Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Ikuinen opiskelija

Vierailija
24.09.2025 |

Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.

Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.

###

Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.

Kommentit (385)

Vierailija
241/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin. 

Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille. 

Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.

Hänhän ei halua olla työelämässä ja jos sen rahoittaa itse, ei sitä voi paheksua. Silloin jää veronmaksu alviin ja pääomatuloveroon. 

Vierailija
242/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeillaan Kantin kategorista imperatiivia: "toimi niin, että toiminnastasi voitaisiin tehdä yleinen sääntö".

Voisiko Hammarin toimintatavasta tehdä yleisen säännön?

Että ihmiset opiskelisivat koko elämänsä huvikseen menemättä töihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän on ajanut alunperin tuohon, liki 50v sitten? Ei tuo normaalia ole, etenkään kun kökkii opiskelijakämpässä eikä ole elämässään mennyt eteenpäin.

No joo, toisaalta onhan noita keski-ikäisiä työssäkäyviä veronmaksajiakin, jotka notkuvat vielä jossain 29 neliön vuokraluukussa. Ainoa ero on, että ovat työelämässä.

Aika törkeää että nimittelet pienituloisia, kun yrittävät asua halvasti. :D Ainakin he käyvät töissä? Mikä ongelma siis sinulle pitäisi olla että pienituloinen työssäkäyvä asuu pienessä kämpässä? Yleensä se ei ole valinta, vaan pakon sanelema ratkaisu.

Eivät he välttämättä ole pienituloisia. Tuossa otettiin kantaa tuohon elämässä etenemiseen, minusta ei ole mitään väärää asua pienessä asunnossa koko loppuikäänsä, jos siltä tuntuu.

Vierailija
244/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvio opintotuen määrästä

Opintotuen määrä on arvio. Laskemme tarkan määrän, kun toimitat Kelaan hakemuksen. Laskuri käyttää 01.08.2025 alkaen voimassa olevia opintotuen laskentaperusteita.

1 425,38 e/kk

-- juu eihän tuosta riitä millään 90€/kk syömiseen :D

Vierailija
245/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetin ennen  yliopistolla ( ei Jkl) ja mulla oli oppilaana kesli-ikäinen, joka oli yrittänyt jo parilta alalta tehdä maisteria, mutta se oli tyssännyt johonkin hankalampaan kurssiin aina. Hän päätti vielä kokeilla ainetta, jota minä silloin opetin ja taas opinnot tyssäsi siihen mun opettamaan kurssiin. Ei hän vaan uusinnoistakaan päässyt läpi. Kyllähän sitä voi tehdä vaikka satoja perusopintopisteotä eri aloilta, mutta ei niistä tule yhtään maisteria kasaan. Pitäisi edetä ja tehdä lopulta gradu. 

En tiedä mitään Kaijasta, kun en lukenut juttua, en kommentoi häntä. Mutta kommentoin vaan sitä, ettei tuhannet opintopisteet tarkoita useita tutkintoja.

Olisit ennen kommentointia varmaan voinut lukea edes aloituksen. Ennenhän noita ikuisia opiskelijoita oli, kun sitä "ikuista"opinto-oikeutta oikein toitotettiin silloin, kun se vielä oli olemassa. Ei heillä aina ollut kiinni kyvystä valmistua vasn ennemminkin halusivat ottaa kaiken irti mahdollisuudesta opiskella vähän kaikkea. Sivuaineet veivät aina mukanasi uusiin sivuaineisiin. 

Nykyään kun opinto-oikeutta on rajattu, on onneksi ohjaukseen panostettu hieman enemmän.  

Vierailija
246/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden opiskelijan yliopistokoulutuksen kustannus yhteiskunnalle oli 8 887 euroa vuodessa. 

Kustannuksiin sisältyy muun muassa opetushenkilökunnan palkat, kiinteistöjen ja laitteistojen ylläpito, opetuksen resurssit ja hallinnolliset kulut. 

51 kertaa 8887 = n. 453 237 eukkia.

Tuohon lisäksi verovaroin tuettu syöminen, asuminen, liikkuminen ja terveydenhuolto.  Tämä kommunisti on oikea kauhuesimerkki sosialismin moraalittomuudesta.

Vierailija
247/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.

Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.

Elinikäistä oppimista. 

Hänellä on valtavan laajasti ja monipuolisesti tietoa.

Vierailija
248/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden opiskelijan yliopistokoulutuksen kustannus yhteiskunnalle oli 8 887 euroa vuodessa. 

Kustannuksiin sisältyy muun muassa opetushenkilökunnan palkat, kiinteistöjen ja laitteistojen ylläpito, opetuksen resurssit ja hallinnolliset kulut. 

Tuohon lisäksi verovaroin tuettu syöminen, asuminen, liikkuminen ja terveydenhuolto.  Tämä kommunisti on oikea kauhuesimerkki sosialismin moraalittomuudesta.

Sinä olet esimerkki järkyttävästä tyhmyydestä.

Vierailija
249/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeillaan Kantin kategorista imperatiivia: "toimi niin, että toiminnastasi voitaisiin tehdä yleinen sääntö".

Voisiko Hammarin toimintatavasta tehdä yleisen säännön?

Mikäs siinä: "Käytä kaikki liikenevä aika itsesi kehittämiseen."

Vierailija
250/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.

Elinikäistä oppimista. 

Mitä varten? 

Ei yhtään mitään.

Vierailija
251/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elinikäistä oppimista. 

Tietoa jolla hän ei tee, eikä halua tehdä, mitään.  Tämähän se on toimintaa josta jokaisen tulee ottaa mallia!

Vierailija
252/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku yhteiskunnalle turha yksilö täällä trollailee ajankulukseen. Mätäne rotankoloosi.

Vierailija
253/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elinikäistä oppimista. 

Mitä varten? 

Ei yhtään mitään.

Mitä se sinulle kuuluu mihin henkistä pääomaansa käyttää?

Vierailija
254/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elinikäistä oppimista. 

Mutta mihin on sitä käyttänyt, jos vain opiskelee eikä ryhtynyt esim opettajaksi, tutkijaksi jne? Lajitellut postikortteja ja mitä täällä sanottiin? Mitä hyötyä on tiedosta jota ei käytä mihinkään, tai kielistä joita ei käytä?

Vierailija
255/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä olet sitten fasisti koska mikään yksilönvapauksien kannattaja et selvästikään ole. Esimerkki typerästä fasistista siis.

Vierailija
256/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elinikäistä oppimista. 

Tietoa jolla hän ei tee, eikä halua tehdä, mitään.  Tämähän se on toimintaa josta jokaisen tulee ottaa mallia!

Sinulla on ihan vastaava mahdollisuus opiskella. Miksi et opiskelisi siis?

Vierailija
257/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuen määrä on arvio. Laskemme tarkan määrän, kun toimitat Kelaan hakemuksen. Laskuri käyttää 01.08.2025 alkaen voimassa olevia opintotuen laskentaperusteita.

1 425,38 e/kk

Mistä noin suuren opintotuen saat? Eivätkä opintotukikuukaudet jatku loputtomiin.

Vierailija
258/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 425,38 e/kk

Mistä noin suuren opintotuen saat? Eivätkä opintotukikuukaudet jatku loputtomiin.

Kelasta. Opintotuki koostuu opintorahasta, opintolainan valtiontakauksesta ja asumislisästä.

Vierailija
259/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 425,38 e/kk

Ihan KELA:sta kuule saa: opintoraha + asumislisä + opintolaina. Ja kannattaa opiskella ettei lopu tukikuukaudet kesken.

Vierailija
260/385 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elinikäistä oppimista. 

Mutta mihin on sitä käyttänyt, jos vain opiskelee eikä ryhtynyt esim opettajaksi, tutkijaksi jne? Lajitellut postikortteja ja mitä täällä sanottiin? Mitä hyötyä on tiedosta jota ei käytä mihinkään, tai kielistä joita ei käytä?

Minusta oppimisella ja sivistyksellä on itseisarvonsa. Toki opiskelu varmaan edistää aivoterveyttäkin. Ongelma tässä vaan on kenen se pitää kustantaa. Opiskelen itse kieliä, joita en välttämättä käytä puhumiseen koskaan. Rakastan kieliä. Mutta maksan tämän itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän