Yle: Ikuinen opiskelija
Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.
Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.
###
Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.
Kommentit (366)
Aik julmia kommentteja täällä. Mehän emme tiedä, mikä Kaijan terveydentila esimerkiksi on. Ehkä hän ei ole pystynyt olemaan työelämässä vuoden -94, jolloin oli viimeinen työpaikka, jälkeen. Ehkä on sairauksia, ehkä psyykkisiä sairauksia. Jollain tapaa opiskelu voi kuitenkin onnistua. Hän saa siitä sisältöä elämäänsä. Nyt hän on joka tapauksessa ikänsä puolesta eläkkeellä. Asia, jota kritisoin, on opiskelija-asunnossa asuminen. Asumisajan voisi hyvin rajata esim. 10 vuoteen, eli 2 tutkintoon. Tämä olisi reilua ja varmistaisi asunnot niitä tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Arvio opintotuen määrästä
Opintotuen määrä on arvio. Laskemme tarkan määrän, kun toimitat Kelaan hakemuksen. Laskuri käyttää 01.08.2025 alkaen voimassa olevia opintotuen laskentaperusteita.
Arvio opintotuen määrästä
1 425,38 e/kk
-- juu eihän tuosta riitä millään 90€/kk syömiseen :D
Suurin osa tuosta rahasta on opintolainaa, joka on maksettava takaisin. Opintotukea muutama satanen kuukaudessa.
En tiedä miksi saan alapeukkuja, kun ehdotin että miksi ei ole ryhtynyt opettajaksi tai tutkijaksi tms? Asiantuntijatyötä tms? Mitä vikaa näissä on? Näissä olisi voinut hyödyntää sitä oppimaansa, saada hyvää palkkaa ja lomia, eikä vain hamstrata lisää tietoa ilman että käyttää sitä tietoa mihinkään.
Aika on rahaa, ja toki jokaisen oma asia miten kummatkin käyttää. Mutta en tajua miksi tavallisten ihmisten uudelleenkouluttautumista eri ammattiin vaikeutetaan, mutta sitten tälläisestä tehdään ihannoiva juttu että opiskellaan vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin.
Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille.
Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.
Minä opiskelen työn ohessa. En nosta tukia. Maksan veroja. Ikää 50 ja risat. Kenen resursseja tuhlaan? Pysyy mieli kunnissa ja aina oppii jotain uutta.
Oletko muka opiskellut koko ikäsi? Jos olet, niin sittten tuhlaat, jos opiskelet täydentääksesi ammattitaitoasi ja edetäksesi urallasi, niin silloin et
Vierailija kirjoitti:
Aik julmia kommentteja täällä. Mehän emme tiedä, mikä Kaijan terveydentila esimerkiksi on. Ehkä hän ei ole pystynyt olemaan työelämässä vuoden -94, jolloin oli viimeinen työpaikka, jälkeen. Ehkä on sairauksia, ehkä psyykkisiä sairauksia. Jollain tapaa opiskelu voi kuitenkin onnistua. Hän saa siitä sisältöä elämäänsä. Nyt hän on joka tapauksessa ikänsä puolesta eläkkeellä. Asia, jota kritisoin, on opiskelija-asunnossa asuminen. Asumisajan voisi hyvin rajata esim. 10 vuoteen, eli 2 tutkintoon. Tämä olisi reilua ja varmistaisi asunnot niitä tarvitseville.
Mieti nyt itsekin, jos noita olisi monta olemassa kuinka ne söisivät opiskelu ja opiskeluasuntopaikkoja nuorilta, jotka haluavat opiskella siksi että valmistuisivat työelämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeillaan Kantin kategorista imperatiivia: "toimi niin, että toiminnastasi voitaisiin tehdä yleinen sääntö".
Voisiko Hammarin toimintatavasta tehdä yleisen säännön?
Mikäs siinä: "Käytä kaikki liikenevä aika itsesi kehittämiseen."
Mistä saataisiin rahaa yliopiston opettajien palkkoihin, jos kaikki vain kehittäisivät itseään. Ai niin, eihän ne opetkaan olisi töissä vaan kehittämässä itseään.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi saan alapeukkuja, kun ehdotin että miksi ei ole ryhtynyt opettajaksi tai tutkijaksi tms? Asiantuntijatyötä tms? Mitä vikaa näissä on? Näissä olisi voinut hyödyntää sitä oppimaansa, saada hyvää palkkaa ja lomia, eikä vain hamstrata lisää tietoa ilman että käyttää sitä tietoa mihinkään.
Aika on rahaa, ja toki jokaisen oma asia miten kummatkin käyttää. Mutta en tajua miksi tavallisten ihmisten uudelleenkouluttautumista eri ammattiin vaikeutetaan, mutta sitten tälläisestä tehdään ihannoiva juttu että opiskellaan vuosikymmeniä.
Saat alapeukkuja siksi, koska kyselet niiden peukkujen perään. Onko sulle tärkeämpää mielipiteesi vai peukkujen suunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden opiskelijan yliopistokoulutuksen kustannus yhteiskunnalle oli 8 887 euroa vuodessa.
Kustannuksiin sisältyy muun muassa opetushenkilökunnan palkat, kiinteistöjen ja laitteistojen ylläpito, opetuksen resurssit ja hallinnolliset kulut.
51 kertaa 8887 = n. 453 237 eukkia.
Tuohon lisäksi verovaroin tuettu syöminen, asuminen, liikkuminen ja terveydenhuolto. Tämä kommunisti on oikea kauhuesimerkki sosialismin moraalittomuudesta.
No sinä olet sitten fasisti koska mikään yksilönvapauksien kannattaja et selvästikään ole. Esimerkki typerästä fasistista siis.
Miksi joudun maksamaan veroja tämän kommunistin elämän rahoittamiseksi? Onko kaikkiin sosialistien vaatimuksiin vaan alistuttava?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin.
Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille.
Kenen työajalla kurssisuoritukset ja tentit arvioidaan? Kuka syöttää arvosanat ja suoritukset järjestelmään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt itsekin, jos noita olisi monta olemassa kuinka ne söisivät opiskelu ja opiskeluasuntopaikkoja nuorilta, jotka haluavat opiskella siksi että valmistuisivat työelämään
Juu. Mutta ehkä Kaija ei ole pystynyt sairauden vuoksi. Sen sijaan että kritisoidaan Kaijaa, voi ehkä kysyä, miksi JÄRJESTELMÄ on tällainen. Päättäjissä se suurin vika on.
Itse ajattelen että digibisneksessä on tulevaisuus. Olen ollut mukana Samin ja Victorin valmennuksessa ja voin vain lämpimästi suositella. Huomenna taas on tulossa live jossa voit myös päästä mukaan jos kiinnostaa. Tässä linkki: https://menestysklubi.fi?fpr=welcome
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hammar asuu 29-neliöisessä opiskelijayksiössä Kortepohjan ylioppilaskylässä."
"Hän on asunut ylioppilaskylässä opintojensa alusta alkaen. Asunto on vaihtunut matkan varrella kaksi kertaa."
"Hammar aikoo asua nykyisessä asunnossaan koko loppuelämänsä."
Kiinnostaisi tietää, kuka on se henkilö joka on tehnyt tuon mahdolliseksi.
Tämä on oikeasti aika kiinnostavaa. Opiskelusta ei sinänsä eläköidytä, mutta kai noissa opiskelija-asunnoissa joku aikaraja on, miten pitkään niissä saa asua?
Muistaakseni on kyllä raja, olikohan vuosi valmistumisesta saa asua.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hän on asunut ylioppilaskylässä opintojensa alusta alkaen. Asunto on vaihtunut matkan varrella kaksi kertaa."
Tämä on oikeasti aika kiinnostavaa. Opiskelusta ei sinänsä eläköidytä, mutta kai noissa opiskelija-asunnoissa joku aikaraja on, miten pitkään niissä saa asua?
Siksi Kaijan ei kannatakaan valmistua.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koske heitä, joilla on ikuinen opiskeluoikeus. Eli ennen vuotta 2005 aloittaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Mutta ehkä Kaija ei ole py
Ei ole vikaa ei, kuten ei murhaajakaan ole syyllinen puristaessaan liipaisinta vaan yhteiskunta joka mahdollisti aseen valmistamisen. Kommunistisaastat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Mitä resurssia hän tuhlaa? Omista opiskeluista on jo aikaa, mutta ainakaan omalle kohdalle ei osunut kursseja joissa osallistujamäärää olisi rajattu. Ainoastaan yliopistoon sisäänpääsyssä oli tietty määrä paikkoja, mutta kyseinen henkilöhän on päässyt sisään jo vuosikymmeniä sitten eikä siten vie paikkaa keneltäkään. Jos opiskelija ei saa yksityisopetusta niin en usko että mitään resursseja kuluu. Lienee sama osallistuuko kurssille yksi opiskelija enemmän vai vähemmän.
Minä valmistuin 30 vuotta sitten. Meillä oli paljon kursseja, joilla oli hyvästä syystä tietty määrä paikkoja, ja jos mukaan ei mahtunut, piti yrittää seuraavana vuonna uudelleen. Pari viikkoa ennen viimeisen opiskeluvuoteni alkua minun oli ajettava toiselle puolelle maata aamukahdeksaksi ja yritettävä työntyä laitoskirjaston ovesta sisälle niin, että ehtisin ilmoittautua niille kursseille, jotka välttämättä tarvitsin. Ilmoittautumislistat olivat kukin omassa kansiossaan kirjaston pöydillä, ja niitä jopa revittiin muiden käsistä. Olisi ollut aika ikävää jäädä ilman paikkaa ja huomata, että Kaija oli mahtunut mukaan.
Jos Kaija ei asuisi opiskelija-asunnossa, niin todennäköisesti kuitenkin vuokra-asunnossa ja asumistuella. Ehkä kaupungin vuokra-asunnossa. Ei ehkä lopulta suurta eroa. Plus miinus nolla.
"Mieti nyt itsekin, jos noita olisi monta olemassa kuinka ne söisivät opiskelu ja opiskeluasuntopaikkoja nuorilta, jotka haluavat opiskella siksi että valmistuisivat työelämään
Juu. Mutta ehkä Kaija ei ole pystynyt sairauden vuoksi. Sen sijaan että kritisoidaan Kaijaa, voi ehkä kysyä, miksi JÄRJESTELMÄ on tällainen. Päättäjissä se suurin vika on. "
Järjestelmässä ei ole ehkä ajateltu, että kukaan opiskelisi yhtä jaksoa vuosikymmeniä. Koska juuri kukaan ei niin tee, eikä ole osattu ajatella että kukaan edes sellaista tahtoisi tehdä.
Suurin osa opiskelijoista tahtoo valmistua, ja työhön, ja asua muualla kuin opiskelijakämpässä koko elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Enpä tiedä kuinka paljon yksi opiskelija kuluttaa resursseja suorittaessaan kursseja jos ne ovat luento- tai kirjatenttejä. Jos opetus on pääosin pienryhmäopetusta niin se vie enemmän henkilökuntaa ja toki lopputyön ohjaaminen.
Olen ollut yliopistolla kirjoilla itsekin todella kauan alkuun Teknillisessä korkeakoulussa ja sitten Helsingin yliopistossa. Kaksi tutkintoa sekä kaksi ammatillista jatkotutkintoa olen saanut aikaiseksi. Yksi opiskeluoikeus on vielä ja vähän heikolta näyttää valmistuminen tällä hetkellä. Töitä olen tehnyt opintojen ohessa koko ajan jo monen vuosikymmenen ajan eli olen rahoittanut verojen maksulla aivan varmasti omat opiskeluni kun tulot ovat sen verran suuret.
Minä opiskelen työn ohessa. En nosta tukia. Maksan veroja. Ikää 50 ja risat. Kenen resursseja tuhlaan? Pysyy mieli kunnissa ja aina oppii jotain uutta.