo?

Mikä saa sinut epäilemään?

Hän sentään on siinäkin tilanteessa maksanut edes osan takaisin. Sinä ja tuo keskustelun kohteena oleva ikiopiskelija ei edes yritä.

Vierailija
318/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden opiskelijan yliopistokoulutuksen kustannus yhteiskunnalle oli 8 887 euroa vuodessa. 

Kustannuksiin sisältyy muun muassa opetushenkilökunnan palkat, kiinteistöjen ja laitteistojen ylläpito, opetuksen resurssit ja hallinnolliset kulut. 

51 kertaa 8887 = n. 453 237 eukkia.

Tuohon lisäksi verovaroin tuettu syöminen, asuminen, liikkuminen ja terveydenhuolto.  Tämä kommunisti on oikea kauhuesimerkki sosialismin moraalittomuudesta.

No sinä olet sitten fasisti koska mikään yksilönvapauksien kannattaja et selvästikään ole. Esimerkki typerästä fasistista siis.

Ei ole fasisimia peräänkuuluttaa sitä, että ihmiset maksaisivat harrastuksensa itse. 

Kukaan ei ole viemässä yksilöltä vapautta opiskella yliopistossa koko elämäänsä. Kyse on vain siitä, että kuka sen lystin maksaa. 

-eri-

Vierailija
319/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden opiskelijan yliopistokoulutuksen kustannus yhteiskunnalle oli 8 887 euroa vuodessa. 

Kustannuksiin sisältyy muun muassa opetushenkilökunnan palkat, kiinteistöjen ja laitteistojen ylläpito, opetuksen resurssit ja hallinnolliset kulut. 

51 kertaa 8887 = n. 453 237 eukkia.

No mutta kyllä tuo maksaa veroja! Nyt eläkkeestäänkin!!

Vierailija
320/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pälä pälä pälä pälä... Pälä PÄLÄ pälä pälä.

Pälä pälä.

PäläpäläpäläpäläPÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä